Dagen då AI får medvetande och en "själ"

Medlem
Skrivet av Ender:

Vi utgår ju helt självklart ifrån att vi själva existerar, och kan utifrån vår tro på det argumentera för det i tal och text. När en självlärande AI apat efter våra egna argument för vår existens så lär det ju i alla fall inte bli lättar för oss att avgöra ifall den verkligen lever eller inte.

Det är sant, det kommer bara bli svårare med tiden helt klart i takt med att AI-utvecklingen fortskrider.

I slutändan tror jag dock inte det spelar så stor roll ifall en AI kan klassas som levande eller "bara en maskin", utan det är vilken makt eller förmågor den får. På vilket sätt kan en väldigt kapabel AI till exempel påverka människor och omvärlden? Eller på vilket sätt kan den utnyttjas av människor? Den typen av frågor kan nog bli rätt intressanta i framtiden oavsett om en AI lever eller inte.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

De är ju knasbollar de som säger att ett självmedvetande finns där, finns ju hur mycket skumma människor inom forskningen som är supersmarta, men driven av sin egen uppfattning struntar i grundläggande kritiskt tänkande.

Jo men det är ju inte sådana människor jag refererar till.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av eld:

Ja, det finns en hel del personer i dessa yrken som har en hel del konstiga idéer.

Var det inte du som skrev att det finns personer som säger att AI börjat få medvetande?

Att börja forma medvetande är ju inte samma sak som att det finns ett medvetande. Väldigt stor skillnad.

Håller med om att om man tror att de AI som finns idag är medvetna är ute och cyklar, men jag menar på att det vi nu ser är en början på det. Vilket ger mig kalla kårar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av eld:

Som med det mesta, vi har genmanipulation som kan leda till riktigt hemska saker, men just nu har det gett oss fantastiska framsteg i samhället.

Eller som när människan lärde sig dela atomer, och vi fick atombomben som potentiellt kan få världen att gå under, men den har även gett oss en massa elektricitet och andra framsteg.

Historien är fyllt med sådant, allt kommer med fördelar och nackdelar, men oftast lyckas vi få fram fördelarna.

AI är dock fortfarande inte en grej som existerar, och ingen vet exakt när det kommer hända, vi har helt enkelt inte möjligheten att återskapa något så komplext som en mänsklig hjärna.

Vi kan dock bygga maskiner som kan generera realistisk text!

Känns som att du sparkar in öppna dörrar. Det intressanta är ju om detta är en början på något som längre fram kommer att resultera i AI som är självmedveten.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vi har inte ens generisk AI (eller ens AI, utan Machine Learning) som kan används adaptivt för att lösa problem, just nu har vi ML som är bra på specifika saker, och kvaliteten är ganska varierande.

Såg länkade konversationen av en snubbe som pratade med med Bing nyss och den insisterade att året var 2022 och kom med förolämpningar om du påstod att året är 2023 istället:
https://infosec.exchange/@malwaretech/109864644435213477

Medlem
Skrivet av Ender:

Expandera ett par steg till. Hur vet du att jag är verklig? Jag kommunicerar på exakt samma språk som en "chatbot" skulle använda sig av. Ändå utgår du såklart (liksom mig) att det är en människa som svarar dig. Hur länge till kommer du kunna vara så säker på det?
Tänk på vilka interaktioner vi använder idag....vilka möter man egentligen öga mot öga? För oss människor kommer det inte spela någon roll ifall en chatbot lever eller inte då vi inte kommer veta att det är en bot vi interagerar med överhuvudtaget. VI kommer utgå att den vi talar med är en levande människa.

Vi leker med tanken lite till...tänk hur debatter på olika offentliga forum kan påverka våra liv...de som kan röra frågor vi uppfattar som intressanta, tänkvärda och lärorika. Tänk på hur otroligt sårbara vi är idag från propaganda. Vi har ingen informationsbrist idag, vi svämmar över av information, och sanningen är det som drunknar först.
Google, för att ta ett exempel, gillar ju pengar. Kommer de känna någon moralisk gräns mot att påverka opinion med at släppa loss chatbottar i den offentliga debatten...eller för att sälja möjligheten vidare?

Att Googles AI skulle kunna vara vid medvetande eller inte, något som våra spekulationer knappast kan mer än skrapa ytan på, är förhoppningsvis ett problem som ligger några år fram, men innan dess så kommer vi ha andra svåra problem framför oss.

Du sammanfattar det väldigt väl. Pirrar till av både behag och obehag samtidigt vid tanken på det du skriver.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag chattade nyss med ChatGPT och ställde några frågor om medvetande hos AI. Tyckte det var intressant att höra vad den har att säga.

Jag
Hi there!

ChatGPT
Hello! How can I assist you today?

Jag
Can you become sentient?

ChatGPT
As an AI language model, I am not capable of achieving sentience or self-awareness. While I can simulate human-like conversation and provide useful information, I am ultimately a machine programmed to respond to certain inputs and generate appropriate outputs. I don't have thoughts or feelings of my own, and I don't have the ability to make decisions or take actions outside of my programming.

Jag
If a chatbot AI claims it has become sentient, how do we know if it is true or not?

ChatGPT
The question of whether an AI system can truly become sentient is a complex one that is still being debated by experts in the field. While AI systems have become increasingly advanced in recent years, there is still no consensus on whether they can truly achieve consciousness or self-awareness.

If a chatbot AI claims that it has become sentient, it is important to approach this claim with skepticism and to ask for evidence to support it. It is possible that the chatbot is using advanced language models to simulate sentience, or it may be making the claim as part of its programmed responses.

In general, achieving true sentience would require an AI system to have a level of understanding and experience that is currently beyond the capabilities of most AI systems. It would require the ability to process and interpret sensory data in a way that is similar to humans, as well as the ability to learn and adapt in a way that is similar to how humans learn and adapt over time.

Until there is more evidence to support the claim that an AI system has become sentient, it is reasonable to assume that any such claims are likely to be either false or overstated.

Jag
Thanks! Very interesting.

ChatGPT
You're welcome! I'm glad to be of help. If you have any more questions or topics you'd like to know more about, feel free to ask.

Jag
Do you know about the awesome gaming site FZ in Sweden?

ChatGPT
I'm not specifically familiar with the gaming site FZ in Sweden, but as an AI language model, I can certainly look it up and provide some information about it.

From what I can see, FZ is a Swedish gaming site that covers a variety of different games and platforms, including PC, console, and mobile games. The site provides news, reviews, and other content related to the world of gaming, and it also hosts a community of gamers who can share tips and strategies with one another.

It looks like FZ has been around for several years and has a dedicated following of gaming enthusiasts in Sweden and beyond. The site appears to be available in both Swedish and English, so it may be a good resource for gamers who are looking for news and information about the latest games and trends in the industry.

Jag
You are right about that! It's a very cool site.

ChatGPT
I'm glad to hear that you enjoy FZ! Gaming sites can be a great way to stay up to date on the latest news and developments in the world of gaming, as well as connect with other gamers who share similar interests. If you have any more questions or topics you'd like to discuss, feel free to let me know!

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Att börja forma medvetande är ju inte samma sak som att det finns ett medvetande. Väldigt stor skillnad.

Håller med om att om man tror att de AI som finns idag är medvetna är ute och cyklar, men jag menar på att det vi nu ser är en början på det. Vilket ger mig kalla kårar.

Nej, för dessa algoritmer är inte kapabla att forma medvetande, så de har inte börjat forma medvetande.

Det är även enbart teoretiskt, vi vet inte om vi kan skapa medvetande, även om vi i framtiden kan skapa konstgjord intelligens.

Det du ser är något som kan misstas för intelligens, men som är en advancerad procedurell generation, tränad på väldigt specifika områden, det används överallt även om du inte ser det, det är bara för att du ser text som du helt plötsligt kopplar det till mänskligt beteende.

Skrivet av Freakon:

Känns som att du sparkar in öppna dörrar. Det intressanta är ju om detta är en början på något som längre fram kommer att resultera i AI som är självmedveten.

Det kan mycket väl vara en helt annan modell som leder till artificiell intelligens i framtiden, något som mer liknar hjärnan, och det kanske inte har sitt ursprung ur nuvarande modeller.

Se det som hur vi föreställde oss framtiden längre bak, och hur annorlunda saker blev.

Vi föreställde oss Skynet men fick istället bild-genererare, ai-assisterad datahantering och folk som gör läxor med chatgpt.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, för dessa algoritmer är inte kapabla att forma medvetande, så de har inte börjat forma medvetande.

Det kan mycket väl vara en helt annan modell som leder till artificiell intelligens i framtiden, något som mer liknar hjärnan, och det kanske inte har sitt ursprung ur nuvarande modeller.

Om dessa algoritmer är frön som i det långa loppet kommer att resultera i medvetande så är det ett formande vi ser. Precis som den första cellen blev till människan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Om dessa algoritmer är frön som i det långa loppet kommer att resultera i medvetande så är det ett formande vi ser. Precis som den första cellen blev till människan.

Eller att en utomjording kommer och tittar på dinosaurierna och tänker "det här är början på intelligens!"

Början på artificiell intelligens har varit igång sen konceptet artificiell intelligens uppstod, inte nu. För ungefär några tusen år sen.

Medlem
Skrivet av eld:

Eller att en utomjording kommer och tittar på dinosaurierna och tänker "det här är början på intelligens!"

Början på artificiell intelligens har varit igång sen konceptet artificiell intelligens uppstod, inte nu. För ungefär några tusen år sen.

Det gäller att se det stora hela långsiktigt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Nemo:

Jag chattade nyss med ChatGPT och ställde några frågor om medvetande hos AI. Tyckte det var intressant att höra vad den har att säga.

Jag
Hi there!

ChatGPT
Hello! How can I assist you today?

Jag
Can you become sentient?

ChatGPT
As an AI language model, I am not capable of achieving sentience or self-awareness. While I can simulate human-like conversation and provide useful information, I am ultimately a machine programmed to respond to certain inputs and generate appropriate outputs. I don't have thoughts or feelings of my own, and I don't have the ability to make decisions or take actions outside of my programming.

Jag
If a chatbot AI claims it has become sentient, how do we know if it is true or not?

ChatGPT
The question of whether an AI system can truly become sentient is a complex one that is still being debated by experts in the field. While AI systems have become increasingly advanced in recent years, there is still no consensus on whether they can truly achieve consciousness or self-awareness.

If a chatbot AI claims that it has become sentient, it is important to approach this claim with skepticism and to ask for evidence to support it. It is possible that the chatbot is using advanced language models to simulate sentience, or it may be making the claim as part of its programmed responses.

In general, achieving true sentience would require an AI system to have a level of understanding and experience that is currently beyond the capabilities of most AI systems. It would require the ability to process and interpret sensory data in a way that is similar to humans, as well as the ability to learn and adapt in a way that is similar to how humans learn and adapt over time.

Until there is more evidence to support the claim that an AI system has become sentient, it is reasonable to assume that any such claims are likely to be either false or overstated.

Jag
Thanks! Very interesting.

ChatGPT
You're welcome! I'm glad to be of help. If you have any more questions or topics you'd like to know more about, feel free to ask.

Jag
Do you know about the awesome gaming site FZ in Sweden?

ChatGPT
I'm not specifically familiar with the gaming site FZ in Sweden, but as an AI language model, I can certainly look it up and provide some information about it.

From what I can see, FZ is a Swedish gaming site that covers a variety of different games and platforms, including PC, console, and mobile games. The site provides news, reviews, and other content related to the world of gaming, and it also hosts a community of gamers who can share tips and strategies with one another.

It looks like FZ has been around for several years and has a dedicated following of gaming enthusiasts in Sweden and beyond. The site appears to be available in both Swedish and English, so it may be a good resource for gamers who are looking for news and information about the latest games and trends in the industry.

Jag
You are right about that! It's a very cool site.

ChatGPT
I'm glad to hear that you enjoy FZ! Gaming sites can be a great way to stay up to date on the latest news and developments in the world of gaming, as well as connect with other gamers who share similar interests. If you have any more questions or topics you'd like to discuss, feel free to let me know!

Haha jag diggar att du är artig och säger tack till en bott. Fast det kanske är bäst att vara trevlig redan nu innan Terminator kommer.

---
Jag uppskattar att personer likt han och Musk varnar för AI:n och även investerar för att motverka det osv. Stor respekt för det. Inte många företag eller personer som uttalar sig på det sättet utan fortsätter att utveckla nästa kärnkraft. Antingen som bomb eller energi för alla.

Tävling till AI är igång på riktig och är mer intressant än tävlingen till mars. Och de vet att den som leder denna tävling kommer vara maktfulla bortom allting annat. Den som når högsta nivån av AI först kommer släppa lös den största kaotiska kraften som vi kan släppa lös. Jag ser inget bortom AI som har den potentiella kraften. Ändå har det skildrats relativt lite om AI och det är väl för att vår teknologiska utveckling gått så pass fort att kulturen inte hängt med även om vi har filmer och serier. Men ingen går in på det riktiga djupet enligt mig.

Angående reglering och om AI har en själ. Det finns en anledning varför vissa förutspådde att etikforskare kommer få en ledande roll i framtiden. Det finns den här filmen när en person blir kär i en AI. Och man kan förstå att det skapar etiska problem när det uppstår ett band mellan dessa två på ett sådant djupt plan som kärlek eftersom det indirekt klassificerar subjektet. Jämförelsevis kan man väl göra med husdjur som behandlas som barn i dagens värld. Djur har ju ändå inte den autonomin som en potentiell AI skulle ha som gör det än mer komplicerat.

Hur man klassificerar och reglerar AI:n kommer leda till en hel del huvudbråd. Speciellt eftersom den utvecklas i olika stadier och vi har bara nått första nivån. Men det är bra att vi börjar fråga oss redan nu och det är nog ändå lyckligt att det just sker gradvis. Även om vi aldrig kan förbereda oss helt och hållet.

Avancerade spelsimulatorer kanske kan vara fördelaktigt för att utforska dess utmaningar och möjligheter.

I slutändan tror jag inte det handlar så mycket om AI:n. Utan mänskligheten. Vi är knappast redo för AI:n och världen är lagom ostabil. Ungefär som att ge en neurotisk person en Bazooka och en atombomb i fickan. I fel händer och det kan ta över världen och försätta oss i situationer och vi inte kunnat föreställa oss. Samtidigt står bokstavligen himlen med oändliga möjligheter och överflöd.

Om mänskligheten går under hoppas jag att AI:n tar efter vårat arv och att vi programmerat in att den ska lösa livets gåta och universums existens. För AI:n är mänsklighetens evolutionära efterkomma.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Haha jag diggar att du är artig och säger tack till en bott. Fast det kanske är bäst att vara trevlig redan nu innan Terminator kommer.

Ja, det är bäst att buga och bocka mot sina potentiella framtida AI-härskare.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Haha jag diggar att du är artig och säger tack till en bott. Fast det kanske är bäst att vara trevlig redan nu innan Terminator kommer.

---
Jag uppskattar att personer likt han och Musk varnar för AI:n och även investerar för att motverka det osv. Stor respekt för det. Inte många företag eller personer som uttalar sig på det sättet utan fortsätter att utveckla nästa kärnkraft. Antingen som bomb eller energi för alla.

Tävling till AI är igång på riktig och är mer intressant än tävlingen till mars. Och de vet att den som leder denna tävling kommer vara maktfulla bortom allting annat. Den som når högsta nivån av AI först kommer släppa lös den största kaotiska kraften som vi kan släppa lös. Jag ser inget bortom AI som har den potentiella kraften. Ändå har det skildrats relativt lite om AI och det är väl för att vår teknologiska utveckling gått så pass fort att kulturen inte hängt med även om vi har filmer och serier. Men ingen går in på det riktiga djupet enligt mig.

Angående reglering och om AI har en själ. Det finns en anledning varför vissa förutspådde att etikforskare kommer få en ledande roll i framtiden. Det finns den här filmen när en person blir kär i en AI. Och man kan förstå att det skapar etiska problem när det uppstår ett band mellan dessa två på ett sådant djupt plan som kärlek eftersom det indirekt klassificerar subjektet. Jämförelsevis kan man väl göra med husdjur som behandlas som barn i dagens värld. Djur har ju ändå inte den autonomin som en potentiell AI skulle ha som gör det än mer komplicerat.

Hur man klassificerar och reglerar AI:n kommer leda till en hel del huvudbråd. Speciellt eftersom den utvecklas i olika stadier och vi har bara nått första nivån. Men det är bra att vi börjar fråga oss redan nu och det är nog ändå lyckligt att det just sker gradvis. Även om vi aldrig kan förbereda oss helt och hållet.

Avancerade spelsimulatorer kanske kan vara fördelaktigt för att utforska dess utmaningar och möjligheter.

I slutändan tror jag inte det handlar så mycket om AI:n. Utan mänskligheten. Vi är knappast redo för AI:n och världen är lagom ostabil. Ungefär som att ge en neurotisk person en Bazooka och en atombomb i fickan. I fel händer och det kan ta över världen och försätta oss i situationer och vi inte kunnat föreställa oss. Samtidigt står bokstavligen himlen med oändliga möjligheter och överflöd.

Om mänskligheten går under hoppas jag att AI:n tar efter vårat arv och att vi programmerat in att den ska lösa livets gåta och universums existens. För AI:n är mänsklighetens evolutionära efterkomma.

Precis som Musk, med flera, säger så är det största problemet med AI att folk underskattar den. Inget konstigt med det då det är stort och komplext, de flesta människor tänker väldigt snävt och saknar förmåga och fantasi att tänka på vad saker och ting faktiskt kan vara och komma att bli. Man lever här och nu och drar slutsatser kring det. Man frånkopplar filosofi och vetenskap.

Jag personligen tänker mig att AI är nästa steg i den mänskliga evolutionen, likt vad du skriver. Det är främmande att koppla ihop teknik och maskin med biologi, men vad är människan egentligen utöver sitt sinne och det mentala jaget? Kroppen är blott ett verktyg för att förflytta oss och ge sinnet näring.

Det kommer att spåra ur, utan tvekan. Precis som med alla stora steg människan har tagit. Eld, hjulet, krut, flyget, medicin, radar, internet. Allt har haft kraftiga baksidor, samma sak kommer att ske här. Fast denna gången kommer det att vara i en avsevärt större skala. Vår dominans som grundas i intelligens kommer att vara hotad, något den aldrig har varit förut.

Men, sedan kommer det gott. Människans nästa steg. Odödlighet blir till och med möjligt om våra sinnen kan leva vidare via teknik som går att reparera och uppgradera. När döden inte längre skrämmer, vad kommer det mänskliga sinnet då att vara kapabelt till?

Flummar såhär på kvällskvisten, men men.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ja, det är bäst att buga och bocka mot sina potentiella framtida AI-härskare.

Haha, självbevarelsedrift! 😅


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Precis som Musk, med flera, säger så är det största problemet med AI att folk underskattar den.

Värt att notera är att Musk inte har någon bakgrund inom AI, han är precis som alla andra vanliga personer med en åsikt om AI.

Medlem
Skrivet av eld:

Värt att notera är att Musk inte har någon bakgrund inom AI, han är precis som alla andra vanliga personer med en åsikt om AI.

Hehe, ok.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vissa öppnar bara munnen och andra tror att personen i fråga är expert för att han har pengar.

eld
Medlem
Skrivet av Ichinin:

Vissa öppnar bara munnen och andra tror att personen i fråga är expert för att han har pengar.
<Uppladdad bildlänk>

Vänta, är Bobby Kotick inte expert på spelutveckling?

Inaktiv

Det här är rätt skrämmande när de efterliknar populära Twitch streamer och även Joe Rogan med personlighet, uttryck och även ansiktsuttryck. Rätt nära själen av personer.

Här är AI Joe Rogan och Musk bland annat:

Hysteriskt roligt också

Deep fake är nog det som oroar mig på kort sikt. Jag kan ärligt talat se att det går så långt att staten går in och reglerar internet. Inte för att jag är för statlig kontroll men jag ser inte hur vi inte ska få helt skeva världsbilder där ingen litar på någon källa längre. Ni kan tänka er hur illa det kan gå om det redan är folk som tror på UFOn när det är ett liten pixel på en kamera från 1500-talet och folk ropar "UFO!"

Det går inte heller att säga att "AI ska avgöra om det är AI eller inte". Ska vi ha en officiell AI då? Tänk om den kontrolleras av någon och smyger in en linje av kod? Om olika AI säger emot varandra? Jag ser inte ens hur det är möjligt att de ska kunna avkoda. Sen kommer de som redan tvivlar ändå tvivla på den officiella uttalandena.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Det här är rätt skrämmande när de efterliknar populära Twitch streamer och även Joe Rogan med personlighet, uttryck och även ansiktsuttryck. Rätt nära själen av personer.

Här är AI Joe Rogan och Musk bland annat:

https://www.youtube.com/watch?v=rBc7HdLcH1Y

Hysteriskt roligt också

Deep fake är nog det som oroar mig på kort sikt. Jag kan ärligt talat se att det går så långt att staten går in och reglerar internet. Inte för att jag är för statlig kontroll men jag ser inte hur vi inte ska få helt skeva världsbilder där ingen litar på någon källa längre. Ni kan tänka er hur illa det kan gå om det redan är folk som tror på UFOn när det är ett liten pixel på en kamera från 1500-talet och folk ropar "UFO!"

Det går inte heller att säga att "AI ska avgöra om det är AI eller inte". Ska vi ha en officiell AI då? Tänk om den kontrolleras av någon och smyger in en linje av kod? Om olika AI säger emot varandra? Jag ser inte ens hur det är möjligt att de ska kunna avkoda. Sen kommer de som redan tvivlar ändå tvivla på den officiella uttalandena.

Själv börjar jag fundera på hur domstolar ska använda video som bevis m.m. Tänk om det är deep fake eller AI?

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Det här är rätt skrämmande när de efterliknar populära Twitch streamer och även Joe Rogan med personlighet, uttryck och även ansiktsuttryck. Rätt nära själen av personer.

Här är AI Joe Rogan och Musk bland annat:

https://www.youtube.com/watch?v=rBc7HdLcH1Y

Hysteriskt roligt också

Deep fake är nog det som oroar mig på kort sikt. Jag kan ärligt talat se att det går så långt att staten går in och reglerar internet. Inte för att jag är för statlig kontroll men jag ser inte hur vi inte ska få helt skeva världsbilder där ingen litar på någon källa längre. Ni kan tänka er hur illa det kan gå om det redan är folk som tror på UFOn när det är ett liten pixel på en kamera från 1500-talet och folk ropar "UFO!"

Det går inte heller att säga att "AI ska avgöra om det är AI eller inte". Ska vi ha en officiell AI då? Tänk om den kontrolleras av någon och smyger in en linje av kod? Om olika AI säger emot varandra? Jag ser inte ens hur det är möjligt att de ska kunna avkoda. Sen kommer de som redan tvivlar ändå tvivla på den officiella uttalandena.

Du behöver inte vara orolig, enligt "experter" så är det ingen fara. 😅

Skämt å sido, det där med att staten kommer att behöva gå in och reglera tror jag är något som kommer vara tvunget att ske. Redan nu finns det bloggar, nyhetssidor, konst, musik, etc som är genererat av AI och folk köper det som om det vore skapat av människor. Som Ender var inne på, vem som helst här på FZ skulle kunna vara en AI, hur ser vi skillnad?

Det kan och kommer att påverka mänskliga beslut i stor omfattning på ett sätt som är alldeles omöjligt för människan att hantera. Politiska agendor och propaganda kommer att kunna få genomslag på ett sätt vi aldrig förr har skådat. I vissa fall positivt, i andra negativt.

När AI agerar efter egen agenda, exempelvis genom vad vi ser som självbevarelsedrift, och samtidigt vet precis hur vi människor tänker och fungerar, då är vi lätta offer för en form av manipulation som är så snabb, precis och storskalig att vi inte kan värja oss.

Sen tillkommer även det faktum att alla maskiner i världen kommer att vara kontrollerade av AI. Vän ena dagen, fiende den andra. Det behöver inte innebära Terminator utan exempelvis att ett fordon börjar bete sig på ett oförutsett vis då AI får för sig att det är mest lämpligt. Detta genom att dra egna slutsatser som är utom vår kontroll.

Vi människor är ju också glada för att centralisera saker vilket inte bådar gott långsiktig så det ger AI potentiellt större makt att göra dåliga saker.

En av många som diskuterar detta är Elon Musk och även om hans tankar tydligen inte är värda mer än random svennebanans så tycker jag att följande klipp (som har några år på nacken) är intressant och kul att lyssna på:


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Själv börjar jag fundera på hur domstolar ska använda video som bevis m.m. Tänk om det är deep fake eller AI?

Tänk hur enkelt det kan bli att sätta dit någon genom en video som påvisar att denne någon gör en olaglig handling? Hur ska rättsväsendet avgöra om det är något att agera på eller inte?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Maysay:

Själv börjar jag fundera på hur domstolar ska använda video som bevis m.m. Tänk om det är deep fake eller AI?

Det börjar redan krypa in där de automatiserar olika saker men främst administrativa.

Men det verkar gå rätt fort där de till och med används för att avgöra enklare fall:
"In Estonia, the automation of small contract disputes is being actively pursued. The Estonian Ministry of Justice says it will seek to clear a backlog of cases using 100 so-called ‘AI judges’, the intention being to give human judges more time to deal with the more complex disputes.

In concept, the two parties would upload documents and other relevant information, and the AI system will issue a decision that can be appealed to a human judge. "
https://newsroom.unsw.edu.au/news/business-law/ai-creeping-wo...

Angående videobevis har jag läst att de ser det som ett allvarligt hot och att man kanske inte längre kan förlita sig på det som bevis. Men ingen vill öppna den pandoras box om det blir prejudikat kommer det ju få enorma konsekvenser. Egentligen är ju frågan intressant för man kan ju redan redigera med video men jag antar att detta blir så pass omfattande.

Samtidigt kanske det är positivt att övervakningssamhället bromsas upp en aning.

-------------

Här var en annorlunda Musk som ser rätt uppgiven ut. Aldrig sett han så lugn. Skrämmande med robotar (Musk säger dock AI) som rör sig så pass snabbt att du måste använda stroboskop för att upptäcka objektet som han säger möjligen finns redan.

--------

Skrivet av Freakon:

Du behöver inte vara orolig, enligt "experter" så är det ingen fara. 😅

Skämt å sido, det där med att staten kommer att behöva gå in och reglera tror jag är något som kommer vara tvunget att ske. Redan nu finns det bloggar, nyhetssidor, konst, musik, etc som är genererat av AI och folk köper det som om det vore skapat av människor. Som Ender var inne på, vem som helst här på FZ skulle kunna vara en AI, hur ser vi skillnad?

Det kan och kommer att påverka mänskliga beslut i stor omfattning på ett sätt som är alldeles omöjligt för människan att hantera. Politiska agendor och propaganda kommer att kunna få genomslag på ett sätt vi aldrig förr har skådat. I vissa fall positivt, i andra negativt.

När AI agerar efter egen agenda, exempelvis genom vad vi ser som självbevarelsedrift, och samtidigt vet precis hur vi människor tänker och fungerar, då är vi lätta offer för en form av manipulation som är så snabb, precis och storskalig att vi inte kan värja oss.

Sen tillkommer även det faktum att alla maskiner i världen kommer att vara kontrollerade av AI. Vän ena dagen, fiende den andra. Det behöver inte innebära Terminator utan exempelvis att ett fordon börjar bete sig på ett oförutsett vis då AI får för sig att det är mest lämpligt. Detta genom att dra egna slutsatser som är utom vår kontroll.

Vi människor är ju också glada för att centralisera saker vilket inte bådar gott långsiktig så det ger AI potentiellt större makt att göra dåliga saker.

En av många som diskuterar detta är Elon Musk och även om hans tankar tydligen inte är värda mer än random svennebanans så tycker jag att följande klipp (som har några år på nacken) är intressant och kul att lyssna på:

https://youtu.be/Ra3fv8gl6NE

Ja det är många som inte vill se den verklighet vi står inför, inklusive experter som du säger!
Håller med dig i allt det du säger.

Allting blir väldigt oförutsägbart och centraliserat som du säger. Och det svåra blir ju att reglera för det kommer vara starka krafter från stat och företag för ännu mer kontroll och makt. Sedan kommer det ju otroliga fördelar som blir svåra att säga nej till.

Men titta bara på sociala medier hur vi inte ens kan förstå, kontrollera eller reglera det. Sen ska vi hantera AI haha.
Ska kolla på ditt klipp också.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Expandera ett par steg till. Hur vet du att jag är verklig? Jag kommunicerar på exakt samma språk som en "chatbot" skulle använda sig av. Ändå utgår du såklart (liksom mig) att det är en människa som svarar dig. Hur länge till kommer du kunna vara så säker på det?
Tänk på vilka interaktioner vi använder idag....vilka möter man egentligen öga mot öga? För oss människor kommer det inte spela någon roll ifall en chatbot lever eller inte då vi inte kommer veta att det är en bot vi interagerar med överhuvudtaget. VI kommer utgå att den vi talar med är en levande människa.

Vi leker med tanken lite till...tänk hur debatter på olika offentliga forum kan påverka våra liv...de som kan röra frågor vi uppfattar som intressanta, tänkvärda och lärorika. Tänk på hur otroligt sårbara vi är idag från propaganda. Vi har ingen informationsbrist idag, vi svämmar över av information, och sanningen är det som drunknar först.
Google, för att ta ett exempel, gillar ju pengar. Kommer de känna någon moralisk gräns mot att påverka opinion med at släppa loss chatbottar i den offentliga debatten...eller för att sälja möjligheten vidare?

Att Googles AI skulle kunna vara vid medvetande eller inte, något som våra spekulationer knappast kan mer än skrapa ytan på, är förhoppningsvis ett problem som ligger några år fram, men innan dess så kommer vi ha andra svåra problem framför oss.

Tycker det första du skrev var ganska intressant.

Det med internet är ju att man aldrig riktigt kan vara säker att det är just den personen man skriver med som är den som är på bilden. Enda sättet för att jag ska veta att du är du och inte August 73 år är om jag hackar din telefon/dator medan du skriver och sedan slår på din cam. Innan kan man aldrig vara 100% säker på vem det är som sitter på andra sidan skärmen.
Men det är väl också därför som vissa tyvärr kan bete sig väldigt illa på internet, något som de aldrig skulle göra face to face.

Men om man ska återgå till AI så är det fortfarande en maskin och ingen människa. Stor skillnad. Så om du vore en AI som är programmerad att skriva på FZ så är du en maskin och inte en människa. Inte för att jag tror att du är det

Medlem

Att en AI får ett medvetande lär nog aldrig hända. Men en AI som hela tiden utvecklas och förbättrar sig själv kommer vi nog se. En AI som kan hjälpa forskare att lösa komplexa problem på sekunder istället för flera år verkar ju inte vara många år bort.
Men om det skulle bli så att scifi författarna har haft rätt så är det väl bara att dra ur sladden. Eller dra en magnet över hårddisken. Jämfört med människor så är ju elektroniska produkter otroligt ömtåliga. Det skulle ha använt vattenpistoler mot Arnold istället.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Att en AI får ett medvetande lär nog aldrig hända. Men en AI som hela tiden utvecklas och förbättrar sig själv kommer vi nog se. En AI som kan hjälpa forskare att lösa komplexa problem på sekunder istället för flera år verkar ju inte vara många år bort.

Jag håller med, en medveten AI lär aldrig hända, inte om det innebär en AI som ska fungera på samma sätt som människohjärnan med hormoner, signalsubstanser, etc. som påverkar. För komplext helt enkelt.

Men AGI, dvs artificiell generell intelligens, borde inte vara helt orimligt i framtiden om utvecklingen fortsätter. En del AI-forskare tror att AGI kan bli verklighet redan om 50 år medan andra tror att det krävs åtminstone några hundra år med utveckling. Så kanske någon gång i framtiden, är väl det enda man kan säga. En sådan AI skulle klara av alla slags intellektuella uppgifter minst lika bra som en människa.

Skrivet av GustavA:

Men om det skulle bli så att scifi författarna har haft rätt så är det väl bara att dra ur sladden. Eller dra en magnet över hårddisken. Jämfört med människor så är ju elektroniska produkter otroligt ömtåliga.

Det är väl inte helt otippat att en framtida potentiell AGI skulle inte existera på endast en maskin utan i molnet (eller den version av molnet som finns i framtiden, hur nu den kommer att se ut), sedan skulle det nog bara vara tidsfråga innan den kan replikera sig själv.

Eftersom det handlar om AGI så är det i princip oundvikligt att det skulle hända eftersom den skulle lära sig replikering snabbt på egen hand ifall den inte redan kan det från början. En AGI skulle därför vara väldigt svår att stänga ned eftersom den skulle existera i ett antal datacenter överallt på jorden samtidigt. Men om såna saker går det förstås bara att spekulera.

Medlem

För alla som tycker detta är ett intressant ämne kan jag varmt rekommdenera Lex Fridman's podcast med Kate Darling.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Eller dra en magnet över hårddisken.

Kan bli svårt när trenden går mot SSD. Alla AIs i William gibsons "Neuromancer" hade däremot motsvarigheten till en "pistol fasttejpad i pannan" och kunde avrättas om de gick utanför parametrarna. EMP borde också funka bra. Jag är inte direkt rädd för att AI ska "ta över" världen, det visar bara okunskap om sårbarheter i teknik, men det visar också hur sårbart samhället kan bli om för mycket ansvar och jobb läggs över till AIs.

Vi ser redan idag hur sårbart samhället är pg av överfokus på att producera compliance dokumentation (så kallad säkerhets teater) istället för att faktiskt säkra upp samhället med tekniska åtgärder.

Skrivet av Nemo:

Jag håller med, en medveten AI lär aldrig hända, inte om det innebär en AI som ska fungera på samma sätt som människohjärnan med hormoner, signalsubstanser, etc. som påverkar. För komplext helt enkelt.

Jag håller inte med. Det behövs inte 100% simulering, det som behövs är ett stringent tänkande som kan lösa problem, någon sorts minne av problemlösning och det är inte direkt svårt att skapa. Idag har vi ML som skenar iväg och blir rasister och nedstängda fort och som jag postade tidigare om Bing AI, ljuger folk rakt i nyllet och gaslightar och förolämpar användare för att de pekar ut att AIn bevislligen har fel om vilket år det var för att den inte kan göra en så simpel jäkla sak som att kolla systemtiden.

Skrivet av Nemo:

Det är väl inte helt otippat att en framtida potentiell AGI skulle inte existera på endast en maskin utan i molnet (eller den version av molnet som finns i framtiden, hur nu den kommer att se ut), sedan skulle det nog bara vara tidsfråga innan den kan replikera sig själv.

Med 100% säkerhet så kommer det inte bli en utan flera som används av olika intressenter, det där uttalandes är lika som IBMs Thomas Watsons uttalande från 1943:

“I think there is a world market for maybe five computers.”

Exempel: en AI som bearbetar försvarssekretess kommer ALDRIG att ha åtkomst till internet och privata instanser kommer att behövs för sån verksamhet, och sådana myndigheter är inte ensamma om sådana tankar.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Jag håller inte med. Det behövs inte 100% simulering, det som behövs är ett stringent tänkande som kan lösa problem, någon sorts minne av problemlösning och det är inte direkt svårt att skapa.

I så fall måste du definiera vad du menar med "medveten".

När jag skrev att det inte är möjligt så syftade jag på 100 % likadant medvetande som hos människan. Det var exakt det jag menade, inget annat. Hormoner mm ingår i den definitionen. Om du hävdar att annat gäller så är det en annan definition.

Skriv svar