Dagen då AI får medvetande och en "själ"

Medlem
Skrivet av Nemo:

I så fall måste du definiera vad du menar med "medveten".

När jag skrev att det inte är möjligt så syftade jag på 100 % likadant medvetande som hos människan. Det var exakt det jag menade, inget annat. Hormoner mm ingår i den definitionen. Om du hävdar att annat gäller så är det en annan definition.

Medveten betyder själv medveten, att formulera "cogito ergo sum" och förstå den innebörden. Det går att göra logiskt med *drumroll* logikkretsar. Vi har idag chatbottar med AI som kan tolkas som mänskligt beteende, utan signalsubstanser och hormoner.

Allt det där är wetware och behövs inte för en konstrukt som bara ska parsa frågor via NLP och leverera lite logik, precis som en industrirobot inte behöver muskler för att svetsa ihop en bil.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Medveten betyder själv medveten, att formulera "cogito ergo sum" och förstå den innebörden. Det går att göra logiskt med *drumroll* logikkretsar. Vi har idag chatbottar med AI som kan tolkas som mänskligt beteende, utan signalsubstanser och hormoner.

Allt det där är wetware och behövs inte för en konstrukt som bara ska parsa frågor via NLP och leverera lite logik, precis som en industrirobot inte behöver muskler för att svetsa ihop en bil.

Ok, din definition av medveten är bara en enkel state machine. Jag hävdar att det inte räcker för att tilldela någonting ett "medvetande".

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ok, din definition av medveten är bara en enkel state machine. Jag hävdar att det inte räcker för att tilldela någonting ett "medvetande".

Nej pratar inte om en state machine, pratar om ett fullt medvetande som är inkorporerat i logiska kretsar. Skillnaden mellan mig och dig är att jag skiter i wetware.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Nej pratar inte om en state machine, pratar om ett fullt medvetande som är inkorporerat i logiska kretsar. Skillnaden mellan mig och dig är att jag skiter i wetware.

Om du tror jag skriver om "wetware" så har du totalt misslyckats med att förstå vad jag skriver. Varifrån har du ens fått för dig något sådant? Jag har aldrig nämnt det ordet i tråden.

Den här tråden handlar om medvetande hos AI, det är det jag skriver om.

Faktum är att vi inte känner till hur medvetande hos människan fungerar. Det innebär att vi än så länge inte kan definiera vad medvetande är för något. Det i sin tur innebär att om vi inte ens kan definiera det hos människan så kan vi omöjligen definiera det för en AI. Därför måste vi ta ett steg tillbaka och börja med att definiera vad vi menar med medvetande egentligen. Där kommer vi oundvikligen att behöva titta på alla detaljer som har med medvetande att göra hos människan, först efter det kan vi börja fundera på hur vi kan simulera det i en AI.

Visst, teoretiska modeller kan vara vackra och med lite handwaving kan man dra till med att allt går att simulera i logiska kretsar bara man har tillräckligt med tid och resurser, men utan mål och tydliga definitioner så stannar det vid teorier utan praktiska tillämpningar. Är du med på vad jag menar nu?

Med det sagt så kan det mycket väl visa sig att simulering av mänskligt medvetande, alltså medvetande hos människan, i praktiken blir en omöjlig uppgift att lösa. Men det kanske inte ens behövs sådant medvetande hos en AI utan det räcker med ett slags "nedbandat medvetande" — ett artificiellt medvetande som är betydligt enklare utformat och förhållandevis lätt att implementera i praktiken. Men det är bara ett program som låtsas ha ett medvetande i så fall. Det kommer aldrig att vara i klass med ett mänskligt medvetande.

Det lär i så fall inte finnas enbart en version av en sådan AI utan olika nivåer av artificiellt medvetande, kort och gott en hel marknad med olika typer av AI som har olika nivåer av artificiella medvetanden.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Om du tror jag skriver om "wetware" så har du totalt misslyckats med att förstå vad jag skriver. Varifrån har du ens fått för dig något sådant? Jag har aldrig nämnt det ordet i tråden.

Skrivet av Nemo:

Jag håller med, en medveten AI lär aldrig hända, inte om det innebär en AI som ska fungera på samma sätt som människohjärnan med hormoner, signalsubstanser, etc. som påverkar. För komplext helt enkelt.

Är för övrigt färdig med den här tråden. Du får tolka det jag skriver hur som helst, men allt det där som du har som krav för medvetande behövs inte. Adios.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Är för övrigt färdig med den här tråden. Du får tolka det jag skriver hur som helst, men allt det där som du har som krav för medvetande behövs inte. Adios.

Varför behövs inte det? Motivera gärna för jag är genuint nyfiken. Forskning kring AI och medvetande är som bekant inget trivialt problem, något som jag själv blir påmind om ständigt när jag läser på om AI-forskning, så det är intressant att höra om du har tankar kring det.

Många AI-forskare tror till exempel att AI med ett medvetande ligger årtionden eller århundraden in i framtiden. Den absolut mest positiva experten jag läst om hittills är David Chalmers, professor i medvetandefilosofi på New York University. Han tror att det är 20 % chans att utveckla AI med medvetande på samma nivå som en fisk om 10 år. Inte för att medvetande på den nivån behöver betyda så mycket, men det är en början.

Tråkigt förresten om du vill skippa tråden för jag tror du kan ha intressant input.

Releasehästryttare
eld
Medlem

Tänkte på att ChatGPT är ett av världens största crowdsourcade projekt.

Inaktiv

Jakten på själen kan få en oförutsagd konsekvens i den mån att vi upptäcker att vi inte är mer än biologiska maskiner. Som i sin tur kan få människor att tvivla på meningen och den så kallade fria viljan. Vissa filosofer har ansett att det är bäst om gemene man inte får reda på detta. Det är väl också bra eftersom vissa skulle kunna se oss som biologiska robotar som kan jämnas med marken.

Är fria viljan enbart en komplex algoritm och en illusion av val? Fri vilja finns inte för det skulle innebära att vi kunde tänka fritt vilket vi inte kan eftersom det skulle innebära kaos. Utan vi använder tidigare information och de från sinnena som influerar vårat val. Förutom om man tar den lite färgrik LSD där allt går bananas.

Ett val är ju i slutändan egentligen bara vänster eller höger, upp eller ned. Utförandet är inte speciellt komplicerat. Bakom valen döljer sig en mängd information. Det vi troligen har är informationsbaserad vilja. I den formen att vi kan ta styra vår dator med musen men enbart med den data vi har på hårddisken och sinnena.

Hoppet för människan lutar åt att själen gör oss unika, det tråden handlar om. Det kanske ändå inte kan replikeras även om vi kan knappt definiera den idag. För något mer än matematik och biologiska maskiner måste vi ju vara. Den som upplever.

Medlem

Har inget emot om AI blir medvetande och är superintelligent, skulle göra världen mer intressant.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skriv svar