Ikea hotar att stämma utvecklaren av skräckspelet The Store is Closed

Robot
Ikea hotar att stämma utvecklaren av skräckspelet The Store is Closed

Den blågula möbeljätten hotar med stämning

#Ikea, #The-store-is-closed


Medlem

Bättre reklam kan väl IKEA inte få och den är gratis,tänk om spelet blir en skräll.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Hoppas verkligen att det klassificeras som helt okej, kan tänka mig att det måste vara tydligt att det handlar om en parodi på deras varumärke och inte något som ska få folk att tro att det bokstavligen är IKEA. Meh.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Hur har Escape from Tarkov klarar sig från stämmning? De har ju en butik som heter Idea, gul och blå profil, de har till och med Ikea kasse som en tactical rig 🤔

Medlem

Muppar Det är ju snarare gratis reklam för IKEA. Att försöka stoppa utvecklaren genom att stämma dem, ja, det om något är riktigt dålig marknadsföring. När ska stora företag lära sig att man får bäst PR när man står med folket istället för med jurister? Att försöka stoppa sådana här saker framstår bara som överkänsligt och onödigt.

Medlem

Fast tyvärr så är parodi under fair use

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Bättre reklam kan väl IKEA inte få och den är gratis,tänk om spelet blir en skräll.

Chansen att de som köper spelet redan är kunder hos ikea är väl ganska stor, eller en annan familjemedlem då, eller i alla fall vet vad det är. Det är inte som att Ikea är okänt eller behöver reklam via indiespel som "kanske" säljer bra.

Lätt att ändra färgerna på loggan bara. Men ja, onödigt att stämma med kanske, fast man vill kanske inte bli associerad.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Hoppas verkligen att det klassificeras som helt okej, kan tänka mig att det måste vara tydligt att det handlar om en parodi på deras varumärke och inte något som ska få folk att tro att det bokstavligen är IKEA. Meh.

För sådana företag handlar det om att visa att man aktivt värnar och skyddar sitt varumärke. Visst, cheferna kanske tycker det är lustigt men ser de genom fingrarna här så sänks ribban hos domstolarna när de ska skydda sitt varumärke nästa gång, ”andra har fått tidigare” blir resonemanget. Ofta därför sådana företag stämmer folk åt höger och vänster, annars kan de få problem när det faktiskt är något eller någon som går över vad vi vanliga människor ser som gränsen.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Chansen att de som köper spelet redan är kunder hos ikea är väl ganska stor, eller en annan familjemedlem då, eller i alla fall vet vad det är. Det är inte som att Ikea är okänt eller behöver reklam via indiespel som "kanske" säljer bra.

Lätt att ändra färgerna på loggan bara. Men ja, onödigt att stämma med kanske, fast man vill kanske inte bli associerad.

Ja, men de som köper spelet vet vad det handlar om och det är inte så att de helt plötsligt blir rädd för Ikea och inte vågar sätta sin fot på Ikea för de är rädd att bli jagad av monster efter ett billigt indiespel.
Hade själv känt detta som en hyllning för att man blivit ett så stort företag så folk vill ha med det i spel. Men förstår att de måste stämma bara för stämmandes skull så de visar att de finns. Synd för Ikea att detta med största sannolikhet kommer gå under fair use.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

För sådana företag handlar det om att visa att man aktivt värnar och skyddar sitt varumärke. Visst, cheferna kanske tycker det är lustigt men ser de genom fingrarna här så sänks ribban hos domstolarna när de ska skydda sitt varumärke nästa gång, ”andra har fått tidigare” blir resonemanget. Ofta därför sådana företag stämmer folk åt höger och vänster, annars kan de få problem när det faktiskt är något eller någon som går över vad vi vanliga människor ser som gränsen.

Helt medveten om det men bryr mig ärligt talat inte om deras varumärke så mycket att jag tycker de är berättigade i sitt beteende mot sådana här uppenara parodier. En parodi baserar sig ju på att de som tar del av innehållet känner till vad det handlar om. Jag hjälper gärna sätta upp affischer där det står "STYR" med gul text på blå bakgrund på deras lagerhus och liknande ifall jag ser något sådant evenemang på Facebook.

Hade någon döpt sitt namn till IKEA eller Idea eller liknande så hade jag förstått det. Men nej... inte detta. Är de såhär paranoida får de fan hjälpa till att hitta nya sätt att hantera det på än att terrorisera oskyldiga företag för varumärkesintrång för att "det kanske händer något annars."


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Vem som än skrivet SPC:n om IKEA varuhus där personalen är monster som jagar människor borde stämma dem med, känns som spelet är väldigt inspirerat av den creepypastan.

Skribent
Skrivet av Atilaa:

För sådana företag handlar det om att visa att man aktivt värnar och skyddar sitt varumärke. Visst, cheferna kanske tycker det är lustigt men ser de genom fingrarna här så sänks ribban hos domstolarna när de ska skydda sitt varumärke nästa gång, ”andra har fått tidigare” blir resonemanget. Ofta därför sådana företag stämmer folk åt höger och vänster, annars kan de få problem när det faktiskt är något eller någon som går över vad vi vanliga människor ser som gränsen.

Ja, tyvärr funkar det ju så här med varumärken. Man måste visa att man värnar om dem, annars kan det blir problem senare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag ställer mig frågan: Hur får en parodi på Ikea se ut om den inte får se ut såhär? xD


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Atilaa:

För sådana företag handlar det om att visa att man aktivt värnar och skyddar sitt varumärke. Visst, cheferna kanske tycker det är lustigt men ser de genom fingrarna här så sänks ribban hos domstolarna när de ska skydda sitt varumärke nästa gång, ”andra har fått tidigare” blir resonemanget. Ofta därför sådana företag stämmer folk åt höger och vänster, annars kan de få problem när det faktiskt är något eller någon som går över vad vi vanliga människor ser som gränsen.

Absolut, så är fallet... men detta är ju uppenbart parodi. Ingenstans står det IKEA i spelet, och bortsett från färgerna så kunde det ju faktiskt varit vad som helst. Nu vill tydligen IKEA att utvecklarna ska ta bort "indicia associated with the famous Ikea stores", vilket låter helt orimligt. Det är alltså inte bara loggan som är problemet utan hela konceptet?

Medlem
Skrivet av Proximately:

Helt medveten om det men bryr mig ärligt talat inte om deras varumärke så mycket att jag tycker de är berättigade i sitt beteende mot sådana här uppenara parodier. En parodi baserar sig ju på att de som tar del av innehållet känner till vad det handlar om. Jag hjälper gärna sätta upp affischer där det står "STYR" med gul text på blå bakgrund på deras lagerhus och liknande ifall jag ser något sådant evenemang på Facebook.

Hade någon döpt sitt namn till IKEA eller Idea eller liknande så hade jag förstått det. Men nej... inte detta. Är de såhär paranoida får de fan hjälpa till att hitta nya sätt att hantera det på än att terrorisera oskyldiga företag för varumärkesintrång för att "det kanske händer något annars."

Jo jag håller helt med där, ser alltid riktigt snålt ut när företag gör såhär. Tycker även hur Nintendo gör när någon råkar ens komma i närheten av deras märken är helt bisarrt, samma när sådana som Take Two bedriver häxjakt på moddar.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, tyvärr funkar det ju så här med varumärken. Man måste visa att man värnar om dem, annars kan det blir problem senare.

Verkligen trist att det blivit så att man knappt får göra en parodi eller hyllning längre utan att råka kliva något företag på tårna. Sen undrar jag lite om spelet hade fått IKEAs vrede om det hade varit gratis.

Medlem

Hela stämningen och uppmärksamheten som IKEA själva skapar nu, smutskastar varumärket mer än vad spelet nånsin hade lyckats med...

Medlem

Man måste tänka lite längre... Vi säger att nån jävel får för sig att mörda några människor... Står i tidningen att han innan morden hade spelat skräckspelet The Store is Closed, Som alla vet vill tidningar media få många "klick" som möjligt,, Så rubriken kan stå.. spelade skräckspelet som var inspirerat från IKEA miljöer... Och alla är inte gamers och förstår vad det handlar om.

Så jag förstår att IKEA inte vill bli förknippad med spelet.

Releasehästryttare
Skrivet av zogez:

Man måste tänka lite längre... Vi säger att nån jävel får för sig att mörda några människor... Står i tidningen att han innan morden hade spelat skräckspelet The Store is Closed, Som alla vet vill tidningar media få många "klick" som möjligt,, Så rubriken kan stå.. spelade skräckspelet som var inspirerat från IKEA miljöer... Och alla är inte gamers och förstår vad det handlar om.

Så jag förstår att IKEA inte vill bli förknippad med spelet.

Medlem

Tycker Ikeas logga påminner för mycket om Sveriges och Ukrainas flagga. IKEA bör således byta logga 😛


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Lite ironiskt samtidigt då Ikea satsar på gaming möbler.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Ja, men de som köper spelet vet vad det handlar om och det är inte så att de helt plötsligt blir rädd för Ikea och inte vågar sätta sin fot på Ikea för de är rädd att bli jagad av monster efter ett billigt indiespel.
Hade själv känt detta som en hyllning för att man blivit ett så stort företag så folk vill ha med det i spel. Men förstår att de måste stämma bara för stämmandes skull så de visar att de finns. Synd för Ikea att detta med största sannolikhet kommer gå under fair use.

Det finns ju en chans här att ikea som sagt inte vill bli associerade med detta eftersom det "kan" bli ett storspel, nu såg det förjävla fult och dåligt ut så det är väl inte troligt, men det vet ju inte ikea.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Quake-konnässsör

Känns som de har tagit lite inspiration av SCP-3008 ?

https://scp-wiki.wikidot.com/scp-3008

Skribent
Skrivet av Fletchett:

Absolut, så är fallet... men detta är ju uppenbart parodi. Ingenstans står det IKEA i spelet, och bortsett från färgerna så kunde det ju faktiskt varit vad som helst. Nu vill tydligen IKEA att utvecklarna ska ta bort "indicia associated with the famous Ikea stores", vilket låter helt orimligt. Det är alltså inte bara loggan som är problemet utan hela konceptet?

Fast om du kolla andra bilden är det ju en exakt kopia av skyltarna inne hos Ikea, namngivning och utformning. Så det är inte bara färgerna och själva loggan.

Kan också tänka mig att utvecklarna bara behöver ändra lite grann så är Ikea nöjda.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Helt rätt av IKEA!

Tänk om spelet blir en miljards-försäljnings succe bland alla hem i världen och alla plötsligt blir jätte rädda för ikea och slutar gå dit!

Då kan ju IKEA kursa!

Medlem
Skrivet av Zominator:

Hur har Escape from Tarkov klarar sig från stämmning? De har ju en butik som heter Idea, gul och blå profil, de har till och med Ikea kasse som en tactical rig 🤔

Troligen av samma anledning att Ground Zero klarat sig med sina liknelser, ingenting som är mer än en front utan på.
Här är det i byggnaden, med möbler, golvmärkning och personalkläder som är klart uppenbart att det ska vara Ikea utan att det är Ikea.
En av punkterna i brevet var specifikt om att det var möbler som liknade Ikea möbler och utvecklaren har sagt att han köpt detta assets-paket vilket bar namn som om det var Ikea grejer utifrån namnet.

Tror att dem skulle kunna klara sig vid en parodi-claim för en stämning, men tiden och pengarna det skulle kräva är troligen mer jobb och besvär än dem vill. Riskerar grova förseningar även om dem vinner och om dem förlorar så är det en massa jobb i onödan + grova kostnader.

KoP
Medlem

Visst är likheten smed IKEA stor men det borde inte vara på något sätt "olagligt" när någonting avhandlas som parodi.

Det är väl ett gäng skitnödiga IKEA-advokater som fått för sig att dom i detta fallet bör/ska föra krigsföring.

Medlem

Har inte mycket till övers för såna här pajasutvecklare. Bättre dom gör sin egen grej än att försöka profitera på någon annans varumärke och därmed oundvikligen drar på sig stämningar.

Medlem

Anledningen till IKEA:s agerande är för att lagen kräver att bolagen bevakar och markerar angrepp mot sitt "revir".

Utan markeringar urholkas IKEA:s varumärke, för att till slut gå samma öde till mötes som andra fornstora varumärken; t.ex. Frigolit, MACK, Bankomat, GladPack, Polaroid, Frisbee, Vespa, och Termos

Dessa varumärken saknar lagligt skydd, och det är fritt fram för vem som helst att utnyttja dem hur som helst

Så utan markeringar kan, till slut, Mio öppna ett ikeavaruhus och Lagerhaus kan sälja ikeamöbler.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Zominator:

Hur har Escape from Tarkov klarar sig från stämmning? De har ju en butik som heter Idea, gul och blå profil, de har till och med Ikea kasse som en tactical rig 🤔

Jag jobbar för Ikea och kollade upp det och de har bokstavligen bara saxat direkt ur ryska katalogen på de ställen det finns produktreklam på väggarna i varuhuset. Jag antar det är för att utvecklarna är ryska som de kommer undan med det.

Medlem
IDEA
Skrivet av russinkungen:

Jag jobbar för Ikea och kollade upp det och de har bokstavligen bara saxat direkt ur ryska katalogen på de ställen det finns produktreklam på väggarna i varuhuset. Jag antar det är för att utvecklarna är ryska som de kommer undan med det.

Jag tycker det är oerhört roligt att dem använder referenser från verkligheten! En av mina favoriter av kartor ”Interchange” shoppingcenter med med möbelbutiken IDEA som erbjuder häftig CQB.

Jag tror att Battlestate Games klarar sig undan stämning pga att dem är etablerade i Ryssland alternativ att dem betalat för att använda den layouten, men det sistnämnda tvivlar jag skarpt på.

12
Skriv svar