Teaser från The Witcher: Blood Origin, premiär juldagen

Robot
Teaser från The Witcher: Blood Origin, premiär juldagen

Prequel-serien äger rum 1 200 år innan The Witcher.

#netflix, #the-witcher, #the-witcher-blood-origin


Medlem

Undrar hur Netflix sjabblar till den här serien.

Medlem
Skrivet av papagoja:

Undrar hur Netflix sjabblar till den här serien.

Strong wahmen. Dumb men. White guilt. Job done.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av Albax11:

Strong wahmen. Dumb men. White guilt. Job done.

Du menar att det kommer att finnas folk som skrikgråter i sina mancaves om att den är "woke"? Small Dick Energy.

Ska absolut kolla på den. Kan vara bra, kan vara dålig.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Du menar att det kommer att finnas folk som skrikgråter i sina mancaves om att den är "woke"? Small Dick Energy.

Ska absolut kolla på den. Kan vara bra, kan vara dålig.

Man kan väl lyssna på folk istället för att förlöjliga dem?

Det finns inte bara två sidor.

Men det är klart att är man inte intresserad av att lyssna på varandra är det ju smidigare att stanna i sina egna bubblor.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Man kan väl lyssna på folk istället för att förlöjliga dem?

Det finns inte bara två sidor.

Men det är klart att är man inte intresserad av att lyssna på varandra är det ju smidigare att stanna i sina egna bubblor.

Såklart kritik ska bemötas och diskuteras respektfullt, men inte all sådan. Så fort kritiken är av politisk karaktär så är det absolut oftast värdelöst, särskilt när det handlar om kön, hudfärg eller läggning.

Men "folk som skrikgråter i sina mancaves" som oironiskt använder ord som "woke" är inte folk som är särskilt trevliga att varken prata med eller lyssna på. Dels pga. att de flesta använder samma "kritik" och argument (i stort sett, buzzwords och sensationella nyhetsartiklar, som oftast inte är varken korrekta eller rättvisa) till allt men också för att de uppenbarligen inte är målgruppen.
Lite som om man skulle kritisera Star Wars för att vara overklig. Det kan oftast sammanfattas med något i stil med att det är ett "dig-problem" eller smaksak.

Medlem

Detta såg ju väldigt generiskt ut. Och såklart är wookies här inne och diskuterar politik. Vuxna män som gråter över en fantasi serie. Snark.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Man kan väl lyssna på folk istället för att förlöjliga dem?

Det finns inte bara två sidor.

Men det är klart att är man inte intresserad av att lyssna på varandra är det ju smidigare att stanna i sina egna bubblor.

Eller så har man lyssnat på dem evinnerligt länge men tröttnat på att det oftast är samma gnäll i annan förpackning och att de oerhört sällan framför nån vidare legitim kritik.

Sen behöver ju inte folk ta åt sig om de inte råkar passa in på anti-woke stereotypen.

Det brukar mest vara komiskt när det ska gnällas om nån slags wokeism (eller sjw, pk eller vad som nu råkar vara det för tillfället "trendiga" gnället)

Det kan absolut finnas relevant kritik gällande sådant, men det är mer sällsynt.

Medlem

jag gissar på en svart tuff kvinna som r lesbisk i en av huvudrollerna. men jag kan ha fel.

Medlem

Nja ser inte speciellt skoj ut


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Eller så har man lyssnat på dem evinnerligt länge men tröttnat på att det oftast är samma gnäll i annan förpackning och att de oerhört sällan framför nån vidare legitim kritik.

Sen behöver ju inte folk ta åt sig om de inte råkar passa in på anti-woke stereotypen.

Det brukar mest vara komiskt när det ska gnällas om nån slags wokeism (eller sjw, pk eller vad som nu råkar vara det för tillfället "trendiga" gnället)

Det kan absolut finnas relevant kritik gällande sådant, men det är mer sällsynt.

Låter som att man hellre har krig än att ha förståelse för varandra isåfall och lära sig av varandra.

Medlem
Skrivet av Albax11:

Strong wahmen. Dumb men. White guilt. Job done.

Allt jag kan utläsa av denna kommentar är att starka kvinnor gör att folk på något sätt känner sig som mindre manliga och därför, som ett barn, börjar skrika sig hes.

Skrivet av jeppe109:

Man kan väl lyssna på folk istället för att förlöjliga dem?

Det finns inte bara två sidor.

Men det är klart att är man inte intresserad av att lyssna på varandra är det ju smidigare att stanna i sina egna bubblor.

Är det inte bara lite ironiskt att människor som skriker "Woke" bokstavligen behandlar världen svart och vitt? Alltså stark kvinna = woke. Svarta alver = woke. Netflix = bad etc etc etc? Problemet med att lyssa på folk som skriker woke så fort de ser en kvinna är att de har sådana kraftiga filter att inget.. och jag menar inget.. kan få dem att ändra sig och där en diskussion fullständigt slöseri med tid.

Skrivet av Zero303:

jag gissar på en svart tuff kvinna som r lesbisk i en av huvudrollerna. men jag kan ha fel.

Och? Är kvinnans hudfärg och sexuell läggning bättre att lägga fokus på än på hur karaktären är skriven?

Skrivet av jeppe109:

Låter som att man hellre har krig än att ha förståelse för varandra isåfall och lära sig av varandra.

Det finns en punkt då barnsliga argument bara är barnsliga argument och tillför noll till diskussionen.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Allt jag kan utläsa av denna kommentar är att starka kvinnor gör att folk på något sätt känner sig som mindre manliga och därför, som ett barn, börjar skrika sig hes.

Är det inte bara lite ironiskt att människor som skriker "Woke" bokstavligen behandlar världen svart och vitt? Alltså stark kvinna = woke. Svarta alver = woke. Netflix = bad etc etc etc? Problemet med att lyssa på folk som skriker woke så fort de ser en kvinna är att de har sådana kraftiga filter att inget.. och jag menar inget.. kan få dem att ändra sig och där en diskussion fullständigt slöseri med tid.

Och? Är kvinnans hudfärg och sexuell läggning bättre att lägga fokus på än på hur karaktären är skriven?

Det finns en punkt då barnsliga argument bara är barnsliga argument och tillför noll till diskussionen.

Du blir nog nöjd jag är glad för din skull 🫶


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Är det inte bara lite ironiskt att människor som skriker "Woke" bokstavligen behandlar världen svart och vitt? Alltså stark kvinna = woke. Svarta alver = woke. Netflix = bad etc etc etc? Problemet med att lyssa på folk som skriker woke så fort de ser en kvinna är att de har sådana kraftiga filter att inget.. och jag menar inget.. kan få dem att ändra sig och där en diskussion fullständigt slöseri med tid.

Detsamma kan sägas när folk skriker incel eller liknande också.
Det finns saker att lära sig från alla olika håll. De allra flesta verkar befinna sig i ett av två läger dock och verkar ha väldiga problem att ändra sitt egna synsätt baserat på vad andra säger.
Man hakar upp sig på olika narrativ och struntar i att försöka tänka utanför boxen.

Istället för att skrika X kan man ju fråga vad specifikt personen menar är exempelvis "woke".
Be personen argumentera för sin sak och förklara mer utförligt. Inklusivitet exempelvis betyder inte per automatik att något blir bättre (även om det är en fin tanke).

Men jag går lite väl mycket off topic nu.
Tycker bara det är tråkigt att det ska börja kastas paj så fort man inte håller med någon oavsett ideologi.

Den här serien kanske blir jättebra. Mitt tips är att fokusera på att göra en så bra serie som möjligt och lämna vår politik och kultur till oss och fokusera på witcher-världen och dess världsbyggande istället.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Detsamma kan sägas när folk skriker incel eller liknande också.
Det finns saker att lära sig från alla olika håll. De allra flesta verkar befinna sig i ett av två läger dock och verkar ha väldiga problem att ändra sitt egna synsätt baserat på vad andra säger.
Man hakar upp sig på olika narrativ och struntar i att försöka tänka utanför boxen.

Istället för att skrika X kan man ju fråga vad specifikt personen menar är exempelvis "woke".
Be personen argumentera för sin sak och förklara mer utförligt. Inklusivitet exempelvis betyder inte per automatik att något blir bättre (även om det är en fin tanke).

Men jag går lite väl mycket off topic nu.
Tycker bara det är tråkigt att det ska börja kastas paj så fort man inte håller med någon oavsett ideologi.

Den här serien kanske blir jättebra. Mitt tips är att fokusera på att göra en så bra serie som möjligt och lämna vår politik och kultur till oss och fokusera på witcher-världen och dess världsbyggande istället.

Har tyvärr försökt. Slutar alltid med att Netflix och Hollywood är woke och därför är de woke. Med andra ord cirkelargument.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Detsamma kan sägas när folk skriker incel eller liknande också.
Det finns saker att lära sig från alla olika håll. De allra flesta verkar befinna sig i ett av två läger dock och verkar ha väldiga problem att ändra sitt egna synsätt baserat på vad andra säger.
Man hakar upp sig på olika narrativ och struntar i att försöka tänka utanför boxen.

Istället för att skrika X kan man ju fråga vad specifikt personen menar är exempelvis "woke".
Be personen argumentera för sin sak och förklara mer utförligt. Inklusivitet exempelvis betyder inte per automatik att något blir bättre (även om det är en fin tanke).

Men jag går lite väl mycket off topic nu.
Tycker bara det är tråkigt att det ska börja kastas paj så fort man inte håller med någon oavsett ideologi.

Den här serien kanske blir jättebra. Mitt tips är att fokusera på att göra en så bra serie som möjligt och lämna vår politik och kultur till oss och fokusera på witcher-världen och dess världsbyggande istället.

Det har gjorts gång på gång och har aldrig fått ett konkret svar, precis som föregående medlem skriver.
Kanske svårt att säga vad som är "woke" (även fast folk skriker det redan ) angående denna serie men jag skulle vilja ha en förklaring till hur "wokeism" förstörde Witcher serien? För enligt mig var den bara dåligt skriven förutom ett par enskilda avsnitt.

Avstängd
Skrivet av Dizzz:

Har tyvärr försökt. Slutar alltid med att Netflix och Hollywood är woke och därför är de woke. Med andra ord cirkelargument.

Netflix är "woke" som i att de alltid trycker in progressiv ideologi och mångfald i sina serier och filmer, även i sammanhang där det inte passar. Enligt mig och många andra gör detta verken sämre då de tappar i logik och trovärdighet vilket förstör inlevelsen och autenticiteten.

Sen blir det ofta som följd eftersom man inte bryr sig om sådant som trovärdighet att man även tummar på det på andra områden, som yxan i denna trailer t.ex. som bara ser löjlig ut, om den ska fungera som ett vapen d.v.s. Striderna blir väl liknande. Blir Mulan av det hela, d.v.s. nya Mulan. För lite grund i verkligheten för att man ska kunna köpa det.

Medlem

Har ni sett The Expanse? Ett multimedia av olika karaktärer av kön och färg i sci-fi allt känns originellt, kanske bara för att manusförfattarna är 👍🙃🙄


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Har ni sett The Expanse? Ett multimedia av olika karaktärer av kön och färg i sci-fi allt känns originellt, kanske bara för att manusförfattarna är 👍🙃🙄

The Expanse är fantastisk. Men däremot tickar det ändå de flesta svajiga definitioner på woke. Serien har (böckerna och tv-serien) mångfald, inklusivitet, homosexualitet, icke-binära karaktärer (främst i böckerna), LBTQ representation, kvinnor i maktpositioner som spöar skiten ur bla. män. Det är välgjort men samtidigt så tar det mycket plats i vissa kapitel och scener.

(Sidospår, så jäkla onödigt situationen med Cas Anwar, tydligen svårt att inte vara ett äckelsvin, tyvärr surade det ner karaktären)

Det som hjälpte tv-serien mest var ju att författarna var producenter själva. Men off-topic detta.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

The Expanse är fantastisk. Men däremot tickar det ändå de flesta svajiga definitioner på woke. Serien har (böckerna och tv-serien) mångfald, inklusivitet, homosexualitet, icke-binära karaktärer (främst i böckerna), LBTQ representation, kvinnor i maktpositioner som spöar skiten ur bla. män. Det är välgjort men samtidigt så tar det mycket plats i vissa kapitel och scener.

(Sidospår, så jäkla onödigt situationen med Cas Anwar, tydligen svårt att inte vara ett äckelsvin, tyvärr surade det ner karaktären)

Det som hjälpte tv-serien mest var ju att författarna var producenter själva. Men off-topic detta.

Tack för din välgjorda analys jag har ej läst böckerna själv.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Tack för din välgjorda analys jag har ej läst böckerna själv.

Det rekommenderas om du vill grotta ner dig mer. Ty Franck och Daniel Abraham är toppklass i mitt tycke. Riktigt duktiga på att skriva karaktärer som personer och inte summan av deras fysiska egenskaper, kön eller läggning är helt irrelevant och nästan alla karaktärer kunde varit vilket kön, ha vilken läggning som helst.

Om vi går tillbaka "on-topic" rekommenderas även Witcher-böckerna, inte alls lika bra skrivna, som fanfiction i jämförelse, men marginellt givande och underhållande trots det.

Denna serien har mer eller mindre en sk. "blank slate", dvs. inte supermycket skrivet om det i böckerna.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Allt jag kan utläsa av denna kommentar är att starka kvinnor gör att folk på något sätt känner sig som mindre manliga och därför, som ett barn, börjar skrika sig hes.

Är det inte bara lite ironiskt att människor som skriker "Woke" bokstavligen behandlar världen svart och vitt? Alltså stark kvinna = woke. Svarta alver = woke. Netflix = bad etc etc etc? Problemet med att lyssa på folk som skriker woke så fort de ser en kvinna är att de har sådana kraftiga filter att inget.. och jag menar inget.. kan få dem att ändra sig och där en diskussion fullständigt slöseri med tid.

Och? Är kvinnans hudfärg och sexuell läggning bättre att lägga fokus på än på hur karaktären är skriven?

Det finns en punkt då barnsliga argument bara är barnsliga argument och tillför noll till diskussionen.

OK gissar att du inte spelar poker så mkt?
Det är en fråga om sannolikhet.

Om man marknadsför sin serie på hur starka kvinnor och hur många kön man har i den istället för hurt mycket man gillar källmaterialet och hur man hoppas att folk ska gilla sin tolkning av det. Då säger SANNOLIKHETEN att det kommer vara wokeskräp (dvs propaganda istället för underhållning)

Hous of dragons hjade samma problem dålig marknadsföring men tillskillnad från RoP Witcher och WoT så var det UNDERHÅLLNING så folk slutade klaga.
Det är allt folk vill ha underhålllning inte propaganda.

Witcher ligger inte bra till där när Cavill lämnar för att de som skriver manus hatar källmaterialet och fantasy.
SÅ ja bra fråga varför lägger dessa klåpare mer fokus på hjudfärg än karaktären? Det är det alla frågar när de klagar på nått gått woke.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Hous of dragons hjade samma problem dålig marknadsföring men tillskillnad från RoP Witcher och WoT så var det UNDERHÅLLNING så folk slutade klaga.
Det är allt folk vill ha underhålllning inte propaganda.

Så problemet är inte att det är ”woke”, problemet är att du eller de som klagar på woke tycker serien är dålig?

Bra serie med starka kvinnor i fokus: inte Woke
Dålig serie med starka kvinnor i fokus: Woke

Avstängd
Skrivet av Thane:

Så problemet är inte att det är ”woke”, problemet är att du eller de som klagar på woke tycker serien är dålig?

Bra serie med starka kvinnor i fokus: inte Woke
Dålig serie med starka kvinnor i fokus: Woke

En serie kan såklart vara bra men också woke (i teorin iaf).
Det som är woke är den politiska ideologin och forcerad mångfald.

Medlem

Spelar ingen roll om det är woke eller inte. Har man inte fokus på att berätta en bra historia som leder till karaktärer man bryr sig om.. jaa då är det skräp. Finns tyvärr otaliga exempel på detta den senaste tiden


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

En serie kan såklart vara bra men också woke (i teorin iaf).
Det som är woke är den politiska ideologin och forcerad mångfald.

Jag tror att det är en oxymoron...

För att något ska vara woke så måste det följa ett visst script i form av karaktärer eller händelser, och det scriptet tillför oftast inget relevant till storyn som berättas. Det kan istället ta fokus från något som faktiskt är välskrivet eller bra och förstöra atmosfär eller trovärdighet i det som berättas.

Woke är per definition något dåligt, att kalla något woke är oftast inte kritik av budskapet, utan av framförandet av budskapet och hur det påverkar mediet det framförs i.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

OK gissar att du inte spelar poker så mkt?
Det är en fråga om sannolikhet.

Om man marknadsför sin serie på hur starka kvinnor och hur många kön man har i den istället för hurt mycket man gillar källmaterialet och hur man hoppas att folk ska gilla sin tolkning av det. Då säger SANNOLIKHETEN att det kommer vara wokeskräp (dvs propaganda istället för underhållning)

Hous of dragons hjade samma problem dålig marknadsföring men tillskillnad från RoP Witcher och WoT så var det UNDERHÅLLNING så folk slutade klaga.
Det är allt folk vill ha underhålllning inte propaganda.

Witcher ligger inte bra till där när Cavill lämnar för att de som skriver manus hatar källmaterialet och fantasy.
SÅ ja bra fråga varför lägger dessa klåpare mer fokus på hjudfärg än karaktären? Det är det alla frågar när de klagar på nått gått woke.

House of the Dragon tråkade ut mig nåt fruktansvärt, men både Witcher och Rings of Power fick mig att se fram emot varje avsnitt. Hade noll att göra med karaktärers hudfärg/kön eller vad nu för gnäll det kan vara. I Rings of Power kändes det som folk hängde upp sig nåt extremt på dessa saker (vilket inte sällan sker när folk gråter woke och reviewbombar skiten ur nåt) istället för att uppskatta saker och ting för vad de är. Bra och passande skådespelare, även om de råkade ha annan hudfärg.

För det KAN ju faktiskt vara så att hudfärgen inte är det viktiga, att det inte har nån slags budskap eller strävar efter att tvinga in diversitet. Oftast när jag hör folk gråta om att något är woke, är det sällan som de faktiskt har nån slags relevant kritik. De flesta apar bara efter andra i nån slags tråkig ekokammare. Vad som är trist att folk gnäller om att nåt är wokepropaganda bara för att, inte för att de faktiskt har nån egen relevant kritik.

Själv kvittar det mig vad för hudfärg karaktärerna råkar ha, eller om ifall nån karaktär har castats som kvinna istället för man (eller tvärtom), om det är välskrivet. Är serien bra så är den, men ser att många dömer ut en serie långt i förhand för att tex en trailer råkat ha en färgad person och sen reviewbombar utan att ens ha sett hela serien.

Sen blir man extremt trött när det jämt ska vara samma gnäll.. så det är inte konstigt om man slutar lyssna på samma sörja. Först var det "sjw", "pk" osv, nu är det "wokeism". Samma skit, andra ord. Om och om och om igen, nästan aldrig med nån slags relevans.

Att sen vissa youtubers/influencers/whatnot inser att de kan casha in fett på gnället hjälper ju inte heller. Det är ju sällan den balanserade kritiken man ser utan oftast de högljudda extremerna (på båda sidor). Skulle gissat på att de flesta inte ens hade reagerat nämnvärt om inte nån eller några andra inte hade gråtit högt och att i majoriteten av fallen kvaliten på serien/filmen/spelet inte hade blivit ens ett snäpp bättre ifall en karaktär "inte varit svart/kvinna/whatnot".

Se bara på hela denna tråden, bara för att jag skämtade lite som svar till en kommentar som jag läste som ett skämt. Storm i ett vattenglas, det är ju ofta så det börjar, lol.

Avstängd
Skrivet av Blackwolfe:

House of the Dragon tråkade ut mig nåt fruktansvärt, men både Witcher och Rings of Power fick mig att se fram emot varje avsnitt. Hade noll att göra med karaktärers hudfärg/kön eller vad nu för gnäll det kan vara. I Rings of Power kändes det som folk hängde upp sig nåt extremt på dessa saker (vilket inte sällan sker när folk gråter woke och reviewbombar skiten ur nåt) istället för att uppskatta saker och ting för vad de är. Bra och passande skådespelare, även om de råkade ha annan hudfärg.

För det KAN ju faktiskt vara så att hudfärgen inte är det viktiga, att det inte har nån slags budskap eller strävar efter att tvinga in diversitet. Oftast när jag hör folk gråta om att något är woke, är det sällan som de faktiskt har nån slags relevant kritik. De flesta apar bara efter andra i nån slags tråkig ekokammare. Vad som är trist att folk gnäller om att nåt är wokepropaganda bara för att, inte för att de faktiskt har nån egen relevant kritik.

Själv kvittar det mig vad för hudfärg karaktärerna råkar ha, eller om ifall nån karaktär har castats som kvinna istället för man (eller tvärtom), om det är välskrivet. Är serien bra så är den, men ser att många dömer ut en serie långt i förhand för att tex en trailer råkat ha en färgad person och sen reviewbombar utan att ens ha sett hela serien.

Sen blir man extremt trött när det jämt ska vara samma gnäll.. så det är inte konstigt om man slutar lyssna på samma sörja. Först var det "sjw", "pk" osv, nu är det "wokeism". Samma skit, andra ord. Om och om och om igen, nästan aldrig med nån slags relevans.

Att sen vissa youtubers/influencers/whatnot inser att de kan casha in fett på gnället hjälper ju inte heller. Det är ju sällan den balanserade kritiken man ser utan oftast de högljudda extremerna (på båda sidor).

Se bara på hela denna tråden, bara för att jag skämtade lite som svar till en kommentar som jag läste som ett skämt. Storm i ett vattenglas, det är ju ofta så det börjar, lol.

Vad du tycker är relevant kritik är inte nödvändigtvis det som andra tycker är relevant kritik och vice versa.

Det är helt uppenbart att man medvetet tvingar in mångfald i serier som Rings of Power eller denna och att det inte handlar om "bäst skådespelare för jobbet" utan att man vill ha med en viss andel "people of color" i sina serier.
Att folkslag som ska komma från samma geografiska ställen och som levt med varandra i tusentals år har helt olika hudfärger är ologiskt.

Kvinnor och män är också olika och har olika egenskaper och beteenden, så att behandla dem helt könsneutralt kan också skapa helt ologiska dynamiker, scener och berättelser.

I denna trailer ser man exempelvis en europeisk manskrigaralv hänga med en asiatisk och en afrikansk alvkrigarkvinna. Fantasy är inte verkligt men den är ändå baserad på verkligheten och på våra egna sagor och myter. En sådan blandad konstellation av krigare har garanterat aldrig någonsin existerat under mänsklighetens historia så för mig blir känslan av det hela mer "comic-con/cosplay" än att det skulle vara en trovärdig grupp krigare.

Du kanske är trött på att folk klagar på woke, men anledningen till att folk klagar är för att så pass mycket av underhållningsmedia idag är woke.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

OK gissar att du inte spelar poker så mkt?
Det är en fråga om sannolikhet.

Om man marknadsför sin serie på hur starka kvinnor och hur många kön man har i den istället för hurt mycket man gillar källmaterialet och hur man hoppas att folk ska gilla sin tolkning av det. Då säger SANNOLIKHETEN att det kommer vara wokeskräp (dvs propaganda istället för underhållning)

Hous of dragons hjade samma problem dålig marknadsföring men tillskillnad från RoP Witcher och WoT så var det UNDERHÅLLNING så folk slutade klaga.
Det är allt folk vill ha underhålllning inte propaganda.

Witcher ligger inte bra till där när Cavill lämnar för att de som skriver manus hatar källmaterialet och fantasy.
SÅ ja bra fråga varför lägger dessa klåpare mer fokus på hjudfärg än karaktären? Det är det alla frågar när de klagar på nått gått woke.

Alltid kul när folk inte klarar av att tänka utanför svart-vita termer. Poker är inte bara sannolikhet utan även väldigt mycket psykologi. Precis som detta anti-woke-skräp som florerar i dessa trådar bara för att en kvinna eventuellt får en huvudroll eller ännu värre.. om denne tillhör en minoritet. För då skall gafflarna fram.. och allt för att ni läst att starka kvinnor allt per automatik innebär Woke och Woke är dåligt.

En fråga bara. Varför lägger ni anti-woke folk mer fokus på hudfärg än de som ni anklagar för att vara Woke? Är det inte lite lustigt hur "ni" sitter och dömer en serie utan att ens sett mer än ett par klipp av den? Helt utan kontext?

Skrivet av CosmicPunch:

En serie kan såklart vara bra men också woke (i teorin iaf).
Det som är woke är den politiska ideologin och forcerad mångfald.

Vad som känns forcerat är lika mycket hjärnspöken som verklighet. Om man intalar sig att det måste vara forcerat så blir det per automatik det också. Exempel är hur allt Star Wars skulle vara woke-smörja för att en stormtrooper var mörkhyad.. sedan skulle Witcher, Wheel of time och senast Rings of Power vara woke och skräp. I slutändan var inte dessa serier några oskars-vinnare direkt men det berodde absolut noll på eventuella "woke" trender utan mer pga. andra faktorer. Faktum är att.. persons hudfärg i dessa inte direkt stack ut eller på något sätt kändes att inte höra hemma. Ändå satt dessa personer och skrek "Woke-smörja" så fort det kom fram att det förekom mörkhyade personer i serierna.

Det är helt enkelt så att "Woke" har blivit ett retoriskt lat argument för folk att gnälla i förtid utan någon som helst tanke bakom det. I vissa fall pga. ett inlärt bias.

Avstängd
Skrivet av Dizzz:

Vad som känns forcerat är lika mycket hjärnspöken som verklighet. Om man intalar sig att det måste vara forcerat så blir det per automatik det också. Exempel är hur allt Star Wars skulle vara woke-smörja för att en stormtrooper var mörkhyad.. sedan skulle Witcher, Wheel of time och senast Rings of Power vara woke och skräp. I slutändan var inte dessa serier några oskars-vinnare direkt men det berodde absolut noll på eventuella "woke" trender utan mer pga. andra faktorer. Faktum är att.. persons hudfärg i dessa inte direkt stack ut eller på något sätt kändes att inte höra hemma. Ändå satt dessa personer och skrek "Woke-smörja" så fort det kom fram att det förekom mörkhyade personer i serierna.

Det är helt enkelt så att "Woke" har blivit ett retoriskt lat argument för folk att gnälla i förtid utan någon som helst tanke bakom det. I vissa fall pga. ett inlärt bias.

Jag håller inte med.

Nya Star Wars hade betydligt större woke-problem än att en stormtrooper var mörkhyad.
Rey var en Mary-Sue som var bäst på allt för kvinnor är bäst, skurkarna var patetiska för att man inte ville riskera att göra dem coola som i de gamla filmerna eftersom de kunde representera ett etablissemang av vita män, kvinnorna var de smarta ledarna med rosa hår i Last Jedi och männen korkade undersåtar som kvinnorna körde med, och allas gamla hjälte Luke drack mjölk från rymdkossor och hade tappat allt hopp, förkastat sin gamla order och blivit en patetisk figur. Såg inte den sista filmen för skulle hellre begått seppuku.

Enligt mig är allt detta symptom på en politisk ideologi där man vill bryta normer och traditioner för att skapa en ny mer "progressiv" och inkluderande värld. Traditionella hierarkier och traditionella ideal som skönhet, styrka, vishet, kunskap o.s.v. ska kritiseras och brytas sönder, förvridas och förlöjligas.

Hudfärgerna i Rings of Power stack definitivt ut och hörde inte hemma. Det är helt ologiskt att små folkgrupper som härstammar från samma plats och bott med varandra under en väldigt lång tid har helt olika hudfärger. Tolkien skrev också sina böcker som en engelsk mytologi och Middle Earth är i princip en fantasyvariant av medeltida Europa, han har också i böckerna beskrivit alver och numenoreans som "fair-skinned". Det är uppenbart att man tryckte in etnisk mångfald av andra anledningar än att göra serien så bra som möjligt eller så trogen Tolkien som möjligt. Det har man också sagt, att anledningen är att man ville att serien skulle "representera världen som den ser ut idag".

123
Skriv svar