The Last of Us (HBO)

KoP
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det var det jag sa till min flickvän också när jag läste det du skrev.

Samt att

(TV-)Ellie dödar (spel)Joel är smålustigt

Ja det finns många easter eggs i serien. 😄

Såsom att

Laura Bailey (hon som spelar Abby) är en av sjuksköterskorna

i sista avsnittet. 😮

Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan hålla med om att Bill och Riley avsnittet är utfyllnad och kanske inte ens nödvändig men samtidigt är Bill avsnittet bland det bästa jag har sett på länge när det kommer till tvserier.

Håller med om Bill. Avsnitt 3 är det bästa avsnittet i hela säsongen, så jäkla vackert och välspelat. Älskade hur fin sida Bill hade när han styrde upp vällagad mat och hällde upp vin som en chef. Stilen, elegansen mitt i misären gjorde varje sådan scen njutbar.

Det sved i mina ögonen när

Bill spelar piano och sjunger

och

Bill blev "beordrad" av Frank att avsluta hans liv. Han bara sitter där, rätt upp och ner, och gråter. Kände hans smärta ända in i själen

Delade deras glädje och upphetsning när Frank visade Bill sin:

odling av jordgubbar. (vad tänkte du på?)

Och brevet. Hur Ellie läser upp det. "hehehehe". Haha.

OT: tycker att serien hade mått bra av fler avsnitt. Tycker inte att Joel och Ellies relation fick tillräckligt med tid och scener för att skapa det djupet jag önskade att se. Det slutade också väldigt abrupt. Sista avsnittet var coolt men ALLDELES för kort och pang på. Jag visste ju vad som skulle ske, men fan. Ville känna mer, nu fick jag nästan John Wick-vibbar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Esri:

Håller med i det stora hela, hur spelet hanterade karaktärer som Bill är LJUSÅR bättre än vad HBO gjorde. Och Ellie i spelet känns inte som en psykopat som hon gjorde i serien i vissa scener. Dynamiken mellan Ellie och Joel i spelet var bättre eftersom att Joel vet hur världen var innan allt hände, Ellie är uppvuxen i skiten, men samtidigt så har hon inte sett den mörka delen av världen, hon är hoppfull och realivt positiv till världen, men under resan så bryts hon ner. I serien kändes det som att hon redan var på botten när de började.

Håller med om detta. Bella-Ellie porträtterades som en psykopat. Empatilös och våldsbenägen.

Om Bella-Ellie hade fått förfrågan om hon var villig att offra sig för mänskligheten så tror jag inte hon hade gjort det. Ashley-Ellie hade gjort det, men inte Bella-Ellie

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Håller med om detta. Bella-Ellie porträtterades som en psykopat. Empatilös och våldsbenägen.

Om Bella-Ellie hade fått förfrågan om hon var villig att offra sig för mänskligheten så tror jag inte hon hade gjort det. Ashley-Ellie hade gjort det, men inte Bella-Ellie

Ja det är ju något som händer i spelet, hon hamnar där men det tar lång tid och du förstår det eftersom att du ser vad hon genomlider och tappar hoppet sakta med säkert. I serien kändes det som att hon inte hade något hopp ifrån början :/, hon var redan gränsfall till sinnessjuk :|. I det stora hela skulle jag säga att det jag inte gillade med serien var hur de porträtterade Ellie, skiter i skådespelaren utan de ändrade henne till något hon inte var i spelet. Och allt extra de la in som inte finns i spelet för det kändes bara som dåligt skriven filler.

Spelet är helt klart bättre, men det är ju inte så konstigt eftersom att man spenderar mer tid, precis som i en bok. Jag tyckte att om man skulle göra en serie så skulle de istället gjort 4 säsonger, en per årstid som de har i spelet.

Medlem
Skrivet av Daz:

För mig kändes det som serien var en mycket fattig klon av spelet.

Jag hade velat ha flera avsnitt i serien. Tempot i serien är ibland väldigt långsamt och ibland går det väldigt fort fram. Med fler avsnitt hade de kunnat få med mer i serien och kanske fått ett mer "jämnt" tempo i serien.

Nästan inga konflikter med infekterade, Fedra och andra överlevare jämfört med spelet. Jag menar inte att det ska vara så mycket som det är i spelet men i serien ser man knappt till några konfrontationer med exempelvis infekterade alls.

Alldeles för mycket tid på sidokaraktärer så jag tycker relationen mellan Joel och Ellie blir lidande. I spelet är detta mycket bättre och mer tid läggs på hur deras relation utvecklar sig.

Serien var bra för att komma från ett spel. Men det säger samtidigt inte så mycket. Om jag är snäll så ger jag serien 6 av 10 i betyg. Serien kändes som sagt var som en mycket fattigare variant av berättelsen.

Fanns många saker jag störde mig på. En sak var sista avsnittet när en höggravid kvinna är ute i vildmarken och springer. In i huset med infekterad efter sig. Blir biten men dödar infekterad samt föder ett barn på mindre än en minut. Som far till fyra barn så känns det ytterst tveksamt att en kvinna föder barn på mindre än en minut. Jag vet att det kan gå snabbt ibland men i serien var det bara överdrivet och inte trovärdigt för fem öre. Samt att en höggravid kvinna skulle vara ute i vildmarken alldeles själv har jag också svårt att se någon som helst logik i.

Den känns extremt rushad, spelet tar sin tid och bygger karaktärerna sakta med säkert. Bill är SÅ mycket bättre i spelet, hur han och Ellie bråkar är väldigt underhållande, tyckte hela hans del i serien var värdelös, tillför ingenting och förstörde hans karaktär. Återigen, spelet gör honom så mycket bättre.

Redaktör
Ponny

Tredje avsnittet är fantastiskt. Något av det bästa jag sett på mycket lång tid. Om ryktet stämmer att det finns en längre director's cut hade jag gärna sett den på bio. Att det stal från "huvudstoryn" är i sak sant, men det gav mig så oerhört mycket i gengäld. Hade hoppats på fler oväntade avstickare, men då hade nog säsongen behövt några avsnitt till.

Gällande sista avsnittet:

Ashley Johnson passade perfekt som HBO-Ellies mamma. Var rörande att se. Troy Baker gjorde sin roll bra, men det här vägde (av förklarliga skäl) tyngre.

Fyra av fem skulle jag ge serien. Mycket bra! Lite ruschat på sina ställen men finns fantastiska bitar. Kommer sakna mina Last of Us-måndagar. Vågar vi gissa på andra säsongen om... två år? 🥺


signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd

Angående Ellie(även utseendedebatten) så är väl grejen att spel-Ellie är väldigt "likeable" och man får i slutändan samma beskyddarkänslor som Joel att "den här ungen skulle jag dö för" kanske även hjälpt av att spelet är längre. Vilket även bidrar till katharsis vid/efter händelserna i slutet. Medan serie-Ellie kanske inte riktigt väcker sådana känslor.

Tror även att det var en av anledningarna till att man gjorde henne lesbisk vilket jag tycker är passande, för att stänga ner alla groomer-förhoppningar om vad som händer när Ellie blir 18. Typ.

Medlem

Precis sett klart och är otroligt besviken.
Det kanske inte är seriens fel i sig utan att Part 1 är bland det bästa jag spelat. Det plus att man läst så många positiva kommentarer samt läst om tittarrekord gjorde ju att mina förväntningar var skyhöga… efter de tre första avsnitten blev allt bara MEH!!!


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Sämsta avsnittet är nog hands down avsnitt tre (hade ingenting med spelet att göra), medan det bästa är när de var i the mall - sjukt bra dynamik karaktärerna emellan. Sista avsnittet kändes ruschat och borde ha spelats över två episoder istället för en.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Sämsta avsnittet är nog hands down avsnitt tre (hade ingenting med spelet att göra), medan det bästa är när de var i the mall - sjukt bra dynamik karaktärerna emellan. Sista avsnittet kändes ruschat och borde ha spelats över två episoder istället för en.

Tyckte tre var riktigt bra men håller med om sista. Inte kört spelet men jag gillade huvudkaraktärerna.

Medlem
Skrivet av Avalanche-swe:

Det är nog det bästa enskilda avsnittet jag sett i någon serie någonsin. Men ja det känns ganska märkligt att berätta en kärlekshistoria mellan två människor och sedan döda av dom. Hade dom varit återkommande i serien så visst, men allt det för att sedan ta kål på dom är märkligt.

Ser det som de ville ha lite förklaring till platsen och personerna, när grundstoryn kanske inte är så lång så måste de fylla ut med annat. Även med "fillers" så är serien bara 9 avsnitt...

Ser fram emot säsong2, med Abby

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Sämsta avsnittet är nog hands down avsnitt tre (hade ingenting med spelet att göra), medan det bästa är när de var i the mall - sjukt bra dynamik karaktärerna emellan. Sista avsnittet kändes ruschat och borde ha spelats över två episoder istället för en.

Helt klart, de väljer att fokusera på en karaktär som inte behöver det, de väljer att hitta på HELT ny backstory om honom när spelet förklarar honom perfekt. Det är ingenting annat än dålig filler som inte tillför någonting om storyn i stora drag. Hela serien är rushad så in i helvete och att de väljer att fylla ut den med filler är bara irriterande, de skulle ha gjort minst, MINST 2 säsonger. Inte ens om jag kollar på episod 3 i ett vakum tycker jag att det är bra. Så fort serieskaparna valde att hitta på saker som inte finns med i spelet så kändes det helt onödigt och helt uppriktigt dåligt.

Avstängd
Skrivet av CosmicPunch:

Angående Ellie(även utseendedebatten) så är väl grejen att spel-Ellie är väldigt "likeable" och man får i slutändan samma beskyddarkänslor som Joel att "den här ungen skulle jag dö för" kanske även hjälpt av att spelet är längre. Vilket även bidrar till katharsis vid/efter händelserna i slutet. Medan serie-Ellie kanske inte riktigt väcker sådana känslor.

Tror även att det var en av anledningarna till att man gjorde henne lesbisk vilket jag tycker är passande, för att stänga ner alla groomer-förhoppningar om vad som händer när Ellie blir 18. Typ.

Instämmer i ditt första stycke. Men du insinuerar att äldre lesbiska kvinnor inte skulle kunna vara groomers - det kan dem. Så det är garanterat inte därför de gjorde Ellie lesbisk. Man gjorde henne homosexuell för att det ligger i tiden nu, det har Druckmann själv sagt.

Medlem

Trodde de skulle skippa

girafferna men de dök upp till sist Visste inte att röstskådisarna som gjorde Ellie och Joel i spelen var med här.

Medlem

Jag tyckte serien var extremt bra i början men sen tappa lite. Saker blev lite ofokuserat, Nya karaktärer introducerades bara för att dö i slutet av ett avsnitt om och om. Saknade en riktigt antagonist. Zombierna hade rätt liten del i det hela.

Sen var Balla Ramsey rätt så störig bitvis, hon betedde sig som bra mycket yngre ibland.

Med det sagt bitvis väldigt, väldigt bra men knappast en full poängare.

Medlem

Kul med extra bakom kulisserna-avsnittet.

Intressant att se hur de skapade de olika scenerna och höra kring tänket bakom, samt effekterna givetvis, och inte minst klickers-ljuden, och så musiken förstås.

De lade uppenbarligen ned väldigt mycket tid och energi på att få till de infekterade och att de skulle se trovärdiga ut. Visst fick man se en del av det i serien men jag hade gärna sett ännu mer sånt.

Medlem

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Såg klart serien igår och har aldrig spelat spelet (men det lutar ju åt ett köp av en Key på PC nu. Hoppas jag inte blir besviken efter timmar av Shadercaching)

Det är lite "Walking Dead" fast med mer tanke, känsla och drama. Vad är rätt, vad är fel och vilka val skulle man själv göra?

Att allt handlar om överlevnad är ju självklart men för att överleva kanske man är tvingad att göra saker man tycker är fel. Går det att vinna, vilken framtid vill man leva i och är det ens värt att kämpa i en miljö där allt är skit?

Bra serie som vinner på tankarna som den planterar (likt svampsporer) i betraktarens förhoppningsvis friska hjärna (Pun intended)


signatur
Skriv svar