Microsoft medger - Game Pass minskar antalet sålda spel

Avstängd

Jag har köpt ganska mycket DLC till spel från GamePass, spel som jag aldrig ens hade köpt annars. Senaste exemplet är The Hunter Call of The Wild, galet beroendeframkallande men jag skulle aldrig köpt och chansat på ett sådant spel. Så pengarna rullar in på nya och andra sätt än förr I guess

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast kollar man utvecklingsstatus så började det redan innan.

Men klart dom måste pusha gamepass.

Ja dem kan ju ha pushat id'en till Xbox/GamePass redan före uppköpet och fått en deal då. Man behöver inte direkt vara första parts utvecklare hos Xbox för att få en bra GamePass deal.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Tror dock inte gamepass och liknande är bra för spelbranschen i längden, likt Disney+ netflix och hbo har gjort för filmer så kommer kvaliteten sjunka och aaa spelen kommer bli mer slätstrukna för att passa så många som möjligt.

Det har i stort och mycket redan hänt imo om man kollar på EA, UBI osv.
Dom som fortfarande levererar icket slätstrukna AAA upplevelser hamnar dom flesta inte på gamepass eller liknadne eller så försöker MS antagligen göra uppköp

Jag tror som du att i längden kommer kvaliten att sjunka, gamepass är inget som ger klirr i kassan för Microsoft utan kostar mer än det smakar.
Hela Xbox kommer bli en tjänst typ streaming.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av JonasOfSweden:

Jag har köpt ganska mycket DLC till spel från GamePass, spel som jag aldrig ens hade köpt annars. Senaste exemplet är The Hunter Call of The Wild, galet beroendeframkallande men jag skulle aldrig köpt och chansat på ett sådant spel. Så pengarna rullar in på nya och andra sätt än förr I guess

Ja, risken är uppenbar att de ser detta som en möjlighet och levererar ett minimalt spel på Gamepass och sen får man köpa till DLC…

Gamepass är som Netflix, spel pumpas ut i en ofantlig ström och är ofta nischat. De stora spelutecklarna kommer alltid glänsa eftersom folk känner till dom, men mindre aktörer kommer aldrig ha möjlighet att bli stora. Den tiden är förbi. Man måste anpassa sig till tiderna verkar det som.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vilket/vilka spel har sålt som smör i 12+ månader? GTA5 räknas inte för det är en fluke. Ett väldigt bra spel dock.

Medlem

oj vilken överraskning

Medlem

Det absolut värsta med Game Pass är att man fostrar hela sin kundbas i att vänta på att spelen kommer till Game Pass istället för att köpa dem. Kanske inte så underligt att man hör rykten då och då från både Indieutvecklare och andra större tredjepartsutgivare att spelen säljer flera ggr bättre på Playstation och Nintendo än Xbox...

Medlem

Bara skala ner texturerna så köper folk Forza på Netflix sen.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Tror dock inte gamepass och liknande är bra för spelbranschen i längden, likt Disney+ netflix och hbo har gjort för filmer så kommer kvaliteten sjunka och aaa spelen kommer bli mer slätstrukna för att passa så många som möjligt.

Nja, att filmerna inte är så bra numera beror väl på Hollywood och att skickliga filmmakare går mot att göra tv-serier istället.

Medlem

Går de med vinst på Gamepass eller finns det inga siffror tillgängliga?

För mig känns både GP och PS+ lite som spenar från helvetet som matar oss med nåt som är alldeles för gott för vad det egentligen borde kosta och jag tror definitivt att det smaskiga kommer ta slut så småningom. Problemet då tror jag blir precis så som @meanh beskriver det att vi inte längre kommer vara villiga att betala vad det egentligen borde kosta. Vi blir bortskämda helt enkelt.

Missförstå mig rätt här för jag tycker att båda tjänsterna är kanon men jag tror helt enkelt inte att det är en hållbar lösning för framtiden.

Min gissning är väl lika bra som din..det kan ju även vara den ultimata lösningen också. Jag ser den bara inte just nu.

Medlem

Håller också med om att det är för bra för att vara sant. Å andra sidan sa vi samma om Spotify och Netflix när det var nytt. Tror definitivt på prisökningar med mer.

Medlem

Är detta en överraskning? Jag skulle tro att för mindre studios så är Gamepass utmärkt, men för större studios och titlar så tror jag att det verkligen skadar försäljningen. Gamepass är fantastiskt, men jag kan inte undgå känslan av att vi lite vandrar samma väg som film/tv-serier gjort och inte mycket bra har väl kommit ur det? Långsiktigt så tror jag det kan skada industrin, vi ser ju redan här på FZ hur trådar ploppar upp titt som tätt om spel är för dyra numera osv. Folk kanske helt enkelt inte kommer vara beredda på att betala för vad det faktiskt kostar då man vant sig vid att betala typ 200 spänn i månaden och ha massor av titlar att välja bland.

Sen är jag kanske lite motsträvig, men jag gillar inte heller hur vi går ifrån fysisk media till allt mer digitalt. I slutändan så äger vi ingenting utan allt handlar om diverse prenumerationstjänster eller digitala bibliotek som vi inte har en aning om vad som händer med om säg....Valve och Steam skulle konka? Hur ser äganderätten ut kring våra spel då? Hur förvaltar vi det inför framtiden? Spel är kultur som jag ser det och värda att bevaras.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det har i stort och mycket redan hänt imo om man kollar på EA, UBI osv.
Dom som fortfarande levererar icket slätstrukna AAA upplevelser hamnar dom flesta inte på gamepass eller liknadne eller så försöker MS antagligen göra uppköp

Jag tror som du att i längden kommer kvaliten att sjunka, gamepass är inget som ger klirr i kassan för Microsoft utan kostar mer än det smakar.
Hela Xbox kommer bli en tjänst typ streaming.

Både ea och ubi har haft prenumerationstjänster längre än ms också.

Medlem

Nej men jag håller nog med om att spel på prenumerationstjänst skadar kvaliten precis som filmer/serier blivit sämre pga Netflix/HBO m.m. Se bara på The Last of Us på HBO, vilken jävla flopp.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror som du att i längden kommer kvaliten att sjunka, gamepass är inget som ger klirr i kassan för Microsoft utan kostar mer än det smakar.
Hela Xbox kommer bli en tjänst typ streaming.

Så det är inget som ger klirr i kassan men du tror att det är vad de kommer att gå all in på?

Medlem

Så länge utvecklarna går plus, samt alternativet att köpa spelen finns kvar så ser jag inte något problem.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Så det är inget som ger klirr i kassan men du tror att det är vad de kommer att gå all in på?

Förhoppningen deras är väll att det ska gå plus men jag tror det kommer bli samma slätstrukna resultat som mobilspel i slutändan så fall. Snabbt producerade copy paste spel för att kosta så lite som möjligt att utveckla och dra in så mycket som möjligt på dlc, pay2win etc.
Jag kan inte tänka mig det går plus, finns det ens några streamingtjänster som går plus än?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förhoppningen deras är väll att det ska gå plus men jag tror det kommer bli samma slätstrukna resultat som mobilspel i slutändan så fall. Snabbt producerade copy paste spel för att kosta så lite som möjligt att utveckla och dra in så mycket som möjligt på dlc, pay2win etc.
Jag kan inte tänka mig det går plus, finns det ens några streamingtjänster som går plus än?

Intressanta gissningar, eller förhoppningar kanske.

Netflix gjorde 4,4 miljarder dollar i vinst förra året vad det ser ut som.

Medlem

Personligen så tycker jag GamePass urholkar hela branchen och är ett steg i fel riktning. Man ser ju ganska tydligt att alla streamingtjänster har tagit död på den konventionella film-branchen (framförallt Bio marknaden) och även fast jag nyttjar en del streamingtjänster själv så kanske jag ser 0,2% av allt som erbjuds. Man ser inte skogen för alla träden helt enkelt, och jag önskar inte att detta sker även i spelbranschen, men det gör Microsoft, för dom vill tjäna pengar.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Oavsett hur situationen har ändrats, eller inte, sedan 2018 så är ju poängen med Game Pass inte att sälja individuella spel. Det är att sälja Game Pass.

Det förs väl inte jättemånga diskussioner kring DVD-försäljningen runt Disney+, HBO, Netflix etc. Vi kan nog dessutom med relativ säkerhet säga att Microsoft inte hade pushat det så hårt, så länge om det inte var värt det.

DVD-försäljningen har minskat drastiskt sen streamingtjänsterna dök upp. Det är det som gör Spencers uttalande 2018 så intressant - som att samma sak för spel skulle ha rakt motsatt effekt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

DVD-försäljningen har minskat drastiskt sen streamingtjänsterna dök upp. Det är det som gör Spencers uttalande 2018 så intressant - som att samma sak för spel skulle ha rakt motsatt effekt.

Finns det en chans att du har misstolkat? Att det inte handlar om total försäljning. Jag ser i intervjun att han ger exempel att spel som Forza Horizon 4 och State of Decay säljer bättre vid release. Vissa titlar sprids via word of mouth om de är bra. Men över 12 månader så ser jag inte hur det skulle sälja bättre av att finnas tillgängligt nästan gratis. Likt ja musik och film inte säljer bättre av att finnas på streamingtjänster. De får ju betalt för att finnas där.

Medlem

Jag tror att Microsoft kommer bli tvingade att höja priset på GamePass framöver och då kanske det blir problematiskt när folk vant sig vid att betala en i sammanhanget väldigt låg summa och plötsligt ska betala mer. Tror inte det blir någon massflykt på något sätt, men alla prenumerationstjänster höjer sina priser hela tiden.

Problemet som jag ser det är att vi blir bortskämda, precis som många andra är inne på. Ett par hundralappar i månaden för ett urval av mer spel och film/serier än man någonsin kommer hinna med.
Jag läste att en genomsnittlig abonnent på Netflix lägger 3 timmar om dagen på tjänsten, det är inte många kronor man betalar för underhållning då och följden blir ju att köp av blu ray- eller DVD-filmer förpassas till något som närmast blir obskyrt och som samlare och folk med film som specialintresse ägnar sig åt. När man tänker på det är saker egentligen alldeles för billiga sett till vad man får, och när det då blir dags att betala en vettigare summa så är man inte villig att göra det. Vilket såklart är helt logiskt och förståeligt. Vad gäller spel så är 700-800kr för något som potentiellt kan underhålla en i 50-100 timmar egentligen väldigt lite pengar. Däremot är det ju mycket att lägga på något som är ofärdigt eller en besvikelse.

Detsamma gäller biografer, som känns alltmer utdöende i alla fall här i Sverige. Många filmer dyker upp på streamingtjänsterna kort efter premiär, en biljett kostar mer än en månatlig avgift och det slutar med att man bara är villig att betala för de riktigt maffiga storfilmerna som känns gjorda just för bio, som Avatar. Vi har heller inte samma kultur eller tradition som i t.ex. USA, där bio är billigare och där ett biobesök inte är något högtidligt.

Själv vill jag gärna ha fysiska spel eftersom jag ogillar att allting blir molnbaserat och för att jag vill känna att jag äger min produkt. Det blir dessutom ett andrahandsvärde och tar mindre plats på hårddisken. Köper i regel bara digitalt om det är väldigt bra rea eller inte går att få tag i fysiskt. Har ej PC eller Xbox, ska tilläggas, men hade jag haft det hade nog GamePass varit svårt att tacka nej till för just nu är det extremt prisvärt

Medlem

Allt ska vara billigt. Helst gratis!

"Jag vill betala en månadavgift och ha tillgång till allt"

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Intressanta gissningar, eller förhoppningar kanske.

Netflix gjorde 4,4 miljarder dollar i vinst förra året vad det ser ut som.

Jag gissar att spel som hamnar på gamepass kommer måsta passa in i en mall.
Det ska funka på MS system för xbox ,funka streama mm, så det leder bara till dom som anpassar sig får stöd.

Det är förhoppningar att MS med xbox tar sig i kragen.
Jag spenderade nästa 5000kr på spel förra året, inte ett enda fanns ens på gamepass så det var aldrig ett alternativ.
Folk höjer gamepass till skyarna som att det skulle vara oöverträffligt bra utan motsvarighet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En anledning till Microsofts Gamepass-pushande kan väl även bero på att de låg lite pyrt till sett till övriga konkurrenter. De har sprattlat till och har helt plötsligt nåt att utmana med. Då blir det ju ganska självklart att pusha tjänsten till max trots att den kanske i dagsläget inte ger så mycket avkastning.
Jämför man med Sony så kastar de inte allt de har på PS+ utan snålar betydligt mer.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jämför man med Sony så kastar de inte allt de har på PS+ utan snålar betydligt mer.

Apropå PS+ så verkar de satsa hårt denna månad.

https://mobile.twitter.com/billbil_kun/status/162577750923189...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Oj det var som tusan! Bra månad👍

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Oj det var som tusan! Bra månad👍

Verkligen! Vet inte om du la märke till det, men HFW i premium sektionen. Hmm...ny affärsstrategi från Sony kanske, att lägga premium spelen efter ett år i den högsta sektionen? Kanske testar dem och ser hur många som väljer att uppgradera sin prenumation, samtidigt ligger DLC:et runt hörnet.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Verkligen! Vet inte om du la märke till det, men HFW i premium sektionen. Hmm...ny affärsstrategi från Sony kanske, att lägga premium spelen efter ett år i den högsta sektionen? Kanske testar dem och ser hur många som väljer att uppgradera sin prenumation, samtidigt ligger DLC:et runt hörnet.

Jojo det gjorde jag. Kan ju hända att det är en ny taktik som sagt. Är ju ganska exakt ett år sen det släpptes nu. Kul isåfall.
Alternativt har det sålt under förväntan. Släpptes inte Forbidden West under samma månad som Elden Ring? 😬

123
Skriv svar