Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem

Verkar som en Mediamarket-anställd sett att de listat Switch 2 för lansering 9e Maj, vilket är en fredag... låter väldigt tidigt men vore ju kul om det stämde Tidigare har det ju spekulerats om 15e maj eller slutet av den månaden så...

Medlem

Finns som du skriver saker som pekar på 15 Maj. Öppnande av ny butik, Mario Kart Lego, någon obrekäftad anställd som pratar om event 15 Maj.Jag kan se det hända, samma 9e Maj. Men jag är inte gift till någon av dessa datum. Jag säger att jag tror att Switch 2 lanseras som senast 2a veckan i Juni, men ju tidigare destå bättre!

https://x.com/smetaldave64/status/1904559885540372656?s=46

https://insider-gaming.com/nintendo-switch-2-launch-plans/

Tom Henderon säger Juni

Medlem

Verkar som Palworld-utvecklarna inte avskräcks att släppa sitt kontroversiella spel på Switch 2 om den är "beefy enough" men de understryker också att de inte har sett hårdvaran (eller devkit) ännu och inte kunnat avgöra om så är fallet. Så ska bli spännande att se hur detta fortsätter...

Medlem

Blir intressant att se hur Nintendo tacklar julen.

Kommer GTA VI ut i Oktober/November så vet jag vad jag kommer spela i 2-3 månader.

Finns en del surr om att spelutgivarna inte vill vara i närheten av GTA VI:s lanseringsdatum. Antingen att man tidigarelägger spel eller att man hoppar julsässongen i år och släpper till våren.

GTA VI är behemoth AAA - förmodligen största lanseringsen av ett spel genom tiderna. Även om man jämför senaste decenniet, 2,3,4 decennier så hittar man inget på denna skala.

Om några månader lär dom rampa upp marknadsföringen och jättemånga utgivare är rädda att ge något release datum före man vet när GTA VI lanseras. Detta spel kommer både suga ut tid och pengar från nästan alla spelare.

https://www.videogameschronicle.com/news/multiple-publishers-...

Vågar Nintendo släppa ett release datum 2 April för ex ett 3D Mario före man vet när GTA VI lanseras. Eller hur tror ni man kan kommer navigera GTA VI?

Medlem
Skrivet av Belgaar:

https://x.com/natethehate2/status/1904275415075606643?s=46

Där bekräftade i princip NateTheHate att det är en Nintendo Direct denna vecka.

”To stop the constant questions:

Yes, I've heard there is a Nintendo presentation this week -- I believe it is on/around Thursday & it'll be a Direct; but I'm not 100% certain on the format at present.”

Om det blir en Nintendo Direct med Metroid Prime 4 så hoppas jag att de shadow droppar prime 2 remaster på Nintendo store och fysisk kopia om någon månad.

2an är riktigt bra. 3an är den sämsta delen.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Blir intressant att se hur Nintendo tacklar julen.

Kommer GTA VI ut i Oktober/November så vet jag vad jag kommer spela i 2-3 månader.

Finns en del surr om att spelutgivarna inte vill vara i närheten av GTA VI:s lanseringsdatum. Antingen att man tidigarelägger spel eller att man hoppar julsässongen i år och släpper till våren.

GTA VI är behemoth AAA - förmodligen största lanseringsen av ett spel genom tiderna. Även om man jämför senaste decenniet, 2,3,4 decennier så hittar man inget på denna skala.

Om några månader lär dom rampa upp marknadsföringen och jättemånga utgivare är rädda att ge något release datum före man vet när GTA VI lanseras. Detta spel kommer både suga ut tid och pengar från nästan alla spelare.

https://www.videogameschronicle.com/news/multiple-publishers-...

Vågar Nintendo släppa ett release datum 2 April för ex ett 3D Mario före man vet när GTA VI lanseras. Eller hur tror ni man kan kommer navigera GTA VI?

Ja, verkar ju som många utgivare är rädda att ge ut spel i slutet av året i rädsla av att krocka med GTA VI som antagligen kan ses som första AAAA-spelet nästan haha. Det kommer ju svälja världen helt när det släpps. Men tror inte Nintendo är en av de som planerar helt runtom kring det spelet utan faktiskt har sina planer intakta vad som än händer. Mario kanske dröjer tills då t.ex. Nu ryktas det om att Metroid Prime 4: Beyond inte är en del av Switch 2-directen nästa vecka så det kanske inte är en releasetitel utan också släpps mot slutet av året? Tänkte på det att det vore konstigt att släppa 4an så snart när de inte har haft ute 2+3 så folk kan spela om dem innan nästa släpps så om de släpps nu på torsdagen (om den nu directen blir av) kanske de får sommaren fritt och sen släpps det i höst kanske? Men då är frågan vad konsolen släpps med? Bara Mario Kart? Visst att det säljer bra men räcker det för en hel lansering? Nånting mer behöver de. Breath of the Wild 4k är väl en trevlig teknikdemo men räcker det som extra lanseringstitel en gång till? Nytt Splatoon kanske? Nytt IP har det också ryktats om. Så blir nog bra.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/lo_G45mBm_I

Verkar som Palworld-utvecklarna inte avskräcks att släppa sitt kontroversiella spel på Switch 2 om den är "beefy enough" men de understryker också att de inte har sett hårdvaran (eller devkit) ännu och inte kunnat avgöra om så är fallet. Så ska bli spännande att se hur detta fortsätter...

Stephen Hawkings kunde navigera med sin dator när han blev förlamad så i framtiden kan man navigera, man kan redan navigera med tankekraft så jag vill kunna spela spel med mina tankar istället för att använda joycons. Men jag vill att VR ska vara support så man kan bränna fett och feta magar.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, verkar ju som många utgivare är rädda att ge ut spel i slutet av året i rädsla av att krocka med GTA VI som antagligen kan ses som första AAAA-spelet nästan haha. Det kommer ju svälja världen helt när det släpps. Men tror inte Nintendo är en av de som planerar helt runtom kring det spelet utan faktiskt har sina planer intakta vad som än händer. Mario kanske dröjer tills då t.ex. Nu ryktas det om att Metroid Prime 4: Beyond inte är en del av Switch 2-directen nästa vecka så det kanske inte är en releasetitel utan också släpps mot slutet av året? Tänkte på det att det vore konstigt att släppa 4an så snart när de inte har haft ute 2+3 så folk kan spela om dem innan nästa släpps så om de släpps nu på torsdagen (om den nu directen blir av) kanske de får sommaren fritt och sen släpps det i höst kanske? Men då är frågan vad konsolen släpps med? Bara Mario Kart? Visst att det säljer bra men räcker det för en hel lansering? Nånting mer behöver de. Breath of the Wild 4k är väl en trevlig teknikdemo men räcker det som extra lanseringstitel en gång till? Nytt Splatoon kanske? Nytt IP har det också ryktats om. Så blir nog bra.

https://youtu.be/RlMPjRWzyGA?t=193

Ja. Blir verkligen intressant nästa vecka att se hur release schemat ser ut.

För dom stora AAA titlar från Nintendo så tror jag ungefär såhär - varannan månad:

Juni: Mario Kart
Juli
Augusti: Metroid Prime 4:Beyond
September:
Oktober: 3D Mario
November:
December: Pokemon: Legends: Z-A

Ungefär varannan månad. Tar heller dock inte förgivet att Mario Kart är lanseringstitel (som många verkar göra).

Kan vara Metroid Prime i Juni och Mario Kart 2-2,5 månader senare i Augusti.

Anledningen jag tror att Mario Kart med konsolen kommer före Metroid är för att Nintendo gillar att sälja sin konsol bundlat med Mario Kart. Inte på grund av teasern som visade Mario Kart. Man kanske bara ville visa upp ett nytt spel och inte Metroid som vi redan sett eller ett Switch 2 Exclusive.

Om Mario Kart kommer 2-3 månader efter konsol release, good enough for me.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ja. Blir verkligen intressant nästa vecka att se hur release schemat ser ut.

För dom stora AAA titlar från Nintendo så tror jag ungefär såhär - varannan månad:

Juni: Mario Kart
Juli
Augusti: Metroid Prime 4:Beyond
September:
Oktober: 3D Mario
November:
December: Pokemon: Legends: Z-A

Ungefär varannan månad. Tar heller dock inte förgivet att Mario Kart är lanseringstitel (som många verkar göra).

Kan vara Metroid Prime i Juni och Mario Kart 2-2,5 månader senare i Augusti.

Anledningen jag tror att Mario Kart med konsolen kommer före Metroid är för att Nintendo gillar att sälja sin konsol bundlat med Mario Kart. Inte på grund av teasern som visade Mario Kart. Man kanske bara ville visa upp ett nytt spel och inte Metroid som vi redan sett eller ett Switch 2 Exclusive.

Om Mario Kart kommer 2-3 månader efter konsol release, good enough for me.

Hmm, så läser jag precis detta som är intressant:

"The most interesting reveal, however, is regarding a three-phase games launch strategy, which will begin with a first phase featuring primarily first-party titles, followed by a second phase which should begin in October and November featuring games from third-party studios that should receive a development kit in June and a third phase that will coincide with the Holiday period."

Så då vore ju Mario Kart (som förstapart) mycket troligt som lanseringstitel men om de ska vila helt på egna titlar inledningsvis så behövs ju betydligt mer än så. Kanske nytt 3D Mario tidigt också då? Zelda lär ju dröja och använda WW+TP så länge, och andra mindre projekt, men Pokémon Legends Z-A kanske också går in där...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hmm, så läser jag precis detta som är intressant:

"The most interesting reveal, however, is regarding a three-phase games launch strategy, which will begin with a first phase featuring primarily first-party titles, followed by a second phase which should begin in October and November featuring games from third-party studios that should receive a development kit in June and a third phase that will coincide with the Holiday period."

Så då vore ju Mario Kart (som förstapart) mycket troligt som lanseringstitel men om de ska vila helt på egna titlar inledningsvis så behövs ju betydligt mer än så. Kanske nytt 3D Mario tidigt också då? Zelda lär ju dröja och använda WW+TP så länge, och andra mindre projekt, men Pokémon Legends Z-A kanske också går in där...

Det var det jag länkade tidigare om att Tom Henderson tror i Juni.

Hoppade att kommentera resten då det låter helt orimligt:

"Followed by a second phase which should begin in October and November featuring games from third-party studios"

Det är klart om konsolen släpps i Maj eller Juni att det kommer finnas ett gäng spel från 3e part studios långt före Oktober. Jag tror det kommer finnas spel från 3e part dag 1.

• Gamecube hade launchtitles som Crazy Taxi, Super Money Ball,, Fifa, NFL.

• Wii hade launchtitles som Call of Duty, Dragon Ball, Red Steel, Tony Hawk, NFL.

• Wii U hade launchtitles som Assassins Creed, Arkham, Darksiders, Just Dance.

• Switch hade launchtitles som Just Dance, Super Bomberman, Fast RMX

Detta med att det kommer väntas på 3e parts titlar sågade jag i varje fall så fort jag läste det.

Stämmer det så har dom gjort en helomvändning. Men kan tänka mig att bolag som From Software, Square Enix, Konami, EA etc är inte kommer vara speciellt glad på Nintendo över den exklusiviteten. Skulle vara nästan skadligt betende av Nintendo.

Medlem

Mario Open world som launch titel.

Tidsexklusivt tre månader med Hollow Knight Silksong
Elden Ring+DLC
Assassins Creed: Shadows
Doom: The Dark Ages
Hi-Fi Rush
Halo: Master Chief Collection

Kanske något sådant vid release.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Elden Ring+DLC
Hi-Fi Rush

Önsketänkande med open world Mario vid release. Skulle bli väldigt förvånad om det släpps någon 3D Mario i år ens.

Mario Kart blir releasetitel, Metroid Prime 4 i oktober/november kanske. 3D Mario 2026, Zelda 2027.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

"Followed by a second phase which should begin in October and November featuring games from third-party studios"

Det är klart om konsolen släpps i Maj eller Juni att det kommer finnas ett gäng spel från 3e part studios långt före Oktober. Jag tror det kommer finnas spel från 3e part dag 1.

Det kanske kommer tredjepart vid releasen också, men att de fokuserar på förstapart och sen släpper in dammen av tredjepart senare under året så de portioneras ut och ges olika fokus? Låter ju mycket märkligt med noll tredjepart och sen allt ja och inte så troligt men tänker att de kanske har olika "fokusperioder"?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det kanske kommer tredjepart vid releasen också, men att de fokuserar på förstapart och sen släpper in dammen av tredjepart senare under året så de portioneras ut och ges olika fokus? Låter ju mycket märkligt med noll tredjepart och sen allt ja och inte så troligt men tänker att de kanske har olika "fokusperioder"?

ja, ungefär så tänker jag mig. Att vissa partners är typ med trusted och prioriterade än andra och får släppa först. Sen onboardar man fler partners allt eftersom

Medlem

Skulle vara trevligt med Kingdom come deliverance 2 också, borde inte vara några problem.

Medlem
Skrivet av lonian:

Elden Ring+DLC
Hi-Fi Rush

Halo MCC tror jag kommer senare, kanske slutet av året, och lär utannonseras även till PS5 vad det ryktas om men kanske Forza Horizon 5 (och Grounded eller vad det heter?) kanske kommer vid relase Förövrigt såg listan ut vad som det tisslats om tidigare och därmed rätt trolig!

Skrivet av Belgaar:

ja, ungefär så tänker jag mig. Att vissa partners är typ med trusted och prioriterade än andra och får släppa först. Sen onboardar man fler partners allt eftersom

Ja, verkar som det handlar om att "fler tredjepartsutvecklare ska få devkits i juni" och inte att ingen har fått dem hittills. Så det är som du och någon tidigare sade att det handlar om att de största studiosarna och mindre indie-utecklade som de haft bra relation med har fått redan men att fler fylls på allteftersom.

Skrivet av kalaspuffar:

Skulle vara trevligt med Kingdom come deliverance 2 också, borde inte vara några problem.

Ptja, första kom ju "nyligen" till Switch så då kan de nog få andra till Switch 2 utan problem

Medlem

Håller nog med Prime mycket mer i detta fall. Inte exakta upplägget men mycket mer åt det hållet.

Forza hade vart riktigt kul att få!.

Blir intressant att se om vi får en direct imorgon. Mycket pekar på det.
Får se om det är shadowdrop eller om Nintendo annonserar en direct och vilket format på typ 1 timma

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Håller nog med Prime mycket mer i detta fall. Inte exakta upplägget men mycket mer åt det hållet.

Forza hade vart riktigt kul att få!.

Blir intressant att se om vi får en direct imorgon. Mycket pekar på det.
Får se om det är shadowdrop eller om Nintendo annonserar en direct och vilket format på typ 1 timma

Kan de shadowdroppa en hel konsolutannonsering kan de nog shadowdroppa en mindre direkt Först blev jag lite orolig att de inte utannonserat något ännu men så tänkte jag att de ändå har varit mer spontana på sistone... så utesluter inte en sändning imorgon. Tror inte det blir mer än 30-40 minuter men en del ska de ju hinna med ändå!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kan de shadowdroppa en hel konsolutannonsering kan de nog shadowdroppa en mindre direkt Först blev jag lite orolig att de inte utannonserat något ännu men så tänkte jag att de ändå har varit mer spontana på sistone... så utesluter inte en sändning imorgon. Tror inte det blir mer än 30-40 minuter men en del ska de ju hinna med ändå!

Glöm inte bort att Nintendo gör mer än spel!

Ifall det blir en Direct så kommer det alternativt handla om:
• Nya butiken i San Francisco
• Nya Zelda filmen
• Mario 40 års jubileum.

En Direct om spel så nära inpå avtäckningen känns skumt.

Det vore lite som att Apple skulle 4 dagar innan avtäckning av org.iPhone skulle göra reklam för iTunes telefonen, aka Motorola ROKR, makes no sense!

Medlem

https://x.com/NintendoAmerica/status/1904896350853960065

https://www.youtube.com/live/9OqoRxXUjGA

General Direct imorgon 15.00 Svensk Tid!
--------------------------------------------------------------
"Tune in on Thursday, March 27th, at 7 a.m. PT for a livestreamed Nintendo Direct, featuring around 30 minutes of upcoming games for Nintendo Switch. There will be no updates about Nintendo Switch 2 during this presentation."

Medlem
Skrivet av Belgaar:

https://x.com/NintendoAmerica/status/1904896350853960065

https://www.youtube.com/live/9OqoRxXUjGA

General Direct imorgon 15.00 Svensk Tid!

"Tune in on Thursday, March 27th, at 7 a.m. PT for a livestreamed Nintendo Direct, featuring around 30 minutes of upcoming games for Nintendo Switch. There will be no updates about Nintendo Switch 2 during this presentation."

Haha skulle precis länka:

https://www.videogameschronicle.com/news/a-new-nintendo-direc...

Medlem

Vad betyder en ”general direct”? Lite gott och blandat?

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Glöm inte bort att Nintendo gör mer än spel!

Ifall det blir en Direct så kommer det alternativt handla om:
• Nya butiken i San Francisco
• Nya Zelda filmen
• Mario 40 års jubileum.

En Direct om spel så nära inpå avtäckningen känns skumt.

Det vore lite som att Apple skulle 4 dagar innan avtäckning av org.iPhone skulle göra reklam för iTunes telefonen, aka Motorola ROKR, makes no sense!

Nu är du ju redan motbevisad, men det är inte alls konstigt att Nintendo såhär sent och precis innan Switch 2-utannonseringen kommer med spel till Nintendo Switch i dess slutskede så nuvarande ägare ska känna att deras konsol fortfarande är "vid liv" och dessutom att det kommer spel som ändå kommer kunnas tas med när de senare övergår till nästa generation!

Men att de nämner någonting om Mario 40th går ju inte emot detta på något sätt, så helt fel ute behöver du ju inte vara för det.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det finns

• General Direct

• Mini Direct

• Partner Direct

• Indie Direct

• X Direct (Typ Fire Emblem Direct eller Pokemon Direct)

Typ denna förklaring:

• General Direct: Är den största. Där visas både egna utvecklade spel och 3e parts spel.

• Mini Direct: Är kortare när det typ bara är något enstaka spel som visas, men ofta Nintendoutvecklat.

• Partner Direct: Är enbart 3e part spel

• Indie Direct: Är bara från Indie developers

• X Direct: Är bara för ett spel/spelserie

*Sen finns specifika events som inte har med spel att göra - typ: Museum Direct eller Amusement Park Direct

General Direct är den bästa!

Medlem
Skrivet av DieZe:

"Watch this Nintendo Direct featuring around 30 minutes of upcoming games for Nintendo Switch. There will be no updates about Nintendo Switch 2 during this presentation."

Lär bli större delen av 2025 lineup för vanliga Switch

Medlem
Skrivet av DieZe:

En "main direct" med storspel från Nintendo och andra, så kanske får vi Metroid Prime 2+3 nu, och inte bara mindre indiespel (även om sådana också kan förekomma) eller mindre partnerspel. Det är sådana som brukar vara i februari, juni och september. Antagligen vill de sammanfatta så mycket som möjligt nu inför Switch 2-directen och övergången till nästa generation.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Skrivet av Gertzy:

Kan de shadowdroppa en hel konsolutannonsering kan de nog shadowdroppa en mindre direkt

Nitpick: Kan vi snälla sluta använda ordet "shadowdrop" när det inte handlar om en produkt/spel som släppts omedelbart utan tidigare utannonsering? Att säga "shadowdrop" om trailers/directs/osv är helt ologiskt och gör termen totalt poänglös.

Medlem

Har inga problem att sluta använda order shadowdrops om det stör folk av någon anledning

Medlem
Skrivet av Daed:

Nitpick: Kan vi snälla sluta använda ordet "shadowdrop" när det inte handlar om en produkt/spel som släppts omedelbart utan tidigare utannonsering? Att säga "shadowdrop" om trailers/directs/osv är helt ologiskt och gör termen totalt poänglös.

Hur menar du nu? Nu utannonserade de directen i förväg men hade de inte gjort det hade det ju handlat om en shadowdrop enligt samma princip som ett spel hade släppts på samma sätt? Är ju inte minsta ologiskt eller utarmande av termen.

Medlem

Spännande med sista? switch 1 Direct imorgon. Fortsätter därmed hoppas på Halo kollektion på Switchen. Call of Duty kan de spola ned dår solen aldrig lyser

Skriv svar