Resident Evil 4

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Det finna inga långtidsstudier av kontinuerligt användande av VR-headset men...

"The American Academy of Ophthalmology explains that staring for too long at a VR screen can lead to eye strain or fatigue. Why? Because we tend to blink less when using a device with a digital screen than we normally do, leading to eye strain or fatigue. Furthermore, a study published in 2019 suggests that eye fatigue among users of VR headsets results from the discrepancy between virtual and perceived depth."

Som långtidsanvändare så vill jag påstå att använda VR-headsets jämfört med en datorskärm är ungefär samma sak när det gäller "trötta ögon".
Det är inte att det är skärmar framför ögonen som är "problem med VR" utan snarare att vissa blir dåsiga/illamående.
Oavsett igen, folk spelar som dom vill.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av dTexN:

Nu vet jag inte hur långt 4an, men av de RE (2remake,7,8) jag testat så är spelen relativt korta för pengarna till fullpris.
Även om den tid man får är riktigt bra kvalité rakt igenom utan en massa dödfyllnad. Så har jag svårt att motivera till fullpris. Så blir vänta tills detta är ute på rea

Du säger ju själv att det är riktigt bra kvalité och jag antar att du även tycker om temat & det du spelat/testat ? Varför inte vara med och stödja studion så att de ev. kan få en lyckad försäljning då och kunna fortsätta i framtiden med liknande titlar. Spelen är ju inte kortare än många spel var för 20 år sedan, och då är ändå detaljnivån och allt annat skruvat till max med enstaka områden som kan ha tagit år att göra bara i sig, något man kanske springer förbi på ett par minuter och ibland sekunder.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Det finna inga långtidsstudier av kontinuerligt användande av VR-headset men...

"The American Academy of Ophthalmology explains that staring for too long at a VR screen can lead to eye strain or fatigue. Why? Because we tend to blink less when using a device with a digital screen than we normally do, leading to eye strain or fatigue. Furthermore, a study published in 2019 suggests that eye fatigue among users of VR headsets results from the discrepancy between virtual and perceived depth."

Har du någon länk eller hittar du på. A är ju samma som med monitorer ingen skillnad du tittar på en lcd eller oled panel. Skillnaden i perceived och verkligt djup är mycket större på pannkakeskärm än i vr där det är 99,9 procent korrekt

Medlem
Skrivet av Undesired_Hero:

Nu spelade jag demot på ps5 och det var fruktansvärt suddigt. Inte alls klart och krispigt som jag förväntade mig av ett ps5 spel. Dessutom var kontrollern sjukt dålig. Precis som att deadzonen på spaken är 30+. Riktigt oresponsiv. Det var nästan omöjligt att sikta. Motioncontrollern var också oanvändbar.

Är det någon skillnad på review versionen. Både grafiskt och controllermässigt mot demot?

Gällande grafiken - stäng av Chromatic Aberration. Till att börja med är det en kass effekt i alla spel, men här gör det något specifikt på PS5 som mjukar upp hela bilden rejält när det är påslaget.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Finns det COOP? Minns att det var nåt av det roligare i spelet, kommer ihåg att jag och min brorsa brukade spela "horde"-mode eller vad man ska kalla det för, när det aldrig sluta komma fiender. Sen kommer det någon med motorsåg och så skriker man som ett barn.

Medlem

Detta seglade upp nu som en lågoddsare som nästa spel! Står mellan detta eller GoW: Ragnarsrök

Skrivet av ChrizHawk:

Erhm... Jag delar inte alls din beskrivning. Testade demot på PS5 och det såg riktigt skarpt ut, bra responsivitet även om Leon är lite mer tankig här än i RE2R., annars riktigt bra.

Kan du nämna något positivt eller ska du bara gnälla?

https://twistedvoxel.com/resident-evil-4-remake-ps5-image-qua...

Här kan du läsa. Jag har dock märkt för min egen del att deadzone problemen också finns på ps5 kontrollern i demot.

Medlem

Fantastiskt med så fina betyg. Inte spelat sen det kom till GC. Jag väntar in tills det släpps i VR dock. Nästa nivå av upplevelse.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Håkan:

Finns det COOP? Minns att det var nåt av det roligare i spelet, kommer ihåg att jag och min brorsa brukade spela "horde"-mode eller vad man ska kalla det för, när det aldrig sluta komma fiender. Sen kommer det någon med motorsåg och så skriker man som ett barn.

Du tänker inte på Resident Evil 5? Tror inte fyran hade coop utom kanske i någon modvariant


signatur

Videomupp

It's not a lake, it's an ocean

Kontrollproblem, särskilt i Xbox-versionen. Är detta en grej?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av WildThing:

Du tänker inte på Resident Evil 5? Tror inte fyran hade coop utom kanske i någon modvariant

Kollade upp, det är extra spel efteråt, Merchenaries, det ska tydligen finnas med. Hoppas på online och crossplay. 🙂

Medlem

Stör mig bara på att han ser ut som en neandertalare i vissa vinklar i gameplay, vette tusan vad personen tänkte som gjorde hans ansikte.

Medlem

Så Metroid Prime remaster och RE4 remake är årets två bästa spel? Det är ju inget gott betyg till samtidens spel. Nu är året ännu ungt förvisso, men ändå.

Medlem
Skrivet av Vampir:

Re4 för mig förlorade skräcken tyvärr det blev för action betonat för mig bra spel men dom tog bort skräcken i 5an försvann det nästan helt hoppas dom rebootar re alla re spel efter 4an är så sönder muterat så springer man typ omkring med små vapen när vissa fiender är stora som hus inte spelat re sen 5an

Kände samma sak när jag spelade 4an 2005. Resident Evil känslan var borta, de hade bara använt namnet. Från atmosfär och spänning/skräck så gick de över till en simpel rail-shooter. Gå framåt, skjut ner allt som kommer i din väg. Ingen spänning överhuvudtaget.

Minns fortfarande hur irriterad jag var i några av de mer korkade sekvenserna av "håll idioten vid liv" när jag spelade 4 an. - Men bara spring därifrån korkade brud! lol

Jag kan förstå att man gillar 4an om det var första spelet man spelade i serien, då har man inga förväntningar som inte infrias. Men om man började med de första 3 spelen så var 4an en riktig besvikelse och tillsynes början till slutet för serien, då de nästföljande spelen sög getp*ng. Visst fanns det problem i de första spelen, som t.ex. de emellanåt irriterande fasta kameravinklarna, men spelen hade en känsla som fyran helt saknade.

De senaste 2 spelen är ett steg i rätt riktning åtminstone.

Det gamla 4an faktiskt duger till numera är en casual VR-upplevelse, just för att det är en sån simpel rail-shooter.

Betyget 5 av 5 Mästerligt, på en remake av en medioker railshooter? I think not..

Skribent
Skrivet av Ruffles:

https://www.youtube.com/watch?v=HGz-2fnhiKQ

Kontrollproblem, särskilt i Xbox-versionen. Är detta en grej?

Aaah, jag testade demot på Xboxen just och tyckte kontrollerna kändes jättekonstiga men kunde inte klura ut vad som var felet. Tänkte om det var inbillning rent! Men det kanske är det där med deadzones som spökar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Längtar till det kommer till ps vr 2

Medlem
Skrivet av henkka:

Kände samma sak när jag spelade 4an 2005. Resident Evil känslan var borta, de hade bara använt namnet. Från atmosfär och spänning/skräck så gick de över till en simpel rail-shooter. Gå framåt, skjut ner allt som kommer i din väg. Ingen spänning överhuvudtaget.

Minns fortfarande hur irriterad jag var i några av de mer korkade sekvenserna av "håll idioten vid liv" när jag spelade 4 an. - Men bara spring därifrån korkade brud! lol

Jag kan förstå att man gillar 4an om det var första spelet man spelade i serien, då har man inga förväntningar som inte infrias. Men om man började med de första 3 spelen så var 4an en riktig besvikelse och tillsynes början till slutet för serien, då de nästföljande spelen sög getp*ng. Visst fanns det problem i de första spelen, som t.ex. de emellanåt irriterande fasta kameravinklarna, men spelen hade en känsla som fyran helt saknade.

De senaste 2 spelen är ett steg i rätt riktning åtminstone.

Det gamla 4an faktiskt duger till numera är en casual VR-upplevelse, just för att det är en sån simpel rail-shooter.

Betyget 5 av 5 Mästerligt, på en remake av en medioker railshooter? I think not..

Jag håller med till stor del. Även fast jag tyckte i slutändan att Re4 var bra spel så var det verkligen början på nedgången, 5an var totalt värdelös imo. Kontrollerna var nog det jag störde mig mest på.

Jag vet att alla Resident evil hänger ihop men vad var det som fick det att gå från zombies till den där parasiten som kom i 4an och 5an?
Jag antar att det sen blev nån mutation så det blev det som är i 7an och 8an?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Jag håller med till stor del. Även fast jag tyckte i slutändan att Re4 var bra spel så var det verkligen början på nedgången, 5an var totalt värdelös imo. Kontrollerna var nog det jag störde mig mest på.

Jag vet att alla Resident evil hänger ihop men vad var det som fick det att gå från zombies till den där parasiten som kom i 4an och 5an?
Jag antar att det sen blev nån mutation så det blev det som är i 7an och 8an?

Tycker det spårade redan in 3an med Nemesis faktiskt. Men to be fair, storyn har ju inte direkt varit REs starkaste sidan. B-filmsskräckis som bäst.

Det sämsta i 5an vah Sheeva. Hennes Ai gjorde ju att spelet blev omöjligt utan en annan spelare. Hon sköt slut på all ammo ock käkade upp alla healingplantor.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Körde demot och var överraskad över att jag kände så stor skillnad från orginalet. Nivån av detaljer i remaken och pacingen kändes makalöst bra! Tveksam först om jag skulle köpa detta på releasen men nu kan inget hejda mig...

Medlem
Skrivet av Håkan:

Kollade upp, det är extra spel efteråt, Merchenaries, det ska tydligen finnas med. Hoppas på online och crossplay. 🙂

Varken RE4 eller RE4R Mercenaries kommer ha coop vad jag vet.

Du tänker nog på RE5 som utspelar sig i Afrika.
RE5 har också ett läge kallat Mercenaries men det har coop, eftersom hela RE5 är tänkt att spelas coop.

RE Revelations 2 är annars ett annat lite ovanligare coop-spel med olika karaktärer i varje kapitel. Inget höjdarspel men säkert roligare coop.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tycker det spårade redan in 3an med Nemesis faktiskt. Men to be fair, storyn har ju inte direkt varit REs starkaste sidan. B-filmsskräckis som bäst.

Det sämsta i 5an vah Sheeva. Hennes Ai gjorde ju att spelet blev omöjligt utan en annan spelare. Hon sköt slut på all ammo ock käkade upp alla healingplantor.

Kommer inte ihåg så myclet av 3an men vill inte minnas att jag störde mig på Nemesis, det var som en vidare utveckling av Tyrant/Mr X som endå var nått som var sen första spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Famipan:

Varken RE4 eller RE4R Mercenaries kommer ha coop vad jag vet.

Du tänker nog på RE5 som utspelar sig i Afrika.
RE5 har också ett läge kallat Mercenaries men det har coop, eftersom hela RE5 är tänkt att spelas coop.

RE Revelations 2 är annars ett annat lite ovanligare coop-spel med olika karaktärer i varje kapitel. Inget höjdarspel men säkert roligare coop.

Hmm. Är kanske jag som är ute o cyklar. 🙂 Var ju 15 år sen man spelade dom, så vad man minns kan ju lura en.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Kommer inte ihåg så myclet av 3an men vill inte minnas att jag störde mig på Nemesis, det var som en vidare utveckling av Tyrant/Mr X som endå var nått som var sen första spelet.

Jo fast vi var ju redan där på väg där bort från "zombier", liksom mutanter med raketgevär och senare tentakler. Visserligen tog de upp olika virustyper redan i första spelen, men tyckte det började spåra redan i trean så att de fortsatte åt det hållet i 4an förvånar mig inte. Men som jag säger, storyn har ju inte varit spelens starka sida.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean

Och så ser man ju fram emot en sådan här av RE4.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo fast vi var ju redan där på väg där bort från "zombier", liksom mutanter med raketgevär och senare tentakler. Visserligen tog de upp olika virustyper redan i första spelen, men tyckte det började spåra redan i trean så att de fortsatte åt det hållet i 4an förvånar mig inte. Men som jag säger, storyn har ju inte varit spelens starka sida.

Resident Evil 0 bjöd väl även på muterade grodor om jag inte missminner mig... Schysst inledning på tåget, dock.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

skulle helst vilja se en remake på resident evil outbreak, det där ps2 co-op liret ingen kunde spela. x)
Hade gärna sett en remake av re2 remake också som gjorde scenario delen ordentligt, känns som att dom skippade halva orginalet.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Resident Evil 0 bjöd väl även på muterade grodor om jag inte missminner mig... Schysst inledning på tåget, dock.

Jo de är sant, men det spelet kom väl också när mutanter blivit en del av RE-loren.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo de är sant, men det spelet kom väl också när mutanter blivit en del av RE-loren.

Ja, absolut. Tyckte bara att det började gå lite för långt. Man blir ju knappt ens rädd för en muterad groda heller.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Ja, absolut. Tyckte bara att det började gå lite för långt. Man blir ju knappt ens rädd för en muterad groda heller.

haha nä det har du rätt i....fast om de var verkliga så tror jag fan jag sprungit för livet!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

En fråga: är det så att om man spelar på "standard" svårighetsgrad så får man checkpoints?

Hur svårt är spelet? Funderar på att börja på snäppet högre än"standard" men är rädd för att massa frustration ska uppstå

Skriv svar