Prestandaproblem, död spelvärld – Redfall är släppt och kritiseras hårt

Gnällkuk

Microsoft skördar framgångar på framgångar. Kämpa, Xbox och Phil!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Gav det en timme, sedan avinstallerade jag. Generisk ful lootershooter som är tråkig. Att dom tar 70 dollar för detta?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv
Skrivet av Razken:

Känns som alla övriga Arkane's spel - mediokra deluxe.

Har egentligen bara gillat ett Arkane spel och det är Dark Messiah.
Dishonored och Deathloop-spelen kändes janky som fan. Prey var riktigt tråkigt med samma fiender genom hela spelet.
Men Redfall låter som det är på en helt annan nivå av skräp.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Spelade lite på Series S inatt och det var… Fruktansvärt 😳

Bilduppdateringen är långt ifrån det värsta. Grafiken ser ut som att den inte laddat in ordentligt. Texturer är fula och ofärdiga. Spring-animationen existerar inte, känns som att man åker rulltrappa fram. Världen är tom. Fienderna saknar AI. Storyn är helt ointressant. Hela fysiken i spelet är fel, känns typ som ett mycket äldre spel men samtidigt fullständigt ofärdigt.

Hur i hela världen godkänner Microsoft detta släpp? Och Microsoft vill alltså ha ännu fler studios att hantera?

Ännu ett perfekt spel för Gamepass helt enkelt.

Ambassadör
Xbox

En produkt av tiden innan uppköpet då Zenimax fick panik då singleplayer-spelen inte sålde och drog igång fantastiska spel som Fallout 76, Wolfenstein: Youngbloods och då detta som också var tänkt att vara ett GaaS.

Xbox skrotade GaaS-grejen och försökte ge tid till att rädda vad som räddas kunde. Som en god vän sa: Det här är nog ett 3/10-spel som MS ryckte upp till ett 5/10-spel.

Förhoppningsvis är detta den sista resten av dumheterna från Bethesda innan uppköpet. Det känns som om Arkane bör gå tillbaka till det de är bra på och nu kan fokusera på ordentligt.

Mitt intryck efter att ha spelat några timmar är väl att där finns en frän setting med en bra idé, men genomförandet är ganska dåligt. Det känns gammalt, har usel AI, budget-cutscenes, dålig stealth, dassiga kontroller och en hel del buggar. Det är dock ganska roligt att driva storyn framåt, och har en hel del fräna miljöer. 5-6/10 är nog rimligt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av orkamera:

Såg en video nyligen angående Jedi Survivor fiaskot o där sa en utvecklare följande: When making a game for a console, you're making it for one set of drivers/hardware. When making a game for PC you're making it for like 900+ possible combinations. I promise you it's not laziness. It's just really really really hard.

Detta va ett svar till PC gamers inlägg: This now makes the 6th AAA game to release broken on PC at launch this year alone.

Så du kan tolka det hur du vill
Personligen så tycker jag att dom får lägga mer tid på test genom någon form av stängd/öppen beta då istället för att släppa ett 70 euro spel som är så trasigt att det skadar studions rykte

Fast det där är ju verkligen inget nytt, snarare tvärtom. "Förr" (inte minst när vi pratar 90-tal) fanns flera olika APIer för såväl grafik- som ljudrendering, och dessa var sällan särskilt kompatibla med varandra, och stödet var *väldigt* varierande. Glide stöddes bara av 3DFX-kort om du inte körde med någon wrapper (som fungerade sunkigt, som bäst), och både DirectX- och OpenGL-stödet kunde variera kraftigt även om stödet fanns på pappret. (Något jag minns alltför väl, jag hade ett ATi Rage Pro.) På ljudsidan fanns A3D och EAX, senare DirectSound med varierande nivåer av hårdvaruacceleration.

Lägg där till att konsolerna ofta hade sina egna arkitekturer som skilde sig ordentligt från PC med x86 (PS2 med en MIPS-CPU och högst egen chipsetuppsättning, eller PS3 med sin PowerPC-baserade Cell, ex.), Mac körde sin egen (PowerPC-CPUer), o.s.v.

Portningar och att skapa multiplattformsspel "förr" bör alltså ha kommit med bra mycket större utmaningar, då så gott som allt som spelas på idag (utom mobil och nyare Mac, som kör ARM-arkitekturer) är x86-baserat, där de båda stora konsolerna (PS5 och XSS/XSX) kör AMD Zen 2 på CPU-sidan ihop med AMD RDNA 2-grafik.

Spontant känner jag också att utvecklare av spelmotorer och APIer borde ha dragit vissa lärdomar vad gäller kompatibilitet genom åren, så jag vet inte riktigt om jag köper det där argumentet att "det finns så många olika konfigurationer" rakt av.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Fattar inte vad som händer.
Allt Microsoft/Xbox Studios rör vid blir till skit. Xbox var ju klockren, nummer #1 go to-konsol på 360-tiden, nu bara halvdana spel och eviga förseningar och brutna löften. Måste vara totalt kaos på Microsofts Xbox-division. Spelvärldens Post Nord, typ.

nja har noll o göra med microsoft tror jag spelvärlden ser i princip ut såhär hela spel industrin är käpprätt åt helvete enda sedan industrin blev in miljard industri och ist för handla om att leverara bästa produkt du kan så handlar det om att tjäna så mycket som möjligt till att tillfredställa investerare och ha så lite utgifter och så mycket vinst som möjligt så marginalerna ser bra ut och såg förra spelet riktigt bra ut på papperet så stramar man åt mer till nästa spel.

Tyvärr alla spelföretag som ej är självägda och styrs av investerare är skit.

Sen såklart är en del att dömma utvecklarna själva för inkompetens men större delen är ovan.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tycker nog samtliga av Arkanes spel ändå hållit hög klass även om de är bättre och sämre mot varandra. Dishonored på första plats för mig och Deathlopp på sista. Men Deathloop var ändå bra, bara annorlunda och jag förstår att man inte gillar det konceptet. Sen tycker jag det är kul att de vågade göra något lite just annorlunda. Nu verkar ju Redfall vara en flopp, men jag väntar nog till nästa spel innan jag räknar ut dem.

Ja helt ok ändå men man kan ju hoppas nästa spel blir betydligt bättre än detta.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

nja har noll o göra med microsoft tror jag spelvärlden ser i princip ut såhär hela spel industrin är käpprätt åt helvete enda sedan industrin blev in miljard industri och ist för handla om att leverara bästa produkt du kan så handlar det om att tjäna så mycket som möjligt till att tillfredställa investerare och ha så lite utgifter och så mycket vinst som möjligt så marginalerna ser bra ut och såg förra spelet riktigt bra ut på papperet så stramar man åt mer till nästa spel.

Tyvärr alla spelföretag som ej är självägda och styrs av investerare är skit.

Sen såklart är en del att dömma utvecklarna själva för inkompetens men större delen är ovan.

Håller inte med. Det är vissa specifika företag som verkar långt uslare än andra, tänker inte minst på EA och nu Microsoft som går samma väg.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Fattar inte vad som händer.
Allt Microsoft/Xbox Studios rör vid blir till skit. Xbox var ju klockren, nummer #1 go to-konsol på 360-tiden, nu bara halvdana spel och eviga förseningar och brutna löften. Måste vara totalt kaos på Microsofts Xbox-division. Spelvärldens Post Nord, typ.

Asså, tycker det är inte helt sjyst mot PostNord (nej, jag jobbar inte där). De har iaf förbättrat sig tycker jag. Alla strul som fanns några sen där kritiken var som störst - jag märker ingenting av detta. Jag skickar paket på enkelt sätt, de kommer fram i rimligt tid. jag beställer på nätet och får mina paket inom 2 dygn tom.
Men det är nog ett sido-spår här XD

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

En produkt av tiden innan uppköpet då Zenimax fick panik då singleplayer-spelen inte sålde och drog igång fantastiska spel som Fallout 76, Wolfenstein: Youngbloods och då detta som också var tänkt att vara ett GaaS.

Xbox skrotade GaaS-grejen och försökte ge tid till att rädda vad som räddas kunde. Som en god vän sa: Det här är nog ett 3/10-spel som MS ryckte upp till ett 5/10-spel.

Förhoppningsvis är detta den sista resten av dumheterna från Bethesda innan uppköpet. Det känns som om Arkane bör gå tillbaka till det de är bra på och nu kan fokusera på ordentligt.

Mitt intryck efter att ha spelat några timmar är väl att där finns en frän setting med en bra idé, men genomförandet är ganska dåligt. Det känns gammalt, har usel AI, budget-cutscenes, dålig stealth, dassiga kontroller och en hel del buggar. Det är dock ganska roligt att driva storyn framåt, och har en hel del fräna miljöer. 5-6/10 är nog rimligt.

Betyder det att du gett upp på Starfield? Spelet var ju under utveckling minst 8 år innan uppköpet.
Spelet har väl liknande vibbar i vad de delar med sig av när det kommer till media/journalister också.
Också 3dje AAA projektet som blivit väldigt försenat vilket inte har lyckats rädda de föregående heller.

Fast jag hoppas ändå på Starfield, även om track record får det att se mörkt ut just nu. Todds uttalande om att 30FPS är bra skapar dock stor oro. När de inte lyckas hålla tillbaka Redfall hur stor chans är det att de lyckas hålla tillbaka Bethesdas andra spel framöver och att dem inte håller den kvalité som dem är ökända för vid release?

Om Xbox lyckades få detta till 5-6a som du beskriver så skulle det vara intressant att se vad dem hade lanserat ifall det skulle ligga på den nivån som du tror att det skulle legat på ifall inte Xbox hjälpt till. Vad lyckades Xbox tillföra?

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Utvecklingen av Redfall var i full gång innan köpet av Bethesda. Så ska du slänga ut dig onödig skit så se till att ha koll först.

Ryktet är att Microsoft har tvingat ut spelet för att de går enormt mycket back på deras produkter samt att Arkane varnade att spelet inte var färdigt så du ska nog inte kasta sten i glashus.

Problemet med spelet är att de valde att göra ett spel, inspirierat av en hel drös av spel utan att förstå varför de spelen är populära. Även om buggarna fixas så har spelet ingen själ.

Medlem

Ja han hade inte fel...

Jag menar, jag har inga, NOLL förväntningar av något som Bethesda gör, kvalitén på deras spel är pinsamt låg varenda gång de släpper något, men detta känns som... ja... dåliga nyheter.

Avstängd

https://www.gamereactor.se/redfall-1174933/

Här får det endå bra betyg.

Hade nog endå varit roligare med en ny ren kopia av Far Cry. Synd att ingen gör en kopia av Far Cry. Kan ju göras mycket snyggare och bättre med Unreal Engine 5

Medlem
Skrivet av jontebula:

https://www.gamereactor.se/redfall-1174933/

Här får det endå bra betyg.

Hade nog endå varit roligare med en ny ren kopia av Far Cry. Synd att ingen gör en kopia av Far Cry. Kan ju göras mycket snyggare och bättre med Unreal Engine 5

En 6a från GR Sverige och en 5a från GR Danmark betraktas ju inte som särskilt bra betyg idag även om det inte är helt underkänt som hos många andra.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fearnox:

Betyder det att du gett upp på Starfield? Spelet var ju under utveckling minst 8 år innan uppköpet.
Spelet har väl liknande vibbar i vad de delar med sig av när det kommer till media/journalister också.
Också 3dje AAA projektet som blivit väldigt försenat vilket inte har lyckats rädda de föregående heller.

Fast jag hoppas ändå på Starfield, även om track record får det att se mörkt ut just nu. Todds uttalande om att 30FPS är bra skapar dock stor oro. När de inte lyckas hålla tillbaka Redfall hur stor chans är det att de lyckas hålla tillbaka Bethesdas andra spel framöver och att dem inte håller den kvalité som dem är ökända för vid release?

Om Xbox lyckades få detta till 5-6a som du beskriver så skulle det vara intressant att se vad dem hade lanserat ifall det skulle ligga på den nivån som du tror att det skulle legat på ifall inte Xbox hjälpt till. Vad lyckades Xbox tillföra?

Nej det betyder inte att jag har gett upp Starfield, det jag syftade på ovan var just Zenimax push (under sina dåvarande ägare Providence, ett riskkapitalbolag) att trycka ut GaaS-spel vilket resulterade i Fallout 76, Wolfenstein Youngbloods och Redfall från studios som borde syssla med annat.

Starfield är ett "normalt" Bethesdaspel så förväntningarna är mycket höga och oron väldigt låg. Det ena har inte med det andra att göra hur mycket internet än försöker få det till det.

Redfall skrotade sin GaaS-del och gjordes om till något som kan släppas, få lite uppdateringar och sedan lämnas därhän så att Arkane kan fokusera på det de gör bra i stället.


signatur

Jump in.

Skriv svar