Phil Spencer om Redfall-fiaskot: "Tar fullt ansvar"

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tänk så floppar Stafield också. Vilken shitshow de kommer bli😅

I min värld har Starfield redan floppat.
Men man får väl se.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag tror att Redfall var bortom räddning. Antingen kunde dom fortsätta försena det till ingen nytta eller bara släppa skiten och gå vidare. Spelet har mycket större bekymmer än problem med prestandan.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Lyssnade på hela intervjun och något som förvånade mig mest var i slutet, där Phil såg uppgiven och besegrad ut.

Sedan medgav han att de inte kan vinna över konkurrenterna, att de ligger på tredje plats, och att bra spel inte kommer hjälpa konsolförsäljningningen, va!?

Ingen förväntar sig att Xbox ska sälja mer än PS5:an, men du måste ju släppa bra spel för att kunna konkurrera, ha en chans, och samtidigt få upp intresset för folk att köpa din konsol, ge dem bra anledningar till varför de ska äga en Xbox, såsom Sony och Nintendo gör hela tiden. Det räcker inte bara med att skylta med Gamepass hela tiden som en ursäkt och sedan släppa ett trasigt AAA-spel som Redfall efter 1,5 år sedan Halo, ett spel som även hade problem. Hans uttalande var jävligt märkligt och att döma av reaktionerna på sociala medier, så var det inte det folk ville höra.

Nu ligger all press på att Starfield måste bli jävligt bra. Skulle spelet bli fiasko på något sätt, så tror jag att några huvud kommer rulla, speciellt Phil Spencers.

Jag tycker hans statement talar mycket väl att det inte är så att de satsar sitt stora att bli den största konsolen, de kan inte göra det. De vill släppa spel som går att spela på alla enheter. Det skulle inte förvåna mig om vi får en framtid där Microsoft är först ut med att sluta producera konsoler och släppa spel genom appar på tvn, dongel, pc, webbläsare eller inbyggt i smartphones app. De har en konsol för att folk som väljer att spela på konsol ska kunna göra det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Mjä, tycker det här låter överdrivet melodramatiskt. Konsolerna kommer rulla på och Xbox kommer finnas kvar, tror verkligen inte på det där att "det är bokstavligen konsolens allra sista livlina". Allt kommer inte hänga på just Starfield.

Dom har ändå lite annat på gång som är utannonserat men som vi inte sett ett smack av(Fable, Avowed, Perfect Dark, Hellblade 2), skulle alla dessa tillsammans med Starfield floppa har dom dock ett problem skulle jag gissa.

Förvisso så är det nog försent för Xbox Series redan ändå, om man nu trodde konsolen skulle bli en vändpunktneft efter måttliga fiaskot med Xbox One. Ser rätt mörkt ut, komponentbristen börjar ge med sig och konsolen borde vara mitt i en stark tillväxtfas nu, men minskar istället.

Ingen tror väl på allvar att det kommer bli något av Fable och Perfect Dark? Om spelen mot förmodan blir färdiga så har jag svårt att se det blir annat än ljummet.

För min del skulle jag gärna annars se att Microsoft istället för Xbox fokuserar på att ge ut spel på t.ex. Switch mer, Halo Collection bärbart vore ju rejält nice.

Medlem
Skrivet av Majoren:

För min del skulle jag gärna annars se att Microsoft istället för Xbox fokuserar på att ge ut spel på t.ex. Switch mer, Halo Collection bärbart vore ju rejält nice.

Phil Spencer nämner ju bland annat att han ser fram mot Rog Ally. Då lär du ju kunna köra Halo bärbart där.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Phil Spencer nämner ju bland annat att han ser fram mot Rog Ally. Då lär du ju kunna köra Halo bärbart där.

Om jag hade velat spela på Windows konsol för 10.000 så kanske, men tycker Phil ska satsa på Switch ist. 100 miljoner kunder jämfört med Rog som kanske säljer 10.000 enheter totalt innan de fimpar den

Medlem
Skrivet av lonian:

I min värld har Starfield redan floppat.
Men man får väl se.

Ja, i min också. Var pepp tills att jag såg första gameplay och alla förseningar. Nu kan jag bara bli positivt överraskad!

Medlem
Skrivet av Majoren:

Förvisso så är det nog försent för Xbox Series redan ändå, om man nu trodde konsolen skulle bli en vändpunktneft efter måttliga fiaskot med Xbox One. Ser rätt mörkt ut, komponentbristen börjar ge med sig och konsolen borde vara mitt i en stark tillväxtfas nu, men minskar istället.

Ingen tror väl på allvar att det kommer bli något av Fable och Perfect Dark? Om spelen mot förmodan blir färdiga så har jag svårt att se det blir annat än ljummet.

För min del skulle jag gärna annars se att Microsoft istället för Xbox fokuserar på att ge ut spel på t.ex. Switch mer, Halo Collection bärbart vore ju rejält nice.

Vad är det som är "för sent" för Series X/S egentligen? Att dom inte kommer sälja fler konsoler än Sony och Nintendo? Det är väl ganska uppenbart och det nämnde väl även Phil själv. Eller menar du något annat?

Vet inte vad jag tror om Fable eller Perfect Dark då vi inte fått se något ännu, jag får återkomma när vi väl får se riktig gameplay. Men ja, Xbox track record just nu är minst sagt sval, men jag dömer inte ut dom spelen ännu direkt.

Kanske låter som någon apologet för Xbox/Microsoft men så är det verkligen inte(äger ingen konsol förövrigt), skit ska skit ha när det förtjänas, men ibland tycker jag det blir smärre överdrifter.

Men men, vi får väl se, Xbox egna studios har fortfarande inte bevisat att dom kan göra grymma högkvalitativa AAA-spel, men jag håller faktiskt tummarna att dom lyckas framöver(främst för dom även släpps på PC direkt). Alla vill vi ändå ha flera feta bra spel snarare än färre.

Edit:

Jag tror faktiskt att det var ett misstag att släppa Series S, då alla spel dom släpper även ska funka på den. Visst funkar spel på den och flyter på hyfsat bra, men det är ändå något jag tror spelstudior hade velat slippa, att kompromissa och behöva ha den mycket svagare konsolen i åtanke hela tiden. Nu är detta bara vad jag tror och kanske har totalt fel, men det är känslan jag får. Bara en random tanke.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Vad är det som är "för sent" för Series X/S egentligen? Att dom inte kommer sälja fler konsoler än Sony och Nintendo? Det är väl ganska uppenbart och det nämnde väl även Phil själv. Eller menar du något annat?

Vet inte vad jag tror om Fable eller Perfect Dark då vi inte fått se något ännu, jag får återkomma när vi väl får se riktig gameplay. Men ja, Xbox track record just nu är minst sagt sval, men jag dömer inte ut dom spelen ännu direkt.

Kanske låter som någon apologet för Xbox/Microsoft men så är det verkligen inte(äger ingen konsol förövrigt), skit ska skit ha när det förtjänas, men ibland tycker jag det blir smärre överdrifter.

Men men, vi får väl se, Xbox egna studios har fortfarande inte bevisat att dom kan göra grymma högkvalitativa AAA-spel, men jag håller faktiskt tummarna att dom lyckas framöver(främst för dom även släpps på PC direkt). Alla vill vi ändå ha flera feta bra spel snarare än färre.

Edit:

Jag tror faktiskt att det var ett misstag att släppa Series S, då alla spel dom släpper även ska funka på den. Visst funkar spel på den och flyter på hyfsat bra, men det är ändå något jag tror spelstudior hade velat slippa, att kompromissa och behöva ha den mycket svagare konsolen i åtanke hela tiden. Nu är detta bara vad jag tror och kanske har totalt fel, men det är känslan jag får. Bara en random tanke.

Jo, alla vill ju ha bra spel så det här är ju inte bra för någon och en riktigt stor besvikelse. Man vill ju att de ska lyckas och att deras spel ska bli fantastiska, men när man går på nit efter nit och Phil pratar om att toppspel inte är så viktiga för att sälja konsoler så är det inte kul eller lovande för framtiden.

Jag hade i alla fall köpt en Xbox för länge sedan ifall de hade spel som inte gick att motstå. Var faktiskt rätt inställd på att köpa mid-gen refresh (Xbox Series XX) för att inte missa något. Börja istället släppa bra spel från deras redan ägda IPn än att prata om hur de ska återuppliva Blizzards klassiker. RARE har ju tillexempel många IPn som kan vara riktigt konkurrenskraftiga och som skulle kunna nå till en stor kundgrupp.

Tror inte att Series S har varit det största problemet än så länge, de har väl knappt ens släppt förra generationen?
Om dom är beredda att tumma på upplösningen och i värsta fall gå ner till 720P så tror jag ändå att den är rätt kapabel.
CPUn är tillexempel väldigt nära den i Series X.
Den kan dock vara problematisk nu när vi börjar nå UE5 nivå och PS5/Series X ibland har svårt att hålla 1080P, men jag tror inte att det varit ett stort problem innan. Aja, vi får se hur det ser ut framöver, speciellt med tanke på att den ska orka med säkert 8 år till(en bra bit in i nästa generation).

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Han gör ett konstaterande, nämligen att branschen har förändrats. Jag tror att han har rätt här. Oavsett hur många spel Xbox får kommer många ändå välja PlayStation därför att deras kompisar spelar där eller för att man har prenumererat på PlayStation Plus i många år etc. Man byter inte bara som vi gjorde förr, inte lika lätt. Sedan är det självfallet så att spel har betydelse, det är ju trots allt för spelen vi köper en konsol. Men att ett eller några spel skulle lyckas vända hela spelplanen till Xbox fördel är osannolikt.

Jag förstår vad han menar och att det är tufft på marknaden. Men man måste även tänka långsiktigt och inte bara just nu. Han må inte vinna denna generation (inget förväntar sig det), men han kan passa på att bygga upp något, med producerade storspel som håller hög kvalité. Bra spel stärker det egna märket och bygger en brygga av förtroende inför nästa generation, att få folk att vilja investera i nästa konsol. Det är lite som i fotbollen, du må hamna på tredjeplats i titelracet, med spelade ditt lag underhållande fotboll, vann mot din rival någon match, så skapar det ett förtroende inför nästa säsong, att få folk att vilja köpa säsongsbiljetter.

Jag tvekade t.ex. inte en enda sek på att förhandsboka min PS5:a, men gjorde det två år senare inför köpet av Xboxen, pga de olika förtroendena jag hade för dem. Jag visste vad jag skulle få och kunna förvänta mig med PS5:an, men inte lika mycket med Xboxen. Lyckas MS bygga upp något fantastiskt denna generation, så kanske jag nästa gång inte tvekar och köper den dag ett tillsammans med PS6:an. Det är just detta som Phil måste försöka förstå. PS3:an och Wii U hade sina bekymmer, men de vände på skuttan generationen efter pga deras vinnarmentalitet och att de vågade satsa samt sikta högt, ingenting sker över kvällen.

En person på reddit som ej höll med Phil, skrev något intressant.

"Ett bra Starfield som får minst 8/10, kan få folk att faktiskt vilja köpa en Xbox vid sidan om sin huvudkonsol, medan ett dåligt Starfield kan få folk att lämna Xbox och byta till PS."

Som sagt så tror jag ingen förväntar sig att att någon ska sälja sin PS5:a för Xboxen. Men det är desto större risk att det motsatta händer, efter år av besvikelser. I slutändan är det de exklusiva spelen som spelar roll, som får folk att vilja investera, inte pga en tjänst som t ex. Gamepass, speciellt inte om dag ett storspelen ej dyker upp eller släpps trasiga som Redfall. Här måste de bättra sig rejält med sina många studior och försöka släppa ett spel per kvartal som Phil nämnde, inte ett mellanrum på 1,5 år.

Skrivet av Ruffles:

Det är mycket möjligt, om 2023 inte blir ett bra år finns det all anledning att börja titta efter en annan chef för Xbox. Jag kan känna viss oro för vem det kan tänkas bli, dock.

Helt ärligt så tror jag inte att vi ska vara så oroliga för vem som kan ersätta honom. Han har haft sin chans under så lång tid nu, och förtroendet sviktar bland folk för varje år för de brutna löftena. Jag är t.ex. inte helförtjust i Jim Ryan och han må inte vara någon riktig gamer som Phil. Men man måste medge att han är en typisk "businessman" som gör sitt jobb bra, då siffrorna talar för sig själv.

Vi får se vad som händer under året och jag hoppas vi får grymma showcases från de båda parterna, ser fram emot dem som ett barn på julafton! 😃

Medlem

Om Xbox skulle göra kanske 5-10 fantastiska spel så skulle många köpa en Xbox för dom spelen.

Om ps5 säljer 100 miljoner konsoler och 3-4 också väljer att köpa en Xbox för dom spelen så är det 30-40 miljoner där.
Sen har dom redan sin trogna skara så blir ytterligare 40 miljoner iaf och då har dom sålt iaf 70-80 miljoner konsoler och massa spel.

Men när dom verkar gett upp och inte bryr sig, så varför ska nya eller gamla Xbox spelare bry sig längre?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Som sagt så tror jag ingen förväntar sig att att någon ska sälja sin PS5:a för Xboxen.

Jag tror inte Phil Spencer satsar så stenhårt på Xbox konsol just för att det inte är enda plattformen för Microsoft.
Om de hade lyckats att få in en xbox app på Nintendo och Playstation så hade de kanske fimpat xbox konsolen helt och hållet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tror inte Phil Spencer satsar så stenhårt på Xbox konsol just för att det inte är enda plattformen för Microsoft.
Om de hade lyckats att få in en xbox app på Nintendo och Playstation så hade de kanske fimpat xbox konsolen helt och hållet.

Men då kan det bara bli med Microsoft egna spel och då kan dom inte ta nån hög månadsavgift för så mycket släpper dom inte som är värt 1000-1500kr om året.

Medlem

Kommentarsfältet här på FZ visar ju varför utvecklare och utgivare borde sluta vara öppna/transparenta.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Men då kan det bara bli med Microsoft egna spel och då kan dom inte ta nån hög månadsavgift för så mycket släpper dom inte som är värt 1000-1500kr om året.

"Än". Det är säkert målet med alla uppköp, att få ett så pass stort first party-stall att det räcker för att vara värt månadskostnaden.

Medlem

Altså, tycker det är rätt uppenbart att hela grejen med vi är på tredje plats och vi kan inte vinna, är ett uttalande för Activision affären. Redfall var nog att kapa sin förluster, släpp det och hoppas på det bästa
Man har också ångerrätt via både Steam och Microsoft Store.

Medlem

Det som Xbox har och som konkurenterna inte lyckas matcha är game pass. Om de kan göra game pass större och bättre borde de kunna leva på att vara konsolen som har game pass. Visst Sony försöker få ps+ Platinum att se intressant ut men det är varken lika tydligt eller har snarlikt utbud.

123
Skriv svar