Över 21 miljoner Xbox Series X och S har gått åt

Medlem
Skrivet av A1200G:

Skriver under detta! Tror också att många kids inte har råd med PS5 om inte föräldrarna är välstående. Sen kostar ju nya spel 800 kr vilket inte gör saken bättre. Tror det var enklare tidigare med NES, SNES, Megadrive etc.

Tror tvärtom, vår generation hade nog inte råd med lika mycket spel som dagens ungdom. Hade inte råd att köpa särskilt många spel vad jag kan minnas när jag växte upp, 649:- som spelen kostade så sent som på Gamecube var väl med tidiga 2000-talets pengavärde mer än dagens 700:- - 800:- som spel ibland kostar. Men det var positivt på nått sätt också, gillade hur man kramade ur spelen man väl köpte bättre, tror inte jag köpte fler än kanske 8 spel på fem år med Gamecuben. Var nog än färre med N64 och SNES.

Medlem

Det är ok att tycka att Playstation är bättre än Xbox. Men sluta att lägga fram era argument kring detta som absoluta fakta.

Som någon var inne på kan man i allra högsta grad ifrågasätta Microsofts uselhet kontra hur ooootroligt ”innovativa” Sony är. Om du inte har spelat Sea Of Thieves för att du skippat Xbox i flera år samt läste hur tomt det var innan alla gratisuppdateringar så är det ju lätt att sitta och tro att Playstations alla tredje persons actionspel är det coolaste i hela världen. Dom betyder inget för mig men Sea of thieves gör det. Mina minnen från Gears of War, Halo, Forza Motorsport, State of decay 2, Fable samt andra dåtida exklusiva spel som Mass Effect är det som betyder något för mig. GOW ser skittråkigt ut.

Ja, det betyder att jag föredrar Xbox men jag sitter inte skriver inlägg om det som att mina egna preferenser är fakta. Playstation är en spelmaskin av rang och är störst av en anledning. Men hårddisk som standard, Hololens, Kinect, Game Pass, Xbox live, bakåtkompatibilitet till första generationen, en mjuk övergång mellan generationer samt två alternativ till konsolköp är enligt mig inte ett företag som saknar innovation.

Håll inte med mig. Jag kan tåla det.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Absolut, Dreams och Media Molecule i helhet skriker innovation vilket gör det väldigt tråkigt att det inte utvecklas längre, någonting jag tillskriver Sony. Sen är det helt rätt i att de bemästrar sin genre och är branschledande i den, men det jag vänder mig emot är att kalla dem innovativa då jag upplever att de, åtminstone mjukvarumässigt är raka motsatsen. Deras utvecklare har tagits från att utveckla högkvalitativa Hack'n'Slack (Santa Monica), plattformare (Naughty Dog), FPS (Guerilla Games) m.m. till att alla göra samma typ av spel. Sony gör kanske bäst spel, Sony gör kanske de mest välpolerade spelen, Sony har kanske bäst grafik i sina spel, Sony har kanske bäst röstskådespelare i sina spel men jag kan inte för allt i värden kalla dem för innovativa som så många andra gör.

Sen såg jag nu att @Lindhenberg även åsyftade hårdvara och tjänster när han pratade om innovation och då är jag mer benägen att hålla med men jag håller ändå fortsatt fast vid att det här med att Sony är någon sorts fanbärare för mjukvaruinnovation medan Microsoft stagnerar hela branschen är lite överdriven och orättvis.

Ja, nä. Jag instämmer i att det du skriver sist skulle vara en överdrift. Men jag ser nog mer att Microsoft kör sitt tåg och utvecklar spel mer än de satsar på någon typ av innovation alls i grunden. Sony har ju hjälpt Media Molecule länge att hålla Dreams vid liv, men brist på marknadsföring, brist på passande modell för intäktsgenerering och brist på multiplayer lade nog grunden för att det inte blev mycket större än det blev. Men Avatar-spelet är ju fortfarande under utveckling där i alla fall.

Jag har svårt att se hur Media Molecule inte skulle återkomma till något som Dreams framtiden. Potentialen är svårslagen och jag tror att Sony också sett det. Men huruvida det blir till denna generationen eller något annat får vi se. I värsta fall tar Microsoft den flaggan och kör vidare, vilket jag skulle tycka var lite snöpligt för MM (och fett trist för Sony) men ändå riktigt skönt att se någon som inser möjligheterna. :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror tvärtom, vår generation hade nog inte råd med lika mycket spel som dagens ungdom. Hade inte råd att köpa särskilt många spel vad jag kan minnas när jag växte upp, 649:- som spelen kostade så sent som på Gamecube var väl med tidiga 2000-talets pengavärde mer än dagens 700:- - 800:- som spel ibland kostar. Men det var positivt på nått sätt också, gillade hur man kramade ur spelen man väl köpte bättre, tror inte jag köpte fler än kanske 8 spel på fem år med Gamecuben. Var nog än färre med N64 och SNES.

Jag minns det som att jag gick och längtade och önskade mig spel i present. Om jag hade tur blev det ett i julklapp och kanske ett till födelsedagen. Fick spara ett bra tag för att kunna köpa egna. Nötte ju de spel jag hade som resultat. Kan sakna tiden med sån glädje över ett nytt spel, lusläsa manualen på väg hem osv.

Jag tror vi hade kanske 6 spel till n64 och då delade jag och en kompis till och med på den. Men spelade mest på dator på den tiden, men även där var det ju mest en handfull spel som spelades dag ut och dag in.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Det är ok att tycka att Playstation är bättre än Xbox. Men sluta att lägga fram era argument kring detta som absoluta fakta.

Som någon var inne på kan man i allra högsta grad ifrågasätta Microsofts uselhet kontra hur ooootroligt ”innovativa” Sony är. Om du inte har spelat Sea Of Thieves för att du skippat Xbox i flera år samt läste hur tomt det var innan alla gratisuppdateringar så är det ju lätt att sitta och tro att Playstations alla tredje persons actionspel är det coolaste i hela världen. Dom betyder inget för mig men Sea of thieves gör det. Mina minnen från Gears of War, Halo, Forza Motorsport, State of decay 2, Fable samt andra dåtida exklusiva spel som Mass Effect är det som betyder något för mig. GOW ser skittråkigt ut.

Ja, det betyder att jag föredrar Xbox men jag sitter inte skriver inlägg om det som att mina egna preferenser är fakta. Playstation är en spelmaskin av rang och är störst av en anledning. Men hårddisk som standard, Hololens, Kinect, Game Pass, Xbox live, bakåtkompatibilitet till första generationen, en mjuk övergång mellan generationer samt två alternativ till konsolköp är enligt mig inte ett företag som saknar innovation.

Håll inte med mig. Jag kan tåla det.

Fast en del av dom innovativa saker du tycker Microsoft har gjort har dom ju tagit från andra som varit först med det.

Microsoft är ofta tvåa, trea eller längre ner i listan när dom gör saker.
Sen har dom nog varit först med en del saker genom åren.

Medlem

Xbox Series X var ju riktigt prisvärd för 6 månader sen, jag betalade 4900 kr för X då medans PS5 var ett par tusen dyrare. Men de ser ut att ha blivit dyrare nu.

Skrivet av Neverwild:

Fast en del av dom innovativa saker du tycker Microsoft har gjort har dom ju tagit från andra som varit först med det.

Microsoft är ofta tvåa, trea eller längre ner i listan när dom gör saker.
Sen har dom nog varit först med en del saker genom åren.

Var väl först med att iaf ta betalt för att få spela online

Redaktör
Skrivet av hoppalängdhopp:

Var väl först med att iaf ta betalt för att få spela online

Man fick jäkligt bra online-funktioner för pengarna också.


signatur
Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast en del av dom innovativa saker du tycker Microsoft har gjort har dom ju tagit från andra som varit först med det.

Microsoft är ofta tvåa, trea eller längre ner i listan när dom gör saker.
Sen har dom nog varit först med en del saker genom åren.

Vilka av de sakerna jag nämnde har inte Microsoft varit först med?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man fick jäkligt bra online-funktioner för pengarna också.

Det var därför jag tog med Xbox Live. Jag gick från PS2 och SOCOM 2 till Halo 2 på Xbox. Två olika världar.

Skrivet av Tomas Helenius:

Man fick jäkligt bra online-funktioner för pengarna också.

Mycket möjligt att det var så, var mest besviken på att man var tvungen att betala för att få spela online och tänkte mest varför man inte kunde få göra det utan kostnad och sen betala en slant för att få dom ytterligare funktionerna + gratisspelen som ingick varje månad om man nu vill det.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Var väl först med att iaf ta betalt för att få spela online

SegaNet på Dreamcast hade en månadsavgift för att spela online långt innan.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Augustus:

Det är ok att tycka att Playstation är bättre än Xbox. Men sluta att lägga fram era argument kring detta som absoluta fakta.

Som någon var inne på kan man i allra högsta grad ifrågasätta Microsofts uselhet kontra hur ooootroligt ”innovativa” Sony är. Om du inte har spelat Sea Of Thieves för att du skippat Xbox i flera år samt läste hur tomt det var innan alla gratisuppdateringar så är det ju lätt att sitta och tro att Playstations alla tredje persons actionspel är det coolaste i hela världen. Dom betyder inget för mig men Sea of thieves gör det. Mina minnen från Gears of War, Halo, Forza Motorsport, State of decay 2, Fable samt andra dåtida exklusiva spel som Mass Effect är det som betyder något för mig. GOW ser skittråkigt ut.

Ja, det betyder att jag föredrar Xbox men jag sitter inte skriver inlägg om det som att mina egna preferenser är fakta. Playstation är en spelmaskin av rang och är störst av en anledning. Men hårddisk som standard, Hololens, Kinect, Game Pass, Xbox live, bakåtkompatibilitet till första generationen, en mjuk övergång mellan generationer samt två alternativ till konsolköp är enligt mig inte ett företag som saknar innovation.

Håll inte med mig. Jag kan tåla det.

Hårddisk på konsol först ut med ja men inte hårddisk fanns långt innan dess.

Gamepass är kopia av andra tidigare tjänster bland annat ps now som kom några år tidigare.

Hololens är namnet på deras variant men inget dom varit först med.

Bakåtkompatibilitet är inget dom va först med.

Kinect inte heller först med, bland annat va Sony ute med eye toy typ 8 år innan.

Fler alternativ till konsol är inte heller något först med.

Så vart inte mycket kvar av saker du trodde dom va först med.

Skrivet av Balunan:

SegaNet på Dreamcast hade en månadsavgift för att spela online långt innan.

Jahapp, där ser man

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Hårddisk på konsol först ut med ja men inte hårddisk fanns långt innan dess.

Gamepass är kopia av andra tidigare tjänster bland annat ps now som kom några år tidigare.

Hololens är namnet på deras variant men inget dom varit först med.

Bakåtkompatibilitet är inget dom va först med.

Kinect inte heller först med, bland annat va Sony ute med eye toy typ 8 år innan.

Fler alternativ till konsol är inte heller något först med.

Så vart inte mycket kvar av saker du trodde dom va först med.

Läsförståelsen får backa när högaffeln är framme som vanligt.. Han skriver inte att xbox var först med allt, han påpekar att det inte är sån brist på innovation som vissa får det att låta.

Medlem

Även om siffran inte kan tas för helt officiell så ligger den på de nivåer som måmga andra har uppskattat.

21 miljoner kan MS verkligen inte vara nöjda med. Det är ungefär lika mycket som det näst nyaste Mario Party, , som slängdes ihop på drygt ett halvår med liten budget, eller hälften av det senaste Animal Crossing. Vissa länder rapporterar fortfarande veckovis konso-l försäljning och i Spanien bland annat så fortsätter pensionären Switch att sälja 4-7 gånger fler exemplar

Medlem

Vi kan grotta ner oss i vem som uppfann vad men det är egentligen inte så relevant. Xbox har inte klarat av att skapa entusiasm kring sin konsol på samma sätt som Sony och Nintendo. Dessa försäljningssiffror är ett kvitto på det. Jag ser inte hur till exempel ABK affären kommer förändra det på ett fundamentalt plan men vi får väl se med tiden. Microsoft kan köpa på sig marknadsandelar men man kan inte köpa gamers hjärtan

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag har köpt dem allihop och har varit riktigt jäkla nöjd.

Samma här ifall jag förstod dig rätt...One, One X och nu Series X. Mycket nöjd!!

Medlem
Skrivet av Qrush:

Läsförståelsen får backa när högaffeln är framme som vanligt.. Han skriver inte att xbox var först med allt, han påpekar att det inte är sån brist på innovation som vissa får det att låta.

Definitionen av innovation gör det lite svårt att inte vara först på saker och samtidigt vara innovativ.

”En innovation är en ny idé, till exempel i form av en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, kemisk formel, matematisk metodik eller teknik som visar sig lovande eller fungerar. Den har inte tänkts ut tidigare av någon annan officiellt. ”

Medlem

Hårddisk på konsol först ut med ja men inte hårddisk fanns långt innan dess.

Ja precis, hårddisk på konsol. Jag påstod inget annat. EDIT: Försöker du på allvar att argumentera att hårddiskar minsann fanns innan OG Xbox?!

Gamepass är kopia av andra tidigare tjänster bland annat ps now som kom några år tidigare.

Jag hade inte ps now men med tanke på hur Game Pass har beskrivits och presenterats så gissar jag att det finns skillnader som du väljer att ignorera eftersom du verkligen gör allt för att du ska ha rätt.

Hololens är namnet på deras variant men inget dom varit först med.

Som vad?

Bakåtkompatibilitet är inget dom va först med.

Jo, alla sina generationer. Du behöver heller inte köpa gamla spel igen eller streama utan använda din Halo CE - skiva på din Series X. Jo de var först med all få sin senaste hårdvara att göra allt detta medan du köper Super Mario World för fjärde gången i år.

Kinect inte heller först med, bland annat va Sony ute med eye toy typ 8 år innan.

Du kan jämföra en webcam med rörelsesensor med en Kinect om du vill men var försiktig med var och med vilka du gör det.

Fler alternativ till konsol är inte heller något först med.

Så länge du inte kommer med ett exempel så är det inget att prata om. Jag pratar om två modeller av samma segment som släpps samtidigt och en PS5 med eller utan diskläsare räknas inte.

Så vart inte mycket kvar av saker du trodde dom va först med.

Nej du har inte rätt. Men du kan glömma att jag tänker diskutera mer med någon som bara vill ha rätt med tveksamma argument eller ens försöka nyansera tolkningen i vad jag eller du själv skriver.

Medlem

Augustus. Du har rätt. Microsoft har varit först och innovativa på många saker vi tar som givet 2023. Sådant som är självklart idag.

Kommer ihåg att man behövde ha en telefonlina, ja ni läste rätt, telefonlina för Dreamcast's "online" funktion. Tack o lov för bredband och ethernet port.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Bakåtkompatibilitet är inget dom va först med.

Jo, alla sina generationer. Du behöver heller inte köpa gamla spel igen eller streama utan använda din Halo CE - skiva på din Series X. Jo de var först med all få sin senaste hårdvara att göra allt detta medan du köper Super Mario World för fjärde gången i år.

PS2 var bakåtkompatibel med PS1?

När PS3 kom var den bakåtkompatibel med både PS1 och PS2?

Medlem
Skrivet av Margy:

PS2 var bakåtkompatibel med PS1?

När PS3 kom var den bakåtkompatibel med både PS1 och PS2?

Sen tog Sony bort de funktionerna för att de inte tyckte att det var värt det. Allt handlar om perspektiv.

Medlem
Skrivet av Thane:

Definitionen av innovation gör det lite svårt att inte vara först på saker och samtidigt vara innovativ.

”En innovation är en ny idé, till exempel i form av en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, kemisk formel, matematisk metodik eller teknik som visar sig lovande eller fungerar. Den har inte tänkts ut tidigare av någon annan officiellt. ”

Det är bara svårt om du tolkar innovation väldigt snävt. På samma wikipedia sida du citerar står även:

"Produktinnovation innebär en förbättring av en existerande produkt (vara eller tjänst) eller utveckling av en ny produkt."

Ett konkret exempel som passar in på den beskrivningen är ps now och game pass. Båda har förädlat en tjänst till något bättre än vad som fanns innan trots att konceptet inte varit nytt.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Vilka av de sakerna jag nämnde har inte Microsoft varit först med?

Du nämnde t.ex. bakåtkompabilitet. På PS2 kunde man spela de flesta PS-spel. Jag skulle dessutom inte bli förvånad om liknande saker skedde redan under 80- och 90-talet.

Medlem

Köpte Series X och ps5 på releasen, efter en massa 30fps utannonseringar så sålde jag konsolerna och byggde ihop en speldator. Skillnaden är magnifik, kommer aldrig gå tillbaka till konsol igen.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Popski:

Du nämnde t.ex. bakåtkompabilitet. På PS2 kunde man spela de flesta PS-spel. Jag skulle dessutom inte bli förvånad om liknande saker skedde redan under 80- och 90-talet.

Jag förstår att mina poäng inte kommer fram. Självklart är inte bakåtkompatibilitet något som skedde med Xbox. Jag minns att det gick att köpa en converter (tror jag namnet var) för att spela Master System - spel på Mega Drive och man kunde spela Gamecube på Wii osv. Någon nämnde även PS3 men de valde att inte fortsätta med det och mycket av Nintendos och Sonys strategi har varit att du ska betala för spelet igen.

Det jag menar är två saker. Det första är att Xbox uppdaterade en redan utgiven hårdvara för att kunna spela gamla spel på den. De sa alltså på E3 att detta hade kommit efter konsolsläppet utan att det var tänkt så från början men de lyckades ändå. Det andra är att du då kunde gå tillbaka till ditt digitala bibliotek i molnet eller stoppa in en fysisk skiva som legat i en CD-låda i femton år och köra den på den modernaste konsolen du har vilket var alla generationer på Xbox på en gång. Utan att betala något om du redan ägde spelet.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag förstår att mina poäng inte kommer fram. Självklart är inte bakåtkompatibilitet något som skedde med Xbox. Jag minns att det gick att köpa en converter (tror jag namnet var) för att spela Master System - spel på Mega Drive och man kunde spela Gamecube på Wii osv. Någon nämnde även PS3 men de valde att inte fortsätta med det och mycket av Nintendos och Sonys strategi har varit att du ska betala för spelet igen.

Det jag menar är två saker. Det första är att Xbox uppdaterade en redan utgiven hårdvara för att kunna spela gamla spel på den. De sa alltså på E3 att detta hade kommit efter konsolsläppet utan att det var tänkt så från början men de lyckades ändå. Det andra är att du då kunde gå tillbaka till ditt digitala bibliotek i molnet eller stoppa in en fysisk skiva som legat i en CD-låda i femton år och köra den på den modernaste konsolen du har vilket var alla generationer på Xbox på en gång. Utan att betala något om du redan ägde spelet.

Xbox har alltid varit bra på bakåtkompabilitet (det är främst det jag använder min Series S till). Playstation verkar ha velat fram och tillbaka på den punkten, även om de nu verkar ha kammat till sig i det avseendet. Jag hävdar dock fortfarande att ditt uttalande om att "Microsoft var först" är felaktigt gällande detta. Att de är bäst håller jag med om.

Medlem
Skrivet av Popski:

Xbox har alltid varit bra på bakåtkompabilitet (det är främst det jag använder min Series S till). Playstation verkar ha velat fram och tillbaka på den punkten, även om de nu verkar ha kammat till sig i det avseendet. Jaghävdar dock fortfarande att ditt uttalande om att "Microsoft var först" är felaktigt gällande detta. Att de är bäst håller jag mrd om.

Prioriteringsnivån på detta har kanske varit relativt låg jämfört med Xbox, men det har väl lätt till att dem inte behövt fokusera på att hårdvaran ska vara kompatibel med tidigare generation och då fått mer öppet spelrum för detta.
Xbox har väl kört X86 hela vägen?

Sedan så var det väl inte heller så länge sedan någon på Sony(tror det var Jim Ryan, kommer inte ihåg) sa att det är oerhört liten spelarbas på äldre spel. De kanske inte menade generationen precis innan då, utan för att spela generationerna innan det.
Så man kan förstå låg fokus, även om det är trevligt att kunna spela sina gamla spel i bästa möjligt kvalité utan problem med sin nya hårdvara. Har dock inte svårt att tänka mig att mindre än 1% av total speltid världen över läggs på att spela spel från 2 generationer eller mer tillbaka.

Personligen så kan jag förstå att man vill prova äldre spel, men upplever att vi lever i en guldålder där det ofta kommit nya versioner av äldre spel som är bättre så att det inte finns någon större anledning att gå tillbaka.
Tänker då bland annat på Super Blood Hockey, Bloodstained, Smash bros Ultimate, Bubble Bobble 4 Friends, Blazing chrome med många mer.
Men visst, Kirby, Mario 3 och Mario Kart 64 är kul även idag, när man har tid.
Lite synd att Halo Collection inte vart så bra som man hade hoppats på, hade varit kul om dem portat det idag till modern spelmotor och gjort lite quality of life fixar. Kanske hade varit ett bra verktyg för att träna Xbox utvecklare också samt fått optimera för modern spelmotor och speldesign.

Medlem
Skrivet av Popski:

Xbox har alltid varit bra på bakåtkompabilitet (det är främst det jag använder min Series S till). Playstation verkar ha velat fram och tillbaka på den punkten, även om de nu verkar ha kammat till sig i det avseendet. Jaghävdar dock fortfarande att ditt uttalande om att "Microsoft var först" är felaktigt gällande detta. Att de är bäst håller jag mrd om.

Fair enough.

12
Skriv svar