Diskutera – Vilket blir nästa stora spelföretag att köpas upp?

Medlem

Hoppas bara inte amerikanarna blir för stora, heja Japan!

Medlem
Skrivet av yohahn:

Sony köper EA för att få en större fot i väst. Kommer att göra NHL, FC och NFL exklusivt till Sony. Battlefield kommer bli deras svar till CoD.

Vore nog iofs ett smart drag av Sony. Man får se vad som händer.

Releasehästryttare

KRAFTON utav Sony

Medlem

Nån borde köpa take two eller köpa loss rockstar.
Helt sjukt att vi under 360/ps3 eran fick 2 st gta + 2 stora expansioner. Vi har inte fått nått nytt sen dess.

Medlem
Skrivet av kain2master:

Som många säger så misstänker jag också att Sega är näst på tur Microsoft baserat på intern dokument under FTC vs Microsoft förhandling/rättegång (vette f*n man ska kalla det). Att ha en ikonisk symbol som Sonic som maskot och komma in mer i japanska marknaden, samt nostalgin till tidigare Sega konsoller skulle kunna locka folk. Kanske blir en Xbox Saturn härnäst, haha.

Jag trodde Spyro och Crash är tillräckligt av att vara maskot

Medlem
Skrivet av Ralf:

Nån borde köpa take two eller köpa loss rockstar.
Helt sjukt att vi under 360/ps3 eran fick 2 st gta + 2 stora expansioner. Vi har inte fått nått nytt sen dess.

Rdr2 har de ju släppt. Men problemet är nog att de drar in väldigt mycket pengar på gta online. De får nog mer pengar tillbaka per investerad krona på att lägga utveckla nya skins dit än ett nytt gta spel var femte år.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

förr lr senare äger väl microsoft lr elon musk hela industrin ;D

Microsoft? Visst, men Elon? Vad har han gjort för inspel i industrin sedan 1983?

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Paradox. Dom har inga nya fräscha titlar

Ja, jag funderar också på om någon skulle vara intresserade av dem. Tencent äger väl redan en del av dem?

Vem vet, Embracer kanske köper upp Paradox och sedan DICE från EA. 😉


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

förr lr senare äger väl microsoft lr elon musk hela industrin ;D

Njae, Musk tror jag inte på, men däremot Jeff Bezos och Amazon. Amazon har ju redan Amazon gaming.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Inaktiv

Nästa gång köper Microsoft upp Nintendo jk

Inaktiv
Skrivet av Lauchen:

Nintendo köper Sega Sammy eller kanske Sony köper Nintendo!

Skrivet av Bennii:

Microsoft köper Nintendo... Nej, skämt åsido. Jag är övertygad om att Sony vill köpa Square. Frågan är om de har råd. Jag har ingen aning om vad SquareEnix skulle kosta. 😀

Skrivet av insilence:

Apple går in och köper Nintendo,
iSwitch blir nästa konsol som också integreras med apples AR headset.

you heard it here first

Har för mig att jag läste för ett tag sedan att Microsoft försökte köpa upp Nintendo för typ 20 år sedan men att Nintendo bara skrattade åt det.

Medlem

Med alla vändor i domstol för Microsoft så känns det som att det lär dröja innan vi kommer få se ett uppköp av ett stort företag. Men när det väl sker så känns som att Sega eller Capcom står näst på tur.

Medlem

Inget stort företag men har länge hoppats att någon kunde köpa lös Dice från EA.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Rdr2 har de ju släppt. Men problemet är nog att de drar in väldigt mycket pengar på gta online. De får nog mer pengar tillbaka per investerad krona på att lägga utveckla nya skins dit än ett nytt gta spel var femte år.

Ja jag ifrågasätter inte deras affärsmodell. Dom har ju sålt över 150 miljoner Gta 5 så dom har nog koll på vad dom gör 😂

Medlem

Sony köper steam

Microsoft köper epic

Nintendo köper ubisoft

Medlem

ICA köper COOP och hela Sverige går ur balans!

Medlem
Skrivet av Ralf:

Ja jag ifrågasätter inte deras affärsmodell. Dom har ju sålt över 150 miljoner Gta 5 så dom har nog koll på vad dom gör 😂

Du låter absolut inte som en gamer. Att tjäna pengar och göra bra spel behöver inte vara samma sak. Dom tjänar ofantliga mängder pengar men vad får du som konsument ut av det? Vi som gillar spel blir inte automatiskt gladare gör att Cod Fortnite och GTA online drar in massa pengar. Jag kan tänka mig ett nytt GtaVI online att Grinda dom närmaste 20åren. För min spel smak är så bred. Men om jag hade gillat singel player GTA spel mer så hade jag inte varit jätteglad över utvecklingen. Lite som när jag gillade Warcraft och Blizzard gav upp spelet och struntade i flera spel eftersom WoW gick så bra. Jag slutade spela på pc och spelade Sony spel istället med bra kvalitet mm. Nu säger även Sony att dom vill ha en del av kakan och kommer ändra sig så dom kan suga upp pengar mer effektivt. Det kommer att betyda färre GoW liknande spel och flera always online/multiplayer spel som Destiny. Sen om Sony tjänar massor av pengar på det gör inte mig gladare och för ego mig är det det jag är mest intresserad av. Så jag ifrågasätter allt som inte följer den mallen oavsett biljoner av dollar hit eller dit.

Avstängd
Skrivet av Alienshade:

Du låter absolut inte som en gamer. Att tjäna pengar och göra bra spel behöver inte vara samma sak. Dom tjänar ofantliga mängder pengar men vad får du som konsument ut av det? Vi som gillar spel blir inte automatiskt gladare gör att Cod Fortnite och GTA online drar in massa pengar. Jag kan tänka mig ett nytt GtaVI online att Grinda dom närmaste 20åren. För min spel smak är så bred. Men om jag hade gillat singel player GTA spel mer så hade jag inte varit jätteglad över utvecklingen. Lite som när jag gillade Warcraft och Blizzard gav upp spelet och struntade i flera spel eftersom WoW gick så bra. Jag slutade spela på pc och spelade Sony spel istället med bra kvalitet mm. Nu säger även Sony att dom vill ha en del av kakan och kommer ändra sig så dom kan suga upp pengar mer effektivt. Det kommer att betyda färre GoW liknande spel och flera always online/multiplayer spel som Destiny. Sen om Sony tjänar massor av pengar på det gör inte mig gladare och för ego mig är det det jag är mest intresserad av. Så jag ifrågasätter allt som inte följer den mallen oavsett biljoner av dollar hit eller dit.

Sony har ju gått ut med att dom lagt flera miljarder på att utveckla och nya live service spel så är en tråkig utveckling för att dra in pengar.

Sony is now allocating a staggering 60% of PlayStation 5 development spending to live service games by the year ending March 2026. The ambitious target? To populate the PlayStation portfolio with at least twelve live service games by the same deadline.

Här kan ni läsa hela artikeln.

https://www.xfire.com/sony-investing-billions-more-live-servi...

Medlem

Elon Musk ska köpa Paradox, och de ska utveckla en Space Sim.

Nåja, skulle vilja att Nintendo köpte några mindre studios, Level-5 känns väldigt "nintendo".

Stora vansinnesköp brukar inte slå ut särskilt väl, väntar mig att Activision kommer tappa kvalitet och värde något enormt när MS ägt dem några år. Sedan blir de en Zombie-version av sitt forna jag, likt Rare.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Sony köper FromSoft

Hoppas inte...

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Du låter absolut inte som en gamer. Att tjäna pengar och göra bra spel behöver inte vara samma sak. Dom tjänar ofantliga mängder pengar men vad får du som konsument ut av det? Vi som gillar spel blir inte automatiskt gladare gör att Cod Fortnite och GTA online drar in massa pengar. Jag kan tänka mig ett nytt GtaVI online att Grinda dom närmaste 20åren. För min spel smak är så bred. Men om jag hade gillat singel player GTA spel mer så hade jag inte varit jätteglad över utvecklingen. Lite som när jag gillade Warcraft och Blizzard gav upp spelet och struntade i flera spel eftersom WoW gick så bra. Jag slutade spela på pc och spelade Sony spel istället med bra kvalitet mm. Nu säger även Sony att dom vill ha en del av kakan och kommer ändra sig så dom kan suga upp pengar mer effektivt. Det kommer att betyda färre GoW liknande spel och flera always online/multiplayer spel som Destiny. Sen om Sony tjänar massor av pengar på det gör inte mig gladare och för ego mig är det det jag är mest intresserad av. Så jag ifrågasätter allt som inte följer den mallen oavsett biljoner av dollar hit eller dit.

Att man förstår en affärsmodell är inte samma sak som att bli glad för att ett företag drar in pengar. Så man kan tillhöra gruppen "Vi som gillar spel" ändå

Medlem
Skrivet av lonian:

Hoppas de låter From Software vara ifred.

Samtidigt är det också upp till varje spelbolag för sig om de godkänner sig att bli uppköpta eller inte.

12
Skriv svar