Även trasiga spel förtjänar en andra chans

Medlem

Intressant, med tanke på att två stora spelstudios är kända för att släppa trasiga spel men fixa de post release.

Både CDPR och Larian har byggt sitt goda rykte på att släppa bra spel som är trasiga men laga de postrelease.

Så vi kanske inte ska stirra oss blinda på hur spelet är vid relese utan även kolla vad de gör med spelet efter?

Medlem

Det är väl detta många spelutvecklare vet om. Första intrycket är det som spelet får leva med. Därför bör man inte släppa spelet innan det är "good enough". Det finns spelstudios såsom hello games som faktiskt fixar till sina spel i efterhand, men samtidigt så finns det så många spelutvecklare på andra sidan som inte gör det och utvecklar nästa spel istället för att få in mer snabba cash.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack!

Alltid ett dilemma det där med recension vs speluppdateringar. Men recensionen måste ju gälla spelets skick där och då, och de ansvariga har ju valt att släppa spelet i det skick det då är. Och även om det förändras rejält och är värt att titta på igen så tycker jag den ursprungliga recensionen och betyget ska finnas kvar. Möjligen kan man göra en uppdaterad recension, men då ska det tydligt framgå att det gäller det nya/förändrade. Sen finns många fall där vi testar igen efter uppdatering+expansion (Diablo, snart Cyberpunk), då är det motiverat eftersom det blir nytt innehåll också. Men bara rena uppdateringar/förändringar? Svårt.

Vissa sidor gör revisioner på hela betyget, ofta av en helt annan skribent efter några uppdateringar. Tycker gott man kan göra en andra recension då istället för att uppdatera den första.

Medlem

Jag tycker det var bättre förr. När spelen var hela och funkade.
Grupper lyckas spela in skivor som är hela när de släpps. Det fattas inga gitarrsolon som man måste ladda ner senare. "Vi hann inte spela in ett par solon där, men de är snart klara och det är bara att ladda ner dom senare"

Jag tycker att fler borde ge gamla spel en chans, och inte döma ut dom p g a grafiken.

eld
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag tycker det var bättre förr. När spelen var hela och funkade.
Grupper lyckas spela in skivor som är hela när de släpps. Det fattas inga gitarrsolon som man måste ladda ner senare. "Vi hann inte spela in ett par solon där, men de är snart klara och det är bara att ladda ner dom senare"

Jag tycker att fler borde ge gamla spel en chans, och inte döma ut dom p g a grafiken.

När är förr?

Medlem
Skrivet av eld:

När är förr?

Från Playstation-eran och fram tills 360 och PS3 ungefär, sen började det gå utför. Blivit värre och värre, och det började nog för ca 10 år sen när PS4 släpptes. Jag vet inte vilka som efterfrågade mer överflödigt innehåll, konsumenter kanske? Jag är konsument, och jag vet att jag inte gjorde det i alla fall. Jag vill bara spela ett bra, tajt spel. Där är mindre indie-studios ett föredöme. Man får ett bra spel, som är intressant och unikt, och som funkar.

Medlem

Ett spel som jag undvek för att det fick ENORMT mycket kritik var Mafia 3. Trots att jag ÄLSKAR ettan och tvåan. När det kom ett gäng patchar så kunde jag inte stå emot och köpte det och expansionerna. Älskade skiten! Märkte som vanligt väldigt få buggar även om det fanns. Men ingenting som förstörde spelupplevelsen för mig. Ett av mina favoritspel och det går inte många dagar utan att jag drömmer om en 4a.

eld
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Från Playstation-eran och fram tills 360 och PS3 ungefär, sen började det gå utför. Blivit värre och värre, och det började nog för ca 10 år sen när PS4 släpptes. Jag vet inte vilka som efterfrågade mer överflödigt innehåll, konsumenter kanske? Jag är konsument, och jag vet att jag inte gjorde det i alla fall. Jag vill bara spela ett bra, tajt spel. Där är mindre indie-studios ett föredöme. Man får ett bra spel, som är intressant och unikt, och som funkar.

Fast det var ju på den tiden folk sa att det var bättre förr, uppenbarligen var den eran jättesämst.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det var ju på den tiden folk sa att det var bättre förr, uppenbarligen var den eran jättesämst.

Det har jag inget minne av, jag tyckte mest jag hörde att allt var bra då. Resident Evil, Silent Hill, GTA, Tomb Raider, Metal Gear Solid, Spyro, Ape Escape, Abe's Oddyssey, Soul Reaver, Tombi... alla dök upp med sina första spel, plus alla andra klassiker. Det var tider det.
Bara i med skivan och köra. Underbart.

Då var så spännande när det dök upp korta filmsekvenser i spelen, "shit vad coolt, det är som en film". Nu ser spelen ut som filmer, och har budgetar som filmer, med lika mycket folk som i filmer. Var det så vi ville ha det? Tycker det är roligare när ett spel känns som ett spel.

Medlem

Ett kul exempel är Commodore 64 : "Asterix and the magic Cauldron" från 1986.
2005 blev spelet lagat så att det gick klara.

Medlem
Skrivet av Spelunky:

Ett kul exempel är Commodore 64 : "Asterix and the magic Cauldron" från 1986.
2005 blev spelet lagat så att det gick klara.

Det var före sin tid.

eld
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det har jag inget minne av, jag tyckte mest jag hörde att allt var bra då. Resident Evil, Silent Hill, GTA, Tomb Raider, Metal Gear Solid, Spyro, Ape Escape, Abe's Oddyssey, Soul Reaver, Tombi... alla dök upp med sina första spel, plus alla andra klassiker. Det var tider det.
Bara i med skivan och köra. Underbart.

Då var så spännande när det dök upp korta filmsekvenser i spelen, "shit vad coolt, det är som en film". Nu ser spelen ut som filmer, och har budgetar som filmer, med lika mycket folk som i filmer. Var det så vi ville ha det? Tycker det är roligare när ett spel känns som ett spel.

Två saker gäller här:

Folk har alltid sagt att spel förr i tiden var bättre.

och

Statistisk sett så kommer det ut fler bra spel med tiden än vad det gjorde förr i tiden, bara enbart pga mängden spel som släpps jämfört med förr.

Redaktör
Skrivet av Ribcage:

Vissa sidor gör revisioner på hela betyget, ofta av en helt annan skribent efter några uppdateringar. Tycker gott man kan göra en andra recension då istället för att uppdatera den första.

Håller med fullt ut: nytitt = ny recension.


signatur
Medlem
Skrivet av eld:

Två saker gäller här:

Folk har alltid sagt att spel förr i tiden var bättre.

och

Statistisk sett så kommer det ut fler bra spel med tiden än vad det gjorde förr i tiden, bara enbart pga mängden spel som släpps jämfört med förr.

Det är nog så, men jag hävdar ändå att det var bättre förr. För jag är en gammal surgubbe. Bäst var det 1998-2004

Medlem

De beror på vad som är brutet med spelet skulle jag säga, varför skall man förlåta eller ge en andra chans till ett företag som har visat att de inte bryr sig om sina kunder genom att släppa ett buggigt spel som inte går att spela? De visar ju vid releasen vilken respekt de har för dig som kund går det knappt att spela har de ingen respekt.

Med andra ord förtjänar de ju faktiskt inte en andra chans, detta är en fråga om affärer och företagande. Vill man vara ett företag där man respekterar sina kunder så gör man ju just det vilket tyvärr är knappt någon. Vi får ju den respekten vi förtjänar i våra investeringar köper vi spel som Fallout, Elder Scrolls där varje spel är så buggig att de knappt start vid release är det ju samma som att vi säger att det är okej att inte respektera oss som kunder.

Så nej de flesta spel förtjänar inte en andra chans eller ens en första väldigt många fall.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det är nog så, men jag hävdar ändå att det var bättre förr. För jag är en gammal surgubbe. Bäst var det 1998-2004

1998 - 2004 är väll ungefär vad 80 talet var för musik skulle jag säga, freaking awesome.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tror nog alla tycker det är en bra idé. Dock är det alltid en fråga om resurser.

Även för stora ställen som IGN så vill de nog lägga tid och pengar på allt nytt istället. Även med spelar som blir viralt senare efter en uppdatering så skulle det vara märkligt att recensera dem men inte andra titlar som fick lika stor spridning (men som också förbättrats otroligt mycket).

Ja verkligen. Sen som du säger resurser osv. Men om typ recensent x gav cyberpunk en 2a för det var så trasigt, och han sen spelar det igen när saker är fixade skulle han kunna uppdatera sin recension med en liten text att nu är det jsg gnällde på fixat så idag är det en 4a osv.

Jag väntar fortfarande på att få spela senaste starwars för det var för trasigt vid releasen

Avstängd

Spelar Cyberpunk nu och det är äntligen ett riktigt bra spel. Drygt tre år tog det.

Medlem

Jag uppskattade verkligen denna krönikan. Folk har ibland en tendens att gripas med när det gäller hat/missnöje.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Gandir:

1998 - 2004 är väll ungefär vad 80 talet var för musik skulle jag säga, freaking awesome.

Ja, egentligen skulle jag nog säga 1996-2004, men jag började spela regelbundet 1998. Så några Playstation-klassiker från 1996-97 är ju med, och alla PS2-spel, Shenmue (DC), suveräna PC-spel, Half-Life, Half-Life 2, Quake, The Nomad Soul

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ralf:

Ja verkligen. Sen som du säger resurser osv. Men om typ recensent x gav cyberpunk en 2a för det var så trasigt, och han sen spelar det igen när saker är fixade skulle han kunna uppdatera sin recension med en liten text att nu är det jsg gnällde på fixat så idag är det en 4a osv.

Jag väntar fortfarande på att få spela senaste starwars för det var för trasigt vid releasen

Ja något sådant hade inte varit fel. Original-texten finns kvar, och så en liten ruta med en "minirecension" som berättar att det mesta jag gnällde om är fixat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelar nästa aldrig spel vid release längre, väntar alltid några patchar. Har inte tid att spela något trasigt.

Medlem

Jo jag håller med. Har väntat drygt tre år nu på Cyberpunk 2077. Nu efter den senaste stora patchen har jag tänkt börja spela

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Jo jag håller med. Har väntat drygt tre år nu på Cyberpunk 2077. Nu efter den senaste stora patchen har jag tänkt börja spela

Samma här. Har inte velat ta i Cyberpunk pga det skick det varit i på release dagen. Men nu tänker jag testa det. Men först när Phantom Liberty släpps i början av nästa vecka då det tydligen finns content i DLCt som påverkar base game.

Medlem

You only get one first impression.
Det är väl lite så…att man får nog allt skärpa sig och släppa en bra produkt direkt.
Jag går gärna inte på bio och ser en halvfärdig film, och ger den en ny chans på bluray för då har de fixat slutet, lovar dom i en tweet (som inte hela världen följer)

Jag har iaf inte den orken att återbesöka mediokra upplevelser ett år senare när det kommer så himla mycket annat.

Medlem

Jag kan förstå att man är eller var besviken, så som om det vore på ett spel eller ett företag, men jag finner ingenting mer tröttsamt hos en människa när de vägrar släppa taget om sitt hat för något.

Tar Unity som exempel då det är väldigt aktivt just nu. Jag förstår att folk känner sig svikna, irriterade, förnedrade och så vidare, och jag anser definitivt att allt väsen har varit rättfärdigat även om jag personligen inte velat bidra till det.

Unity har gått ut och rättat till nästan allt som folk hade problem med och nu verkar det fortfarande vara några som får för sig att hålla kvar i sitt hat och avsky så pass starkt att de försöker övertala andra till att byta motor. Det är ju lika irriterande som att ha Jehovas Vittne på dörren och försöka övertala dig till deras tro; Jag är inte intresserad..
Lägg energin på den motorn ni valt att byta till, bidra till den communityn, gör någon nytta istället för att sitta och spy galla på något ni uppenbart inte bryr er om? Vart finner de energin?! (Jag är t.om. villig att slå vad på att majoriteten av de som gör väsen kommer aldrig släppa ett spel oavsett vilken motor de använder, men det är bara grundlös spekulation liksom.)

Jag anser mig själv vara en person som alltid förväntar mig det värsta men nog känner jag inte mig som det när jag läser vissa personers inlägg alltså.

Medlem

Var förvånad över att starfield var så färdigt som det var vid relese.
Själv tycker jag att det är väldigt mycket gnäll som inte känns rättvist.
De flesta spelen blir bra med tiden och jag ger alltid spelen en ny prövning efter ett tag.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Var förvånad över att starfield var så färdigt som det var vid relese.
Själv tycker jag att det är väldigt mycket gnäll som inte känns rättvist.
De flesta spelen blir bra med tiden och jag ger alltid spelen en ny prövning efter ett tag.

Jag tycker att det är jätterättvist att de får skit när de inte kan släppa en produkt som är färdig. Skulle du vilja köpa en skiva eller film där det fattades t ex gitarrsolo på skivan (de kanske inte var nöjda med solot och gör om det, så kan man ladda ner det bättre senare) eller en actionscen i filmen, som man måste ladda ner senare för att de hann inte göra klart innan släpp?

Mitt tips till utvecklare skulle vara att de gör mindre komplexa spel eller inte utannonserar släppdatum förrän spelet är klart. Det vore bra, tack.

Kanske att man är i fel bransch om man inte kan göra ett spel som är klart? Andra kan ju det. Förr kunde de det, nu också. God of War Ragnarök rullade på lika bra som ett kort indiespel. Men det är inget litet indiespel. Det är stort, med mycket innehåll. Får stora utvecklare för lite pengar? Har de för lite folk? Eftertexterna i många spel nu är längre i filmer. Det kanske är tiden som är för kort. Att jobba med ett spel i några år är nog för lite. Men om de får 10 år på sig då?

Medlem

Att ett spel som är dåligt vid release blir fixat med tiden är bra för de som köpt det så klart... men överlag är det förödande för spelindustrin och konsumenter som helhet.

Det ska inte ta nästan 3 år efter release för att fixa ett spel.

Vill ett företag släppa ett spel i så dåligt skick som Cyberpunk 2077 var, så borde de markera det som "Early Access" så att kunderna vet vad som säljs. Det är därför jag, personligen, aldrig riktigt släpper det när ett spel var så ofärdigt som CP2077 var. Om vi accepterar (till och med hyllar det) så detta så kommer det bara fortsätta hända... och idag vi har gått så långt att folk kommenterar om spel som Redfall med "blir säkert bra om ett par år". Då har något verkligen gått snett. Standarden måste vara högre!

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Spelar Cyberpunk nu och det är äntligen ett riktigt bra spel. Drygt tre år tog det.

Jag tyckte det var bra för ett par år sen, på vanliga PS4. Men snyggare på PS5. Cyberpunk är ett mästerverk. Trodde inte jag skulle säga det, men så är det.

12
Skriv svar