Spoilers bits inte

Medlem

Hatar spoilers, tycker det är vidrigt.

Enligt mig kan det förstöra en upplevelse man verkligen inte ville veta något om. Jag kan inte bara "borsta av mig" det jag precis fick spoilat, det ögonblicket i vad det nu må vara, film/serie/spel, är förstört.

Självklart är upplevelsen i sin helhet viktigast och är det något mästerligt så förstörs det inte av en spoiler, men nog fan kan det påverka helheten ändå om en dunderspoiler dyker upp.

Kan tänka mig att det är skönt för dom som inte bryr sig alls, jag är inte en av dom, tyvärr.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Daz:

Jag tittar inte på film på bio längre för jag har aldrig gillat alla trailers som de visar innan själva filmen. Många trailers spoilar hur mycket som helst av kommande filmer.

Jag hatar också trailers, men går ändå på bio.
En del trailers spelar ju ingen roll. Men är det en trailer för en film jag tänkt se? Då skäms jag inte för mig.
Jag blundar och trycker fingrar mot öronen och rör dem fram och tillbaka för att inte höra något.
Ser säkert ut sim en jubelidiot, men vem bryr sig

Medlem

Har aldrig förstått grejen med spoilers direkt, har nog alltid sett det som Fredrik skriver. Generellt tycker jag de flesta stories är förutsägbara, och det mest intressanta är hur man hamnar där man hamnar, inte att man hamnar där.

Medlem

Är det inte han den dära Yohio på bilden där?

Medlem

Nyktert perspektiv, håller delvis med. Tycker spoilers är tråkigt speciellt med spel som FF7: Rebirth, jag sitter i den sitsen att kommer vänta till PC release för jag har inte PS5 fn. Alternativen är då för mig, köpa ps5 endast för Rebirth, disconnecta mig helt från internet/alt rensa youtube historik och algoritmer etc. ELLER, försöka att undvika spoilers, men inte tappa det om jag blir spoilad. Jag hade redan reflekterat över det sista alternativet för några dagar sen (vilket det blir) så - roligt att du skrev en krönika om det nu precis nu!

Redaktör
Ponny
Skrivet av 4liv3:

Jämförelsen med GoT och att de sista säsongerna inte fastnade, trots att det inte spoilades för dig är väl snudd på papperstunn. En dålig story är alltid en dålig story, oavsett om man vet i förväg vad som händer eller inte. Men om jag hade fått det röda bröllopet avslöjat för mig innan jag själv fick uppleva det kan jag ge mig tusan på att det inte hade fastnat på samma sätt.

Spoilers är satans påfund, likaså dagens trailerkultur där precis allt som är någorlunda häftigt ska visas långt innan premiär. Avskyr det som pesten, och flyr allt som har med det att göra.

Låt mina upplevelser vara mina upplevelser, förstör inte för andra. Punkt.

Jag hade fått "red wedding", delvis, spoilat före. Det fastnade jäkligt, JÄKLIGT hårt vill jag påstå. Men ja, har fått andra saker spoilade för mig och ändå kunnat njuta. För att gå till Game of Thrones-land igen: House of the Dragon är jag redan väl insatt i, pga läst Fire and Blood. Ändå är jag jäkligt taggad på fortsättningen för att se hur saker faktiskt ska spelas ut. Boken lämnar vissa luckor och jag är nyfiken på hur dom fylls (men här har jag ju spoilat genom att läsa förlagan, så det blir lite märkligt resonemang. Nåväl!).

Min poäng är denna: jag vill inte bli spoilad, undviker det gärna, men blir jag det tycker jag det är dumt att låta det sabba allt. Jag skulle aldrig söka upp spoilers men orkar inte heller lägga mig under en sten. Jag tycker iofs om att spela/läsa/se om saker trots att jag kan saker utan och innan. Där kanske jag är en udda fågel, men jag kan uppslukas av saker trots att jag vet vart vi är på väg. Kan rentav börja dagdrömma om att det ska gå på andra vis. Red Wedding är sådant. Sett avsnittet tre-fyra gånger, men finns alltid en liten, liten del som tror/hoppas det kan gå på ett annat vis.

Har full respekt om man hatar spoilers, men tror många skulle må bra av att se på dom lite mer förlåtande.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag hade fått "red wedding", delvis, spoilat före. Det fastnade jäkligt, JÄKLIGT hårt vill jag påstå. Men ja, har fått andra saker spoilade för mig och ändå kunnat njuta. För att gå till Game of Thrones-land igen: House of the Dragon är jag redan väl insatt i, pga läst Fire and Blood. Ändå är jag jäkligt taggad på fortsättningen för att se hur saker faktiskt ska spelas ut. Boken lämnar vissa luckor och jag är nyfiken på hur dom fylls (men här har jag ju spoilat genom att läsa förlagan, så det blir lite märkligt resonemang. Nåväl!).

Min poäng är denna: jag vill inte bli spoilad, undviker det gärna, men blir jag det tycker jag det är dumt att låta det sabba allt. Jag skulle aldrig söka upp spoilers men orkar inte heller lägga mig under en sten. Jag tycker iofs om att spela/läsa/se om saker trots att jag kan saker utan och innan. Där kanske jag är en udda fågel, men jag kan uppslukas av saker trots att jag vet vart vi är på väg. Kan rentav börja dagdrömma om att det ska gå på andra vis. Red Wedding är sådant. Sett avsnittet tre-fyra gånger, men finns alltid en liten, liten del som tror/hoppas det kan gå på ett annat vis.

Har full respekt om man hatar spoilers, men tror många skulle må bra av att se på dom lite mer förlåtande.

Jag förstår absolut poängen med krönikan, att inte låta spoilers förstöra en bra berättelse. Helheten är alltid bättre än summan av delarna eller hur citatet går. Personligen betyder det dock inte att jag på något sätt tänker ha tålamod för spoilers. Får jag något stort avslöjat i förväg kommer jag bli irriterad och just det momentet i mediet som jag upplever kommer tveklöst inte få samma genomslagskraft, det är jag helt övertygad om.

Med det sagt undviker jag inte en bra berättelse för att jag har fått delar av det avslöjat innan. Jag älskar att spela om gamla spel t.ex, och där vet jag ju sedan flera år tillbaka hur berättelsen utspelar sig. Det gör den inte sämre, snarare tvärt om. Jag får möjlighet att fördjupa mig och hittar i många fall små men ack så vackra detaljer som jag missade både första, andra och tredje gången. RDR2 är ett prima exempel på ett sådant spel. Ett tungt storydrivet äventyrsspel som i sitt berättande är väldigt linjärt, men som blommar ut till något helt annat när man tillåter sig själv att utforska och grotta ned sig i detaljerna.

Men hade jag fått Arthurs död avslöjat i förväg hade jag varit mäktigt förbannad.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

När det gäller Game of thrones sista säsong som alla hatar, inklusive mig själv just då.
Nu när jag kollat om serien en tid efteråt med öppna ögon så pekar ju allt i den riktningen slutet går åt, så atteh.
Jag tycker Game of thrones blev bättre andra gången jag tittade.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har kollat en spoiler på lou2 först när det var "nytt" för att jag var nyfiken sen kollade jag en walk through fast trodde den händelsen, skulle vara senare än vad den var. Ja det var så med den saken, sen blir det ju memes o grejer som inte är omöjligt att det innehåller spoilers. "Men det här händer första minuterna i filmen." Ett exempel av många. Spoilers har ingen preskriberingstid. Som Calle och Victor tog upp i veckans avsnitt av podden Virtuellt. Men ja en bra story är minnesvärd. Men om man vill gå in blint så undvik allt. Sen så kan folk få spoila saker man inte bryr sig om. Så tycker jag iallafall.

Medlem
Skrivet av Isak19:

Har kollat en spoiler på lou2 först när det var "nytt" för att jag var nyfiken sen kollade jag en walk through fast trodde den händelsen, skulle vara senare än vad den var. Ja det var så med den saken, sen blir det ju memes o grejer som inte är omöjligt att det innehåller spoilers. "Men det här händer första minuterna i filmen." Ett exempel av många. Spoilers har ingen preskriberingstid. Som Calle och Victor tog upp i veckans avsnitt av podden Virtuellt. Men ja en bra story är minnesvärd. Men om man vill gå in blint så undvik allt. Sen så kan folk få spoila saker man inte bryr sig om. Så tycker jag iallafall.

Eller så kan man göra som Naughty Dog gjorde med TLOU2 och släppa en trailer där Joel medverkar och det sedan visar sig att Joel inte var där vid det tillfället i spelet utan karaktären var en helt annan.
Man kan väl inte anklaga dem för att spoila då iof ^^

Medlem
Skrivet av Zerkish:

Har aldrig förstått grejen med spoilers direkt, har nog alltid sett det som Fredrik skriver. Generellt tycker jag de flesta stories är förutsägbara, och det mest intressanta är hur man hamnar där man hamnar, inte att man hamnar där.

Precis hur jag känner. Jag är väldigt spoilerokänslig. Det är resan som är grejen inte hur det går eller vad som händer i vissa key moments. Ofta vill jag veta det dessutom för det ger mig en bättre upplevelse.

I princip alla filmer och i viss mån spel är ju byggda efter en standardmall, svårt att få spoilers då man redan innan man går in i det vet hur det ska gå och hur filmen/spelet är uppbyggt.

Kanske skulle kännt annorlunda om det inte varit så?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Hatar spoilers med passion. Det var en av anledningarna till att jag slutade streama.. kommer ihåg när rdr2 kom ut och jag hade väntat i flera år.. helt plötsligt kommer en skit unge in och skriver en stor spoiler i chatten. Mitt nöje i stunden bara dog... Mådde skit ärligt talat..

Medlem

Håller fundamentalt inte med, i den mån att detta känns som ett ursäktande för folk utsätter sina medmänniskor för spoilers. Det finns liksom ingen anledning att göra det.

Jag tycker nog inte spoilers omfattar endast "twists". En hel berättelse behöver naturligtvis inte förstöras av en spoiler, men det är väl subjektivt, antar jag.

Det finns väl en anledning till att nya berättelser ständigt skrivs.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Hatar spoilers. Skulle gå och se Titanic när en av mina puckon till kompisar avslöjade att båthelvetet sjunker. Har inte pratat med honom sedan dess.

Vet att man är trött när detta fick en att skratta gott för sig själv. Så jäkla "dåligt"... Älskar! 😁

För övrigt älskar jag att skribenten nämner en bra story lyser starkt trots spoilers och så öppnas med ett exempel angående Star Wars ep1... Är väl en hel del folk som ogillar den, iofs främst för "burk-burk"; själv tillhör jag kategorin som uppskattar filmen (1-3 är kanske inte favoriter, men fyller fin funktion i "sagan").
För övrigt är jag sällan så "taggad" för film/spel nu för tiden, så är ganska van vid spoilers.

Pansarknekt

Aldrig stört mig på spoilers. Ibland kan dom tom vara det som lockar mig att ta upp ett spel. Det finns undantag där själva filmen/spelet är ett mysterium eller innehåller en överrasking. Då kan man chilla men det fattar ju gemene man (oftast).


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Det är klart att spoilers är katastrof. Sällan jag bemödar mig se nåt om jag fått reda på i förväg hur det slutar. Av samma skäl ser jag i regel inte om filmer även om det är mästerverk.

Jag tycker tex Game of Thrones till ca säsong 5 liksom House of the Dragon var gudomligt bra, men känner inget som helst sug att se om.


signatur

Memento Mori

Medlem

Spoilers förstör. Folk som spoilar ska ha på truten!

Skrivet av Fatmajk:

Amazon Prime är ju bra på spoilers. Tittade senaste ett avsnitt av "Mr & Mrs Smith" (TV-serien) och i slutet av avsnittet så hoppar de till en trailer "Next up...", jag hann inte få fatt i handkontrollen så snabbt så fick sjukt mycket spoilers av kommande avsnitt. Kändes knappt lönt att titta vidare. Fruktansvärt.

Jag undrar om det är en majoritet som tycker om att se höjdpunkter från nästa avsnitt eller om Amazon tror det gynnar dem att spoila grejer.....

Skrivet av Zphynx:

"Har du sett när Joffrey dör?"
-min bästa vän

Hade en kompis - som säger sig vara trög - när vi diskuterade The Walking Dead för att ta reda på hur långt i serien jag kommit, frågade idiot grejer som: "Har x dött?"
"Har Y förlorat armen/benet/potten ?"

alltså fattar han inte att han spoilar om mitt svar är nej??

12
Skriv svar