Bästa svenska spelen genom tiderna – 1-10

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej, det har vi inte planerat. Flera av spelen är svåra/omöjliga att lira ordentligt i dag. Men vi kanske kan köra stream eller tillbakablick på några av dem. Valheim, däremot, är ju fortfarande inte släppt skarpt, så recension blir det inte tal om innan dess.

Men nån entusiast måste väl finnas på redaktionen med alla konsoler och pc apparater. Sen e de bara o köpa spelen på Tradera till överpris 😜

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Oj! Både battlefield 1942 och 2 på top 5.

Håller 2an högst i serien och kommer nog aldrig toppas.

Har inte spelat 1942 eller del 2 men gillar starkt Battlefield 4.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Bästa spel, och inge mest sålda? Rent objektivt så är det något i BF-serien skulle jag säga.

Tycker ändå att Cities Skyline borde platsat in på listan, om inte iaf en honorble mention.

Edit: fel av mig, inte Paradox som utvecklat.


signatur

IDKFA

Medlem

Skönt att se att Minecraft var etta då det är en solklar vinnare.

Man kan väl också hävda att spelet med sitt modder-community startade en helt ny spelgenre som sedan kom att benämnas Battle Royal, eller?

Minecraft kommer verkligen till sin rätta när man spelar 4 player couch co-op som familj med vuxna tillsammans med barnen och varje spelares personlighet återges i problemen som ska lösas i en lite annorlunda survival-värld. Jag tror ingen som har spelat Minecraft på det sättet kan sätta det som något annat än etta på den här listan.

Barnen har aldrig varit så sugna på Lego men det de skapat i Minecraft och de intressen och kreativt skapande Minecraft har triggat hos dem gör att jag inte har dåligt samvete för att de bytt ut Lego mot Minecraft.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har inte spelat 1942 eller del 2 men gillar starkt Battlefield 4.

Hehehe 4an var helt trasigt vid release. Skaffade det på releasedagen för skulle på lan samma dag där det var huvudspelet. Kraschade för samtliga stup i kvarten, fick man vara kvar rundan ut hade man tur. Tog ett bra tag innan de fick ordning på det och då hade jag ruttnat på skiten för länge sen och gått vidare.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Brona:

Lite förvånad är jag att Vermintie 2 inte är med på listan.. För mig är det ett av de allra bästa coop-spelen som gjorts. Det lyckas ta inspiration från Left 4 Dead men ändå göra nåt eget med sitt utmärkta närstridssystem. Kanske är det inte med för att spelet kommer till sin rätt först på högre svårighetsgrader med max level karaktärer. Smaken är fortsatt delad precis som baken

Precis vad jag satt och tänkte på. V2 seglar över samtliga titlar här.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Hehehe 4an var helt trasigt vid release. Skaffade det på releasedagen för skulle på lan samma dag där det var huvudspelet. Kraschade för samtliga stup i kvarten, fick man vara kvar rundan ut hade man tur. Tog ett bra tag innan de fick ordning på det och då hade jag ruttnat på skiten för länge sen och gått vidare.

Jag spelade på ps4 med min kompis och med Två tv aparater i samma rum. Vi hade riktigt kul. Något år senare började även andra kompisar ansluta sig via gruppchat på ps4. Vi var kanske 5st samtidigt ett tag. Köpte det långt senare på pc och lirade men har spenderat flest timmar i det på ps4.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Skönt att se att Minecraft var etta då det är en solklar vinnare.

Man kan väl också hävda att spelet med sitt modder-community startade en helt ny spelgenre som sedan kom att benämnas Battle Royal, eller?

Minecraft kommer verkligen till sin rätta när man spelar 4 player couch co-op som familj med vuxna tillsammans med barnen och varje spelares personlighet återges i problemen som ska lösas i en lite annorlunda survival-värld. Jag tror ingen som har spelat Minecraft på det sättet kan sätta det som något annat än etta på den här listan.

Barnen har aldrig varit så sugna på Lego men det de skapat i Minecraft och de intressen och kreativt skapande Minecraft har triggat hos dem gör att jag inte har dåligt samvete för att de bytt ut Lego mot Minecraft.

Jag spelade Minecraft både på ps4 och på pc. När jag körde på PC var det en server som en kompis skapat och vi var 5 medlemmar i. Eftersom servern stod på dygnet runt var det oerhört kul att hoppa in och se vad de andra skapat. Alla timmar man inte satt och spelade ökade bara suget att springa till datorn för att spela vidare. Sen hängde vi i samma discord server och pratade med varandra. Vid ett tillfälle insåg jag att jag suttit hela dagen och spelat med en av mina kompisar med enbart pause för lunch och middag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Bästa spel, och inge mest sålda? Rent objektivt så är det något i BF-serien skulle jag säga.

Tycker ändå att Cities Skyline borde platsat in på listan, om inte iaf en honorble mention. T

Cities: Skylines är utvecklat av Colossal Order - en finsk studio.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör
Skrivet av Pholiage:

Men nån entusiast måste väl finnas på redaktionen med alla konsoler och pc apparater. Sen e de bara o köpa spelen på Tradera till överpris 😜

Ja, jo, men det måste finnas ett läsarintresse också, för spelet ska spelas, text ska skrivas, korras, layoutas och publiceras.

Medlemsrecension är ju en bra möjlighet annars.


signatur
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Cities: Skylines är utvecklat av Colossal Order - en finsk studio.

Aj fan, var helt säker på att Paradox hade utvecklat också. Då tar jag tillbaka den då ☺️


signatur

IDKFA

BF2 - minnen, det spel med flest timmar från min sida, får fortfarande rysningar av menymusiken: https://www.youtube.com/watch?v=X9ChkYgrBtQ

Dessutom är Mine skapat i BF2 - machinima på hög nivå: https://www.youtube.com/watch?v=MvYnJDOD_VM

Medlem

Tror ni glömt Unravel 1 och 2, sjukt bra

Skriv svar