Dragon's Dogma 2

Medlem
Skrivet av kebbe:

Inte ett ord om spelets mikrotransaktioner?
Att det kostar riktiga pengar genom virtuell valuta för att rekrytera pawns, modifiera sitt eller sin pawns utseende, att man säljer förbrukningsföremål för riktiga pengar samtidigt som spelets ekonomi är så trasig att precis allt är svindyrt för in-game pengarna? Mängder av recensioner, gameplay och förhandstittar utan att någon ens nämner hur spelet är proppfullt av mikrotransaktioner.

Var halvskeptisk över alla tidiga recensioner som hyllade spelet för hur fantastiskt det var utan att kunna beskriva varför, är väl Capcom som öppnat plånboken får man anta. Spelet har gameplay och grafik jämförbart med Gothic 3 och kostar 700kr exklusive allt de vill trycka på en som extrautgifter.

Eller så var den delen inte tillgänglig under recensionerna? Kanske ska vänta med att kasta anklagelser tills du vet..

Medlem

Måste säga att jag vart GRYMT besviken när jag såg detta. Rift Crystals som i 1:an användes för att rekrytera Pawns och låsa upp Stenarna som man kan rektrytera dom via som ett DLC man köper. Först tänkte jag att det måste ju bara vara något extra, i 1:an fick man ju Rfit Crystals som drops och via att andra använde ens egen Pawn så hoppas det är kvar.

Men det som stör mig mest måste vara "Wakestones" och "Portcrystals". Portcrytals är 1:ans version utav fast travel, något som jag vill minnas dom sa någon gång under 2:ans utveckling inte skulle komma tillbaka. Men ser nu att dom menade i "bas" spelet men som DLC absolut! Öppna plånboken bara, så blir alla våra långa escort quests lite mer uthärdliga.
Skulle inte förvåna mig om dom medvetet designat så vissa quests ligger EXTREMT långt borta ifrån där man får Questen. Jag såg en Quest för en Streamer där han skulle hjälpa en snubbe med att visa hur man använde pilbåge. Han tog questen i huvudstan och NPC bad honom möta honom i närheten, NPC sa verkligen något i stil med "i närheten" sedan när han kollade på kartan vart sjutton det var. Var det i princip så långt bort man kunde komma....

Wakestones är också en sån där extremt ful sak, kollar DLC menyn och där finns det grader från E -> A försökte kolla mer info om dom. Men misstänker att dom kanske bara revivar dig så länge du är under X level. Lägg sedan på det att dom inte utvecklat "Save" systemet ordentligt vilket jag nu misstänker är helt medvetet. Du kan bara spara via Inns/Tavern om jag förstod korrekt, och Autosaven ska vara nästintill borta, så känns detta som en medvetet val bara för se till att spelarna alltid har en Wakestone till hands så dom inte tappar 1-2 timmars progress bara för att dom dog. Dom varnar tom med för Autosaven är KASS och man inte ska förlita sig på den in-game.

Allt detta gör mig också väääldigt orolig för kommande DLC's. I 1:an hade vi end-game dungeonet BBI där fick man "scrap" drops som man sedan behövde identify:a typ, och det kosta gissa vad..... Rift Crystals! Idag kan jag absolut se framför mig att Capcom skulle göra detta men se till att strypa alla sätt att få Rift Crystals så hårt att man måste köpa dom för riktiga pengar....

Iaf rant off, nu ska jag faktiskt själv ta och spela spelet och se hur hemskt det är utan alla QoL features dom hade i 1:an som liggar bakom betalväggar nu.

EDIT: Spelar kompilerar shaders och såg en typo ^^

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Inte ett ord om spelets mikrotransaktioner?
Att det kostar riktiga pengar genom virtuell valuta för att rekrytera pawns, modifiera sitt eller sin pawns utseende, att man säljer förbrukningsföremål för riktiga pengar samtidigt som spelets ekonomi är så trasig att precis allt är svindyrt för in-game pengarna? Mängder av recensioner, gameplay och förhandstittar utan att någon ens nämner hur spelet är proppfullt av mikrotransaktioner.

Var halvskeptisk över alla tidiga recensioner som hyllade spelet för hur fantastiskt det var utan att kunna beskriva varför, är väl Capcom som öppnat plånboken får man anta. Spelet har gameplay och grafik jämförbart med Gothic 3 och kostar 700kr exklusive allt de vill trycka på en som extrautgifter.

Nyhet är på gång. Jag slänger in en inforuta i recensionen också, för tydlighets skull.

Det fanns inga tecken på mikrotransaktioner när vi recenserade, säger Mikael. Nu finns en köplänk i huvudmenyn; den kan ha funnits tidigare men det var inget han la märke till. Han märkte att det krävdes ett item, valuta eller liknande för att byta utseende, men var inget han testade.

EDIT: Nyhet om mikrotransaktionerna här, infobox om varför de inte nämns i recensionen här.

Sen tycker jag att du, @Kebbe, ska sluta med dina svepande, återkommande korruptionsanklagelserna mot recensenter. Jag tycker vi är transparenta med hur vi jobbar. Vet inte riktigt vad du är missnöjd med – fel betyg? Well, det är tyck.

Sen är det inte skitkul för en recensent att lägga kanske 50 timmar på ett spel, skriva en jävligt bra text men mötas av antydningar om att vara köpt. Jag vet inte vad du jobbar med, men jag är helt säker på att du inte heller hade gillat om nån slängde ogrundade anklagelser om att du gör ett dåligt jobb på dig. Visa lite hänsyn och respekt, tack.


signatur
Medlem

Nån kommentarer om alla mikrotransanktioner med fast travel etc? Nya höjder av girighet verkligen. Blir inget köp, stödjer inte sånt.

Edit, såg att det kommenterats redan. Nåväl, slutsatsen blir att inte förhandsboka någonting, som vanligt.

Medlem
Medlem

Sluta. Förköp. Spel. Vänta. Tills. Efter. Släpp.

Dex
Medlem
Skrivet av kebbe:

Inte ett ord om spelets mikrotransaktioner?
Att det kostar riktiga pengar genom virtuell valuta för att rekrytera pawns, modifiera sitt eller sin pawns utseende, att man säljer förbrukningsföremål för riktiga pengar samtidigt som spelets ekonomi är så trasig att precis allt är svindyrt för in-game pengarna? Mängder av recensioner, gameplay och förhandstittar utan att någon ens nämner hur spelet är proppfullt av mikrotransaktioner.

Var halvskeptisk över alla tidiga recensioner som hyllade spelet för hur fantastiskt det var utan att kunna beskriva varför, är väl Capcom som öppnat plånboken får man anta. Spelet har gameplay och grafik jämförbart med Gothic 3 och kostar 700kr exklusive allt de vill trycka på en som extrautgifter.

Enligt vad jag har läst så kom inte mikrotransaktioner till i spelet förrän efter recensionerna kom ut. Därför typ ingen recensenten har nämnt dom. Riktigt fult av Capcom. Dom gör grymma spel, men tyvärr är dom väldigt glada för sina mikrotransaktioner även i sina singelplayer spel.

Edit: Såg att Tomas redan hade svarat. Ska kanske läsa klart alla kommentarerna innan jag skriver själv

Medlem
Skrivet av Piddelito:

Sluta. Förköp. Spel. Vänta. Tills. Efter. Släpp.

Du vet att man kan refunda trots att man förköper?

Medlem

Detta är ännu en gång en väldigt tydligt exempel på varför man INTE förköper spel.. spelen är digitala dom tar inte slut i butikshyllorna. Att Capcom låter recensenter spela spelet SEN släpper det här lagret av microtransaktioner.. på saker som fast travel!!
Detta är en ny nivå av Greed.

Vänta tills spelet är ute och recensioner från spelare kommer in innan man tar beslut.


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

ZF
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det fanns inga tecken på mikrotransaktioner när vi recenserade, säger Mikael. Nu finns en köplänk i huvudmenyn; den kan ha funnits tidigare men det var inget han la märke till. Han märkte att det krävdes ett item, valuta eller liknande för att byta utseende, men var inget han testade.

Om det visar sig att v1.0 av spelet inte har den länken är det helt klart fulspel.

Än mer intressant om spelet på skiva trots detta skulle ha den. För den måste ju rimligen börjat tryckas upp långt innan ev patchbing. Får justeras till v0.9 då typ.

Medlem

Bra recension och jag håller med recensionen. Har spelat många timmar under helgen och haft rejält med kul! Dom tog allt som var kul med 1an och gjorde det lite bättre.

Lite smågrejer här o där som stör men på det hela, riktigt bra! Förutom om man är i en stad dvs för då blir det inte många FPS.

Angående klagomålen på mikrotransaktioner och fast travel så visst, du kanske kan köpa en sån teleportationssten, men det är inte ens den som teleporterar dig. Det är bara en sten du lägger ut som du kan teleportera till genom att använda en relativt ovanlig komponent.
Väldigt mycket bättre att bara ta den riktiga fast travel som finns i spelet som kostar mellan 100-200 in game guld och sen springa resten av vägen.

Att byta utseende och lägga det bakom en betalvägg är kanske lite dåligt men jag byter sällan utseende på mig själv i spel. Speciellt inte detta där jag har en rustning i vägen för gubben så jag skulle kunna vara grön utan att veta om det.

Håller med om att det var sneaky att lägga till mikrotransaktioner efter recensionerna även om dom inte ändrar nöjen i spelet för min del då jag missade helt meny-valet tills att folk börja skrika online.

Medlem

Förstår att Capcom bestämt sig för att ändra bana, från att ha erbjudit AAA-spel till konkurrenskraftiga priser, till att bli mer offensiva i sitt sätt att dra in stålar.

Är glad som har en enorm backlogg så det blir att plocka upp detta kanske någon gång i framtiden. Gillade verkligen att spela som bågskytt i ettan och jönsa omkring i världen där.

Medlem

Gamers Nexus tar en titt på prestandan i Dragons Dogma 2.

Medlem
Skrivet av ZF:

Om det visar sig att v1.0 av spelet inte har den länken är det helt klart fulspel.

Än mer intressant om spelet på skiva trots detta skulle ha den. För den måste ju rimligen börjat tryckas upp långt innan ev patchbing. Får justeras till v0.9 då typ.

Vill minnas att gamla resident evil 5 hade dlc redan på skivan så visst kan capcom vara sneaky.

Medlem
Skrivet av piddau:

Bra recension och jag håller med recensionen. Har spelat många timmar under helgen och haft rejält med kul! Dom tog allt som var kul med 1an och gjorde det lite bättre.

Lite smågrejer här o där som stör men på det hela, riktigt bra! Förutom om man är i en stad dvs för då blir det inte många FPS.

Angående klagomålen på mikrotransaktioner och fast travel så visst, du kanske kan köpa en sån teleportationssten, men det är inte ens den som teleporterar dig. Det är bara en sten du lägger ut som du kan teleportera till genom att använda en relativt ovanlig komponent.
Väldigt mycket bättre att bara ta den riktiga fast travel som finns i spelet som kostar mellan 100-200 in game guld och sen springa resten av vägen.

Att byta utseende och lägga det bakom en betalvägg är kanske lite dåligt men jag byter sällan utseende på mig själv i spel. Speciellt inte detta där jag har en rustning i vägen för gubben så jag skulle kunna vara grön utan att veta om det.

Håller med om att det var sneaky att lägga till mikrotransaktioner efter recensionerna även om dom inte ändrar nöjen i spelet för min del då jag missade helt meny-valet tills att folk börja skrika online.

Riktigt vasst spel. Känns som man bara skrapat lite på ytan och sömnen har definitivt fått ta stryk sedan spelet släpptes 🙈

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Måste säga att jag vart GRYMT besviken när jag såg detta. Rift Crystals som i 1:an användes för att rekrytera Pawns och låsa upp Stenarna som man kan rektrytera dom via som ett DLC man köper. Först tänkte jag att det måste ju bara vara något extra, i 1:an fick man ju Rfit Crystals som drops och via att andra använde ens egen Pawn så hoppas det är kvar.

Men det som stör mig mest måste vara "Wakestones" och "Portcrystals". Portcrytals är 1:ans version utav fast travel, något som jag vill minnas dom sa någon gång under 2:ans utveckling inte skulle komma tillbaka. Men ser nu att dom menade i "bas" spelet men som DLC absolut! Öppna plånboken bara, så blir alla våra långa escort quests lite mer uthärdliga.
Skulle inte förvåna mig om dom medvetet designat så vissa quests ligger EXTREMT långt borta ifrån där man får Questen. Jag såg en Quest för en Streamer där han skulle hjälpa en snubbe med att visa hur man använde pilbåge. Han tog questen i huvudstan och NPC bad honom möta honom i närheten, NPC sa verkligen något i stil med "i närheten" sedan när han kollade på kartan vart sjutton det var. Var det i princip så långt bort man kunde komma....

Wakestones är också en sån där extremt ful sak, kollar DLC menyn och där finns det grader från E -> A försökte kolla mer info om dom. Men misstänker att dom kanske bara revivar dig så länge du är under X level. Lägg sedan på det att dom inte utvecklat "Save" systemet ordentligt vilket jag nu misstänker är helt medvetet. Du kan bara spara via Inns/Tavern om jag förstod korrekt, och Autosaven ska vara nästintill borta, så känns detta som en medvetet val bara för se till att spelarna alltid har en Wakestone till hands så dom inte tappar 1-2 timmars progress bara för att dom dog. Dom varnar tom med för Autosaven är KASS och man inte ska förlita sig på den in-game.

Allt detta gör mig också väääldigt orolig för kommande DLC's. I 1:an hade vi end-game dungeonet BBI där fick man "scrap" drops som man sedan behövde identify:a typ, och det kosta gissa vad..... Rift Crystals! Idag kan jag absolut se framför mig att Capcom skulle göra detta men se till att strypa alla sätt att få Rift Crystals så hårt att man måste köpa dom för riktiga pengar....

Iaf rant off, nu ska jag faktiskt själv ta och spela spelet och se hur hemskt det är utan alla QoL features dom hade i 1:an som liggar bakom betalväggar nu.

EDIT: Spelar kompilerar shaders och såg en typo ^^

Så sjukt mycket felaktigheter här så att det är löjligt.
Allt dlc kan man få i spelet. Knappast att spelet är byggt med dlc i åtanke. Alla recensioner är ju också gjorda utan dlc.

Rift crystals kunde man köpa på konsol när första spelet släpptes.
Portcrystals får man fortfarande i spelet som vanligt. dessutom kan man bara köpa en enstaka.
Jag har 10+ wakestones och har knappt börjat med main story.
Save systemen är likadant som första. Förstår inte vad du fått att autosave skulle vara nästintill borta. Det sparas betydligt oftare än första spelet och man kan fortfarande spara manuellt.

Dödgrävaren

Nu har jag inte spelat spelet men det känns som att storyn kunde fått sig ett rejält minus av det jag läst.

123
Skriv svar