Situation Xbox kan ge Playstation 6 en match

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Yes, men det det ger bara fördel ifall man bara har handlat digitalt i så fall och då gäller ej detta 1st party spelen då man ändå får dem via gamepass.

Skulle tro att majoriteten av spelen som säljs gör det digitalt på både PS5 och Xbox.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Skulle tro att majoriteten av spelen som säljs gör det digitalt på både PS5 och Xbox.

Yes, men det har främst växt de senaste åren så förmodligen så är det inte en så stor andel som byggt ett stort bibliotek.
Man ska alltså ha kunder som i huvudsak tycker att halvgamla spel utanför gamepass som dem köpt tidigare är väldigt viktigt.
Nya spel som inte finns på GP kan man såklart köpa till nya systemet istället(inkluderar även många av Sonys spel, om man är beredd att vänta något år eller ibland inte alls) och äldre spel som man då kanske har i sitt bibliotek lär till stor del finnas med stor rabatt till PC nu med.

Enligt rapporter så verkar inte heller spel utanför GP sälja särskilt bra, så det är förmodligen inte så viktigt för en stor majoritet av spelare.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Du har rätt, innovation är fel ordval. Det handlar om att göra något som är nytt för dem själva.

Strunt samma, det viktiga är att det finns konkurrens i branschen, så får hoppas det inte floppar 🙂

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Har haft en Ally i kundvagnen många gånger men alltid hittat ursäkter till varför jag inte behöver en men nu jäklar. Leverans fredag!

Bra där! Det är en trevlig liten maskin.


signatur

|.|

ZF
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ett fiasko säger ingenting om hur bra nästa försök kommer bli. Hellre att de försöker än att de fortsätter förlora mot PS.

Nävisst, men poängen jag försökte få igenom var mer att det antagligen inte kommer bli fråga om ett budgetalternativ jämte X. Och defenitivt det motsatta till S.

Så det är rimligen inte en enkel väg att vinna andelar när just S nu står för nästan 3/4 av användarna.

Och sen kan man kanske även fråga sig vilka det främst är som köper SteamDeck. Är det nya användare som lockades av produkten till Steam, eller Steamanvändare som lockades av ett nytt sätt att spela.

Jag vet inte vad svaret är. Men jag tror definitivt att det svaret skulle säga rätt mycket om utsikterna för en portabel box med.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, det finns massor av potentiella hinder på vägen. Men tanken med krönikan var att se vad som talar för att det kan hända, och på vilket sätt det skulle kunna vara bra för både Microsoft och oss gamers. Jag tror en bärbar Xbox kan funka, tack vare GP, enkelheten, folks spelbibliotek och eventuellt hyfsat pris. Men din gissning är lika god som min.

Tyvärr så verkar de inte så intresserade av att konkurrera med pris på hårdvara framöver, så det faller då bort.
Från intervjun häromdagen.

"But, Spencer said, “Moore’s Law has slowed down. The price of the components of a console aren’t coming down as fast as they have in previous generations.” Worse, he explained, the console market isn’t growing, with more gamers moving to PC and handheld options. Now, the notion of subsidizing a console — and forcing players to purchase games through the official storefront to help recoup costs — might not make sense."

Är verkligen backloggen av spel som inte finns på GP så viktig så att folk skulle prioritera Xbox handheld framför konkurrenter när konkurrenterna både har tillgång till betydligt mer spel, får exakt samma spel samt säkert kan få ner priset och med större utbud via andra digitala butiker också?

Sedan så lär också det mesta i deras backlogg finnas på REA i PC miljö nu så är de något enstaka så går det att kompensera.
Som sagt så måste det dom saknar både inte vara inkluderat i GP och ha köpts i digital version där digital försäljning växt absolut mest de sista åren. En stor del av Xbox spelarbas lär också just använda GP som sitt primära sätt att spela, med någon enstaka titel utanför lite då och då.

Medlem

Såvida nu inte Sony dundrar ut en ny bärbar, det går ju lite lösa rykten. Vore coolt med en ny vita.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Därför det inte är vad som säljer.
Lyckas dom skapa en konsol som är lika bärbar som en steam deck men som samtidigt går att docka in framför tv'n lika smidigt som nintendo switch så kan dom nog tilltala massan.

Jag undrar om vi verkligen kommer ha "riktig" hårdvara i konsollerna om 10 år när allt mer går mot cloud-streaming ändå.

Får man hoppas det inte gör. Att vara beroende av ytterligare än faktor för att spela låter hemskt.
Den dagen man har dålig teckning går inte att spela alls. Jag vet inte hur det är med sådant i andra länder; de har väl kanske kommit ikapp (med täckning och nät i allmänhet)

Medlem

Hoppas på ett sammanbete mellan Xbox och Nintendo.

Medlem

En faktor till att jag och säkerligen många med mig köper en konsol när det finns PC är pris kontra prestanda och exklusiva spel. Om man kan spela samtliga spel som kommer från utvecklaren dag ett och priset inte ens motiverar ett köp, lycka till för de lär de behöva. Nintendo säljer inte enbart för att den är bärbar, den säljer för den har spel som folk vill spela och som inte går köra till andra format.

Medlem

Bärbara intresserar mig inte men kul att de försöker med något nytt iaf

Medlem

Själv är jag inte sugen på en bärbar som man skall prenumerera på.

Tar man bort gamepass så kan man likaväl skaffa en steam deck eller liknande bärbar pc enhet.

Men gamepass funkar väl även på exempelvis rog ally.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Hoppas det stämmer, både amd och snapdragon har utvecklat chip för ändamålet som hade varit kul om nå stort företag fått på spel, höhö

Medlem
Skrivet av lonian:

Själv är jag inte sugen på en bärbar som man skall prenumerera på.

Tar man bort gamepass så kan man likaväl skaffa en steam deck eller liknande bärbar pc enhet.

Men gamepass funkar väl även på exempelvis rog ally.

Jag antar att spelen optimeras mot hårdvaran om det nu släpps en Xbox ”steamdeck”. Och spelutvecklarna väljer ut inställningar som flyter så bra som möjligt på hårdvaran. Går det välja något så är det ett upp till 30fps och ett upp till 60fps läge. Kan ju vara en fördel för vissa medan andra föredrar att själv få välja var det ska kompromissas.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Får man hoppas det inte gör. Att vara beroende av ytterligare än faktor för att spela låter hemskt.
Den dagen man har dålig teckning går inte att spela alls. Jag vet inte hur det är med sådant i andra länder; de har väl kanske kommit ikapp (med täckning och nät i allmänhet)

Den som lever får se, trenden ser ändå ut att luta ditåt dock. Både musik-branschen och film-branschen har vandrat samma väg. Ingen utveckling jag gillar heller ska tilläggas.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Den som lever får se, trenden ser ändå ut att luta ditåt dock. Både musik-branschen och film-branschen har vandrat samma väg. Ingen utveckling jag gillar heller ska tilläggas.

Musiken är hemskt också, men när det kommer till film/serier så är jag inte så anti. Iom att en film ser jag en gång under 2 timmar (undantag finnes), och serier kollar jag en gång på också. Jag skall erkänna att serier är något jag också gärna sett mer i fysisk utgåva (äger ett fåtal boxar; dock är jag inte lika mycket serie-fantast som spel-fantast).
Det stora med just spel är att man räknar med 20+h i de flesta spel samt om det laggar med din in-put så förstöra hela upplevelsen.

123
Skriv svar