Medlem

döbringer: kvalitetsmässigt då eller?

Medlem

sämmre? det mesta som swe har är inte bara i absolut toppklass, utan även det bästa som finns.

så...


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av boneless:

döbringer: kvalitetsmässigt då eller?

Jepp, iom att andra länder oftast säljer speciella exportversioner av sina vapensystem, medan Sverige kan specialanpassa sina system redan från ritbordet.
Exempel på detta är JAS, det finns inget flygplan som skulle passa det svenska försvaret bättre. Eller dom nya jaktubåtarna.
Iom att Sverige har en stående vapenindustri kan man även specialanpassa inköpta vapensystem, t ex stridsvagn 122, som anses vara världens mest avancerade stridsvagn - mer avancerad än den tyska Leopard 2 (som den egentligen är, fast med bättre pansar, kommunikationssystem och annat smått och gott).

Vi må ha en ynklig armé, i mantal räknat, men våra leksaker ska ingen gnälla på


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av boneless:

Att det svenska försvaret är dyrare än det finska beror inte på våra utlandstyrkor. Av tradition tillverkar vi våra egna prylar eftersom vi genom gått tider där det varit nödvändigt att hävda sin alliansfrihet men samtidigt ha ett relativt sett starkt försvar. Finnarna har istället valt att importera sina leksaker vilket förstås är mycket billigare.

Dock så tjänar också sverige en hacka på att exportera vapen. Något som man inte kunnat göra utom en egen försvarsindustri. Sen att de är kassa på att marknadsföra JAS är en annan sak


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

sverige använder sig av både egna vapen och utländska bara för att vara klar..

Så det är sanning med modifikation att vi bara har egna vapen o köra med.

mest fordon kommer från sverige vapen är till stordel licenstillverkat eller importerat från usa


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

sverige använder sig av både egna vapen och utländska bara för att vara klar..

Så det är sanning med modifikation att vi bara har egna vapen o köra med.

mest fordon kommer från sverige vapen är till stordel licenstillverkat eller importerat från usa

Om du med USA menar NATO-länder så håller jag med


signatur

yolo

Medlem

JA, jag kan inte komma på några amerikanska vapen i den svenska arméen, bara svenska vapen i den amerikanska i den amerikanska:)


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av boneless:

Att det svenska försvaret är dyrare än det finska beror inte på våra utlandstyrkor. Av tradition tillverkar vi våra egna prylar eftersom vi genom gått tider där det varit nödvändigt att hävda sin alliansfrihet men samtidigt ha ett relativt sett starkt försvar. Finnarna har istället valt att importera sina leksaker vilket förstås är mycket billigare.

Dock så tjänar också sverige en hacka på att exportera vapen. Något som man inte kunnat göra utom en egen försvarsindustri. Sen att de är kassa på att marknadsföra JAS är en annan sak

kassa är väll att ta i, vi är ett litet land som inte kan sätta in sanktioner. som tex usa kan göra. dom hotar med att sluta sälja andra militär utrustning om dom inte köper deras f16.
inte som att dom skulle överväga jas bara för att vi säger att vi vägrar sälja dalahästar till dom


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Sen är det förstås bra att vi inte säljer vapen till vilka tokstollar som helst.

Inaktiv
Skrivet av boneless:

Sen är det förstås bra att vi inte säljer vapen till vilka tokstollar som helst.

Vi säljer väl till USA? Det land som startat flest krig i historien.


signatur
Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Notumforce:

sverige använder sig av både egna vapen och utländska bara för att vara klar..

Så det är sanning med modifikation att vi bara har egna vapen o köra med.

mest fordon kommer från sverige vapen är till stordel licenstillverkat eller importerat från usa

Om du med USA menar NATO-länder så håller jag med

hur menar du?

Kolla in vissa robotar och diverse bestyckningar på fordon så kommer det från usa.

sen ex ak4-ak5 är ju licenstillverkat och orginal vapnet kommer från belgien vet inte om dom är ett nato land?? skäms på mig men iaf.

oavsett det viktiga är att vi är beroende av utländsk försvars industri för vissa delar av våran arsenal.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

iceguppi: det är förstås sant. jag tänkte nog främst på själva lagstiftningen men den spelar förstås ingen roll om vi skiter i den som i det fall du nämner.

Medlem
Skrivet av Iceguppi:
Skrivet av boneless:

Sen är det förstås bra att vi inte säljer vapen till vilka tokstollar som helst.

Vi säljer väl till USA? Det land som startat flest krig i historien.

Frankrike och Storbritannien/England bör ha startat fler, de är betydligt äldre länder.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Frankrike och Storbritannien/England bör ha startat fler, de är betydligt äldre länder.

Finns statistik över det, någon som orkar leta?

Medlem

Nu tänker jag bara dra några krig som jag direkt kommer på som USA är direkt skyldiga till ;
Amerikanska revolutionen.
Amerikanska inbördeskriget.
Koreakriget.
Gulfkriget.
"The war on terror" vilket började i afghanistan, för att sen bli operation ; desert storm 2

Nu kanske ni blir shockade över att jag inte tog med vietnamkriget, men där var det faktiskt fransoserna som började jävlas en massa på 50talet, när usa själva var och lekte runt i korea

Att USA har varit med i alla moderna krig på ett eller annat sätt efter ww2 är däremot ingen lögn, antingen genom att indirekt stödja en/två parter i kriget eller genom att själv åka dit för att 'hjälpa'.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Känns döfött o ta med inbördeskrig alla länder har haft det mer eller mindre

och att usa skulle vara skyldiga till Amerikanska revolutionen är ju galet fel.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Notumforce:

sverige använder sig av både egna vapen och utländska bara för att vara klar..

Så det är sanning med modifikation att vi bara har egna vapen o köra med.

mest fordon kommer från sverige vapen är till stordel licenstillverkat eller importerat från usa

Om du med USA menar NATO-länder så håller jag med

hur menar du?

Kolla in vissa robotar och diverse bestyckningar på fordon så kommer det från usa.

sen ex ak4-ak5 är ju licenstillverkat och orginal vapnet kommer från belgien vet inte om dom är ett nato land?? skäms på mig men iaf.

oavsett det viktiga är att vi är beroende av utländsk försvars industri för vissa delar av våran arsenal.

Jag vet inte om jag skulle säga att våra vapen till stor del kommer från USA, men jag skulle hålla med om du sa att våra vapen kommer till stor del från NATO-länder.
Men framförallt; skitsamma.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Stod i SvD också (samma text, den kommer från TT).
Skönt att vi har en regeringen som karvar i försvaret, det behövs ju uppenbarligen inte något försvar i dessa fredstider.:evil:

Vad menar du med det? Du kan väl serri inte tro själv på att Sverige skulle hålla emot Ryssarna i krig även om vi stärkte vårt försvar med lite stadskassacash...:evil:


signatur

B lup

Medlem
Skrivet av Eottt:
Skrivet av Mr. G:

Stod i SvD också (samma text, den kommer från TT).
Skönt att vi har en regeringen som karvar i försvaret, det behövs ju uppenbarligen inte något försvar i dessa fredstider.:evil:

Vad menar du med det? Du kan väl serri inte tro själv på att Sverige skulle hålla emot Ryssarna i krig även om vi stärkte vårt försvar med lite stadskassacash...:evil:

Jo, det kan vi. Vi hade under kalla kriget ett av världens bästa flygvapen. Ryssland kommer inte sätta in hela sin armé mot oss, bara en del. Resten behöver de till att försvara sina andra gränser.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Precis, dom kan inte gå in med hela sin armè
Om det var som förr, så skulle dom inte kunna gå via sjön, pga våra båtar, å framförallt våra u-båtar, och vårat flyg.
dom måste gå via landvägen isf, och där står finnlad, och jag tror nog att ryssen tänker en å två gånger om dom vill bråka med Finland igen


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Greger:

Nu tänker jag bara dra några krig som jag direkt kommer på som USA är direkt skyldiga till ;
Amerikanska revolutionen.
Amerikanska inbördeskriget.
Koreakriget.
Gulfkriget.
"The war on terror" vilket började i afghanistan, för att sen bli operation ; desert storm 2

Nu kanske ni blir shockade över att jag inte tog med vietnamkriget, men där var det faktiskt fransoserna som började jävlas en massa på 50talet, när usa själva var och lekte runt i korea

Att USA har varit med i alla moderna krig på ett eller annat sätt efter ww2 är däremot ingen lögn, antingen genom att indirekt stödja en/två parter i kriget eller genom att själv åka dit för att 'hjälpa'.

Glöm inte att de har bråkat en del kring panamakanalen också
Det är faktiskt läskigt när länder som Ryssland rustar upp, särskilt med kraftfulla män som putin i toppen. Man blir lite oroad för sin säkerhet.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

USA fick rejält med pisk av ryssarna i koreakriget

Medlem
Skrivet av Greger:

Nu tänker jag bara dra några krig som jag direkt kommer på som USA är direkt skyldiga till ;
Amerikanska revolutionen.
Amerikanska inbördeskriget.
Koreakriget.
Gulfkriget.
"The war on terror" vilket började i afghanistan, för att sen bli operation ; desert storm 2

Nu kanske ni blir shockade över att jag inte tog med vietnamkriget, men där var det faktiskt fransoserna som började jävlas en massa på 50talet, när usa själva var och lekte runt i korea

Att USA har varit med i alla moderna krig på ett eller annat sätt efter ww2 är däremot ingen lögn, antingen genom att indirekt stödja en/två parter i kriget eller genom att själv åka dit för att 'hjälpa'.

1.Amerikanska revolutionen =Hur kan du ens ta med detta?

2.Amerikanska inbördeskriget =Startades av dåvarande sydstatunionen,så fel av dig (skäms)

3.Koreakriget =Nordkorea startade detta genom att oprovocerat attackera Sydkorea.

4.Gulfkriget =Numera avlidna diktatorn Saddam Hussein invaderade Kuwait,Irak startade altså detta.

5.War on terror =Usamas hantlangare startade detta genom att fegt anfalla Twintowers.

P.S. är det inte jobbigt att skylla allt ont i världen på USA hela tiden,det finns en hel del andra länder som också hittar på en massa elakheter.

Medlem

I Koreakriget var det FN som stred mot Nordkorea - under amerikansk ledning.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

USA fick rejält med pisk av ryssarna i koreakriget

Ojdå..trodde dom slogs mot Nordkoreaner och kineser...är du säker på att det inte var marsianer?:P +Koreakriget var också F.N. sanktionerat...styrkor ifrån b.l.a. Australien/Nya Zeeland/England deltog i detta krig,som förövrigt inte är slut än idag.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Pliskin:

USA fick rejält med pisk av ryssarna i koreakriget

Ojdå..trodde dom slogs mot Nordkoreaner och kineser...är du säker på att det inte var marsianer?:P +Koreakriget var också F.N. sanktionerat...styrkor ifrån b.l.a. Australien/Nya Zeeland/England deltog i detta krig,som förövrigt inte är slut än idag.

Vidare hamnade väl vapenvilan på samma breddgrad som innan kriget? Den 38onde för att vara exakt.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

5.War on terror =Usamas hantlangare startade detta genom att fegt anfalla Twintowers.

Wow, tror verkligen folk på den smörjan fortfarande? Vart är världen på vägen egentligen.

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av HollowMan:

5.War on terror =Usamas hantlangare startade detta genom att fegt anfalla Twintowers.

Wow, tror verkligen folk på den smörjan fortfarande? Vart är världen på vägen egentligen.

Tragiskt att det finns sådana som du...Du menar väl verkligen inte att Bush och c.o. skulle mördat nästan 3000 amerikaner med flit?...Du skulle nog må bra av att sluta läsa konspirations teorier på nätet,och andra suspekta vänster källor.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Pliskin:

USA fick rejält med pisk av ryssarna i koreakriget

Ojdå..trodde dom slogs mot Nordkoreaner och kineser...är du säker på att det inte var marsianer?:P +Koreakriget var också F.N. sanktionerat...styrkor ifrån b.l.a. Australien/Nya Zeeland/England deltog i detta krig,som förövrigt inte är slut än idag.

Vidare hamnade väl vapenvilan på samma breddgrad som innan kriget? Den 38onde för att vara exakt.

Japp..stämmer bra.Ett otroligt meningslöst krig med otroligt massa dödsoffer.Ingen av parterna vann något som helst på detta skit krig.

Medlem

Om USA med enkelhet kan döda tiotusentals vietnameser, varför skulle dom då inte kunna ta kål på 3000 amerikanare? Ändåmålet helgar medlen som man brukar säga, världen blev en osäkrare plats, rädslan har ett hårdare grepp om befolkningen och vi konsumerar mer.

En vinst för kapitalismen
Vi vet föresten inte om Usama hade förklarat krig mot nordamerika, den fattiga mannen använder vad han har till hands för att försvara sig / anfalla med, den enda skillnaden mot att han skulle skicka en robot och ett flygplan är att flygplanet hade en viss mängd människor på sig likaså.

Jag tog med amerikanska revolutionen för att det blev ett krig, först mellan inhemska amerikanare och engelsmän, för att sen dra med sig fransmännen.

Så ett krig blev det, eller vad räknar du det till?

Samma sak med inbördeskriget, två faktioner stred mot varandra, fast det kanske inte ska klassas som krig då det var inbördeskrig (men är det inte så egentligen, med alla krig? Vi är alla samma människoras )

Det andra kanske du har rätt med, jag skrev bara dom konflikter som jag kunde komma på utan att kolla vidare i några källor för stunden (Inlägget var f.ö riktad mot Iceguppi som sa att USA hade startat mest krig i hela världen.)

Jag själv vet att USA verkligen inte har startat mest krig genom våran historia, inte heller dom största.
Ska kolla om jag kan hitta den där länken, båtsman

Innan du börjar basha mig angående elfte september, så vet jag inte vad jag ska tro, det jag vet är att Usama blev tränad av CIA, och nu så huggde han jänkarna i ryggen.

Nu tänker jag vara lite offtopic, men den här låten är i min mening lika aktuell som när den skrevs 1985... och kommer vara lika aktuell så länge vi människor är den dominanta rasen på jorden. Brothers in Arms av Dire Straits

Alla krig är meningslösa, det skördar bara liv och skapar hat och sorg :/


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Skriv svar