capitalism is killing music '07

Medlem

Jag vill påpeka att mitt föregående inlägg inte har något med Oinks vara eller inte vara att göra. Det finns säkerligen artister som tjänade på att "publiceras" på sidan samt artister som förlorade på det.

Det bör dock vara artisternas eget val om de vill sprida sin musik gratis eller inte (i de fall där det är musik som är gammal och svår att få tag på så ser jag inga problem med att den sprids på nätet).

Om artister anser att de vill att släppa sin musik gratis på nätet så finns det inget som hindrar dem. Det bör dock vara deras eget val och inte någon annans.

Medlem

jag skulle hemskt gärna köpa mer musik, om det inte hade varit så att jag får en smäll på käften varje gång jag gör det...

senast jag köpte musik online från cdon valde jag explicit att få den i MP3 format (så att jag kan, du vet, lyssna på den?) och inte wma.
trots detta så får jag skivan i wma format, som inte fungerar på min mp3-a, och dessutom inte går att flytta hur många gånger man vill (wtf liksom..)

eller autobahn av kraftwerk, den gick inte att spela/rippa alls på någon dator!

så för att få det jag betalat för (musik på min mp3a) måste jag stjäla musiken från internet 0o. samma känsla som jag får när jag måste sitta igenom någon minuts predikningar MOT piratformat på min köpta DVD. GAH!

tacka vet jag radiohead. fri distribuering via internet, betala så mycket du vill. mp3or och inte en massa idiotiska wma filer.

Medlem
Skrivet av dosman:

Vad är det för fel på lokala band? Måste man turnera världen om?

inget fel alls, absolut inte, men deras "behov av uppmärksamhet" eller val av distribution (laglig som olaglig) ska ju inte påtvingas andra band/artister, vilket det görs genom t.ex. oink (och därmed är anledningen till varför sidan stängts ner).

känns mest bara barnsligt när folk skriker och klagar på polisen/myndigheter och anser dom stänga ner en sida som är så "fin och trevlig" och distruberar laglig alternativ musik när det i verkligheten är så att sidan står för en stor del olaglig distrubition.

finns otaligt många sidor som enbart distruberar ny/okänd musik helt lagligt - men folk verkar ju helt klart inte vara lika intresserad av att hänga på sådana sidor, utan istället klagar på nerstäningar av olagliga hemsidor.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Sakta i backarna. Vem har sagt att den är olaglig? Det är så vitt jag vet INTE klarlagt att en torrenttracker är olaglig i Storbritannien/Holland, där serveradmin respektive server höll till. Jag har aldrig sett någon dom på det i de aktuella länderna; har du? "Oskyldig till motsatsen bevisats" är en grundpelare både här och där borta...

12
Skriv svar