Plättar eller tunnpannkaka?

Medlem
Skrivet av EliasN:

men visste ni att Stockholm kallas Fjollträsk här uppe? 8)

Fjolleträsk


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Inte käkat pannkakor på 3år däremot plättar har man köpt i affären . och då äter man det stekt utan sylt och socker


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Inte käkat pannkakor på 3år däremot plättar har man köpt i affären . och då äter man det stekt utan sylt och socker

Har du provat utan ost?

Avstängd
Skrivet av Notumforce:

Inte käkat pannkakor på 3år däremot plättar har man köpt i affären . och då äter man det stekt utan sylt och socker

Va?! Är du galen? Utan sylt och socker? Det går ju inte!:down:

Medlem
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av Tony:

Jag kollade i facit, och det heter plättar, småplättar, och ugnspannkaka.

Varför skulle plättar heta pannkakor då de inte alls har någon liknelse till ugnspannkaka?

Logiskt alltså: Plättar, småplättar, och ugnspannkaka!

Pannkaka är ett annat ord för ugnspannkaka.
Det heter ju fläskpannkaka och inte fläskugnspannkaka, eller hur? Pannkaka i plural är alltså flera ugnspannkakor.

Då var det löst! Nästa!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pannkaka

"Om man använder en annan typ av stekpanna med många (oftast 7 eller 12) mindre urgröpningar, en plättlagg, får man den rikssvenska formen av plättar. Dessa är alltså likadana som de tunna pannkakorna, utom att de har en mindre diameter."

Och om facit är Svenska Akademien så säger SAOB såhär om pannkaka:

"kok. ett slags jämförelsevis tunn och stor, platt kaka (beredd av en smet, vanligtvis innehållande mjölk, ägg o. mjöl m. m., samt) gräddad i (en låg o. vid) panna; särsk. dels om dylika ka­kor av delvis tämligen lös konsistens som gräddas i ugn o. skäras upp i bitar, då de ser­veras (ugnspannkaka), dels om ett slags stora plättar (tunnpannkaka); i vissa trakter (i sht bygdemålsfärgat) äv. om ostkaka l. om en rätt av råmjölk."

Och det här om plättar:

"ss. niaträtt brukad liten tunn, mjuk, skivform1-g (oftast rund) kaka av ägg, mjöl, mjölk m. m., som gräddas i en stekpanna (numera vanl. en plättlagg), liten tunn (oftast rund) pannkaka; äv. i utvidgad anv., om liknande kakor av an­nan smet l. massa; i pl. ofta ss. namn på mat­rätten. Baka med miöl och Fläderbären, små plättor, som hårdt gräddas och til pulfver stötes."

Så vad kan vi konstatera med facit i hand?
Små pannkaksliknande kakor kallas för plättar, pannkaka i ugn heter ugnspannkaka och pannkakor heter pannkakor. Iaf om man frågar SAOB, och det borde ju vara facit.

Nåja, det var värt ett försök iaf.

Fast jag förstår inte hur man kan gå vilse i en pannkaka då den är så tunn.

Avstängd

Mellanare, det stämmer, men bara om man pratar rikssvenska och det gör ju ingen vettig människ.

Edit: Dessutom skrev jag det i första inlägget att lexikonet säger tunnpannkaka.

Medlem

min tråd om kebabtallrik eller kebabpizza blir stängd och borttagen men denna får stanna? hmm.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

man kan undra om det verkligen finns nån som inte gillar pannkakor ?
tror inte det iaf.

Gillar inte pannkaka särskilt, bara sött och sliskigt. När det ska vara mat så ska det vara mat!

Inaktiv

Glass och hemmagjord jordgubbssylt på de pannkakor som min mormor gör! Är helt oslagbart i min mun.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Avstängd

Hemmagjord pannkaka med hemmagjord hallonsylt är skitgott, men plättar är ändå godare. Pappa är skitbra på det.
Jag har dock aldrig tyckt om att blanda glass med plättar. Glass ska man äta för sig.

Medlem
Skrivet av teX:

Bacon går väl bra, men helst ska det vara rimmat fläsk som man fräser lite snabbt i ugnen innan man häller på smeten.

Satt och läste igenom tråden och reagerade över bacon, sedan kom din post. Kan bara säga:

Aaaaaaaaaamen! (amerikansk dialekt eller nåt)

:up::heart::up:


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

för mig kommer det man steker att alltid heta plättar och det man ställer i ugnen för pannkaka.

funderade på att göra det idag, men det är sånt himla jobb och för få plättar, till mig såklart, när man steker till hela familjen


signatur

thank you, come again

Medlem

Ingen som testat plättar med socker och kanel ihoprullad? Mums mums. Annars föredrar jag hallonsylt och vispgrädde.

Inaktiv

såna där cre´pes eller hur dom nu stavas är väl pannkakor med diverse fyllning ?
om jag inte tar fel.

Medlem

Här nere i söder heter det plättar (de små), pankakor (i stekpanna), ugnspankaka (i ugn) och våfflor (som är godast) i ett våffeljärn


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

Här nere i söder heter det plättar (de små), pankakor (i stekpanna), ugnspankaka (i ugn) och våfflor (som är godast) i ett våffeljärn

våfflor godast? de smakar ju kartong

imorn ska jag göra plättar har jag bestämt! (såna där stora platta som man fräser i stekpanna)


signatur

thank you, come again

Avstängd

Plättar är godast, sen våfflor och sen pannkaka.

Härligt, Huxflux. ^^

Inaktiv

för den stackare som försöker undvika att väga 90 kilo så är det ingen bra ide att äta mycke pannkakor, plättar ?
älskar pannkakor men dom bidrar en hel del till bilringar runt magen ?

Inaktiv

Nått som är jävlit gått är att antingen göra i årdning lite vanliga pankakor och ställ in dom i kylskåpet direkt, när dom är kalla så brer man dom med smör och sedan lite socker eller kanel går även bra.

En annan variant som är mycket poppulär hemma hos mig är samma som ovan all ställ in dom i kylskåpet efter det är klart, sedan använder man dom som tårt bottnar och tar en bankaka, med sylt och vispad gräde på eller i varannanoch sedan en till pankaka på det och gör det till önskad höjd, då har man en pankaks tårta ^^

Medlem
Skrivet av IceMan:

plättar är dom små, och verktyget heter plättlagg.
och dom stora heter pannkakor, och verktyget heter stekpanna.
Det i ugnen heter Ungspannkaka.

Quoted for truth, citerat för sanning.

Har man fläsk (bacon) i ugnspannkakan kan man säga fläskpannkaka om man vill.

Pannkakor äts bäst med rårörda lingon eller god sylt.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av Dev|(es:

Pannkakor äts bäst med rårörda lingon eller god sylt.

Sluta att göra mig så hungrig!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Youtube-proffs
Skrivet av IceMan:

plättar är dom små, och verktyget heter plättlagg.
och dom stora heter pannkakor, och verktyget heter stekpanna.
Det i ugnen heter Ungspannkaka.

så är det här i Östergötland.

Jag håller med. Exakt.

Fan vad sugen jag blev på pannkakor, morgondagens kost blir det!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Nej, och åter nej,
Pannkaka är tunnpannkaka ;P
plättar är dom små pannkakorna, xd


signatur

My way is better than yours :D

Avstängd

40,54 % av alla som röstat har rätt. De håller med mig om att plättar är plättar och att pannkaka är pannkaka och att det inte finns något som heter ugnspannkaka och stekpannkaka. 8)

Inaktiv

Säger Pannkaka om dom man steker och Ungspannkaka om dom man gör i ungnen.


signatur

Alla har olika åsikter. Om du inte kan acceptera att folk inte delar din åsikt har du inte på ett forum att göra.

Medlem

pannkaka och ungspannkaka såklart...

plättar är ju de små pannkakor som man steker i ett PLÄTTJÄRN!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det heter pangkakor


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av jingai:
Skrivet av IceMan:

plättar är dom små, och verktyget heter plättlagg.
och dom stora heter pannkakor, och verktyget heter stekpanna.Det i ugnen heter Ungspannkaka.

så är det här i Östergötland.

Säger detsamma här i Luleå.

Men vad säger du människa!? Du kan inte vara från luleå

Plättar!
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:YSTJh-TkJs9piM:http://www...

Småplättar
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:1ngJvEHQdHjpbM:http://moi...

Ungspannkaka
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:WDzqH9FfqMDIvM:http://www...

Nu kommer jag att få höra hur fel jag har

*Ps går det inte att lägga in bilder direkt i forumet?

funkar inte.

Medlem

...men en tråd om fucking pannkakor stannar ontopic sida efter sida - what's up liksom.

Jag loggar ut, lite irriterad, lite sur.

..pannkakor...wtf


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

...men en tråd om fucking pannkakor stannar ontopic sida efter sida - what's up liksom.

Jag loggar ut, lite irriterad, lite sur.

..pannkakor...wtf

haha, det gjorde min dag det.


signatur

I'm a snake, follow me!

123
Skriv svar