Upplopp på fängelse

Medlem

Famest: haha, där ser man.

Jo de var säkert lite snea den dagen.
Inte så konstigt heller att en del blir det... Jag menar har man levt som en Kung med fina bilen och LotsO'Cash och sedan konverterar till Intern så måste det svida rejält!

Drunken: Visst är det härligt. Gratis sommarstuga o fiske

Inaktiv

Jo, det finns exempel och historier om interner som lever ett behagligt liv och får rikligt med permissioner och så där, och sedan finns det (minst lika sanningsenliga) historier om fångar som får sova på golvet i överfulla celler och slås blodiga av pantade vakter...

Här kommer ett långt inlägg (vad gör man inte under en tråkig lunchrast):

Min poäng är att det är oväsentligt om det "känns" bättre för oss (många av er) att fångarna får äta utgången konservpölsa till frukost, lunch och middag, inte besöka eller ens ringa döende anhöriga eller sitta och glo på en cementvägg större delen av dagen i stället för en TV.

Det som spelar roll är att en fungerande kriminalvård sparar samhället stora pengar eftersom det, bevisligen, minskar återfallsfrekvensen. Hårdare straff (hårdhet mätt i straffets längd och hur jäkligt det är på ett fängelse) minskar inte denna frekvens eftersom fängelserna fylls med tunga kriminella som lär upp amatörerna, de inlåsta känner sig än mer svikna av samhället än tidigare och väljer att skita i det i större utsträckning när de väl kommer ut, drogmissbruket inne på fängelserna ökar, etc.

Om ni inte visste det så är människan ett ganska klokt djur. Människor kan klättra, öppna dörrar och aptera sprängladdningar. Vad jag försöker få fram är att det är förbannat dyrt att hålla en människa inspärrad. Över miljonen per år och skalle, minst. Ju oftare den skallen kommer tillbaka och ju längre den skallen sitter bakom galler, desto mer av dina pengar går åt.

Grejer som någorlunda käk, en TV i cellen eller drogrehabilitering är struntsummor i sammanhanget. Småören. Grejerna i sig ökar dock chanserna för att en fånge motiverar sig och efter avtjänat straff lever ett laglydigt liv, och det innebär inga småören för oss. Den där korkade attityden att det ska svida att begå brott eftersom brott kostar samhället så mycket pengar slår tillbaka.

Ingen som begår brott gör det med avsikten att åka fast, och därför fungerar inte straffen avskräckande. Det enda sättet att lyckas med det hårda tillvägagångssättet, att faktiskt få ner brottsligheten och inte öka den, är att bura in varenda jäkel som begår brott och bura in dem länge. Alla länder som försökt sig på den extremhårda modellen har dock märkt att det blivit för dyrt och därför fått skära ner på kostnaderna. Med andra ord minska domstolsväsendets kvalitet (om du är skyldig eller inte spelar ej någon större roll) och flitigt använda sig av dödsstraffet (det är som sagt otroligt kostsamt att spärra in människor, men det är nästan gratis att avliva dem). Sovjetunionen under 20- och 30-talen är väl föredömet i detta sammanhang, och då även kombinerat med omfattande tvångsarbete (var positivt för ekonomin).

Det finns alltså två alternativ för en framgångsrik minskning av brottsligheten:

1. Den "mjukare" metoden (den jag förespråkar).
2. Stalin-metoden.

Välj och vraka.

Medlem

Röstar för Stalin-metoden, var väl ganska lite kriminalitet på hans tid?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv
Inaktiv

Nu när vi skall satsa mer på forskning tycker jag att det är ett ypperligt tillfälle att revidera kriminalvården. Utifrån vilket brott man har begått kan man betala tillbaka till samhället genom att utsättas för försök. Naturligtvis får vi dra in alla fjantiga permisar för vi kan ju inte ha folk som springer runt och sprider mjältbrand eller fågelinfluensan.

I praktiken innbär det att vi inför dödsstraff, i andra länder är dödstraffet förenat med stora kostnader, här kan vi göra det till en affärsidé. Jag skulle inte gråta mig till sömns om jag visste att våldtäcksmän eller de som angriper barn användes vid försök. Staten har våldsmonopol de som inte respekterar det skall få smaka på statens vrede.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Varför inte ett ekorrhjul som de måste springa på ett antal timmar per dag? Med lite sinnrikt system skulle man kunna generera elektricitet dygnet runt med en jäkla massa hjul och samtidigt få ner sveriges elförbrukning. :thumbsup: De som är/blir för svaga får byta till försöksavdelningen


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Det jag inte förstår är hur en trevlig fängelsevisit ska få brottslingar att sluta begå brott. Om man kan göra allt man kan hemma (bortsett från att gå ut på stan osv förstås) i fängelset så är det inte mycket av straff enlig mig.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av PurreSnurre:

Varför inte ett ekorrhjul som de måste springa på ett antal timmar per dag? Med lite sinnrikt system skulle man kunna generera elektricitet dygnet runt med en jäkla massa hjul och samtidigt få ner sveriges elförbrukning. :thumbsup: De som är/blir för svaga får byta till försöksavdelningen

Finns ingen energivinst i ditt förslag. Även om mitt förslag var väldigt extremt så kan du väl repektera det och komma med konstruktiv kritik istället för att använda dig av någon juvenil härskarteknik.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Det jag inte förstår är hur en trevlig fängelsevisit ska få brottslingar att sluta begå brott. Om man kan göra allt man kan hemma (bortsett från att gå ut på stan osv förstås) i fängelset så är det inte mycket av straff enlig mig.

'

Instämmer, därför jag väljer Stalin-metoden eftersom den lena silkesvanten, "vården", varken ger resultat
eller ger våra brottsoffer någon känsla av att rättvisa har skipats.

Medlem
Skrivet av Hunken:

Finns ingen energivinst i ditt förslag. Även om mitt förslag var väldigt extremt så kan du väl repektera det och komma med konstruktiv kritik istället för att använda dig av någon juvenil härskarteknik.

Men självklart o store mästare, hör av mig med konstruktiv kritik när jag ser att ett inlägg förtjänar det. Puss på ljumsken bubbisen.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

nått en del glömmer är sammhället.
en person som är farlig måste vi SKYDDA oss ifrån, dvs låsa in han. så gör han sammhället inte nån skada.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Man kanske skulle utvisa folk som är återfallsförbrytare? (jag menar inte bara invandrare utan Ulf Jönsson och Anders Svensson)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Jag skrev inte att en fängelsevistelse ska vara trevlig, jag skrev att saker som att förhindras att besöka eller ens ringa döende anhöriga, vara isolerad från omvärlden och inte få se på TV och äta dålig mat (som vissa i den här tråden tyckte var skitkul och jättebra) inte hjälper till för en lyckad vård av den kriminelle och därför, bevisligen, resulterar i en högre återfallsfrekvens som i sin tur kostar samhället pengar, orsakar lidande o.s.v.

Skrivet av teX:

Instämmer, därför jag väljer Stalin-metoden eftersom den lena silkesvanten, "vården", varken ger resultat
eller ger våra brottsoffer någon känsla av att rättvisa har skipats.

Du väljer inte Stalin-metoden, du väljer något halvhårt mellanting som ger en ökad kriminalitet och ökade kostnader. Vård fungerar, även om det till en början kostar mer än vad man får tillbaka (långsiktigt lönar det sig förstås) och "känslan" av hämnd inte tillfredsställs i lika hög utsträckning. Jag tycker konkreta resultat är mera önskvärt än en "känsla".

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

nått en del glömmer är sammhället.
en person som är farlig måste vi SKYDDA oss ifrån, dvs låsa in han. så gör han sammhället inte nån skada.

Eller så tar man bort alla lagar så behöver man inte gå runt och vara rädd. Kan man liksom bara skjuta personen i fråga utan repressalier.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Själva grejen med fängelse är väl lite att man skan vara isolerad från omvärlden.

Besök kan man väl få och telefonsamtal får man väl göra (inom rimliga gränser) men som sagt att starta upplopp för att man inte fick ringa ett samtal (även om det är till en döende person) visar bara att man ska sitta där.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Namron:

Du väljer inte Stalin-metoden, du väljer något halvhårt mellanting som ger en ökad kriminalitet och ökade kostnader. Vård fungerar, även om det till en början kostar mer än vad man får tillbaka (långsiktigt lönar det sig förstås) och "känslan" av hämnd inte tillfredsställs i lika hög utsträckning. Jag tycker konkreta resultat är mera önskvärt än en "känsla".

Jag väljer Stalin-metoden, en stenhård metod som ger minskad kriminalitet och minskade kostnader. Vård fungerar inte, trots att det till en början kostar mer än vad man får tillbaka (långsiktigt lönar det sig inte heller). "Känslan" av rättvisa tillfredsställs i hög utsträckning med Stalin-metoden. Jag tycker att konkreta resultat är mera önskvärt än att "fjäska" för interner.

Fixed!

Inaktiv
Skrivet av Namron:
Skrivet av Rissan:

Det kanske är sånt man ska tänka på innan man begår brott?

Alla som begår brott gör det med avsikten att inte åka fast. All forskning visar att hårdare straff inte minskar brottsligheten. Tvärtom gör det att kostnaderna ökar (p.g.a. längre fängelsestraff, tightare säkerhet etc.) och att mindre pengar blir över till vård, som i sin tur leder till en högre återfallsfrekvens. Tuffare förhållanden på fängelserna gör också att dessa blir mera av "brottsskolor". Åker man in kommer man ut sju gånger värre.

Hur kommer det då sig att singapore som förmodligen har de strängaste straffen i världen även har minst brottslighet?

Tror du inte dödsstraff, bamburapp och feta böter avskräcker folk från att göra brott?

Singaporianska lagar: [http://www.getformesingapore.com/Info_singaporelaw.htm]

Drug abuse is viewed seriously in Singapore. The death penalty is mandatory for those convicted of trafficking, manufacturing, importing or exporting

Robber who fired gun faces death penalty if convicted

Capital punishment is a legal form of punishment in Singapore. The state has the highest per-capita execution rate in the world, estimated by the United Nations to be 13.57 executions per one million population between 1994 to 1999.

Vandrar folk runt med ak47:or och pepprar krogar och smäller bilbomber på huvudgatan i Singapore (följande har hänt i GBG).

Dessutom är det det/den renaste landet/staden jag vart i under de åren jag funnits på denna planet, och varför kan inte detta införas i Sverige?
Kanske kan chilla lite på rökningsböter, nerskräppningsböter och fortkörningsböter dock.


signatur
Medlem

Låg brottslighet, men till vilket pris?

"Utländska politiska analytiker och flera oppositionspartier, däribland Workers' Party of Singapore och Singapore Democratic Party (SDP), har hävdat att Singapore är en de facto enpartistat. Många betraktar statsskicket i Singapore som mer auktoritärt än sant demokratiskt. Reportrar utan gränser rankade Singapore som 140:e av 167 länder i sitt tryckfrihetsindex 2005."

"Fastän Singapores lagar är ärvda från brittiska och Brittiska Indiens lagar har PAP också genomgående avvisat liberala demokratiska värden, som det klassar som västliga, och hävdar att det inte finns en likadan modell för en demokrati över hela världen. Lagar som begränsar yttrandefriheten rättfärdigas av att man hävdar att de ska hejda uttalanden som kan skapa osämja inom Singapores multietniska och mångreligiösa samhälle."

"Amnesty International har kritiserat Singapore för att ha "möjligen den högsta andelen avrättningar i världen" per capita."

(Wikipedia)

Medlem

ska man på ett lågare stadie (och mer realistiskt för Sverige) så måste jag ju (varning: personlig åsikt kommer) säga att trafiken blivit lugnare (däribland mig själv) sedan höjningen av böterna!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Orkade inte läsa hela tråden, men jisses vad vrede det finns här.

Men ni har rätt: hårdare tag ftw! Piskrapp och ananas upp i rumpan! Jag vill också se hur pass hårda kriminella vi kan odla fram om vi verkligen anstränger oss!


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av noaxark:

Orkade inte läsa hela tråden, men jisses vad vrede det finns här.

Men ni har rätt: hårdare tag ftw! Piskrapp och ananas upp i rumpan! Jag vill också se hur pass hårda kriminella vi kan odla fram om vi verkligen anstränger oss!

Idag då? Finns inga hårt kriminella i Sverige idag? Hur många brott görs av besökare från andra länder då det är i princip ofarligare att åka fast här än att tugga tuggummi på lektion där. Jag snackar om främst om baltländerna.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av noaxark:

Orkade inte läsa hela tråden, men jisses vad vrede det finns här.

Men ni har rätt: hårdare tag ftw! Piskrapp och ananas upp i rumpan! Jag vill också se hur pass hårda kriminella vi kan odla fram om vi verkligen anstränger oss!

Menar du skalad annanas...? För då är det ju inte så farligt. O.O

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av noaxark:

Orkade inte läsa hela tråden, men jisses vad vrede det finns här.

Men ni har rätt: hårdare tag ftw! Piskrapp och ananas upp i rumpan! Jag vill också se hur pass hårda kriminella vi kan odla fram om vi verkligen anstränger oss!

Menar du skalad annanas...? För då är det ju inte så farligt. O.O

Är den skalad och färsk glider den in galant.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av noaxark:

Orkade inte läsa hela tråden, men jisses vad vrede det finns här.

Men ni har rätt: hårdare tag ftw! Piskrapp och ananas upp i rumpan! Jag vill också se hur pass hårda kriminella vi kan odla fram om vi verkligen anstränger oss!

Menar du skalad annanas...? För då är det ju inte så farligt. O.O

:D:D

Fick mig dagens första goa skratt, bockar och bugar.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

12
Skriv svar