Har ni använt bot?

Testpilot
Skrivet av prikk:

väldigt många som har "kompisar" som gjort ditt som datt.. dangerous dave asså..

harakiri, golvis, henko: ni borde fan dra ut tummen ur anus och chilla lite

Prikk: Du kanske ska ta av dig skygglapparna ,
Jag är allergisk mot folk som 1: Fuskar i Onlinespel 2: Inte bryr sig att folk fuskar & är blinda nog att inte inse att fuskare förstör.

Medlem
Skrivet av prikk:

henko: ni borde fan dra ut tummen ur anus och chilla lite

jag kanske trivs med tummen i anus ;E


signatur

shortbow.gif

Inaktiv

är det _jag_ som ska ta av mig skygglapparna harakiri? jag ser ju ett jävligt mkt bredare perspektiv än du.. sluta vara så inskränkt, du spammar ju "lolz fusk i onlinespel!1" hela tiden, medan jag försöker gräva i konkreta händelser/konsekvenser

du får tycka som du vill och jag som jag vill, men kom inte å säg att det är JAG som har skygglapparna


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

även om den här "diksussionen" börjar urarta, så kan man väl inte säga att likgiltighet inför "onlinefusk" är att ha ett brett perspektiv ._.


signatur

shortbow.gif

Inaktiv

"diksussionen"? O_o
att kunna se och argumentera för en fråga från flera håll än den allmänna opinionens är - tycker jag - att ha ett brett perspektiv
även om det kanske är lite uppblåst att applicera den där beskrivningen på en tråd om bottning i wow så..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Testpilot
Skrivet av prikk:

"diksussionen"? O_o
att kunna se och argumentera för en fråga från flera håll än den allmänna opinionens är - tycker jag - att ha ett brett perspektiv
även om det kanske är lite uppblåst att applicera den där beskrivningen på en tråd om bottning i wow så..

Då kanske du ska applicera detta på dina inlägg då istället för att argumentera emot för sakens skull.
I dina senare inlägg har du inte bemött argumenten mer än med sura kommentarer. (skygglappar?)

Nu har antalet bots på min server ökat till nivåerna som det fanns strax innan jul , synd och skam.

Inaktiv

vilka argument? repeterandet att "botar är dåliga för wow! tycker jag!" eller vad?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Testpilot

Varsågod .. ^^ Får man se lite brett perspektiv nu?

Skrivet av Harakiri:

Om man bottat upp ytterligare chars bara för man redan gjort grindet 0-60 redan innan på en annan char så har man vunnit = Omväxling i sitt spelande , även om den ekonomiska aspekten kanske inte är stor så nog fasen har det också inverkan och den blir större ju fler som gör samma sak.

Skrivet av Harakiri:

Det är också en större moralisk aspekt i detta eftersom andra påverkas av detta tex. om många pers bottar då säger folk "jamen kolla alla andra gör ju det" och den onda moralförstörande cirkeln har börjat.
Fuskare i onlinespel påverkar andra negativt oavsett hur jäkla mycket de säger att de inte gör det.

Skrivet av Harakiri:

För att vända på steken - Om priserna var höga skulle de som inte bottar & sålde saker tjäna mer och därmed ha råd med de högre priserna då inga bots sänker dem.

Skrivet av Harakiri:

o verkligen inte moraliskt / fysiskt & server-belastningsmässigt heller , de tar ju upp en serverspot som potentiellt kan ha varit en trevlig ny guildkamrat du kunnat spela med istället för en farmare.

Skrivet av Harakiri:

Nej, det jag säger är att du kan inte påvisa motsatsen dvs att en BOT är BRA för ekonomin.

Skrivet av Golvis:

Jag vill att spelet ska vara jämt för alla som spelar, andra ska inte få fördelar för de är lata.
Det är trots allt förbjudet att använda alla slags botar, ta och respektera det, den regeln finns av en anledning.

Skrivet av Wardancer:

prikk det finns ett jätte enkelt svar. Tillåter blizzard bottar. Svar nej. Alltså använd inte. Skit enkelt.

Skrivet av Golvis:

Jag menar absolut inte att lägga upp nåt som redan finns, herregud...doh :).
Jag tycker det skadar, för alla andra, de som vill kämpa för en sak (ex farma rares), som andra med botar får gratis.
Det handlar om hur det svider i andras ögon.

Skrivet av Repet:

Lägg av för fan. Det är ju bothelveten (fuskande spelare alltså) som ser till att vissa priser rasar till löjligt låga nivåer. Ska vanliga spelare (spelare som inte fuskar alltså) behöva lida av det då? Det är klart som fan att man farmar något annat istället isåfall men poängen är ju att man då behöver ändra på hur man spelar bara för att andra spelare fuskar.

Skrivet av Golvis:

Nej men jag kan ta att någon verklig person farmar, då sliter han lika mycket som andra, men du kanske är så egoistiskt lagd att du ger blanka i att andra lider av det du gör?

Om du nu ändå ska ta upp detta med 50 namn som jag förövrigt inte sade nåt om alls, så är det du sa helt självklart eller?.
Å andra sidan om botägarna är smarta lägger de väl inte ut 50 auctions, utan lite i taget.

En liten fråga bara, skulle du kunna använda en bot i ett spel som tex wow?

Skrivet av Golvis:

Och jag kan se det så här, personer som sliter påverkar ekonomin, botar som jobbar förstör ekonomin.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Om man bottat upp ytterligare chars bara för man redan gjort grindet 0-60 redan innan på en annan char så har man vunnit = Omväxling i sitt spelande , även om den ekonomiska aspekten kanske inte är stor så nog fasen har det också inverkan och den blir större ju fler som gör samma sak.

redan svarat, men kan svara igen.. det har ingen märkbar negativ inverkan (som jag ser det)

Skrivet av Harakiri:

[jidder om moral]

..

Skrivet av Harakiri:

För att vända på steken - Om priserna var höga skulle de som inte bottar & sålde saker tjäna mer och därmed ha råd med de högre priserna då inga bots sänker dem.

redan svarat, men kan svara igen.. saker med stor efterfrågan går fortfarande att tjäna pengar på, och om saker i allmänhet blir billigare för "konsumenter" och du kan välja att antingen vara en konsument eller en säljare i wow, så välj det rätta.

Skrivet av Harakiri:

o verkligen inte moraliskt / fysiskt & server-belastningsmässigt heller , de tar ju upp en serverspot som potentiellt kan ha varit en trevlig ny guildkamrat du kunnat spela med istället för en farmare.

server-belastningsmässigt kan jag gå med på i en viss utsträckning, yep..
serverspot.. nej. det är inget problem.

Skrivet av Harakiri:

Nej, det jag säger är att du kan inte påvisa motsatsen dvs att en BOT är BRA för ekonomin.

varför ska jag påvisa detta? det enda jag behöver påvisa är att det inte påverkar ekonomin negativt.
(jag trodde detta inlägg svarade på sig självt, därför jag inte replyade tidigare)

Skrivet av Golvis:

Jag vill att spelet ska vara jämt för alla som spelar, andra ska inte få fördelar för de är lata.
[innehållslöst moralpladder]

ja, det är ju här skon klämmer, men jag ser det som att om folk vill levla upp sin typ fjärde lvl60 (upp till 70 kan man ju ta sig ändå, det är ju fortf fräscht) så skiter jag i om det är en bot som gör det.. det är ju egentligen helt sinnessjukt att göra nåt i ett datorspel man tycker är tråkigt (iaf under en längre tid..)

Skrivet av Wardancer:

[tjöt om blizzard och regler, yawn]

Skrivet av Golvis:

Jag menar absolut inte att lägga upp nåt som redan finns, herregud...doh :).
Jag tycker det skadar, för alla andra, de som vill kämpa för en sak (ex farma rares), som andra med botar får gratis.
Det handlar om hur det svider i andras ögon.

åter igen tror jag att jag blivit väldigt missförstådd, med tanke på att det jag sagt att jag ser genom fingrarna med är bottar som levlar upp folk när dom redan har.. osv..
och jag har även argumenterat att "kinabottar" inte gör den skada (förutom möjligen är lite småirriterande) som blizzard och ni vill påstå
menar inte spelare som bottar på maxlevel för att dom inte orkar farma

Skrivet av Repet:

Lägg av för fan. Det är ju bothelveten (fuskande spelare alltså) som ser till att vissa priser rasar till löjligt låga nivåer. Ska vanliga spelare (spelare som inte fuskar alltså) behöva lida av det då? Det är klart som fan att man farmar något annat istället isåfall men poängen är ju att man då behöver ändra på hur man spelar bara för att andra spelare fuskar.

redan avhandlat, men kan lägga till att ja, "man" måste ändra på sig för att det finns bottar (se ovan ang missförstånd f.ö.), men går det åt helvete med ditt proffession ska du testa nåt annat... det finns inflation utan bottar också.

Skrivet av Golvis:

Nej men jag kan ta att någon verklig person farmar, då sliter han lika mycket som andra, men du kanske är så egoistiskt lagd att du ger blanka i att andra lider av det du gör?

Om du nu ändå ska ta upp detta med 50 namn som jag förövrigt inte sade nåt om alls, så är det du sa helt självklart eller?.
Å andra sidan om botägarna är smarta lägger de väl inte ut 50 auctions, utan lite i taget.

En liten fråga bara, skulle du kunna använda en bot i ett spel som tex wow?

egoistiskt lagd.. hrm. ptja, det är jag väl då. jag ger blanka fan i vad du tjänar. spelar för mig själv och med mina vänner, för att ha kul i ett datorspel
sue me.
nej, jag skulle aldrig botta.. för hög banrisk.. men OM jag skulle göra det, skulle jag enbart göra det för å levla upp nåt 1-50 typ, för det är jag så evinnerligt less på. betala för att ha tråkigt... nothx

Skrivet av Golvis:

[inga argument]

så harakiri, nöjd?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Testpilot

Japp jag anser mig nöjd.

Efter detta eminenta inlägg som visar hur en psyket hos en potentiell fuskare funkar säger jag bara att det är tur att blizzards straff avskräcker eftersom inget annat gör det.
Den här biten med att skita i regler bara man SJÄLV har kul och vara ögontjänare verkar vara grymt vanligt.

Medlem

Anser mig också nöjd.
Jag finner dock detta meningslöst.
Du har redan din egoistiska sida sagt och bevisad.
Faktum: Du skiter fullständigt i andra och det är ett mirakel att du har vänner i wow med de åsikterna.
Låt oss hoppas att du inte påverkar alltför många hjärnlösa drönare mot din väg mot undergång


signatur

Retro.

Medlem

jag måste bara säga att jag är glad att jag startade denna tråd... 6 sidor nu! hehhe heta disskusioner gillar jag.

Inaktiv

ang att skita i regler så verkar du ha missförstått mig lite.. jag skiter i regler jag inte håller med om, och lyder aldrig nånting bara för sakens skull. kalla det civil olydnad eller nåt
jag skiter inte i regler för att själv ha kul å blabla, det är sjukt uppblåst det där..

golvis: och vilka åsikter syftar du på som skulle hindra mig från att ha vänner i wow? )
att jag inte skulle reporta en kompis som bottar t ex?
hahahaha
skrattretande


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Testpilot
Skrivet av prikk:

ang att skita i regler så verkar du ha missförstått mig lite.. jag skiter i regler jag inte håller med om, och lyder aldrig nånting bara för sakens skull. kalla det civil olydnad eller nåt
jag skiter inte i regler för att själv ha kul å blabla, det är sjukt uppblåst det där..

Vad är skillnaden att skita i regler man inte håller med om resp. skita i regler för o ha kul i ett spel som wow?

Skrivet av prikk:

nej, jag skulle aldrig botta.. för hög banrisk.. men OM jag skulle göra det, skulle jag enbart göra det för å levla upp nåt 1-50 typ, för det är jag så evinnerligt less på. betala för att ha tråkigt... nothx

Behöver jag kommentera?

Medlem
Skrivet av SecretaryOfState:

Hihihihihih, jag tröttnar aldrig på den där bilden


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Inaktiv

harakiri: skillnaden är att du generaliserar för mycket, jag har aldrig gjort nåt mot reglerna i wow förutom att köpa guld, och bottar folk orkar jag inte bry mig.. varför är det en sjukt stor moral dekadens som bör utrotas i dina ögon? vad är så jävla viktigt med att folk ska göra samma sak hundra ggr när så få ens spelar "seriöst" på de levlarna?
non-endgame = no-game


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Om Du hade läst lite mer av det där som Du betecknar som [moraliskt jidder] så tror jag att den moraliska dekadensens förfall skulle stå att finna även för dig prikk.
Harakiri har dessutom redan besvarat frågan...

Inaktiv

det jag benämnde [moraliskt jidder] skulle lika kunna vara om jesus for all I care, det var väldigt out of place och extremt menlöst.
om harakiri svarat på den frågan kan jag fråga DIG varför jag behöver svara på samma frågor om å om igen? jag står ju i jävligt dålig dager om jag inte gör det tydligen, borde inte det gälla för er också?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag skulle tro att Du behöver svara på frågorna om och om igen för att Du i all din vidsynthet också är oehört kategorisk. Det blir väldigt svartvitt och tyvärr är det nog så att det i det som var både out of place och extremt meningslöst också fanns poänger som i alla fall jag tycker gick dig förbi.

Till exempel så handlar det svar (som i alla fall jag avser) som Harakiri gav om att man genom att inte bry sig skapar en trend/process som är självgenererande och som kan föda ytterligare, skall vi säga, självcentrering/individualism.

Du får givetvis vara för/emot/likgiltig inför just bottandet hur mycket Du vill - själv bryr jag mig inte heller så mycket i så motto att de inte stör mig när jag spelar, däremot är jag emot principen att botta och skulle aldrig använda det eller betala någon att göra det heller!

För vad händer om jag gör det? Ingenting gissar jag att Du svarar? ...och det är helt rätt... Men vad är jag beredd att betala för nästa gång, och gången därefter, och gången därefter igen?
Kanske är det så att vi töjer på våra gränser lite granna här och lite där och till slut så skiter vi i samhället som ett socialt fenomen och ser det istället som en mekanism som bara skall betvingas med de medel som står till förfogande? Och då min käre prikk har vi bara de vänner vi har råd med.

hm... Det blev lite Mad Max på slutet - men jag hoppas jag ha gjort det tydligt?

Testpilot
Skrivet av prikk:

harakiri: skillnaden är att du generaliserar för mycket, jag har aldrig gjort nåt mot reglerna i wow förutom att köpa guld, och bottar folk orkar jag inte bry mig.. varför är det en sjukt stor moral dekadens som bör utrotas i dina ögon? vad är så jävla viktigt med att folk ska göra samma sak hundra ggr när så få ens spelar "seriöst" på de levlarna?
non-endgame = no-game

Problemet är väl mest att nån typ av process i fuskares hjärnor tycker :
* Jag är förmer än er andra.
* Jag har rätt att ta genvägar förbi regler och sådant jag inte gillar.
* Jag har den rätten även om det bryter mot reglerna i spelet.

De har inte heller (som bevisats i denna tråd) empati att förstå varför ickefuskare blir sura på dem (Läs: Jidder om moral) , iofs förståeligt för med den empatin fungerande skulle man inte fuska heller.
Därmed som jag sade innan , tur att hot om straff hindrar många , detta verkar fungera

Skrivet av prikk:

det jag benämnde [moraliskt jidder] skulle lika kunna vara om jesus for all I care, det var väldigt out of place och extremt menlöst.
om harakiri svarat på den frågan kan jag fråga DIG varför jag behöver svara på samma frågor om å om igen? jag står ju i jävligt dålig dager om jag inte gör det tydligen, borde inte det gälla för er också?

Du tycker att du svarar på samma fråga om och om igen , grejen är att jag formar om mina argument för att du skall se saken ur olika vinklar , dock misslyckas jag (pga ovanstående) dina svar tyder klart på att du ej förstått.

Medlem
Inaktiv

vi kommer ingen vart av att spamma "du förstår inte" om å om igen.. jag kanske inte förstår vad du menar, och du förstår verkligen inte vad jag menar, om du tror att [moraliskt jidder] hade nån slags relevans osv.

jazman: antar att du tänkt att jag ska ta hela ditt inlägg med en grävskopa salt, men om inte så.. var vänlig sluta använda ord du inte förstår, det låter som en brorduktig-fyraåring som använder sin pappas ord i konstiga kontexter

martyr: vad ska man göra om inte bråka litegranna? svara på den du!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Testpilot

Synd , jag som lade upp allt för en fin diskussion och nu är vi tillbaka på sandlådestadiet igen.

Eftersom inget nytt tillkommit då inga argument bemötts utan det bara argumenteras för sakens skull och för att trösta sitt ego , kommer jag inte lägga fram nåt nytt.

Medlem

Det är bara ett spel.


signatur
Medlem
Skrivet av prikk:

jazman: antar att du tänkt att jag ska ta hela ditt inlägg med en grävskopa salt, men om inte så.. var vänlig sluta använda ord du inte förstår, det låter som en brorduktig-fyraåring som använder sin pappas ord i konstiga kontexter

Nej jag hade inte en enda gnutta salt med faktiskt.
Så ta orden för det de betyder och är det något Du inte förstår så förklarar jag mer än gärna!
(Det är väl snarare så att jag är pappa och har klarat av två 4-åriga bror duktig redan...)

Inaktiv

"[...] att man genom att inte bry sig skapar en trend/process som är självgenererande och som kan föda ytterligare, skall vi säga, självcentrering/individualism. " <-...... nuf said

harakiri: jaså, det är vi, för att du säger det. intressant och ganska otrevligt sätt av dig att försöka få sista ordet i en diskussion som blivit menlös eftersom inget nytt tillförs.
but then again, detta är ett internetforum.. väldigt många fungerar såhär ^^
jag har bemött dina argument, varesig du gillar det eller inte.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jamen då förklarar jag då!

Skrivet av prikk:

"[...] att man genom att inte bry sig skapar en trend/process som är självgenererande och som kan föda ytterligare, skall vi säga, självcentrering/individualism. " <-...... nuf said

Genom att inte bry sig uppstår en situation där flera saker kan hända. Andra slutar kanske också bry sig, de som står för bottandet (t.ex.) ser det som att man tycker att deras "arbete" är ok, det kanske till och med skapas en känsla av att "så länge jag inte berörs spelar det väl ingen roll".
Och varför skulle detta då vara ett problem?

Jo därför att den känsla/situation som skapas föder sig själv. Den kan alltså öka acceptansen för saker som egentligen inte är ok (med vilken måttstock man nu vill mäta ok), men som blivit det genom att man struntat i den/det. Man ställs förr eller senare inför ett nytt val som då sannolikt handlar om att låta bli att bry sig igen eller ta ställning mot. Men skillnaden är att det är lite allvarligare då. Köpa guld --> Använda tredjepartsprogram för att botta --> sälja det bottade guldet --> hyra kineser för att botta åt sig (för att ta ett närliggande, om än överdrivet, exempel).

Jag ser inte många situationer där någon som har slutat bry sig skapar förutsättningar för något positivt. Tvärtom ökar det sannolikheten för att jag kommer att se över min egen situation och se på mina vänner och bekanta som resurser som kan användas för att göra min situation bättre.
Möjligen om man kan ignorera irritationsmoment som inte direkt är skadliga för att på så sätt kunna fokusera på något positivt?

För att sammanfatta så hävdar jag:
1) Om man slutar bry sig så ökar sannolikheten att andra också slutar bry sig med följd att man öppnar möjligheter till att det bara blir värre.
2) Detta skapar i sin tur inga bra förutsättningar för att någon skall bry sig om andra eftersom det först gäller att se om sin egen situation.

Blev det tydligare nu eller har jag rört till det?

Medlem

Hur som helst, att använda en bot, köpa pengar eller ge sig själv fördelar andra kämpar för är lågt, lägre än Glocalnet. Spela nått annat spel då, och ta screenshots och visa dina kompisar. Förstör inte för andra

Inaktiv

problemet är att jag inte ser ett trovärdigt scenario för att det skulle bli "värre", jag tycker inte ens det är "dåligt" nu, så "värre" funkar inte alls för mig..

att jag anmärkte på ditt inlägg var inte för att det var omöjligt att förstå för övrigt, utan för att jag såg det som ett dåligt försök att verka överlägsen, genom att använda ord du uppenbarligen inte bemästrar
"trend/process" liksom.... har du noll självdistans eller måste man kommentera? )
"självcentrering/individualism" hahaha slänga in en ism, kära nån..
"självgenererande" ;D
"Du" överallt som om du skrev ett CV
behöver du fler exempel?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Skriv svar