Årets spel 2007!

Inaktiv
Skrivet av henks:
Skrivet av MortAlbin:

Portal var väldigt nytt och kul. Men om det ska få bli årets spel vet jag inte. Storyn, som kan tyckas vara cool, saknar egentligen någon riktig betydelse. För vissa gamers kan det vara coolt med tårta etc. Men säg att jag skulle förklara detta för min mamma, att jag måste klara alla dessa livsfarliga banor för att få en tårta som pris så skulle hon tycka att det var hur löjligt som helst.

Dessutom var spelet alldeles för kort. Tyvärr är det många spel som varit korta i år, men jag tycker ändå portal var en aning _för_ kort.

Grafiken är även den åldrad och bygger på några års gammal sourcemotor, som ändock blivit uppdaterad med åren (HDR, Motionblur, aliasing motverkande metoder etc) men det når ändå inte fram till standarden för 2007, nu när Cryengine2 och UE3 äntligen släppts.

Man får inte missförstå mig, jag tyckte portal var kul och som sagt nytt, men att det skulle bli årets spel kunde jag aldrig tänka mig. Det brister på alldeles för många punkter för de utmärkelsen.

Denna tråd gör mig besviken på att det som tidigare upptäckt hänger runt flertalet (antagligen i majoritet) "quakenettare" (syftar på IQ-nivån för er som inte fattar... troligtvis de flesta ) likt det visat sig i andra trådar samt i eran nu ej mer eminenta kanal.

Vad har vad din mamma skulle tycka om storyn i Portal när du berättar den för henne för relevans till hur bra story och hur bra ett spel är? Sure as hell beats me.

Personligen tycker jag också Portal är för kort, fast när man tänker på den hederliga gamla klichén "kvalitet, inte kvantitet" så säger det ju sig självt att det inte borde få komma ivägen.

Att komma och påstå att listan är bra eller ej bara för ni själva har ännu mer vinklade åsikter (såvida inte ni lider av schizofreni och därmed utgör flera personligheter) undgår också mitt förstånd när det gäller logiskt tänkande.

Gillar förövrigt hur folk klankar ner på redaktörernas ålder (när de vet hur gamla de är) samt betygsättningsförmåga (om ni inte håller med så kan ni väl skita i att kolla sidan då? ) för att de inte håller med om placeringarna. Go you!

Bra att folk inte vet hur topplaceringar går till. De spädde ju helt klart ut guldmedaljen med silvermedaljen så det blev guld nog åt båda! o:)

Btw, du som hade en åsikt om att Portal inte skulle bedömas enskilt för att det säljs på en DVD med andra spel, haha... Så om ett spel bara säljs över nätet så är det inte ett spel enligt dig eller? Diablo 2 blev plötsligt inte längre ett spel för att det säljs i paket med expansioner och the like. Du vet att du kan köpa Portal enskilt va?

ja det vet jag, men det är såhär serdu, alla kör inte halflife på datorn, många kör med konsol,

och det är liiite svårt att köpa portal enskilt om man ska köra det på ps3 eller 360, fattar du ?

och hur i helvete kan du jämnföra med Diablo 2 ?
när det kom ut så var det 1 spel på 1 skiva.

portal är fortfarande 1 ett av flera spel på en skiva för dom som har 360 eller ps3, alltså inget stand alone spel. COMPRENDE !!!!

Medlem

Jag har varit sugen på COD4 ett tag nu, men när jag såg dess placering på listan så införskaffade jag mig det till PS3 direkt.

Har inte en Wii själv, men syrran har, så jag ska tipsa henne om Super Mario Galaxy, det verkar extremt kul.

Mycket bra lista FZ!

Medlem

Super Mario Galaxy, toppar på alla "årets spel". Min mening, världens mest överskattade spel. Tycker inte det har bland toppen att göra, kanske i platforms spelen. Men inte över alla kategorier. Finns bättre titlar.

Medlem

Så mycket folk här som inte äns spelat SMG som dömmer ut det

Samma gamla Mario? VA!?

Spelet är ju sjukt nyskapande och har nått som många spel saknar. Sann spelglädje!

ElyziuM skrev:

"Mario: Har bara sett när folk spelar det och det enda jag såg var samma dryga Mario.
Alla mario efter Snes versionen har varigt mediokra.
Det kanske borde hamna vid top-20. "

Är du inte klok? Super mario 64? Många gånger utsett till världens bästa spel genom alla tider. Nu har SMG toppat det. Vad säger det dig?


signatur

Wii code: 5902-1749-7534-0253

Inaktiv

Vad gör Portal på delad förstaplats?:\
Klart att det är ett bra spel med massa roliga pussel och Glados och allt men det är så kort! Jag tycker att Mass Effect och Portal borde ha bytt plats.

Medlem
Skrivet av Xarvaz:
Skrivet av f0qnax:

Jag var faktiskt inte så enormt imponerad av Bioshock, det var väl roande ett litet tag men gjorde sig knappast förtjänt av en top 3 placering.

De kom 10?

Nu har du antingen skrivit eller läst fel.

Skrev lite konstigt, jag menade att det känns som att många ville ha med Bioshock i top 3, men jag höll inte med.

Medlem
Skrivet av erikN:

Så mycket folk här som inte äns spelat SMG som dömmer ut det

Samma gamla Mario? VA!?

Spelet är ju sjukt nyskapande och har nått som många spel saknar. Sann spelglädje!

ElyziuM skrev:

"Mario: Har bara sett när folk spelar det och det enda jag såg var samma dryga Mario.
Alla mario efter Snes versionen har varigt mediokra.
Det kanske borde hamna vid top-20. "

Är du inte klok? Super mario 64? Många gånger utsett till världens bästa spel genom alla tider. Nu har SMG toppat det. Vad säger det dig?

Jag har spelat Mario 64 och det var rent utsagt ett skit spel.
Värdelös kontroll to begin with och stora kamera problem och N64 maskinen i hel het fuckade ju upp ögonen för allt var så jävla blur (På verkar inte Marios betyg, det var kasst för sig själv).
Ingen story what so ever som man bryr sig om.

SMG "ser" iaf ut som ett spel som jag skulle kunna tänka mig att spela.
Måste då låna polarens Wii och ladda ner SMG.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem

Helt okej lista fast som många andra tycker borde The Witcher tagit sig in på en top 5 iaf.

Galaxy kan jag inte utala mig om då jag inte spelat det men Portal förtjänar verkligen en första plats

Medlem
Skrivet av rille_001:

Trevlig lista...

Måste dock säga att listan känns 'lite' vinklad,
men smaken är väl som baken, typ.

Håller med dig Men trevlig lista kul att se att portal tog en delad första plats med mario galaxy som är grymt spel!

MFC
Medlem

Det bästa med de delade ettorna är att man äger båda (för en gångs skull)


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag tycker Portal är det bästa som hänt i spelvärlden sedan 3D-skjutaren uppfanns. Action och problemlösning utan pang-pang, och en djupt störande story i botten. Är man en android eller människa? Forskningscentret är uppenbarligen övergivet sedan länge, men vart har alla människor tagit vägen? Jag har kört igenom spelet ett par gånger och läst "powerpoint-presentationerna" som visas i ett par rum och av detta kan man klart utläsa att Aperture Science antingen är en del av Black Mesa-komplexet eller ett forskningsprojekt som hör ihop med detsamma.

Det antyds också i Episode 2 mot slutet, när "Borealis" kommer på tal - ett forskningsfartyg som uppenbarligen slarvats bort nånstans mellan dimensionerna av sagda Aperture Science.

Jag hoppas och tror att svaret på hur Black Mesa, Aperture Science och Gordon hör ihop, kommer i Episode 3.

Under tiden kan man alltid plocka upp gamla The Philadelphia Experiment, som Valve-utvecklarna verkat tittat på...


signatur

Don't just stand there - kill something!

Medlem

tycker det var mycket bra val, dock hade jag nog satt Mario 3:a och CoD4 tillsammans med Portals som delad 1:a, men alla har ju olika tycke och smak men iaf alla tre titlar fruktansvärt bra spel, äger alla

Inaktiv

Gott nytt år på er alla Härligt att Portal kom på delad etta plats ^^


signatur

Arguing on the internet is like running the special olympics... Even if you win, you´re still retarded.

Inaktiv

Bra gjort att sätta dem på delad etta. Nog för att Portals var lite väl kort men det är ett otroligt spel what so ever.

Gott nytt år allihopa!

Medlem

Nu har jag äntligen läst igenom alla 7 sidorna av den här tråden och måste dissa lite...

Det värsta som finns i hela världen är folk som säger "Mario? Vaffan - hur gammal är du?" - just logiken i resonemanget tyder på en otrolig trångsynthet i personen (inte menat som en diss, vissa personer är mer öppna än andra och det får man "leva" med)

Bara för att man är äldre än 7 så kan man inte njuta av roliga spel med "tecknad" grafik (ska inte säga barnslig, för det stämmer heller inte).

Jag skulle vela definera om t.ex crysis & andra våldsspel som barnsliga - hur många av 30-50åringar tror ni tycker våldsspel är "mogna"? Jag tror hellre dessa uppskattar spel som t.ex Mario.

Dessutom så har t.ex Mario fördelen av att vara ett tidlöst spel - vad är crysis om 10år? Det är ju inte ett spel man kommer komma ihåg....

Sen att folk postar blint "Var är då 2an?" utan att läsa tråden... *suck*

Jaja, nu försvann rant:en från mitt huvud - vela bara säga att folk som tycker SMG är barnsligt borde växa upp!

GLHF!

Edit:
Att portal är kort kommer dom undan med tycker jag - finns flera uttryck som bekräftar detta:
"Less is more"
"Kvalitet över kvantitet"
"Man ska sluta när man ligger på topp"
osv. (däremot tycker jag det borde haft multiplayer, det hade kunnat vara ascoolt!)


signatur

Johan Pilestedt

Inaktiv

GOOOTTT NYTTT ÅÅÅÅÅÅÅR
portal är ett fint spel men verkligen bäst i år?

Inaktiv
Skrivet av poppekrull:

GOOOTTT NYTTT ÅÅÅÅÅÅÅR
portal är ett fint spel men verkligen bäst i år?

¨

portal är inte bäst i år, för du skrev ditt inlägg 2008,
portal var bäst 2007.

Medlem

när får vi se vilken som kom 2a?

Inaktiv

aldrig, för vissa här nöjer sig med att ha 2 ettor och fimpa 2an,
rätt så fegt enligt min åsikt,
att ha portal och mario galaxy som delad etta är inget annat ett sätt att få så många som möjligt nöjda.

Medlem

Fel låt vann!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

det är ju dagens ilands problem, att alla aldrig kan bli helt nöjda

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

aldrig, för vissa här nöjer sig med att ha 2 ettor och fimpa 2an,
rätt så fegt enligt min åsikt,
att ha portal och mario galaxy som delad etta är inget annat ett sätt att få så många som möjligt nöjda.

jojo, men du kan ha fler än två ettor, men det finns ju alltid en två om nu inte alla blir ettor, kan ju knappast ha en trea om det inte finns en två

märkligt

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

aldrig, för vissa här nöjer sig med att ha 2 ettor och fimpa 2an,
rätt så fegt enligt min åsikt,
att ha portal och mario galaxy som delad etta är inget annat ett sätt att få så många som möjligt nöjda.

Det är top 50, inte 51, och om två kommer på samma plats fimpar man alltid platsen bakom.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Men vad fan.... Ett förra generationens jävla b-spel kan ju inte mäta sig med Portal det säger ju sig självt! Nej, nu är jag besviken. Top 3 skulle sett ut;
1. Crysis
2. Portal
3. Bioshock

Vilket spel är förre generationen?


signatur

Nämen!

Medlem

Tyckte Portal var charmigt och hade rolig dialog. Tyckte dock sjävla gameplayet var urtrist. Ser inte hur man kan sätta det som bästa spel för ett år.

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av BangBoomBang:

aldrig, för vissa här nöjer sig med att ha 2 ettor och fimpa 2an,
rätt så fegt enligt min åsikt,
att ha portal och mario galaxy som delad etta är inget annat ett sätt att få så många som möjligt nöjda.

Det är top 50, inte 51, och om två kommer på samma plats fimpar man alltid platsen bakom.

trodde listan handlade om placeringar?..
Skulle Carolina Klüft dela första platsen med någon så stryker dom ju inte bort silvret. Nåja nu handlar det ju om spel och inte idrott, men du säger "alltid" platsen bakom, men jag skulle säga att det är "alltid" sista platsen som försvinner...

nåja det är ju en skitsak men märkligt...

Medlem
Skrivet av C.A.B-05:
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av BangBoomBang:

aldrig, för vissa här nöjer sig med att ha 2 ettor och fimpa 2an,
rätt så fegt enligt min åsikt,
att ha portal och mario galaxy som delad etta är inget annat ett sätt att få så många som möjligt nöjda.

Det är top 50, inte 51, och om två kommer på samma plats fimpar man alltid platsen bakom.

trodde listan handlade om placeringar?..
Skulle Carolina Klüft dela första platsen med någon så stryker dom ju inte bort silvret. Nåja nu handlar det ju om spel och inte idrott, men du säger "alltid" platsen bakom, men jag skulle säga att det är "alltid" sista platsen som försvinner...

nåja det är ju en skitsak men märkligt...

där har du fel, man stryker visst bort silvret om två stycken kommer på delad förstaplats, läs hela tråden innan du postar en massa nonsens.

Inaktiv

Då tycker jag det kan vara såhär istället, iaf när det gäller idrott,
folk kämpar och sliter år ut och år in,
och när den stora dagen kommer då vinner 2 stycken guld,

hade det inte då varit mer humant att låta den som kom tvåa efter dom 2 vinnarna får silver, och trean brons ?
så får 4 stycken medalj.
det är ju trots allt en medalj idrotts utövare strävar efter.
Jag tycker det är rent ut sagt är snålt att skippa silvret

Medlem

Jag gillade listan så tummen upp för den

Även fast jag inte spelat det nya mario så tycker jag det är klart kul att ett Wii-spel och även att det är ett Mario som spöar upp alla stortitlar så som Crysis, WiC, CoD4, Bioshock osv osv

Kul också att Masseffect kom så högt upp som det gjorde. Visst det har fått bra recensioner men knappast vad det förtjänade (Av andra tidningar/sidor dvs)

Klockrent.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Inaktiv
Skrivet av Wazz:

Jag skulle vela definera om t.ex crysis & andra våldsspel som barnsliga - hur många av 30-50åringar tror ni tycker våldsspel är "mogna"? Jag tror hellre dessa uppskattar spel som t.ex Mario.

Dessutom så har t.ex Mario fördelen av att vara ett tidlöst spel - vad är crysis om 10år? Det är ju inte ett spel man kommer komma ihåg....

Nja.. jag har sett utvecklingen och vet vad som i folkmun, menas med "barnspel". Det börjar med en skev bild av att en människa sätter sig framför en PC eller konsoll och fördriver tid... En vanlig person uppfattar detta som en hobby och förstår inte hur man kan "slösa bort" sin tid där..
Super Mario Galaxy skulle vara ett barnspel per defiinition. Det går uteslutande ut på att snurra runt till olika planeter där du ska hämta en massa stjärnor för att få fram nya planeter med stjärnor på. Dessa "utmaningar" är hmm.. vågar jag säga det.. tidsfördriv och inget jag skulle tolerera att mitt barn satt och höll på med i mer än nån timme eller så "för skojs skull"..
En 50 åring uppskattar defenitivt grafiken till Crysis... medans de inte tar speciellt seriöst på Galaxy.
Så är det, oavsett vilket av dem man gillar.

Du är galen om du inte kommer ihåg Crysis om 10 år.. har du kanske redan glömt hypen?
Fast du kanske är en sån som inte kommer ihåg din egna datorkonfiguration om 5 år ens..? Precis som om någon skulle glömma sitt Geforce 8800 om 10 år? Nä, nä.. inte en chans.

Vart tog Okami vägen på listan.. Witcher?

Skriv svar