Film: Crysis - DirectX 9 vs DirectX 10

Medlem

Det finns både motion blur och depth of field i DX10-versionen också (det klarar ju DX9 också egentligen?), vilket gör att spelet ser lite mjukare ut.

Medlem

DX9 vs DX10... gå inte i HYPE-fällan.
Titta bara på allt "next gen" skräp som prånglats ut.

Man får lite extra lull lull i sina spel om man spenderar pengar på hårdvara... klart slut.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av simulacra:

Jo, dina ögon har motion blur, om de INTE hade det skulle du omöjligt kunna se filmer, du hade sett varje stillbild för sig och antagligen stört dig ngt så oerhört på det

Vifta med handen snabbt framför ögonen och säg att du ser handen helt definierat hela tiden så tror jag dig

Handen är mycket definierad när jag följer den med blicken.

Fokuserar du alltid mitt i skärmen när du spelar fps?

Precis som noaxark sa: Om man har det från början, varfför lägga till det igen?

Nä, Motionblur är bara en effekt som speltilverkare + MS använder bara för att de börjar få slut på idéer


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Ti.
Medlem

Tycker det är sunt att vara lite "bakåtsträvande" ibland. Tycker inte man ska bara gapa o svälja allt nytt som kommer. Det ska ju vara värt bekymret/pengarna att uppgradera. DX9-DX10 handlar oxå om att välja ett operativsystem och i det valet skiter jag i om man ser någon extra skugga i ett hypat spel som Crysis eller inte om jag inte får ett signifikant bättre system.

Innovation är bra men man ska inte köpa det bara för att det är hett, det är ju bara utbota korkat a´la Paris Hilton.

Medlem

DX9 versionen verkar gå lite långsammare, bör det inte vara tvärtom om de nu ens kör på samma rigg? DX9 bör väl kräva mindre av datorn om nu DX10 är så kraftfullt bra

Inaktiv
Skrivet av cyxor1:
Skrivet av Nolite:

Skönt med reklam för DX10, skriven som en faktamässig nyhet.

Haha, vart fan kommer allt detta bakåtsträvande ifrån?

Minns inget liknande gällande DX8 > DX9.

Därför att övergången från DX8 till DX9 dels gav väldigt mycket och inte krävde ett operativsystem som har halvdana drivrutiner och ger sämre spelprestanda än i XP.

Det finn ingen anledning till att DX10 inte skall släppas till WinXP förutom att MS vill sälja Vista.

Medlem
Skrivet av Ti.:

Innovation är bra men man ska inte köpa det bara för att det är hett, det är ju bara utbota korkat a´la Paris Hilton.

Att jämföra hårdvaruiförskaffande med Paris Hilton är lågt. Ruskigt lågt. Lägre än Glocalnet.:down:

Skrivet av ODDNAME:

DX9 versionen verkar gå lite långsammare, bör det inte vara tvärtom om de nu ens kör på samma rigg? DX9 bör väl kräva mindre av datorn om nu DX10 är så kraftfullt bra

Menar du att spelaren går långsamt? Finns det inte nåt läge på nanosuiten som gör att man blir apstark fast rör sig långsamt?

Medlem
Skrivet av Shimo:

Handen är mycket definierad när jag följer den med blicken.

Fokuserar du alltid mitt i skärmen när du spelar fps?

Precis som noaxark sa: Om man har det från början, varfför lägga till det igen?

Nä, Motionblur är bara en effekt som speltilverkare + MS använder bara för att de börjar få slut på idéer

Du ska inte fokusera på handen, du ska kolla rakt fram, motionblur används på bakgrunder och vissa objekt som rör sig med väldigt hög fart, motion blur har jag väntat länge på...


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

32bit vs 64bit någon? Var stor skillnad på de filmerna med, det "konstiga" var dock att 64bit materialet funkade lika bra på 32bit system..
Men ja, skillnaderna är ganska många mellan dx9 och dx10, dx10 klarar helt enkelt av att rendera mer i bild utan att det tar lika mycke kraft. Det är väl den mest uppenbara skillnaden utan att man går in på tekniska termer.
Motionblur är en bra grej bara det används rätt, kolla på filmer, de spelas i väldigt låg framerate, men det syns inte pga att allt som rör sig blir suddigt. Man behöver kanske bara 30fps för att man inte ska uppfatta att det hackar om det görs helt rätt, att sen det gör att man bara får 30 fps istället för 60 om man stänger av det är en annan sak

Medlem

Motion blur i vissa bilspel är coolt när man trycker på turbo/nitro.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Oj, impressive shit i DX10-filmen när monstret vrålade, riktigt häftigt. Fortfarande tveksam till gameplayet ^^

Medlem

[quote=kabex]

Skrivet av Ti.:

Innovation är bra men man ska inte köpa det bara för att det är hett, det är ju bara utbota korkat a´la Paris Hilton.

Att jämföra hårdvaruiförskaffande med Paris Hilton är lågt. Ruskigt lågt. Lägre än Glocalnet.:down:

Paris Hilton saknar nödvändig mjukvara.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av cyxor1:

Tycker det är extremt kul att alla de som bashar DX10 inte har DX10-kort själva
Iaf, DX10 ska ju vara en mer optimerad API - alltså är det fullt möjligt att spelet är både snyggare och flyter bättre i DX10.
Den första generationens DX10-kort lär inte va helt världsbäst på det, nej, men jag tror nog de kommer klara av den första generationens DX10-spel utan problem faktiskt. Har ett 8800GTS själv och är nöjd, skulle dock rekommendera ett HD2900 till någon annan då det är mer prisvärt.

Notera fetstilen i citatet, skulle aldrig köpa ett grafikkort för flera tusen baserat på hur jag tror att det kommer att prestera...

Den dagen kommer när även jag sitter med både Vista och DX10-grafikkort, men då är det när jag vet hur det presterar.

Medlem
Skrivet av Katana:
Skrivet av Clabbe:

Tycker att det blir svårare och svårare att se gubbarna i spelen. Tror jag föredrar att lira lite mindre grafiska spel på pc och tar de grafiskt avancerade på min ps3.

jo, blir så när man klämmer in mer buskar å mer detaljerade miljöer/gubbar osv. många top-spelare, iaf i bf2, ställer ner grafiken, skuggor osv, för att enklare kunna se fienden.

Då kan de ju lika gärna skita i att lägga in såna "detaljer".
Miljöerna är ju till för att utnyttjas, gömma sig i det täta buskaget eller gräset, jättekul att möta nån som har stängt av allting så det ser ut som lego, där sitter man i sin buske och tror att man är gömd...

Medlem
Skrivet av noaxark:
Skrivet av simulacra:
Skrivet av Shimo:

Haha, jag kommer iallafall stäna av motionblur ^^ Mycket "naturligare" och crisp bild i dx9-skogen. Dammpartiklar kanske, men motionbur?
Mina ögon har iaf inte eftersläp. Dessutom klarar min TFTskärm utmärkt av att 'simulera' mutionblur

Jo, dina ögon har motion blur, om de INTE hade det skulle du omöjligt kunna se filmer, du hade sett varje stillbild för sig och antagligen stört dig ngt så oerhört på det

Vifta med handen snabbt framför ögonen och säg att du ser handen helt definierat hela tiden så tror jag dig

Just därför gillar jag inte motion blur. Om mina ögon redan har det, varför lägga till extra? Då blir det ju inte verkligare -- snarare tvärtom.

Håller med dig helt o hållet.

Motionblur: "Finns redan i ögonen" så varför lägga till mer?

Depth of field: Objekt som ligger i periferisynfältet ska kanske vara suddiga ja, men hur vet spelet var jag tittar med mina ögon?

HDR: Enda tekniken som jag tycker tillför nånting, även om den ofta är överdriven...

Dessa tre "nya" tekniker kan vara användbara i machinima, för att få till filmiska effekter, såsom depth of field för att få publiken att fokusera på de saker man som regissör vill att de ska fokusera på.
Men i ett spel där du själv styr vad du tittar på och vad du vill göra så tillför de inte mycket enligt mig. Stjäl bara prestanda som kunde använts till vettigare saker.
Så förhoppnigsvis kommer vi alltid att kunna stänga av o sätta på just de effekter vi vill ha för att få en bra balans mellan prestanda/ögongodis.

Medlem
Skrivet av peter_lovgren:
Skrivet av noaxark:
Skrivet av simulacra:
Skrivet av Shimo:

Haha, jag kommer iallafall stäna av motionblur ^^ Mycket "naturligare" och crisp bild i dx9-skogen. Dammpartiklar kanske, men motionbur?
Mina ögon har iaf inte eftersläp. Dessutom klarar min TFTskärm utmärkt av att 'simulera' mutionblur

Jo, dina ögon har motion blur, om de INTE hade det skulle du omöjligt kunna se filmer, du hade sett varje stillbild för sig och antagligen stört dig ngt så oerhört på det

Vifta med handen snabbt framför ögonen och säg att du ser handen helt definierat hela tiden så tror jag dig

Just därför gillar jag inte motion blur. Om mina ögon redan har det, varför lägga till extra? Då blir det ju inte verkligare -- snarare tvärtom.

Håller med dig helt o hållet.

Motionblur: "Finns redan i ögonen" så varför lägga till mer?

Depth of field: Objekt som ligger i periferisynfältet ska kanske vara suddiga ja, men hur vet spelet var jag tittar med mina ögon?

HDR: Enda tekniken som jag tycker tillför nånting, även om den ofta är överdriven...

Dessa tre "nya" tekniker kan vara användbara i machinima, för att få till filmiska effekter, såsom depth of field för att få publiken att fokusera på de saker man som regissör vill att de ska fokusera på.
Men i ett spel där du själv styr vad du tittar på och vad du vill göra så tillför de inte mycket enligt mig. Stjäl bara prestanda som kunde använts till vettigare saker.
Så förhoppnigsvis kommer vi alltid att kunna stänga av o sätta på just de effekter vi vill ha för att få en bra balans mellan prestanda/ögongodis.

Har du någonsin hört talas om TrackIR? Där man rör på huvet för att titta runt. Blir dock lite uggle varning (de kan inte röra ögonen) och ögon mitt i skärmen.

Medlem
Skrivet av Outzider:

Den där huntern eller ailen eller vad de var låter som ett tåg.

Den låter exakt som T-rex i Jurassic Park blandat med Tripodsen från War of the Worlds

För övrigt är folk blinda? Ser ni inte fysikeffekterna på röken etc på Hunter filmen???


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

tjat tjat tjat... bara för ni inte har råd med ett riktigt dx10 kort

det är sjuk skillnad på dx10 och 9 versionerna... om ni inte ser det kanske ni lär stänga av eran inbyggda ögon motion blur

Inaktiv
Skrivet av robbis:

tjat tjat tjat... bara för ni inte har råd med ett riktigt dx10 kort

det är sjuk skillnad på dx10 och 9 versionerna... om ni inte ser det kanske ni lär stänga av eran inbyggda ögon motion blur

Dom stora skillnaderna är ju inte i grafiken utan i vad dom spelar upp, det är ju liksom inte ens samma sekvenser.

En rättvis jämförelse hade vart en förscriptad sekvens (den första filmen är ju utmärkt exempel på en sådan) och visa lika mycket av båda, samt sida vid sida så man såg båda samtidigt.

Den första filmen var extra löjlig, eftersom DX9-versionen hade sämre kompression och själva videomaterialet var suddigare än DX10-ditot. Vinklat? Nä, aldrig


signatur

Oh thou that see'st our sorrow, it follows us even thus;
For today we are Gods, but tomorrow pray Hell have mercy on us

Medlem
Skrivet av kabex:
Skrivet av Ti.:

Innovation är bra men man ska inte köpa det bara för att det är hett, det är ju bara utbota korkat a´la Paris Hilton.

Att jämföra hårdvaruiförskaffande med Paris Hilton är lågt. Ruskigt lågt. Lägre än Glocalnet.:down:

Skrivet av ODDNAME:

DX9 versionen verkar gå lite långsammare, bör det inte vara tvärtom om de nu ens kör på samma rigg? DX9 bör väl kräva mindre av datorn om nu DX10 är så kraftfullt bra

Menar du att spelaren går långsamt? Finns det inte nåt läge på nanosuiten som gör att man blir apstark fast rör sig långsamt?

Haha lul, jag tycker han gjorde rätt i att jämnföra
me PARIS hon e la snobben av allt och alla som
bara köper saker utan uppfattning av någon
ting i hela *vla världen..

I alla fall tror jag att dx9 vs dx10 versionerna
kommer skilja ytterst lite, det är som sagt
skuggorna , ljuset , röken lite grann men frågan
är om det är värt en uppgradering eller inte.

Jag kommer i alla fall att vänta och pröva i
dx9 med mitt x1950XTX , förhoppningsvis
är det lika skojj ;).

Som john carmack mannen själv säger
varför rusha dx9 har fortfarande kvar att ge.

Medlem

ser riktigt naajs ut med DX10 blir å test med 8800GTX 768MB kortet

123
Skriv svar