Med Halo 5: Guardians valde den nya (eller numera "nya") Halo-studion 343 Industries en annan väg. Du spelade inte alltid som Master Chief utan ibland tog du rollen som Locke – på jakt efter den ikoniska Halo-hjälten. Tilltaget uppskattades av långt ifrån alla, vilket teamet är medvetet om.

I senaste numret av Games TM (via Neogaf) erkänner seriens franchise manager Frank O'Connor detta men även att kritiken är befogad.

We took some digs for storytelling in Halo 5, but they were absolutely merited. We very much realized that people wanted Master Chief's story of Halo 5. We definitely marketed in a way that we hoped was going to bring surprise, but for some fans and certainly fans of Master Chief, it was a huge disappointment because they wanted more Chief.

O'Connor hävdar att studion lärt sig av allt detta och inser att spelarna blivit oerhört fästa vid Master Chief under de senaste femton åren. ("Vi underskattade verkligen detta.") Han hintar om att framtida Halo-titlar kan, istället för fler huvudpersoner, flytta fokuset en aning för att göra världen både mer realistisk och uppslukande. Mer Master Chief blir det tvivelsutan.