Nyligen avslöjade Take-Twos kvartalsrapport att företaget avbrutit utvecklingen av ett oannonserat spel. Arbetet hade kostat 53 miljoner dollar, cirka 450 miljoner kronor. Bloomberg följde upp (betalvägg) med uppgiften att det handlade om ett superhjältespel med arbetsnamnet Volt, och att det utvecklats av Hangar 13 (som tidigare gjort Mafia 3 och Mafia: Definitive Edition).

FZ har fått tag på fler uppgifter om spelet och nedläggningen. En källa (som vill vara anonym) med direkt insyn i utvecklingen bekräftar för FZ att det rörde sig om ett superhjältespel. Den avslöjar också att kostnaden var högre än 53 miljoner dollar.

"Problemen med själva spelet blev för många, det blev 'feature creep'"

– Det är ett tredjepersons actionäventyr, säger källan till FZ. Mycket utspelas online, lite som i Destiny. Men problemen med själva spelet blev för många, det blev "feature creep". Det skulle ha singleplayer och multiplayer, en öppen spelvärld, det skulle vara narrativt drivet, science-fantasy... Det var sjukt många element.

Volt var Hangar 13:s egna idé, och var ett helt unikt IP med egna superhjältar. Från början gick projektet under namnet Rhapsody, men det förändrades och blev med tiden spelet som skulle ha blivit Volt. Källan har hört flera uppgifter om när spelet var tänkt att lanseras, men inget konkret releasedatum. En spelbar version till sommarens E3-mässa ska ha diskuterats.

Var nedläggningen Take-Twos beslut?
– Ja. Take-Two vinstredovisar, där fattades beslutet. Det offentliggjordes eftersom kvartalsrapporten är öppen. 2-3 minuter senare fick alla på studion ett mail. Och så ringde telefonerna ganska mycket... Dagen efter hölls ett synkmöte där de förklarade varför det meddelades som det gjorde: det var för att förhindra insidertrading.

Hur känns det efter nedläggningen?
– Det är blandat beroende på vem man frågar. Många är ledsna och besvikna, vi ville skeppa Volt, man vill avsluta det man gör.

Hangar 13 har gjort Mafia 3 och Mafia: Definitive Edition (bilden). Det senare fick fina betyg.

Källan tycker att Take-Two borde ha lagt ner Volt för länge sen. Då hade det blivit mindre jobbigt för medarbetarna.

– Det här borde ha beslutats för två år sedan. Det talas om 53 miljoner dollar... den siffran är större. Har man lagt så mycket pengar måste man släppa någonting, att ställa in så sent blir en chock för alla.

Är det så här i hela branschen?
– Det är ganska vanligt, man hör från alla håll att spel läggs ner eller försenas.

Källan säger att det saknas organisering i branschen, att det inte finns några fackförbund att prata med. Men den tillägger att facklig närvaro inte hade påverkat det här nedläggningsbeslutet.

"Det talas om 53 miljoner dollar... den siffran är större."

Tycker du att fack motarbetas, eller saknas det för att branschen är ung?
– Det är nog följden av en ung bransch tror jag. Själv har jag inte sett att det motarbetats, men det har förekommit ganska nyligen med Activision Blizzards försök att
lägga locket på vad som händer där borta.

Har folk blivit uppsagda där du jobbar?
– Inga fast anställda har fått gå, däremot konsulter och frilans. Jag vill inte vara specifik med hur många, men fler än vad som känns okej.

Varför går du ut med det här?
– Jag är så jävla frustrerad. Vi är ett bra gäng som jobbar ihop, men så kommer publishers långt över våra huvuden och säger nej. Vi har inget att säga till om. Samtidigt är vi hårt styrda på grund av att vi måste signera ett NDA för att få arbeta.

– Branschen är projektbaserad – du är inte bättre än ditt senaste projekt. Tänk när nästa arbetsgivare frågar "Vad har du gjort de senaste fyra åren?" Hur går man vidare från det? Det är inte en skitbra start på en arbetsintervju när man måste förklara att det som man spenderat de senaste åren med att slita för, har bedömts som "inte bra nog för release".

Funderar du på att byta jobb?
– Det gör man alltid i spelbranschen. Om Naughty Dog ringer så svarar man.