I februari är det dags att återvända till den robotfyllda post-apokalypsen i Horizon Forbidden West, men redan nu kan vi i viss mån börja planera hur vi ska forma vår version av Aloy. I det senaste numret av Game Informer finns det en hel del information om spelet, och en vänlig Reddit-användare har delat med sig av den.
För att utveckla Aloy har vi ett klassiskt färdighetsträd (skill tree), och det ska finnas sex olika grenar:
Warrior, som fokuserar på närstridsattacker
Trapper, som lägger ut diverse fällor
Survivor, som kretsar kring hälsa och resurser
Infiltrator, där smygande är det främsta redskapet
Hunter, som förbättrar avståndsattacker
Machine Master, som gör Aloy bättre på att hacka maskiner
För att testa våra förmågor finns det en ny sidoaktivitet vid namn Melee Pits. Där ska det bjudas på utmaningar som vi inte bara får anta kommer med någon form av belöning, utan även lär oss nya kombos. Och på tal om belöningar ska sidouppdragen över lag ge bättre utdelning än tidigare, så att de känns värda att lägga tid på.
Uppgradering av vapen sker vid en ny Workbench-mekanik, och med hjälp av maskindelar man samlar på sig från fiender kan till exempel uppgradera sin pilbåge så att den klarar av en ny typ av ammunition, som de nya giftpilarna.
Horizon Forbidden West släpps 18 februari till Playstation 4/5.