På tisdag, den 17 januari, är det dags för den första stora uppdateringen av #Star Wars: The Old Republic. Och i och med patch 1.1 tar nästa fas för #Bioware vid. Det är nu de ska bevisa att de kan underhålla ett mmo med nytt, fräscht material som får fansen att stanna kvar och fortsätta betala måndasavgiften.

FZ ringde upp James Ohlen, game director, för att prata om nästa veckas Rise of the Rakghouls och framtiden för SWTOR.

– Vi måste hela tiden ligga steget före. Vi är tvungna att övertyga fansen om att Bioware kommer fortsätta jobba hårt och det här är vårt sätt att säga till dem: "Se, här får ni en ny flashpoint, bugglösningar, en uppdaterad operation – som enligt mig stöper om den helt – och helt nya inslag."

1.1:s nya flashpoint är tillgänglig för både republiken och imperiet.

Kaon är en färsk planet som i nuläget är exklusivt tillhåll för den nya flashpointen, Kaon Under Siege. Uppdraget är tillgängligt enbart för spelare som nått level 50 och är ett storytungt och skräckinjagande kapitel med en betydande del av spelets karaktäristiska multiplayer-dialoger.

– Vi producerar två olika slags flashpoints; storydrivna och mer klassiska mmo-instanser. Den här tillhör definitivt den tidigare kategorin.

Mer Esseles och mindre Hammer Station, med andra ord. Gruppens uppgift är att säkra en allians och för att göra detta måste vi sätta stopp för en växande armé av mycket kompetenta och vapenrustade rakghouls. Men något egentligt slut på konflikten är inte att vänta, eftersom det här blott är historiens första del. Avslutningen får vi i mars i form av ännu en flashpoint.

Bara början

Enligt Bioware är detta en relativt liten uppdatering och att vi i fortsättningen kan vänta ännu fylligare patchar med – förutom flashpoints – utvecklad spelmekanik, singleplayer-innehåll, guild-tillägg, rymdstrider och storskaliga räder för upp till 16 spelare. Just en sådan, Operation: Karagga's Palace, får på tisdag flera nya bossar och skalan på uppdraget tredubblas. Särskilt den sista kampen ska vara något som får oss att tappa andan av hänförelse.

Långsiktig planering är a och o för Bioware. Bakom deras väl förseglade dörrar vet man hur uppdateringarna fram till 2013 kommer att se ut och arbetet stannar aldrig upp. James menar att den goda framförhållningen till stor del beror på en bra sammanhållning.

Som synes siktar Bioware på en patch som slår an en läskig stämning.

– Trots att mmo-team är gigantiska har vi lyckats hålla gruppen enad. Och det är ett absolut måste, eftersom det är så många bitar som måste falla på plats. Nya flashpoints innebär till exempel att vi behöver färskt röstmaterial och dessa behöver spelas in långt i förväg.

Förutom en ny flashpoint och en förstorad operation så får spelarna också kantutjämning, bättre balansering och en del andra mindre och större uppdateringar. Bioware lovade vid releasen av sitt mmo att detta bara var början på deras resa tillsammans med fansen. Nu är det upp till bevis. Är du övertygad?