– 1 plus 1 är lika med 3.

Nej, William Ho är inte någon kvacksalvare från 1800-talet. Han är design director på #United Front Games, företaget som gav oss #Modnation Racers. Oändligt modifierbara gokart-spel som lånade lika mycket från Mario Kart som modern gatu- och leksakskonst. Men Modnation är ett avslutat kapitel, nu har United Front nämligen halvt om halvt slagit sina påsar ihop med #Media Molecule och gjort kartspel av Littlebigplanet. En ekvation där summan ska bli mer än delarna.

– Kombinationen var egentligen ofrånkomlig, menar Erick Waas, som är director of product development vid SCEA San Diego.

Att bomba söta små sackgirls är vardagsmat i Littlebigplanet Karting.

När #Sony tussade ihop United Front och Media Molecule föll bitarna på plats ganska snabbt. Och när jag testar spelet är det ingen tvekan om dess delade ursprung. Min Sackboy poppar upp i en rymdskeppsformad kartongpod mitt i ett “craftverse” fyllt av planeter med racingpotential. Jag får bara testa ett par av dem, men allra först vill jag utforska min garderob. Precis som LBP-prefixet kräver finns här mängder av klädesplagg, skinn och attiraljer att välja mellan. Men nu kan man också modifiera sitt fordon. Jag bygger en skräcködlebil där stolen står i det vidöppna gapet, ratten är en blomma och hjulen läskflaskekapsyler. Ändrar mig och bygger en pansarvagn. Och sen en svävarmotocykel. Eller kanske en jättelik humla.

Väl i spelet (jag testar både Battle mode och vanliga racing-läget) känns det mesta som att vara tillbaka i Modnation. Levande banor, hysteriska strider och ett tillfredsställande sladdsystem. Men det har en stark (och inte alls oäven) bismak av LBP. Man kan örfila varandra, använda änterhake och – naturligtvis – modifiera typ allt man ser. Bygga om banor, plocka ihop egna vapen och till och med göra egna spellägen.

Ingen väg att åka på? Svinga dig framåt!

– Vi ville bygga vidare på det med #Littlebigplanet Karting, förklarar William Ho uppriktigt. Det är mer än ett kart-spel, det är ett kart-äventyr.

Ho är naturligtvis mer än bara en kille som gillar små, snabba bilar. Han är också medietränad och manad att sälja in sitt kommande spel. Men faktum är att Littlebigplanet Karting faktiskt har möjligheterna att ta sig förbi det klassiska kart-upplägget och vidare in i något mer. Exakt vad det kan bli är svårt att sia om – med kraften från ett enormt kreativt community bakom sig kan det ju teoretiskt sett gå hur långt som helst – också efter att ha tillbringat lite tid med spelet. Jag får se sidscrollande banor, banor med uppifrånperspektiv och Erick snackar om feta bosstrider i ett mer uppdragsbaserat äventyrsläge. Det ser lovande ut, men för att ett plus ett faktiskt ska bli tre krävs det att den där hemliga konstanten gör sitt till. Communityt är vad som kommer få Littlebigplanet Karting att blomma ut på riktigt.