I onsdags morse pratade jag i vanlig ordning spel på Gomorron Sverige. I direktsändning fick jag frågan om vad jag trodde om ryktena om att #Microsoft skulle köpa #Mojang för två miljarder dollar. Jag svarade att det inte var minsta problem att fatta om Microsoft vill betala så mycket för Mojang, men att jag inte alls trodde på ryktena. Det skulle nämligen gå mot allt Mojang stått för enligt mig.

Fem minuter senare hade jag fått ändra uppfattning helt. Jag hade tvärt om fått affären bekräftad av källor som står mycket nära Mojang och som jag litar fullt på. Att Mojangs vd Carl Manneh via sms avböjde att kommentera saken var närmast ett omvänt bevis på riktigheten i ryktena; något slags hemliga förhandlingar pågick, det är enda gången han och Mojang inte svarar på frågor.

Så en kvart efter att jag förnekat ryktena, sa Rapport att SVT:s spelexpert tvärtom i princip bekräftade dem. Och själv satt jag strax i studion igen och försökte förklara vad som höll på att hända.

Krönikör Arnroth fick snabbt ändra åsikt i SVT i onsdags.

Det blev en dag med intervjuer även i Aktuellt och på Sveriges Radio. Orsaken var både att jag är något slags spelexpert på SVT, men också att jag skrivit boken "Ett år med Mojang" och därför rimligen kan tänkas ha en viss insyn i hur bolaget fungerar.

I stort sett fick jag följande tre frågor av alla.

"Alla som har råd skulle köpa Minecraft för två miljarder dollar om de fick chansen"

Fråga 1: Varför betalar Microsoft så mycket för Mojang?

Svar: Lätt som en plätt att svara på, alla som har råd skulle köpa #Minecraft för två miljarder om de fick chansen. Det stora värdet är varumärket och communityt, men det finns dessutom starka intäktsströmmar från spelförsäljning, serverprenumerationer och licensiering. Allt som görs med Minecraft tycks bli en succé, vare sig det är Lego, skumvapen eller spelguider.

Fråga 2: Varför säljer Mojang till Microsoft?

Svar: På pappret rätt logiskt. Vem skulle säga nej till 14 miljarder kronor? Plus Minecraft är ett tämligen färdigt spel, det lever ute hos spelarna nu, studion mer underhåller än utvecklar det. Det går knappt att stoppa in mer saker i pc-versionen, mycket handlar just nu om att uppdatera mobil- och konsolversionerna till samma nivå som pc-versionen. Det är saker som, åtminstone rent teoretiskt, ett storföretag klarar bättre än ett litet. Dessutom har Mojang alltid haft ett fint samarbete med Microsoft, om de nu ska sälja så är Microsoft den mest logiska partnern ur deras perspektiv. De har alltid blivit behandlade med respekt och förståelse av Microsoft, ändå sedan första kontakterna 2009 faktiskt.

Några av de omkring 60 miljoner som köpt Minecraft. (Foto: Thomas Arnroth)

Fråga 3: Varför blir folk ändå så upprörda då?

Svar: Det är en betydligt knepigare fråga. Här har du min personliga syn på det hela.

Det grundläggande svaret tror jag är enkelt och långt bortom miljarder kronor och internationella storaffärer: Markus Persson älskar att göra spel, eller som han brukar säga, att koda. Jag har ungefär 15 timmar bandade intervjuer med honom – en liten skatt skulle jag vilja påstå – som jag gjorde under 2012, året jag följde honom och Mojang mycket nära. Genom alla intervjuer är just detta den röda tråden, hur mycket han tänker på programmering, hur han liksom försvinner in i egen zon när han kodar, hur det är hans favoritplats. Hur våra intervjuer ofta inte fick vara för långa om han var inne i en period av kodning, det bröt flödet för mycket (det här var när han var som mest engagerad i numera nedlagda #0x10c). Efter en fest en gång bad han till och med om ursäkt för att han varit så disträ; han hade nämligen funderat på hur han skulle göra vissa beräkningar för att rymdskeppen skulle fungera.

Jag misstänker alltså att en av de stora orsakerna till affären kan vara just detta: Mojang är inte längre något som gör kodning möjligt eller roligt för Notch, utan har tvärt om blivit något som står i vägen för det.