Några nya spel finns heller inte i pipelinen; man har inte ens lyckats få ut #Cobalt, spelet man utvecklat tillsammans med indiestudion #Oxeye och #Fatshark under flera år.

Persson, Porser och Manneh har haft fyra fantastiska år utan motsvarighet i spelhistorien, år som varken de eller vi kommer få uppleva igen. Men Minecraft behöver inte Markus Persson längre. Scrolls behöver inte Porser. Persson, Porser och Manneh behöver inte mer pengar heller; de har dessutom bevisat sig och sin kompetens, bevisat att man kan komma från ingenstans och bygga ett av världens mest kända spel och en av mest hajpade spelstudiorna i världen på några år.

På mässor är Notch fortfarande mångas hjälte, men på Twitter har det stundtals varit mindre trevligt. (Foto: Thomas Arnroth)

Det är fullt begripligt att lusten att driva bolaget vidare plötsligt kan falna – särskilt om man upplever att allt man får för det är skit, hat och anfall från spelare som tycker att Minecraft är deras egen ägodel. Att vara kreativt geni är också att vara känslig; nätet med alla dess fördelar (fördelar som Notch dessutom vurmar för) är inte alltid bästa platsen för det, särskilt inte som många tycks anse att både han och hans spel på något sätt tillhör dem.

Men klart det går att förstå chocken över affären. Minecraft, Mojang och Notch är ju själva symbolen för hur små indiespel kan utmana de etablerade företagen och systemen. Minecraft slog igenom precis när den stora indievågen började komma under 2009 och 2010. Inte nog med det, Notch tog upp kampen för de oberoende spelutvecklarna och kritiserade både #EA, Microsoft och andra jättar. Fram till i somras har det inte heller funnits några indikationer på att bolaget skulle säljas, snarare tvärt om. Så sent som i maj skrev Rolling Stone att Notch skulle driva bolaget i minst tio år till. Om studion inte skapat en vettig uppföljare till Minecraft innan dess, skulle han lägga ner allt. Själv gick Notch snabbt ut och förtydligade vad han menat egentligen, nämligen att Mojang skulle använda pengarna de tjänade under de första tio åren, för att kunna jobba ytterligare tio år – även om det inte skapades någon ny succé. Då tänkte han sig alltså 20 år till med studion.

Självklart har vi därför bilden av att inget är till salu, och framför allt inte till ett gigantiskt multinationellt bolag som genom åren känts allt annat än indie. Men folk får faktiskt ändra sig, både Minecraft och Mojang ägs till största delen av Markus Persson; han är ingens gisslan, ingen slav och egentligen bara ansvarig inför sig själv.

Jag tror att en nyckel är det där han skrev på Reddit om att han försökt göra det rätta. Det har han.

Minecraft kan snart släppa indiestämpeln och ansluta sig till ett av världens största företag. (Foto: Thomas Arnroth)

Alla som köpt sitt Minecraft får alla uppdateringar för evigt, det har inte kommit något #Minecraft 2. Vi är så vana vid det att vi inte ens inser att det är väldigt ovanligt och, faktiskt generöst, i spelvärlden. Han har inte lagt några hinder i vägen för piratkopierare, i början kunde man nästan uppleva att uppmuntrade det. Han står upp för frihet på nätet, donerar pengar till kampen för det. Han slåss för indiesar, han ordnar till och med gigantiska och lyxiga fester som är gratis för alla – och där indiesar är VIP:ar. Han har gett bort sin vinst till medarbetarna, han tar av sina egna pengar för att kunna genomföra Minecon. Listan är lång.

Jag säger inte att han är någon slags gud, god, eller alltid gör rätt, bara att han alltid stått för sina principer, både i ord och handling. Eller med hans egna ord: Han har försökt att göra rätt.

Och folk blev ändå skitarga.

Varför skulle någon vilja stå kvar i det, om man kan sälja sitt bolag, bli av med problemen och bli snuskigt rik på kuppen?

Fotnot: Hur de anställda på Mojang och människor i dess omedelbara närhet känner är en annan sak; där kan nog finnas fog för både besvikelse och identitetskris. Det har skrivits en del om huruvida Markus Persson ska vara kvar i bolaget efter en eventuell affär; jag skulle säga att en mycket mer central fråga för själva spelet är om Jens "Jeb" Bergensten och de andra blir kvar. Men om det vet jag inget annat än att det torde framstå som en helt annan sak att jobba för Microsoft än Mojang.