Inför E3 röjde #Konami att ett HD-paket med #Metal Gear Solid 2, #Metal Gear Solid 3 och #Metal Gear Solid: Peace Walker är på väg till Xbox 360 och Playstation 3. Vart tog då det första spelet vägen, kan man undra, och till EG har #Kojima Productions kreativa producent Yoshikazu Matsuhana förklarat varför.

– Självklart ville vi inkludera det och få till en komplett samling. Men, som du vet så var Metal Gear Solid 1 en PSone-titel. Det har en väldigt, väldigt låg polygonmängd. Spelet var på sin tid någonting nytt och uppfriskande, men att bara ta det som det var in i HD-eran skulle förmodligen inte ha så mycket mening för oss. Vi gör tvåan och trean med ett specifikt arbetsflöde, där målet är att ta spelet, bibehålla vad det var och samtidigt introducera det till en ny generation. Vi kan helt enkelt inte göra det på det sättet med Metal Gear Solid 1 eftersom det är väldigt föråldrat vid det här laget, säger Matsuhana.

– Om vi skulle göra Metal Gear Solid 1 skulle vi vilja ta oss mer tid till det. Inte bara höja upplösningen på texturerna, inte bara få saker att se snygga och tillputsade ut, utan gå tillbaka och tweaka en del av gameplayet, tweaka storyn för att uppdatera saker och göra det på ett bra sätt. Inte bara en re-master, utan kanske mer av en re-imagining. Vi vill göra det någon gång längre fram, men det kommer ta tid. Det är inte något vi arbetar med just nu.

Vad tror du Kojima skulle tjäna mest på att förändra om en nyversion av #Metal Gear Solid blir av?