AssCreed-serien och dess upplägg och story har blivit för komplext och en smula otympligt för seriens nybörjare, menar spelets Creative director Alex Hutchinson. Vid Game Developers Conference-mässan i San Francisco förklarade han att det är dags att sticka hål på seriens komplexitet vad gäller spelmekanik och historia.

– Jag tycker att ett av glädjeämnena med att ha en ny karaktär och ett nytt universum är att vi kan strippa ner det och gå tillbaks till grunderna. Jag tror att det finns ett element i Ezio-trilogin... Jag tror det är väldigt svårt att ta bort saker när du har en story som fortlöper från spel till spel och är väldigt konsekvent, säger Alex Hutchinson.

– Det [AssCreed II] är ett otroligt komplicerat spel, det har många olika features, det är ett långt spel och att få folk att förstå så snabbt som möjligt är en stor utmaning. Vi vet att vi har en inlärningskurva, vi vet att vi behöver introducera massor av nya spelmekaniker, så det vi kikade på var att reducera tiden för lönnmördande. I Assassin's Creed III lovar vi dig att du inom 30 sekunder efter att du har stoppat in skivan kommer att lönnmörda någon. Det är ett löfte.

Annat intressant som Alex Hutchinson berättade var att historien i AssCreed III sträcker sig över 30 år och att spelet alltså utspelar sig både före och efter den amerikanska revolutionen. Han lovade också att fastän Amerika vid denna tidpunkten knappast hade lika stora och majestätiska byggnader att klättra uppför som i Europa och Mellanöstern, så får spelarna ett antal kyrkor att klättra upp i. Men istället för höga byggnader skiftas en del av fokuset i den senaste delen till vildmarken, vilket låter spännande.