Skaparen av #Heavy Rain och #Beyond: Two Souls, David Cage på #Quantic Dream, berättar i en intervju med Gamesindustry att han tror att spelbranschen måste förnya sig för att överleva.

– Den här branschen kommer att dö om den inte försöker vara mer innovativ och komma på nya idéer. Det är bra att du kan skjuta på monster, det är kul och kommer alltid att vara framgångsrikt. Men samtidigt – varför inte ge spelare valmöjligheter? Ge dem olika alternativ, säger han.

David Cage säger att det inte är upp till honom att bestämma vad spelbranschen ska göra och inte göra, utan att han bara talar för sin egen studio.

– Jag skulle inte vara intresserad av att göra mjukvara för att sälja bra kring jul. Jag respekterar folk som gör detta, men det är inte hur jag ser på mitt jobb. Jag är intresserad av att använda detta medium till att uttrycka saker och utlösa djupare känslor. Jag tror att du kan göra det om du gör filmer, TV-serier och så vidare... Alla uttrycksformer är väldigt bra för detta. Men i spel hoppar vi och skjuter bara. Vad sägs om att prova något annat?

När FZ recenserade Heavy Rain berömdes storyn och ambitionen att försöka skapa något nytt. Och David Cage menar att spel har potential att faktiskt framkalla ännu mer känslor och vara ännu mera fängslande än andra medium.

– Det är ett fantastiskt medium. Det är galet vad du kan göra med det här eftersom förhållandet du har med upplevelsen är så annorlunda gentemot vad du har med något annat. När du kollar på en film är du bara passiv. När du ser en berättelse är berättelsen bara berättad för dig. Men när du är i ett spel berättar du berättelsen. Du kan bestämma vad som ska hända. Och du kan göra din egen berättelse baserad på dina val och dina moraliska beslut. Det är fascinerande.

Vad tycker du – behöver spelbranschen mer innovation?