Playstation-konsolen föddes ur ett misslyckat samarbete mellan #Nintendo och #Sony, ett misslyckande som sistnämnda gick som segrare ur. Du är säkert en av oss som är glada över att det inte riktigt blev som de båda jättarna hade tänkt sig. Det är denna typen av till synes världsliga misstag som tagit oss från #Crash Bandicoot till idag, den 20 februari då den japanska jätten höll en hel spelvärld som gisslan.

Ryktena
Vi har varit omringade av rykten kring en kontroll med pekskärm och inbyggd Move-funktion. Det har tisslats och tasslats om spärrar mot begagnade spel, något som fick de flesta att ilsket slamra ned några väl valda ord i kommentarsfält runt om på internet. Flertalet rykten har gällt hårdvaran, fyra gigabyte i ramminne, processor med åtta kärnor från AMD, något vi hört från flertalet anonyma källor. Vi skulle även få se en ny Playstation Eye-kamera och reklamfinansierade spel. Men rykten i all ära, visst känns det konstigt att läsa om dessa när vi har allt svart på vitt?

Sanningen
Strax efter tolvslaget intog Andrew House scenen och avslöjade vad som komma skall. Efter det obligatoriska pratet kring hur företaget ska förändra sättet vi spelar och hur vardagsrummet inte längre är centrumet för Playstation, utan att det är spelaren – Playstation 4. Men det är inte Andrew House som står för detaljerna, utan upp på scen bjuds Mark Cerny, som varit med under utvecklingen av konsolen. Han berättar hur konsoler gått från att vara just konsoler, till att bli något större.

Många av ryktena som publiceras under de gångna veckorna visar sig vara sanna. Kontrollen ser ganska exakt ut som på den bild vi publicerade tidigare under veckan, en bild som ni hittar en liten bit upp. Den har en pekyta, en ljuspanel och har stöd för Playstation Move. Playstation 4 kommer att ha en kamera som känner av djupet framför den och riktningen på kontrollen. Enligt Sony kommer "share"-knappen vara en rejäl boost för sociala interaktioner. Det kommer också finnas möjlighet att plugga in hörlurar och rumble-funktionen ska vara förbättrad.

Under showen diskuterades bland annat Gaikai och vad det innebär för Playstation 4. Tänk dig att du besöker Playstation Store och ser något du skulle vilja testa. Istället för att ladda ner och vänta på att detta ska bli färdigt, så kan du med ett knapptryck börja spela, samtidigt som hela spelet laddas in.

Konsolen utrustas med 8 GB RAM, Sony menar att det gör konsolen mer utvecklarvänlig. Du kommer nu kunna spela samtidigt som konsolen kan hantera bakgrundsjobb. Tack vare RAM-minnet kommer du också kunna stänga av konsolen och återuppta din spelsession på exakt samma ställe. Konsolen inspireras av kraftfulla datorer och använder en X86-processor. Den kommer också ha en generös hårddisk.

Missa inte att höra några framstående utvecklare prata om nextgen-konsolen.

Releasen är satt till julen 2013. Mer specifika än så vill inte Sony vara i nuläget, det ryktas till och med om att vi i Europa kan tvingas vänta till mars 2014.

Vi fick inte heller se den faktiska konsolen. Kanske sparar de den godbiten till E3?

Spelen – här ser du alla trailers!

  • Det började med att vi fick se imponerande videor på grafikmotorer som Unreal Engine och Havok. Det första riktiga spelet vi fick se, var från Mark Cerny själv – Knack. Ett mysigt spel, där en robot ska ta sig an elaka vättar.

  • #Killzone: Shadow Fall var ett annat spel som visades upp. Planeten Vecta är uppdelad i områden, ett för ISA och den andra för Helghast. Naturligtvis har de minst sagt aggressiva helghanerna något ondskefullt i kikaren och utför ett attentat mot ISA vid en kontrollstation. Vi fick se en förvånansvärt fullspäckad gameplay-trailer, där imponerande detaljer varvades med spektakulära vyer och häftiga eldstrider.

  • Det blev inget nytt från David Cage och hans #Quantic Dream, däremot fick vi se ett imponerande teknikdemo som demonstrerade vad man kunde göra med hjälp av kraften i Playstation 4 och en ny spelmotor. Imponerande var bara förnamnet.

  • #Capcom visade ett spel som hade arbetstiteln Deep Down, vilket utspelade sig i vad som verkar vara en underjordisk grotta som huserade en drake. Hur mycket ren gameplay filmen innehöll var något oklart, men det såg mäktigt ut.

    Square Enix: "Se fram emot E3"

  • #Square Enix visade upp en teknikdemo som vi redan sett: Agni's Philosophy. Det som intresserade mest var dock att de berättade att de utvecklar en ny del i Final Fantasy-serien till Playstation 4. Vi ska tydligen se fram emot E3.

  • Jonathan Blow, mannen bakom #Braid, kommer att släppa #The Witness till Playstation 4. Enligt Blow är PS4 den enda konsolen som det vackra äventyret släpps till inom "releaseramen".

  • #Blizzard dök upp som gubben i lådan och berättade att #Diablo III var på gång till såväl Playstation 4 som föregångaren.

    [video=13601]

  • En av veckans hetaste snackisar, #Destiny, tillkännagavs för Playstation 4. #Bungie bekräftade också exklusivt innehåll för Playstation-spelarna.

  • Infamous: Second Son är ett nytt spel från #Sucker Punch. Det släpps exklusivt till den nya konsolen och kommer, lite likt #Watch Dogs, handla om paranoia och om hur övervakade vi är.

  • Och på tal om övervakning och paranoia: #Watch Dogs bekräftades för Playstation 4. Faktum är att det blir en lanseringstitel.

  • #Drive Club är en realistisk racingtitel från en utvecklare som tidigare inte hängett sig åt realism: Motorstorm/serie Motorstorm-studion #Evolution.

  • #The Witcher 3: Wild Hunt kommer också till Sonys nya konsol. #CD Projekt berättar att de kommer testa gränserna för Playstation 4. Det är den polska studions första spel till en Playstation-konsol.