För många blev Youtube en motreaktion mot de stora mediabolagens spelsajter. Helt plötsligt satt där vanliga gamers och uttryckte sina ärliga åsikter utan filter. Men det dröjde inte länge förrän de stora utgivarna insåg vikten av synas i dessa sammanhang och allt fler har börjat lägga stora marknadsföringsbelopp på kreatörer på Googles videosajt.

Machinima, ett av de största nätverken för videoskapare inom spel, har dock gjort bort sig. Tidigare i veckan stod det klart att de mottagit stora summor pengar från Microsoft mot att deras kanaler la upp videos som var positiva mot Xbox One och dess spel. Utan att berätta att de fått betalt för det, något som såklart inte gillades av den amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket.

De två första kanalerna fick så mycket som 127 000 och 255 000 kr för att skapa filmer som genererade mellan 250 000 respektive 730 000 visningar. Senare fick fler partners i deras nätverk möjlighet att vara med på dealen som då gav en dollar per tusen visningar - utan att kräva att de berättade att Microsoft betalat dem att vara positiva.

Enligt Microsoft var detta inte en del av affärsuppgörelsen och när det upptäcktes ska de ha krävt att kommunikationen åtgärdades. Machinima har erkänt misstaget och har åtagit sig att inte upprepa misstaget.