När #Id Software skapade Doom, ett av de mest ikoniska actionspelen i någonsin, arbetade inte särskilt många på studion. Utvecklingen tog heller inte längre än ett år. Idag tar det betydligt längre tid, och kräver hundratals utvecklare, att skapa ett AAA-spel.

För att ge oss en inblick i denna komplicerade process fick Vice följa med bakom kulisserna hos The Coalition, skaparna av aktuella #Gears of War 4. Då befann de sig i den sista kritiska veckan innan certifieringen.

At this point of the process, most of what players think of as game development has been over for months. There are a lot of unmanned desks. Level designers aren’t designing levels. Artists and sound designers aren’t creating new sound or art. Most of the people in the building have rolled off the project and are either on vacation or in the very early stages of the next project. Only a dozen people are even allowed to touch the code. The time for new ideas, as far as Gears 4 is concerned, is over.

Den lilla kärngruppen träffas tre gånger varje dag för att att utvärdera buggar och ta beslut om de behöver fixas eller inte. En del mindre fel finns det helt enkelt ingen anledning att fixa, riskerna att man får följdbuggar är för stor. Särskilt så nära inpå certifieringen. Vissa dyker också bara upp när man spelar på ett särskilt sätt, något studiochefen Rod Fergusson kommenterar:

– If you play the game like an asshole there’s not much we can do.

Artikeln gräver djupare i denna sista fas av spelutveckling men det finns också ett par fördjupningar att dyka ner i. Artikeln "A Bug's Life" tar till exempel en närmare titt på hur buggar i spel faktiskt uppstår. Totalt innehåller artikelserien fyra läsvärda delar.