Då Vice City i stort bygger på GTA3 tänker jag främst diskutera vilka nyheter man kan finna i spelet. Men då säkert några av läsarna av någon anledning inte har en aning om vad GTA är så kan en kort repetition vara på sin plats. I GTA tar man rollen som mannen med namnet som om inte annat tvingar en att gå med i maffian, Tommy Vercetti. I GTA placerades man i Liberty City, en metropolis som lider av storstadssyndrom som gäng, gangsters, korrumperade politiker och självklart en kraftfull maffia. Man är helt fri att röra sig i staden och förskansa sig alla fordon man kommer över (oftast genom att ta dem i besittning på en mindre laglig väg). GTA var kanske det första spelet som verkligen lät spelaren röra sig helt fritt i en stad och känslan av frihet infinner sig verkligen när man bara kör omkring i staden utan något speciellt mål för att titta på omgivningarna.

Till en början handlar jobben oftast om enklare chaufföruppdrag, men senare får man göra allt från att lönnmörda suspekta individer och stjäla värdetransporter till att sno exklusiva lyxåk. Även om det finns en central handling genom spelet finns det en mängd sidouppdrag att utföra, varav vissa är för stadens olika gäng. Här gäller det att välja rätt gangstergäng att hjälpa, eftersom man riskerar att bli en måltavla hos deras rivaler. Självklart har man därför även tillgång till allsköns små och stora vapen som alla maffiamedlemmar sig bör.

Även om Vice City som tidigare sagt bygger på i stort sett samma motor som GTA3 (möjligen med några små grafiska förbättringar) så finns det ett antal förbättringar för att ändå göra spelet intressant.

Vice City

Om Liberty City skulle kunna vara en halvskum stad i nordöstra Amerika så är Vice City paradiset i Florida, i alla fall på utsidan. Här finner man palmer i varje gatuhörn, vidsträcka stränder, exklusiva golfklubbar, lyxvillor, höga skyskrapor och en stor flygplats. Men tittar man lite närmare så hittar man även slumkvarteren; Little Havanna och Little Haiti där de olika gängen styr och ställer. Vice City är något mindre än Liberty City då staden till exempel är byggd på bara två stora öar istället för tre. Dock föredrar jag ändå den nya varianten då staden är så mycket vackrare.

Motorcyklar

En av de stora nyheterna i Vice City är att man nu även kan utföra sina illdåd på en motorcykel, moped eller scooter. Det finns fyra varianter varav alla har sina fördelar och nackdelar, vilket snabbt gör att man får en egen favorit (förutom scootern då den är så in i h**vete slö). De är snabbare än de flesta bilar och kan dessutom enkelt ta sig fram bland andra motorister och fly in på smågator. Problemet är att man flyger ganska ordentligt om man krockar och får då istället ta till fötterna för att fly från polisen. Motorcyklarna är helt klart min personliga favorit i Vice City, oavsett de eventuella riskerna de innebär.

Helikopetrar

Alla som spelade GTA3 kommer ihåg flygplanet vilket i stort sett var omöjligt att få att likna något annat än en skottskadad pingvin i luften. I Vice City hittar man däremot något klart roligare, nämligen helikoptrar. De kan användas för att snabbt förflytta sig över hela kartan och kan oftast användas på innovativa sätt för att klara uppdrag, eftersom de kan landa vart som helst. Även om det krävs lite träning för att bemästra dem så erbjuder helikoptrarna en ovärderlig möjlighet att fly undan polisen och andra illvilliga personer.

Fastighetspamp?

I Liberty City var Tommy Vercettis mål aldrig att ta över staden, men hans planer på världsherravälde har börjat födas i Vice City. Därför kan man en bit in i spelet införskaffa fastigheter över hela staden; allt från lyxklubbar och stripteasebarer till taxibolag och tryckerier. Dessa kräver till en början en ansenlig penninginvestering. Innan man har någon nytta av fastigheten krävs det dock alltid att man utför några uppdrag. När dessa är genomförda så kan man använda fastigheten för att spara spelet och dessutom med jämna mellanrum hämta hem en del av vinsten.

Förvänta er inga överraskningar med Vice City. Det är väldigt likt GTA3 och alla nyheter är i stort sett beskrivna ovan. Men GTA3 var ett riktigt bra spel, så därför kan inte Vice City ha misslyckats helt heller. Istället är det faktiskt riktigt underhållande, de timmarna det varar. Tyvärr är spelet nämligen klart kortare än föregångaren och då det liksom GTA3 också saknar multiplayer tar det, oavsett alla sidouppdrag, inte alltför lång tid att ta sig igenom. Men nu är visserligen GTA ett av de få spelen jag kan ta fram långt efter jag klarat det bara för att få glida runt i staden. För er som verkligen gillade GTA3 är Vice City ett måste, och för er som vill ha ett riktigt underhållande spel och har lite pengar över så är det också ett bra köp. Men förvänta er som sagt inte ett spel att sitta med aktivt mycket mer än en vecka.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
Geforce3 64MB