Det är mycket möjligt att det finns de som gillar nyversionen av #Dungeon Keeper. Förmodligen har de aldrig spelat originalet och får därmed inte år av nostalgi grusad av ett spel lockar med obefintlig prislapp men som gärna bekantar sig med din plånbok. Som tur är utgör det bara en femtedel i veckans mobilsvep!

Titel: Foxtrot!
Plattform: Ios, Android
Pris: 15 kr (Ios), 16 kr (Android)

Det är svårt att inte lockas av #Foxtrot! och dess härliga retrografik. Men när man väl lurats in i spelets värld väntar en rejäl örfil. Räven man spelar tycks älska att falla ner i gropar och springa in i gröna kyckling-fiender. Kontrollen är fullkomligt hänsynslös och gör mig tandgnisslande galen redan vid andra banan. Man håller ner ett finger på skärmen åt det hållet man vill gå, och för att hoppa trycker man på skärmen med ytterligare ett finger. Det låter simpelt va? Dessvärre är kontrollens precision ur fas. Räven hoppar sällan åt det hållet man vill och gör han det hoppar han inte tillräckligt långt. När Foxtrot! väl funkar som det ska (vilket det sällan gör) är det ett helt okej men inte särskilt minnesvärt. För att uppskatta spelet måste man antingen vara oerhört envis eller bara älska motgångar.

Betyg:
[score=2;l]

Köp till Android
Köp till Ios

Titel: Dungeon Keeper
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis (Ios, Android)

På bara några dagar har tower defense-spelet #Dungeon Keeper fått ta emot tonvis med negativ kritik – med all rätta. Det är fullkomligt respektlöst mot serien och mot fansen. Om du ser fram emot en mobilversion av den ursprungliga PC-versionen får du fortsätta drömma. Spelet kommer nämligen inte i närheten av den. Med sitt free to play-upplägg blir det många och långa väntetider för att ens komma vidare. Något som får de flesta att antingen ge upp eller falla offer för mikrotransaktioner. Man bygger upp sin håla och anlitar byggararbetare med ädelstenar som man vinner vid simpla och tråkiga strider, en valuta som sällan räcker till. Enda alternativet om man vill fortsätta spelandet är att vänta minst fyra timmar tills undersåtarna har byggt färdigt, eller plocka fram plånboken. Om du värdesätter din tid och pengarna du har på kontot är det här definitivt inte ett spel att försöka sig på.

Betyg:
[score=1;l]

Skaffa till Android
Skaffa till Ios

Titel: Gamebook Adventures 9: Sultans of Rema
Plattform: Ios, Android
Pris: 45 kr (Ios), 35 kr (Android)

Att spela #Sultans of Rema är som att läsa en bok. Men istället för att passivt läsa sig till hur författaren bestämt handlingens utgång är man med och påverkar den. Det krävs inte mycket ansträngning eller tankeverksamhet för att spela. Istället kan man luta sig tillbaka, läsa berättelsen, titta på illustrationerna och samtidigt ändå känna att man kontrollerar det hela. Det känns verkligen som att utvecklarna har tänkt på att göra spelet så anpassningsbart som möjligt. Dels kan man välja mellan tre svårighetsgrader, där man i den enklaste kan bläddra igenom sidorna och bara njuta av berättelsen, och den svåraste där valen har större påverkan. Om teckensnittet, bakgrunden eller storleken på texten inte passar kan man ändra den i menyn. Likaså är det möjligt att stänga av musiken som spelas non-stop och som emellanåt blir lite för mycket.

Sultans of Rema fokuserar mer på äventyret än striderna. Och här kommer det svåra in. Som vilken bok som helst tilltalar den förstås inte alla. Men gillar man spännande fantasy à la Prince of Persia, och kan hålla koll på massvis med påhittade namn är det garanterat en bok man inte vill lägga ner.

Betyg:

[score=4;l]

Köp till Android
Köpt till Ios

Spana även in

Titel: Gunman Clive

Plattform: Ios, Android

Pris: 15 kr (Ios), 14 kr (Android)

Bertil Hörberg står bakom detta svenskutvecklade action- och plattformsspel. Det har inspireras av 16-bitarseran och klassiska titlar som Mega Man och Robocop vs. Terminator. Spelet sticker verkligen ut från mängden visuellt, med miljöer mycket väl skulle kunna vara från en gammal tecknad western-rulle. #Gunman Clive fick fin kritik när det släpptes 2012, och med en otroligt hög mysfaktor är det inte särskilt konstigt.

Köp till Android
Köp till Ios

Titel: Kingdom Rush
Plattform: Ios, Andoid
Pris: 7 kr (Ios, Android)

Somliga säger att #Kingdom Rush är ett måste för fans av tower defense-spel. Många av dem anser också att det är den absolut bästa titeln i genren till mobil plattform. Till skillnad från katastrofala Dungeon Keeper känns det balanserat nog för att vara riktigt roligt att spela. Man begränsas inte av hemsk väntetid och dyra mikrotransaktioner. Små förändringar kan ha enorma betydelser för vilka som går segrande ur striden. Och viktigast av allt: spelets variation gör det roligt ända fram till slutet, och upphör aldrig att vara utmanande.

Köp till Android
Köp till Ios

Titel: Gamebook Adventure 3: Slaves of Rema
Plattform: Ios, Android
Pris: 45 kr (Ios), 35 kr (Android)

Slaves of Rema är fyra år gammalt, men tack var spelboksupplägget är det även tidlöst. Spelet har samma upplägg, moment och funktioner som uppföljaren Sultans of Rema. Båda titlarnas handlingar utspelar sig i samma ökenlandskap. Ändå funkar det bra att ta dem valfri ordning. Så om sultanerna imponerar lär även #slavarna göra det.

Köp till Android
Köp till Ios

Håll utkik efter

Titel: Moebius
Plattform: Ios, Android

Jane Jensen, modern till hyllade peka och klicka-serien Gabriel Knight, lyckades via Kickstarter inte bara skramla ihop pengar till ett spel utan även till en hel studio. Det grafiska äventyret #Moebius blir det allra första spelet från #Pinkerton Road. Det är en andlig uppföljare till just Gabriel Knight, och handlar om ett mordmysterium i Venedig. Spelet släpps till Ios i år, och förhoppningsvis även till Android i samma veva. Skulle du råka sitta på en Windows-mobil lider det ingen nöd på dig om du har PC-, Mac- eller Linux-dator hemma.