Det börjar med att jag får en achievement för att ligga på ett bord och vara nästan död, medan den skäggige Price förtvivlat försöker återuppliva mig. #Modern Warfare 3 tar vid precis där #det andra spelet slutade, och jag, Soap McTavish, är illa däran. Så fort jag fattar vad som pågår blir skärmen svart och jag belönas alltså för min prestation. Grattis.

Men nu är jag inte längre Soap. Faktum är att jag inte är någon av de kända karaktärerna längre, utan i början spelar som Derek ”Frost” Westbrook, en Delta Force-soldat som tillsammans med några vänner slåss mot en invaderande styrka på Manhattan. Varför just Manhattan? För att skyskrapor ser bra ut på bild, förstås. Jag springer genom gatorna och skjuter upp-poppande Helghast, eller nej, ryssar ska det vara. Men misstaget är förståeligt, då de både ser ut som och beter sig som bad guys från valfritt actionspel de senaste tio åren, och till och med har rödglödande bildförstärkare i pannan.

Raketer har ingen effekt på omgivningen. Battlefield 3 har skämt bort oss.

Det börjar alltså nästan fånigt dramatiskt. Ryssarna ligger i New Yorks hamn – ja ALLA ryssar, eller åtminstone hela deras flotta ligger av någon anledning i hamnen och trycker. Så kan vi ju inte ha det, så när Frost skjutit ner en helikopter eller två snör han på sig dykardräkten och simmar ut i en översvämmad biltunnel för det första av spelets många stämningsfulla nivåintron. Det är lite kusligt att glida omkring bland sjunkna bilar och flytande lik. Trångt är det också, så klaustrofobin gör sig påmind. Tills jag simmar ut i själva havet och illusionen faller sönder fullständigt när jag måste navigera mig fram genom en trång men osynlig korridor.

Synliga väggar

Call of Duty-spelens stora styrka är, och har alltid varit, att de på ett mästerligt sätt skapar en korridor-shooter där du inte ser, eller inte tänker på, korridorens väggar. Därför är det lite ledsamt att inse att Modern Warfare 3 inte är lika bra på detta som föregångarna. Eller så är det kanske bara jag som vant mig vid spelmotorn, som varit densamma sedan 1700-talet ungefär.

Visste du att havet består av 10 gånger 10 meter stor glaskorridor? Nu vet du!

Medan andra gått vidare och gjort stora framsteg när det gäller inlevelse har #Infinity Ward stått och stampat lite i samma gamla hjulspår (ja, jag vet, två metaforer på en gång, kalla mig Refaat om du är gammal nog att komma ihåg honom). Och eftersom jag recenserat #Battlefield 3 bara någon vecka innan jag sätter mig med Modern Warfare 3 är det extra, nästan plågsamt påtagligt. Om du hoppar över ett stängsel i Battlefield 3 sätter din karaktär handen på det, häver sig över och har på det hela taget en betydligt bättre känsla av tyngd, tröghet och att du faktiskt är närvarande i spelets värld.