Tjeckiska #Illusion Softworks, eller #2K Czech som de numera kallar sig, har en imponerande historik. Spel som #Hidden & Dangerous och #Vietcong har mottagits med höga betyg och de tillhör några av mina personliga favoriter.

I augusti 2002 släpptes #Mafia, ett knappt år efter det stilbildande #Grand Theft Auto III. Spelen delade många drag och personligen tyckte jag Mafia var överlägset på de flesta punkter, inte minst vad gäller berättandet och atmosfären.

Spekulationer blir verklighet

Uppföljaren till Mafia har varit ett hett diskussionsämne ända sedan det första tillkännagivandet sommaren 2003. När det "officiella" beskedet kom för tre år sedan jublade fansen, och sedan dess har vi blivit retade med läckra skärmdumpar och korta trailers. Snart är väntan över, och det här är vad du har att vänta.

Som gangster är man inte alltid polisens favorit.

Berättelsen tar sin början när huvudrollsinnehavaren Vito Scaletta återvänder hem till den fiktiva staden Empire Bay som andra världskrigsveteran. Den redan småkriminelle Vito dras in i en klassisk gangsterhistoria genomsyrad av våld, pengar och korrumption. Utvecklarna har beskrivit det första spelet som mer troget den romantiska och klassiska bilden av gangstergenren, medan Mafia II har en djupare, mörkare och mer tragisk berättelse.

I en intervju gjord av tidningen Xbox World 360 uppges att spelytan är knappt en tredjedel så stor som Liberty City i #Grand Theft Auto IV, vilket innebär att den är ungefär lika stor som i det första Mafia. Personligen är jag lite oroad över spelplanens storlek - kommer den ge upphov till klaustrofobi? Å andra sidan ger den utvecklarna mer utymme att göra en mer detaljerad och levande värld. Än så länge är det alldeles för tidigt att prisa eller kritisera Mafia II på den punkten. I samma tidning nämner Alex Cox, speldesigner hos 2K Czech, att speltiden för huvudstoryn, exklusive sidouppdrag, från start till slut beräknas till 15 timmar.

De största framstegen som gjorts de senaste åren är utan tvekan inom grafikdepartementet. I de mångtaliga trailers som släppts genom åren visar utvecklarna upp den egenutvecklade grafikmotorn The Illusion Engine. Ägare av feta grafikkort med stöd för DirectX 10 och 11 lär bli en aning besvikna då motorn är uppbyggd runt DirectX 9. Trots det ser både konsol- och pc-versionerna lysande ut, men datorspelare får i vanlig ordning njuta av högre upplösning och andra pc-exklusiva funktioner.