Överskattade filmer

Medlem

Inglorious Bastards
Godfather
Scarface
Nyckeln Till Frihet
Pulp Fiction
Se7en
The Big Lebowski
Fight Club
Apocalypse Mow
300

Har alltid tyckte att filmerna ovan har varit grymt överskattade båda av sin "fanbase", filmkritiker och finsmakare. Finns ju folk som till och med tar till nävarna när man ens nämnder sin åsikt kring vissa av filmerna, speciellt Fight Club(no pun intended).

Medlem

Oj jag gillar typ alla de filmer du har på listan, förutom 300 som bara är en okej underhållningsfilm.
Du får gärna föklara varför du ogillar dem och vad för favorit filmer du själv har.

Medlem

Scarface, Apocalypse Now, och Seven är tre av mina absoluta favoriter.
Godfather, Fight Club, och Pupl Fiction håller jag även högt.

Intressant att höra varför de uppfattas som överskattade?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

"Seven" håller fortfarande idag, den är tät och kittlar fantasin. "Apocalypse Now", bygger på en ganska tunn bok, och balanserar mellan olika teman, och jag själv blir ganska uttråkad av Coppolas berättarkonst.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Seven är en stilstudie i hur en bra thriller ska vara, kan mycket väl vara världens bästa. Kealy, vad tycker du är en bra thriller?

Skrivet av walter_iego:

"Seven" håller fortfarande idag, den är tät och kittlar fantasin. "Apocalypse Now", bygger på en ganska tunn bok, och balanserar mellan olika teman, och jag själv blir ganska uttråkad av Coppolas berättarkonst.

Angående Heart of Darkness. Om du menar tunn som inte så många sidor så ja det stämmer men boken i sig är tidlös vilket Apocalypse Now bevisar.

Medlem

Läst lite kommentarer och, det är intressant att se vad folk har olika uppfattningar.
Petti: " Gudfadern, den är bara... tråkig. Samma med Scarface "

Jag kan bara anta att du 'trollar', annars borde du ta och se om de båda.

onT; finns sååå mycket överskattade filmer. Av allt skit som kommer ur Hollywood tycker jag 9/10 är överskattat bullshit. Till exempel "Avatar", visst den var välgjord. Men vilket jävla hype det var om skiten. Och 3D är overrated som fan det med. Och 'The Dark Knight" för något år sedan, lika jävla hype'ad , men inte fan var den så bra heller. Och 'Paranormal Activity' vilken dålig 'wannabe blair witch' skräp film.

Skulle kunna göra en oändlig lista, men kort sagt - 90% av alla filmer som görs är skit.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vad tycker vi om Colin Nutley då, eller Rickard Hobert?

Deras filmer klassas väl ändå inte som mästerverk?

Har själv svårt för Donnie darko, kan inte begripa varför alla tycker den är så jkla bra, trots att jag förstår den.

Inglorious Basterds är också en film jag inte kan placera men har tänkt att se den några ggr till innan jag sätter slut betyg och då nästan avgudar jag tarantino


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Inglorious Basterds får en 10 enbart för Hans Landa.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Oj jag gillar typ alla de filmer du har på listan, förutom 300 som bara är en okej underhållningsfilm.
Du får gärna föklara varför du ogillar dem och vad för favorit filmer du själv har.

Svårt att göra en summering av alla filmerna, men att ta Tarantino alster så tycker jag att dialogen, som han är så känd för, är otroligt krystad och känns inte känns naturliga för fem öre. Dessutom finns det ju en anledning till varför inte ens dom som gör seriösa film analyser vill ta i hans filmer med tång ens. Bara för att man går totally loco och inte följer strukturer kring berättande gör det inte till något bra, unik kanske - men inte bra.

Har dessutom aldrig sagt att jag om jag gillar eller ogillar filmerna, tråden handlade väl om de var överskattade eller inte? Men om du vill veta några filmer, jag känner inte är överskattade, så är några personliga favoriter Hana-bi och Léon.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Seven är en stilstudie i hur en bra thriller ska vara, kan mycket väl vara världens bästa. Kealy, vad tycker du är en bra thriller?

Skrivet av walter_iego:

"Seven" håller fortfarande idag, den är tät och kittlar fantasin. "Apocalypse Now", bygger på en ganska tunn bok, och balanserar mellan olika teman, och jag själv blir ganska uttråkad av Coppolas berättarkonst.

Angående Heart of Darkness. Om du menar tunn som inte så många sidor så ja det stämmer men boken i sig är tidlös vilket Apocalypse Now bevisar.

*facepalm* Har jag skrivit någonstans att filmen inte är bra? Folk borde läsa definitionen av överskattad. Dessutom så bevisar ju detta precis vad jag sa tidigare, att folk tar det personligt och näst intill blir våldsamma när filmer i deras smak blir kriterade. Spännande fenomen.

Strangers on a Train, dessutom har den filmen mycket bättre "premise". Hur någon finner det intressant att en mördare som mördar folk för de uppfyller kriterierna för dödssynderna, är milt roande. Fast jag gillade se7en, bara Brads försök att visa lite genuina känslor i slutet av filmen gör den sevärd.

Medlem
Skrivet av kaealy:

*facepalm* Har jag skrivit någonstans att filmen inte är bra? Folk borde läsa definitionen av överskattad. Dessutom så bevisar ju detta precis vad jag sa tidigare, att folk tar det personligt och näst intill blir våldsamma när filmer i deras smak blir kriterade. Spännande fenomen.

Strangers on a Train, dessutom har den filmen mycket bättre "premise". Hur någon finner det intressant att en mördare som mördar folk för de uppfyller kriterierna för dödssynderna, är milt roande. Fast jag gillade se7en, bara Brads försök att visa lite genuina känslor i slutet av filmen gör den sevärd.

Tog det absolut inte personligt och tyckte inte att min fråga var av våldsam natur. Jag blev snarare nyfiken på din filmsmak.

Angående premissen i Seven så kan jag hålla med om att den inte är så avancerad. Det som gör filmen för mig utöver att den är spännande är Finchers yrkesskicklighet som märks varje scen tillsammans med scenografin, ett regnigt New York vilket känns som en avloppsbrunn (allt är skitigt, får Max Payne-vibbar) och de felfria skådespelarinsatserna (som du säger är Brad riktigt bra).

Jag har inte sett Strangers on a Train men en annan "tågfilm" av Hitchcock som jag gillade starkt var The Lady Vanishes.

Kill Bill 1 & 2... Studier i "nu ska vi låtsas göra hommage till massor av bra filmer, men egentligen är det bara ihopklippta scener med halvskapliga dialoger"...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tittar just nu på Inglourious basterds, kan inte bestämma mig för om den är särskilt bra. Ett par geniala pratscener, som alltid me Tarantino, men efter en dryg timme börjar jag skruva mig i stolen och få lite tråkigt.

Otroligt dålig rulle, fyfan.När ska brad Pitt sluta med acting-by-underbett?

Annars e nog den där vampyrrullen som tarantino gjorde en äv världens sämsta rullar

Har aldrig gillat Pulp Fiction.. tycker den är dålig


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av asdfg:

Inglorious Basterds får en 10 enbart för Hans Landa.

Ja, lite så. Fast utan tian.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av blodChoklad:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tittar just nu på Inglourious basterds, kan inte bestämma mig för om den är särskilt bra. Ett par geniala pratscener, som alltid me Tarantino, men efter en dryg timme börjar jag skruva mig i stolen och få lite tråkigt.

Otroligt dålig rulle, fyfan.När ska brad Pitt sluta med acting-by-underbett?

Annars e nog den där vampyrrullen som tarantino gjorde en äv världens sämsta rullar

Haha, acting-by-underbett. Han kan mer, utan tvekan. Menar du From Dusk Till Dawn? Det är Rodriguez


signatur
Medlem

Tycker att Avatar är grymt överskattad, bildmässigt och sånt är den ju nästan perfekt, inget mer.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av blodChoklad:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tittar just nu på Inglourious basterds, kan inte bestämma mig för om den är särskilt bra. Ett par geniala pratscener, som alltid me Tarantino, men efter en dryg timme börjar jag skruva mig i stolen och få lite tråkigt.

Otroligt dålig rulle, fyfan.När ska brad Pitt sluta med acting-by-underbett?

Annars e nog den där vampyrrullen som tarantino gjorde en äv världens sämsta rullar

Haha, acting-by-underbett. Han kan mer, utan tvekan. Menar du From Dusk Till Dawn? Det är Rodriguez

så hette den! Tarantino va iaf med i filmen

Ang. Brad Pitt så kan han självklart mer, men sedan typ Oceans Eleven så äter han eller har nått i munnen hela tiden och praktiserar underbettets ädla konst. Slå en kik nästa gång du kollar rulle med han. 4 kebabrullar och ett underbett ^_^

Medlem

Bara jag som älskar Avatar och lotr trilogin? xD

Medlem
Skrivet av cyberzaikoo:

Bara jag som älskar Avatar och lotr trilogin? xD

Lord of the Rings trilogin är i alla fall en av mina högsta favoriter i film.

Medlem
Skrivet av visan:

Titanic. Man sitter ju hela filmen och tänker "Krockar dom inte snart så det blir lite action?:D" Och den klassas som mästerverk -.-

Så tänkte jag under hela Pearl Harbour och var den enda på hela bion som jublade när Japan till sist äntligen anföll så filmen verkligen började. Pearl Harbour är verkligen en grymt överskattad film som jag iaf såg fram emot när den skulle komma men blev jävligt besviken efter sett den.

Medlem

Nu kanske "Life of Brian" inte räknas som en storfilm, men jag förstår inte varför så många anser att den är kulmen av brittiska filmer. Monthy Python-gänget har gjort flertalet filmer som håller riktigt bra än idag, Brian är inte en av dom.

"No Country for old men" som vann en oscar är nog en av bröderna Coens sämre filmer. Den är även den en film som bara maler och maler utan det egentligen händer något, och vips så är filmen slut. Jag brukar uppskatta Coens filmer då de brukar vara annorlunda, men samtidigt riktigt bra, men den här vara bara tråkig.

Sen har vi lite asiatiska filmer som anses vara bättre än vad de egentligen är, såsom "Chrouching Tiger, Hidden Dragon" och "Flying Daggers". Visst, de är bra, men inte så pass bra som pressen försöker få dom att verka vara.

Jag såg "Life Of Brian" för ett litet tag sedan; jag älskar Monty Python, men filmen är så där värst kul; det kan ju vara så för att filmen har en del år på nacken och att man inte är lika road av skämten längre. TV-serien håller än, finns fortfarande många guldkorn.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Jozo:

Deer Hunter. Den bara maler och maler utan att det egentligen händer någonting.

Där kan jag tyvärr inte riktigt hålla med dig Själva budskapet med filmen är väldigt gripande enligt mig. Väldigt bra story också för den delen.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Tarantinos filmer är extremt överskattade...


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av asdfg:
Skrivet av flamgorilla:

för övrigt alla filmer coen bröderna har gjort vad är grejen med de ?

Fargo, The Big Lebowski och No Country for Old Men är vad som "är grejen med dem".

men de suger ju ! alltså det är bara min åsikt men t.ex no country for old men går ut på vad ? att
nån dude hittar droger och måste dö.... jag vet vi dränker den i oscars =o jag kan inte vara ensam om att tycka så här eller ?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av asdfg:
Skrivet av flamgorilla:

för övrigt alla filmer coen bröderna har gjort vad är grejen med de ?

Fargo, The Big Lebowski och No Country for Old Men är vad som "är grejen med dem".

men de suger ju ! alltså det är bara min åsikt men t.ex no country for old men går ut på vad ? att
nån dude hittar droger och måste dö.... jag vet vi dränker den i oscars =o jag kan inte vara ensam om att tycka så här eller ?

Råheten och skoningslösheten i NCfOM tilltalade mig väldigt mycket, tillsammans med det moderna vilda västern-landskap som den utspelade sig i. Filmen daltade inte med publiken.

Det året den fick massa Oscars tävlade den mot bland annat There will be blood i många av kategorierna. En film som förtjänade statyetterna minst lika mycket om inte mer än NCfOM.

Inaktiv

1492 med Richard Depardieu han fransosen med stor näsa ni vet den finns gratis på voddler, visst fan är 99% av publiken puckade autister men ska man verkligen göra en musikvideo av nått episkt, nerklippt av mördarsniglar.

Medlem
Skrivet av Vozk:

Tarantinos filmer är extremt överskattade...

Håller med, gillar bara Pulp Fiction, sen är resten jädrig överskattade.

"The social network" "127 Hours" och "Hämnden" Fy fan vad tråkiga filmer. Och dessa hyllas och nomineras och vinner. jag ger upp.
Gubben Oscar är död.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skriv svar