Asrock 939Dual-SATA2 går aldrig ner i hastighet

Medlem
Asrock 939Dual-SATA2 går aldrig ner i hastighet

Jag har under en längre tid att min dator låter för mycket, orginalkylaren låg på 3500rpm och gick aldrig ner i varv det lät lite mycket.

Så jag beställde en ny kylare, en Artic Cooling Freezer 64 Pro den skulle vara myket tystare ligga mellan 900-2200rpm.

När jag pluggar in den så är det samma historia där. Ligger på 2300RPM och är inte mycket tystare.

Jag har nollställt bios och kollat så att cool'n'quiet funkar. Ligger på 34C och varvar fullt...

Stödjer inte Asrock 939Dual-SATA2
automatiskt fläktkontroll eller hur är det ställt?


signatur

R.I.P Fragzone 2006

nj
Medlem

939Dual-SATA2 har inget stöd för PWM-styrning av fläktar, tyvärr. Den aningen uppdaterade versionen 939Dual-VSTA däremot har det.

Medlem
Skrivet av nj:

939Dual-SATA2 har inget stöd för PWM-styrning av fläktar, tyvärr. Den aningen uppdaterade versionen 939Dual-VSTA däremot har det.

Okej blir att köpa nytt moderkort till sommaren då.


signatur

R.I.P Fragzone 2006

nj
Medlem
Skrivet av ravingbear:

Okej blir att köpa nytt moderkort till sommaren då.

Eller så införskaffar du tex en Zalman Fanmate och ställer spänningen fläkten matas med för hand. Lite billigare än ett nytt moderkort.

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av ravingbear:

Okej blir att köpa nytt moderkort till sommaren då.

Eller så införskaffar du tex en Zalman Fanmate och ställer spänningen fläkten matas med för hand. Lite billigare än ett nytt moderkort.

Där ser man visste inte att dessa saker fanns att köpa. Vilket volttal brukar rekomenderas att man kör med på säg en 3200 Athlon 64.

Om det blir en fanmate så kan jag ju ändra men om jag köper en resistor eller liknande istället.

Billigare än nytt moderkort iallafall, trodde det var standard med fläktkontroll idag.


signatur

R.I.P Fragzone 2006

nj
Medlem
Skrivet av ravingbear:

Där ser man visste inte att dessa saker fanns att köpa. Vilket volttal brukar rekomenderas att man kör med på säg en 3200 Athlon 64.

Om det blir en fanmate så kan jag ju ändra men om jag köper en resistor eller liknande istället.

Billigare än nytt moderkort iallafall, trodde det var standard med fläktkontroll idag.

Testa och se vad som ger vettig ljudnivå och temperatur under belastning för processorn, har ingen aning om vad som är lämpligt, även svårt att säga iom det beror rätt mycket på övrig kylning och så.

Tja, dagens moderkort är det nog standard på, däremot så är ju 939Dual-SATA2 ~2 år gammalt, och ett budgetkort på det (dock ett väldigt bra budgetkort, använder ett själv).

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av ravingbear:

Där ser man visste inte att dessa saker fanns att köpa. Vilket volttal brukar rekomenderas att man kör med på säg en 3200 Athlon 64.

Om det blir en fanmate så kan jag ju ändra men om jag köper en resistor eller liknande istället.

Billigare än nytt moderkort iallafall, trodde det var standard med fläktkontroll idag.

Testa och se vad som ger vettig ljudnivå och temperatur under belastning för processorn, har ingen aning om vad som är lämpligt, även svårt att säga iom det beror rätt mycket på övrig kylning och så.

Tja, dagens moderkort är det nog standard på, däremot så är ju 939Dual-SATA2 ~2 år gammalt, och ett budgetkort på det (dock ett väldigt bra budgetkort, använder ett själv).

Köper helt enkelt en resistor till en av chassifläktarna samt en fanmate till cpukylningen.

Tack för hjälpen


signatur

R.I.P Fragzone 2006

nj
Medlem
Skrivet av ravingbear:

Köper helt enkelt en resistor till en av chassifläktarna samt en fanmate till cpukylningen.

Tack för hjälpen

Om du har fläktarna inkopplade till en molex-kontakt direkt från nätagget så kan du koppla om lite i kontakten för att mata fläkten med 5V eller 7V. Se den här guiden för hur du kopplar (kör själv mina två chassifläktar på 7V med den modden).

Så lite så.

1
Skriv svar