Lösa diskar ett problem?

Inaktiv
Lösa diskar ett problem?

Sen jag köpte nytt grafikkort så blev jag tvungen att lossa alla mina diskar o skjuta fram dom längst fram i datorn, så nu sitter dom väldigt löst. Är det nån risk att diskarna kan gå sönder för att dom inte sitter fast, tänkte på stabilitet o sånt på läshuvuden.
Nån som vet?

det är nog inga problem.

det fanns en tid då jag hade diskar som hängde ner till chassi-golvet och det var inga problem

Inaktiv
Skrivet av denbästaantisocial:

det är nog inga problem.

det fanns en tid då jag hade diskar som hängde ner till chassi-golvet och det var inga problem.

Nog?
Killen undrar om hårddiskarna kan ta skada, så skriver du ett helt meningslöst inlägg?
Antingen så vet du eller så vet du inte.

Bombexperten: -Ska jag klippa den röda eller blåa kabeln?
denbästaantisocial: -Klipp den röda, det borde nog fungera.
*PANG*

ip?


signatur

mr c of clan mr

Inaktiv

Det den tar stryk av/slutar fungera av är stötar/slag. Att de sitter löst i ett chassi som står still har ingen betydelse. Jag brukar dock skruva fast hårddiskarna eftersom det då leder ut värme i chassit via skruv/kontaktyta mot detta.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Fast de bör väll inte luta eller så? Har hört att de förkortar livslängden på dem. Så antingen helt våg- eller lodrät är väll att föredra?

Jag hade inte heller varit bra som bombexpert..

Medlem

Det stämmer som du säger. Helt lodrätt eller vågrätt är bäst. Men om den står på botten av chassit, hänger eller svävar fritt är upp till dig. Jag har haft flera hårddiskar bara hängandes i molex-kontakterna i flera år och ingen av dem har slutat fungera eller krångla. Som sagt: försök att ha dem lodrätt eller vågrätt. Att kasta runt datorn med lösa hårddiskar i är väl ingenting att föredra heller. Men det antar jag att du inte gör?

Skrivet av cato:
Skrivet av denbästaantisocial:

det är nog inga problem.

det fanns en tid då jag hade diskar som hängde ner till chassi-golvet och det var inga problem.

Nog?
Killen undrar om hårddiskarna kan ta skada, så skriver du ett helt meningslöst inlägg?
Antingen så vet du eller så vet du inte.

Bombexperten: -Ska jag klippa den röda eller blåa kabeln?
denbästaantisocial: -Klipp den röda, det borde nog fungera.
*PANG*

ip?

wu?

http://antisocial.troligt.com/current/other/cato/

bra film, på tal om bomber

Inaktiv

Diskarna ligger lösa i skenorna helt intryckta, fast dom har en liten lutande vinkel. Varför jag starta den här tråden är för att jag hört lite skumma ljud rätt ofta. Det låter typ som när man sätter in disketten i floppyn. Det där "snärtande" ljudet eller hur man ska beskriva det Tycker med att det låter lite mer om diskarna när dom inte sitter fast. Annars så brukar jag inte höra dom arbeta. Men får väl borra nya hål o fästa skruven i, inget mer med det.
Tack för alla svar btw!

Inaktiv

Att de låter extra beror nog lite på att de vibbrerar å skakar mot metallen? Fast om de "snärtar" som du säger så tycker iallafall jag att de inte låter som något bra? Fast jag har för mig att de kan låta så ibland om diskarna? vet inte så jättemycket om det.

Medlem

Av egen erfarenhet så har jag alltid diskarna fast skruvade. Dels pga ljudet, dels pga stabiliteten.

Ett tips är att köpa 5.25" skenor så att du kan fästa diskar där vid cd/dvd rom utrymmet. Mera luft osv där uppe :).


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

lägg dom bara inte med "DO NOT COVER THIS HOLE" neråt om det nu finns på nyare diskar(har en IBM Deskstar på skrivbordet)

1
Skriv svar