Ännu en Dator-tråd

Inaktiv
Ännu en Dator-tråd

Hej grabbar och tjejer, förstår att de här sortens trådar har gjorts till tusen redan, men det är ett problem man alltid har/får dagen då man funderar på att införskaffa sig en ny dator, så jag frågar ändå.

Jag har tänkt köpa en dator för cirka 7000:-. Och tänkt använda den till spel/film (lite hd-film oxå).

Så jag skulle vilja ha en dator som åtminstone grejar Oblivion och dagens spel utan problem, förstår om budgeten är lite snål, men det är allt jag har att röra mig med just nu. Jag har inga problem med att plocka ihop datorn själv, så ihopplock är inget problem.

Nu tänkte jag invänta lite svar och se hur jag ska göra med mitt köp, det är mellan en dator och en 720p projektor jag velar mellan för tillfället.

Inaktiv

Och man kan skippa skärm+mus+tangentbord, det har jag redan.

Medlem

behöver du en hel burk eller bara ett "uppgraderingspaket"?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag behöver en hel burk, har ingenting värt att uppgradera på min gamla dator, så det är lika bra att jag skippar det och köper en ny istället. Jag hade tänkt mig något i den här stilen, men med lite värre grejor, 7000 är min budget, ändrar från 6000 i huvudinlägget.

Inaktiv

Klockning eller inte?
AM2 om du inte ska klocka, Core2Duo om du ska klocka.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Klockning eller inte?
AM2 om du inte ska klocka, Core2Duo om du ska klocka.

Jag kommer nog köpa en med Core2Duo.
Tror ni den här är prisvärd?
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10274

Inaktiv

Vad tror ni om den här datorn? Skippar datorn ur föregående inlägg och sätter istället ihop denna själv, är detta det bästa jag kan få för 8000? Den verkar mycket mer prisvärd än föregående iaf.

http://pici.se/pictures/LwdAsXzdo.jpg

det där verkar vara en ganska bra burk, vet inte om du kan tweaka
priset lite men du får helt klart en bra burk för den slanten

Inaktiv

Ska du klocka kan du ju fimpa E6600 och byta till en billigare, typ E4300 eller nån i den stilen och sen lägga några kronor på ett mer väl ventilerat chassi.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av denbästaantisocial:

det där verkar vara en ganska bra burk, vet inte om du kan tweaka
priset lite men du får helt klart en bra burk för den slanten

Jag tror också det, klockvänlig processor också enligt det jag läst på sweclockers, dock är jag inte vidare erfaren när det gäller sådant tyvärr.. Grafikkortet verkar också bra, sedan kan man ju uppgradera vid senare tillfälle då moderkortet inte är någon flaskhals, hoppas jag?

Medlem

Ska du klocka skulle jag välja 6400 minnen istället för de 5400 eftersom att det kan bli lite tajt med E6600. Du kan iof köra async men det är ju inte optimalt. Du får betala 600 till för Corsairs 6400 av samma modell.
Kylaren är helt overkill om du inte ska överklocka rejält så det kanske är lika bra att gå lös på 6400 minnena ändå.

Moderkortet är ingen flaskhals. Det som kommer bli en flaskhals är processorn om du kör på högra upplösningar.

Inaktiv

Tack för svaret, Karmalicious. Jag har redan beställt datorn på bilden redan, sedan vet jag inte riktigt hur jag går till väga exakt om jag skall överklocka, posta gärna en guide om du har någon på lager! Kylaren kommer sitta på processorn i vilket fall, hur mycket tror du att det går att klocka? Och jag kommer inte köra den i så stora upplösningar iom att jag bara har en 17" för tillfället.

Medlem

Exakt hur mycket du kan klocka är väldigt mycket tur med komponenterna, men du har iaf alla möjligheter att komma upp i 3,4Ghz.

Sweclockers har en bra och enkel guide. Kom ihåg att vara väldigt försiktig och försök inte att skynda på saker.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=66626d667ed...

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Exakt hur mycket du kan klocka är väldigt mycket tur med komponenterna, men du har iaf alla möjligheter att komma upp i 3,4Ghz.

Sweclockers har en bra och enkel guide. Kom ihåg att vara väldigt försiktig och försök inte att skynda på saker.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=66626d667ed...

Du menar 3.4 på varje processor? det vore ganska saftigt om det var möjligt. Menar du att möjligheten finns att komma upp i den nivån med komponenterna jag får i datorn? I så fall ska jag nog läsa igenom Sweclockers-guiden ordentligt och göra mig ett försök.

Inaktiv

Det är bara en processor, men med två kärnor som vardera kommer att jobba i 4.3ghz om du lyckas klocka så högt. Det är lätt att klocka C2D, har ingen själv men jag och en polare fixade till hans 4300 så den går i 3ghz, mycket enkelt. Ska man högre blir det väl eventuellt lite petigare men inte svårt ändå. Lycka till


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Okej, jag ska gå efter Sweclockersguiden i alla fall och vara försiktig eftersom jag aldrig testat klocka förut.

Förresten, var ska man sätta minnes-stickorna om man vill ha dual-channel minne?
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Medlem

sätt båda i platser med samma färg, gul eller svart spelar ingen roll.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

sätt båda i platser med samma färg, gul eller svart spelar ingen roll.

Ah, så enkelt, alltså.
Kom på att jag glömde ta med en hårddisk i beställningen, klantigt värre, får köpa en separat.. :/

Vad rekommenderar ni för hårddiskar förresten? Jag har hört att man skall ha program och operativsystem på en "högvarvare" om jag ska tro min arbetspolare. Tipsa på!

Inaktiv

Western Digital Caviar RE2 WD5000YS använder de i monsterburken på tomshardware, den är snabb och fin. Vanlig 7200RPM men bra som tusen tydligen. Annars är ju Samsung HD400LJ rätt bra har jag för mig. Bry dig inte om snabbare diskar än 7200RPM, de är dyra och ger nog inte riktigt den boosten man förväntar sig...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Western Digital Caviar RE2 WD5000YS använder de i monsterburken på tomshardware, den är snabb och fin. Vanlig 7200RPM men bra som tusen tydligen. Annars är ju Samsung HD400LJ rätt bra har jag för mig. Bry dig inte om snabbare diskar än 7200RPM, de är dyra och ger nog inte riktigt den boosten man förväntar sig...

Det var ju jäkligt billigt för en 500-gigare, Läste runt lite på Sweclockers om Raptors diskar, och de flesta verkade nöjda. Men det är lite för dyrt per gb för min del, även om jag gärna hade haft operativsystemet inkört på en snabb högvarvare.

För övrigt, burken jag sitter åp just nu är en

AMD Sempron 2800+
1gb ram
Radeon 9250 grafikkort.

Tror du jag märker någon skillnad i Windows när jag gör saker, kör program etc? Jag funderar på att sätta i XP Pro x64 nämligen.

Inaktiv

Ja, mina intryck av datorn kanske skulle vara kul för er att höra nu när jag fått den?
För det första så var fästet till processorfläkten jag köpte till alldeles för hemsk att montera så jag struntade i den och tog originalfläkten som bara behövdes tryckas på plats trevligt nog. Sen var nästa pussel att sätta alla småkablar på plats, allt från power-knapp till ljudkabel etc, det tog sin lilla stund det också, egentligen skulle jag kunna skippa över tills grafikkortsinstallationen, för allting tills dess gick bra...

Nåväl, jag sätter fast grafikkortet, stort och färggrannt med Ghost Recon målning på, fint tänker jag och sätter fast i PCIe-platsen, ser att det har en strömutgång längst ut på kortet, så jag letar i påsen som följde med nätaggregatet och hittar en kabel som det står PCIe på, kanon! Pluggar in i nätagget och grafikkortet, då var det mesta klart vad jag kunde se, så jag beslutar mig att test-köra datorn. Så jag sätter i ström&bildkabel ber några böner till gud och trycker på powerknappen till datorn, det hörs inte mycket till en början, då den är väldigt tyst, sen hör jag definitivt något, ljudet av en krets som går sönder, följt av en doft som luktar bränt. :/

Jag har packat ner kortet i originalpaketet med alla tillbehör och ska ringa datorbutiken imorgonbitti, vad hade ni gjort om ni hamnat i samma sits?
Det är väldigt tråkigt, andra geforce-kortet som går sönder för mig, och jag tyckte jag gjorde precis enligt anvisningarna. Nästa gång låter jag någon expert göra monteringen åt mig.

FAN FAN FAN FAN, vad tråkigt. :/

Medlem

tråkigt, inte så mycket att göra, bara att skicka tillbaks skräpet och vänta på ett nytt. använde du antistatarmband/höll i chassit under montering?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

tråkigt, inte så mycket att göra, bara att skicka tillbaks skräpet och vänta på ett nytt. använde du antistatarmband/höll i chassit under montering?

Det blir väl så... Nej jag höll i chassit medans jag monterade sakerna, var väldigt noggrann med det.
Nu undrar jag mest vad jag kan ha gjort fel, så att det inte ska kunna ske igen alltså.

1
Skriv svar