Inaktiv
Fläkten... ehrm..

Hej hopp i lingonskogen.. Har en lagom dum fråga men det man inte kan är såklart svårt. Har en chassifläkt på sidan på min dator och den blåser ut luft från datorn. Men det måste ju vara bättre om den blåser inåt. Hur byter man håll på en fläkt i molex-kontakt? Snurrar man på den bara (kontakten)?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

näe det går inte att snurra på den då två av hörnen är fasade. isf får man ta ut själva sladdarna och byta plats på dem.

OBS om man sedan kopplar in något annat på den kontakten kommer det gå OBRA om man inte gjort rätt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

snurra på kontakten :S de borde ju inte gå , byta plats på + och -? :S äääh jag förstår nog inte.

men skruva bara loss fläkten och vänd på den?

luften ska blåsa åt det hållet där pinnarna sitter som håller i kanten på fläkten å så...

Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

men skruva bara loss fläkten och vänd på den?

jo om det är en vanlig fläkt är ju det det bästa. risken är väl att det är någon skum fläkt som kom med chassit och inte går att vända på.

i vilket fall kanske jag ska förtydliga mitt tidigare svar: det är inte jättebra att byta riktning på fläkten eftersom "skovlarna" med största sannolikhet är designade för att flytta luft i en specifik rikning...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Ja, då va de klart.. Vände på fläkten bara (nu är cpu:n 5 grader kallare i full load).. Fattar inte hur dom tänkt när dom byggt datorn. Där finns tre chassifläktar: En 120mm i fronten, en 80mm i sidan och en 120mm där bak. Den där fram blåser IN luft precis som den ska, den på sidan blåste UT luft innan jag bytte håll på den precis, den där bak blåser IN luft (???). Ska byta håll på den med vid nåt tillfälle.. Hur tänker dom?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

ja, det var ju en intressant lösning må jag säga


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Det är iofs låga o fina temperaturer måste jag säga... aldrig haft så låga sen jag bytte håll på sido-fläkten.. Dock så blåser ju alla inåt.. Får se om det sjunker ytterligare litegrann om jag byter håll på den bakre...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

Du ska inte byta håll på den bakre, du måste ha en fläkt som suger ut luft om du har två som blåser in. Om du vänder på den bakre fläkten kommer alla fläktarna att kämpa för att trycka in luft i datorn, trycket stiger och flödet minskar. Behåll det som det är nu, det är troligtvis den bästa konfigurationen.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Men det var ju det han skulle fixa, eftersom alla blåste innåt just nu.

Inaktiv

Njo det mesta är utrett redan ser det ut som. Vända fläkten är många gånger nödvändigt Själv kör jag utan sidor på de flesta burkar och i stort sett alla fläktar trycker luft mot diverse flänsar. Använder dock aggregat med en gigantisk fläkt som drar luft inifrån och trycker mot flänsarna för att luften sedan går ut bak i aggregatet ut ur chassit. De aggregat som drar luft med fläkten baktill fixar sällan bra kylning till aggregatet så där är det lite varning.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar