Inaktiv
R600 VS 8800

är det verkligen någon storskillnad mellan dessa kortförutom att r6 har 1 gig minne?

och när tror ni att det ska komma ut igentligen har hört massor utav olika tider?

nj
Medlem

Det är väl sagt att R600 kommer visas upp officiellt för första gången på CeBIT nu i mars, dock pratas det om att korten blir tillgängliga först någon gång under april.

Vad korten kommer att prestera är väl bara att vänta och se, förmodligen så kommer väl de större hårdvarusidorna få tillgång till exemplar av korten lite i förväg för att kunna presentera tester av dem ungefär samtidigt som ATI visar upp korten på CeBIT.

Inaktiv

är det verkligen v'rt att vänta på r6 eller?

Inaktiv

jag har nu beställt denna dator oc företaget ska börja skicka iväg datorn på måndag och jag kan ändra delar innan måndag om ja vill.. oc nu undrar jaär det värt att satsa på ett gtx kort istället eller hur stor skillnad är det mellan gts o gtx........ för jag vill gärna vilja slippa byta grafikkort på gasnka lång tid

Låda || Apluscase Twin Engine 2x 250 fan

Nätagregat || BE Quiet! Straight Power 700 Watt

Cpu || Intel Core 2 Duo E6600

Moderkort || EVGA nForce 680i SLI

Minne || 2048MB-KIT G-Skill 800 mhz

Grafikkort || XFX 8800 GTS 640 MB

Hårdisk || Samsung 400 gb 16 mb

Mus || logitech mx 518

Tangbord || en vanlig

Inaktiv

I 3DMark så är det stor skillnad, som jag skrev förut är det väl typ 30% snabbare eller mer. har du ett GTX kommer det förmodligen dröja längre innan du "måste" köpa nytt. Problemet är att du vill kunna köra högsta grafiken osv i alla spel i all framtid, det kommer inte funka. Iofs kör du 1280x1024 så borde ju inte vara några större problem nu direkt, men i framtiden. Om ett år kommer 8800GTS förmodligen vara ett rätt kasst kort i förhållande till vad som finns då, GTXet kommer nog hänga med lite längre för man ju hoppas.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

finns det ingen som kan förklara skillnaden mellan gts o gtx på ett noobigt sätt förutom att minnet är mer på gtx?

Inaktiv

GTS GTX
Core: 500 mhz 575 mhz
Minnen: 1600 mhz 1800 mhz
Minnen mängd: 640 mb 768 mb

Vad är det du vill veta? Allt som du behöver veta är ju: Har du råd och vill ha bästa prestanda, köp 8800GTX, annars tar du 8800GTS om du tvunget ska ha DX10 nu.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

GTS GTX
Core: 500 mhz 575 mhz
Minnen: 1600 mhz 1800 mhz
Minnen mängd: 640 mb 768 mb

Vad är det du vill veta? Allt som du behöver veta är ju: Har du råd och vill ha bästa prestanda, köp 8800GTX, annars tar du 8800GTS om du tvunget ska ha DX10 nu.

Det är lite mer detaljer som skiljer med, 8800GTX har en 384-bitars minnesbuss jämfört med 8800GTS som har en 320-bitars minnesbuss vilket gör att även om minnena är klockade i samma frekvens så kommer GTX-kortet ha bra mycket högre minnesbandbredd.
GTX-kortet har även 128 st shader units medan GTS-kortet "bara" har 96 st, GTX har även 24 st ROP:ar medan GTS:et har 20 st.

Se en tabell hos Firingsquad som ställer upp detaljerna kring korten mot varandra, samt Wikipedias artikel om G80-kärnan.

Inaktiv

skulle ni ha lagt 1400 extra på ett gtx kort?

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

skulle ni ha lagt 1400 extra på ett gtx kort?

jag skulle väntat på r600:an på grund av att den är mer genomarbetad och bättre


signatur

Bengebolle

nj
Medlem
Skrivet av rbnlenin:
Skrivet av david_dellblom:

skulle ni ha lagt 1400 extra på ett gtx kort?

jag skulle väntat på r600:an på grund av att den är mer genomarbetad och bättre

Efter att ha läst det som står här och sett bilderna så börjar jag verkligen fundera på vad i helvete ATI håller på med när det gäller R600...
240W strömförbrukning för retail-versionen?! helt sjukt...

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av rbnlenin:
Skrivet av david_dellblom:

skulle ni ha lagt 1400 extra på ett gtx kort?

jag skulle väntat på r600:an på grund av att den är mer genomarbetad och bättre

Efter att ha läst det som står här och sett bilderna så börjar jag verkligen fundera på vad i helvete ATI håller på med när det gäller R600...
240W strömförbrukning för retail-versionen?! helt sjukt...

ja det är väl det som är kruxet

men tänk hur mycket kräm den skulle vilja ha om den var byggd på samma sätt som g80


signatur

Bengebolle

nj
Medlem
Skrivet av rbnlenin:

ja det är väl det som är kruxet

men tänk hur mycket kräm den skulle vilja ha om den var byggd på samma sätt som g80

Du menar tex 8800GTX som, iaf enligt nVIDIA, aldrig konsumerar mer än 225W och normalt ligger kring 140-170W beroende på tillverkare och kylning (källa)?
Visst, återstår att se vad R600 verkligen presterar jämfört med G80-kärnan, men om 240-270W strömförbrukning stämmer för de två kraftigaste R600-korten så börjar det kännas som att ATI skjutit sig i foten, nästan FX5800 Ultra-vibbar över det hela...

Inaktiv
Skrivet av rbnlenin:

men tänk hur mycket kräm den skulle vilja ha om den var byggd på samma sätt som g80

tja, ska vi gissa vilt på: exakt lika mycket som g80?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

vad klagar ni på, med den här utvecklingen finns det ju snart anledning att rikta in sig på såna här nätagg!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

gå in på www.sweclockers.se så hittar ni bild på r600

Inaktiv

redan länkat tidigare i tråden.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

vad klagar ni på, med den här utvecklingen finns det ju snart anledning att rikta in sig på såna här nätagg!

Jisses kors... Trodde inte det fanns så billiga nätdelar... Lika bra att köpa ett dussin innan dom kanske höjer priserna.. Kaffepengar...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

när tror ni att 8900 och 8950gx2 kommer ut?

Medlem

Ja, enligt artikeln på sweclockers så kommer de typ i april, och jag antar att det var där du läste om dom.

Smart marknadsföring av Nvidia även om 89xx serien inte är så ofantligt mycket bättre än 88xx.

Dock är ju gddr4 roligare, fast man kan ju undra när de tror sig hinna fixa fungerande drivisar med den farten de ploppar ut nya kort.

Inaktiv

vad är skillnaden mellan gddr3 och gddr4?

Medlem

Ja, det vanliga. Snabbare, bättre

Jag har faktist inte för stor koll på hur mycket skillnad det är på dom två... därför länkar jag till http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR4 så att du kan läsa för dig själv.

Medlem

Coolt.. var så grymt inne på köpa ett 8800GTX till min nya dator, innan jag insåg att min tajta studiebudget.. e just precis tajt.. å jag hade fått snåla tills sommaren.. kändes inte aktuellt så.
Det vart en snålvariant tills det dycker upp några feta DX10 spel å då 8800 (eller va man nu vill ha då) är billigare eller va man nu ska tro.


signatur

Cooler Master Mystique | Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5B-V | Corsair | Asus Radeon X1950PRO | Western Digital Caviar SE16 500GB | Hiper Type-R 580w

nj
Medlem
Skrivet av _David:

Coolt.. var så grymt inne på köpa ett 8800GTX till min nya dator, innan jag insåg att min tajta studiebudget.. e just precis tajt.. å jag hade fått snåla tills sommaren.. kändes inte aktuellt så.
Det vart en snålvariant tills det dycker upp några feta DX10 spel å då 8800 (eller va man nu vill ha då) är billigare eller va man nu ska tro.

Tja, håller man ögonen öppna så går det att hitta Geforce 8800-kort till vettiga priser, den här veckan har Komplett tex erbjudande på Gainwards Geforce 8800GTS 320MB för ca 2700kr, nedsatt från ca 3200kr.
Inte det första Geforce 8800-kortet jag sett till ett nedsatt pris, men visst det är inte ett GTX men å andra sidan så är det inte direkt dåligt och kommer man inte spela i upplösningar över 1280x1024 så ska skillnaden mellan 320MB och 640MB-varianterna av GTS-korten vara väldigt minimal.
Fast det kan ju även vara intressant att se hur korten presterar när det väl börjar dyka upp spel som nyttjar DX10 för att se vad som är bäst.

1
Skriv svar