Crytek öppnar för konsolversion av Crysis
Intressant utvecklingsstrategi. Komiskt dock att de tidigare sagt att det inte är möjligt att porta spelet (vilket jag iofs alltid trott var bullshit).
Frågan är bara om en konsollportad version skulle hålla samma visuella kvalitet som djungelspel som från början är skapat för konsoll. De skulle troligtvis behöva tänka om ganska rejält med hur de delar upp minne och hanterar spelets innehåll, istället för att bara optimera.
Vad är ett fullfjädrat DX10-spel?
Det är ju inte direkt så att DX10 erbjuder features som kommer att revolutionera sättet vi designar spel på.
Det handlar bara om snyggare grafik. Och grafik är såpass skalbart att det bör vara fullt möjligt att ett spel utnyttjar DX10 till fullo, även fast det finns i en DX9-version.
Därmed inte sagt att DX10 skulle vara problemet. Jag tror snarare att konsollernas brist på minne är det som gör portningen jobbigast.
Dx10 är inte problemet , bara så du vet är crysis ett
dx9 spel med support för dx10 och inte ett fullfjädrat dx10
spel.
Tvärtom, Crysis är ett av de första spelen som har baserats på DX10 från början, de andra spelen (Lost Planet, Call of Juarez etc) har blivit portade till DX10 från DX9.
"Crysis will be one of the first few games to ship with native support for the DirectX 10 API."
De menade nog att det inte skulle gå att porta rakt av. De måste "banta ner" selet lite för att det ska funka på konsollerna.
Nej, de menar att de måste optimera spelet till konsollen. Inte "banta ner".
optimera kan mycket väl vara ett sätt att uttrycka sig fint att de bantar ned spelet lit.
sedan att 360/ps3 inte har DX10 gör att vissa effekter kan vara för krävande för konsollerna som annars kulle kunna gå att köra i bra fps i dx10 läge, med andra ord, ja det kommer vara en bantad variant.
FRÅGAN är "kommer vi se skillnad?"
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
Cervat har själv erkänt att han har saker emot konsoller och att spelet därmed inte skulle komma till konsollerna eftersom det skulle vara omöjligt att skapa det som dem ville då.
Han kanske köpte sig en wii och blev kär i konsoller ^^...
/nkembo - fest i himmel och på jord
Dx10 är inte problemet , bara så du vet är crysis ett
dx9 spel med support för dx10 och inte ett fullfjädrat dx10
spel.
Tvärtom, Crysis är ett av de första spelen som har baserats på DX10 från början, de andra spelen (Lost Planet, Call of Juarez etc) har blivit portade till DX10 från DX9.
"Crysis will be one of the first few games to ship with native support for the DirectX 10 API."
Du har nog inte hängt med riktigt ponken.
Crysis var utvecklad i hela 2 år till endast dx9.
Det är så att om du hängt me på Crysis fronten
är Crysis absoult ingen portning rakt av via
dx9 till dx10 som du säger men det är verkligen
inget dx10 spel från botten till toppen.
Dessutom precis som folk säger kommer det
ta flera år innan dx10 korten drar full nytta
av dx10 spelen.
Finns många som påpekat detta och är man inte
helt besatt av att tro att man kommer få allt
av ett dx10 kort inom kort förstår man det.
Finns även en hel del anställad som sagt det
själva , John Carmack & Mark Rein med fler.
De menade nog att det inte skulle gå att porta rakt av. De måste "banta ner" selet lite för att det ska funka på konsollerna.
Nej, de menar att de måste optimera spelet till konsollen. Inte "banta ner".
optimera kan mycket väl vara ett sätt att uttrycka sig fint att de bantar ned spelet lit.
sedan att 360/ps3 inte har DX10 gör att vissa effekter kan vara för krävande för konsollerna som annars kulle kunna gå att köra i bra fps i dx10 läge, med andra ord, ja det kommer vara en bantad variant.
FRÅGAN är "kommer vi se skillnad?"
DirextX är ett API. Effekterna går lika bra att skapa på en konsol.