Piratkopiering innebär slutet för Eastside Hockey Manager

Medlem

deras sista utväg för ett kasst spel ingen hört talas om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Viral_marketing

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

För mig är det hela rätt enkelt... om jag vore utvecklare och hade lagt ner otroligt mycket tid, blod, svett och tårar över ett spel med mina medarbetare så skulle inte jag vilja att folk piratkopierade det... Så varför ska jag piratkopiera någon annans spel om jag inte skulle gilla att folk piratkopierade mitt?

Gör du ett bra spel köper folk det, gör du inte ett bra spel går det åt helvete och då får du väl skylla på piratkopiering. Dvs gör man ett bra spel med bra pr så är det väl rätt så klart att man säljer bra...


signatur

/_\_/_\
/_\

Flakmonkey
Skrivet av snyft:
Skrivet av Nosnos:

För mig är det hela rätt enkelt... om jag vore utvecklare och hade lagt ner otroligt mycket tid, blod, svett och tårar över ett spel med mina medarbetare så skulle inte jag vilja att folk piratkopierade det... Så varför ska jag piratkopiera någon annans spel om jag inte skulle gilla att folk piratkopierade mitt?

Gör du ett bra spel köper folk det, gör du inte ett bra spel går det åt helvete och då får du väl skylla på piratkopiering. Dvs gör man ett bra spel med bra pr så är det väl rätt så klart att man säljer bra...

Självklart är det så, det är ju när man märker att folk lirar ens spel, och gillar det, som man skulle lacka... och det är tokigt mycket sånt... det är så otroligt många som säger "Jag köper de spelen jag verkligen gillar" men betydligt färre som verkligen gör det... den här gränsen för "det jag verkligen gillar" trycks bara längre och längre fram och till slut blir det ändå att de köper det de måste köpa dvs spel med cdkey som måste spelas online...

Kanske är jag naiv, men jag tror faktiskt inte att det är så otroligt många fler gamers tycker att the sims är mycket bättre än andra singleplayerspel till PC för att The Sims skulle fortsätta att ligga på topplistan år efter år... tror faktiskt att om alla hade köpt de spel som de tycker om så hade vi sett betydligt större förändringar på topplistan.

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av snyft:
Skrivet av Nosnos:

För mig är det hela rätt enkelt... om jag vore utvecklare och hade lagt ner otroligt mycket tid, blod, svett och tårar över ett spel med mina medarbetare så skulle inte jag vilja att folk piratkopierade det... Så varför ska jag piratkopiera någon annans spel om jag inte skulle gilla att folk piratkopierade mitt?

Gör du ett bra spel köper folk det, gör du inte ett bra spel går det åt helvete och då får du väl skylla på piratkopiering. Dvs gör man ett bra spel med bra pr så är det väl rätt så klart att man säljer bra...

Självklart är det så, det är ju när man märker att folk lirar ens spel, och gillar det, som man skulle lacka... och det är tokigt mycket sånt... det är så otroligt många som säger "Jag köper de spelen jag verkligen gillar" men betydligt färre som verkligen gör det... den här gränsen för "det jag verkligen gillar" trycks bara längre och längre fram och till slut blir det ändå att de köper det de måste köpa dvs spel med cdkey som måste spelas online...

Kanske är jag naiv, men jag tror faktiskt inte att det är så otroligt många fler gamers tycker att the sims är mycket bättre än andra singleplayerspel till PC för att The Sims skulle fortsätta att ligga på topplistan år efter år... tror faktiskt att om alla hade köpt de spel som de tycker om så hade vi sett betydligt större förändringar på topplistan.

Jo men EA är ju ett undantag som har sjukt bra reklam och kan sälja vilket skitspel som helst nästan. Sen är det ju smått roligt att se att det inte finns en enda nyhet om detta spel från fz förutom patchen som kom samt att spelet släpptes 2004, stämmer det att detta spelet kom 2004 och man först nu måste gå i konkurs?


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av nudelsdesign:

Så länge som spel företagen runt om i världen tror att de kan tjäna miljoner och inte sänker priserna på ett spel som i sig aldrig skulle behöva kosta mer än 2-300 kr, inget spel borde kosta mer än det. jag har definitivt inte tänkt betala deras miljonvillor överdrivet överbetalda snobbar som skyller allt på piraterna.

Men okej, nu förhastar du dig allt. Såvida du inte kan komma med underlag för ditt påstående att spelutvecklare i allmänhet är överbetalda snobbar som lever i miljonvillor och skyller allt på pirater, vill jag gärna se att du lägger ner det här... skitsnacket.

Skrivet av nudelsdesign:

Lär er jobba för en normal lön så skulle nog inte utvecklibgskostnaderna bli så dyra.

Du verkar inte ha någon praktiskt erfarenhet, eller någon faktisk förståelse av mekanismen bakom utvecklingen av ett spel, så var snäll och sluta flame:a.

Skrivet av nudelsdesign:

Tror ju knappas herr carmack på id software skulle ha råd med varken sina bilar eller sitt rymdprjojekt om de inte tagit ut bra summor för sina produkter.

Återigen, det här med förståelsen...

Skrivet av nudelsdesign:

Ok ID i all ära men det här med piratkopiering är ju fan löjligt. Anpassa er efter efterfrågan och hoppa ner från era höga hästar. Passar det inte så skaffa er ett vanligt jobb och sluta hyckla. Giriga idioter.

Nu börjar du göra mig riktigt förbannad...

För det första; Piratkopiering är inte löjligt, utan allvarligt. Argumentet att anpassa sig efter efterfrågan fungerar inte. Du ser inte juvelerare sänka priset på smyckena på grund av juvelstölder, eller?

Om DET inte passar DIG att köpa produkter (Vilket människan har gjort i ett par hundra år nu) så ska du hålla dina giriga händer från illegala kopior av spel. Du kan skaffa dig ett jobb, och betala för spel, som resten av oss ärligt, hyfsade folk.

Jag skulle vilja se dig anklaga varenda en av de tusentals svenska spelutvecklarna i Sverige för att vara en girig idiot.

Det finns INGEN ursäkt för piratkopering. Ingen. Det är i min mening, likgiltligt med stöld.

haha, så du menar på fullt allvar att du köper precis all film, musik och spel som du lussnar, tittar på och spelar. skulle knappast tro det.

alla spelutvecklare kanske inte är giriga idioter, men många är det. Jag tror ju knappast det är speciellt många som sitter och utvecklar spel för en industriarbetares lön eller vad en undersköterska tjänar etc.

säger det igen, gör en produkt värd att betala för så köper folk den!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av the wookiee:

För det första; Piratkopiering är inte löjligt, utan allvarligt. Argumentet att anpassa sig efter efterfrågan fungerar inte. Du ser inte juvelerare sänka priset på smyckena på grund av juvelstölder, eller?

Visar ju hur mycket du vet!

Jaså?

Vad jag menar med "att anpassa sig efter efterfrågan" är att anpassa sig efter marknaden, inte de som laddar ner piratkopior. Jag, liksom miljontals andra, har inga problem med att köpa spel till min PC eller Xbox 360 för det pris utvecklarna/utgivarna/butikerna satt. Finns ingen anledning att anpassa sig till en liten klunga människor som inte betalar för spelen.

Skrivet av nudelsdesign:

alla spelutvecklare kanske inte är giriga idioter, men många är det. Jag tror ju knappast det är speciellt många som sitter och utvecklar spel för en industriarbetares lön eller vad en undersköterska tjänar etc.

säger det igen, gör en produkt värd att betala för så köper folk den!

*suck*

Du börjar låta oerhört mycket som Veyron från NileCity. Spelutvecklare får inte hundratusentals kronor i månaden för att utveckla spel, var i helvete får du allt ifrån?

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av the wookiee:

För det första; Piratkopiering är inte löjligt, utan allvarligt. Argumentet att anpassa sig efter efterfrågan fungerar inte. Du ser inte juvelerare sänka priset på smyckena på grund av juvelstölder, eller?

Visar ju hur mycket du vet!

Jaså?

Vad jag menar med "att anpassa sig efter efterfrågan" är att anpassa sig efter marknaden, inte de som laddar ner piratkopior. Jag, liksom miljontals andra, har inga problem med att köpa spel till min PC eller Xbox 360 för det pris utvecklarna/utgivarna/butikerna satt. Finns ingen anledning att anpassa sig till en liten klunga människor som inte betalar för spelen.

Nä det är ju det, så länge det finns folk som är beredda att betala de löjligt dyra spelen så kommer det ju knappast ske en förändring. Det har du alldeles rätt i.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Flakmonkey
Skrivet av snyft:

Jo men EA är ju ett undantag som har sjukt bra reklam och kan sälja vilket skitspel som helst nästan. Sen är det ju smått roligt att se att det inte finns en enda nyhet om detta spel från fz förutom patchen som kom samt att spelet släpptes 2004, stämmer det att detta spelet kom 2004 och man först nu måste gå i konkurs?

Du menar förutom våra recensioner där spelet har fått 4 och 4,5? hittar även nyheter om demo-versioner och lite annat.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Nä det är ju det, så länge det finns folk som är beredda att betala de löjligt dyra spelen så kommer det ju knappast ske en förändring. Det har du alldeles rätt i.

För en gångs skull håller jag med dig, förutom den där "löjligt dyra"-delen.

Medlem

"Dålig marknadsföring m.m innebär slutet för Eastside Hockey Manager - skyller på piratkopiering."

Bättre titel i min mening.
Har aldrig nånsin sett spelet eller hört talas om det före det här =P

Inaktiv

så mycket löjligt har jag inte läst på länge, tack pojkar och flickor

håller för övrigt med den sidan som anser att piratkopiering är stöld

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av the wookiee:

För det första; Piratkopiering är inte löjligt, utan allvarligt. Argumentet att anpassa sig efter efterfrågan fungerar inte. Du ser inte juvelerare sänka priset på smyckena på grund av juvelstölder, eller?

Visar ju hur mycket du vet!

Jaså?

Vad jag menar med "att anpassa sig efter efterfrågan" är att anpassa sig efter marknaden, inte de som laddar ner piratkopior. Jag, liksom miljontals andra, har inga problem med att köpa spel till min PC eller Xbox 360 för det pris utvecklarna/utgivarna/butikerna satt. Finns ingen anledning att anpassa sig till en liten klunga människor som inte betalar för spelen.

Skrivet av nudelsdesign:

alla spelutvecklare kanske inte är giriga idioter, men många är det. Jag tror ju knappast det är speciellt många som sitter och utvecklar spel för en industriarbetares lön eller vad en undersköterska tjänar etc.

säger det igen, gör en produkt värd att betala för så köper folk den!

*suck*

Du börjar låta oerhört mycket som Veyron från NileCity. Spelutvecklare får inte hundratusentals kronor i månaden för att utveckla spel, var i helvete får du allt ifrån?

Nä dom är såå fattiga på ID, Blizzard, Epic, 3D realms, Dice, EA, Crytek etc kan nog räkna upp hur många som helst. Visst finns det små utvecklare som sliter och som åxå kan göra bra spel som kanske inte tjänar lika mycket. men "Eastside Hockey Manager" som det faktiskt handlar om gick ju knappast under pga piraterna.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av nudelsdesign:

Nä det är ju det, så länge det finns folk som är beredda att betala de löjligt dyra spelen så kommer det ju knappast ske en förändring. Det har du alldeles rätt i.

För en gångs skull håller jag med dig, förutom den där "löjligt dyra"-delen.

så vad anser du är rimligt att betala då? Om vi skall gå över på konsollerna så är de ju verkligen dyra spel. jag anser att upp till 6-700:- är ganska så löjligt dyrt.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Flakmonkey
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av nudelsdesign:

Nä det är ju det, så länge det finns folk som är beredda att betala de löjligt dyra spelen så kommer det ju knappast ske en förändring. Det har du alldeles rätt i.

För en gångs skull håller jag med dig, förutom den där "löjligt dyra"-delen.

så vad anser du är rimligt att betala då? Om vi skall gå över på konsollerna så är de ju verkligen dyra spel. jag anser att upp till 6-700:- är ganska så löjligt dyrt.

Beror ju på vad man jämför med... ett spel istället för en kväll på krogen... är bara att prioritera

Inaktiv

Piratjägare kan få polisbefogenheter http://www.idg.se/2.1085/1.94065
lol dom borde flytta till sverige då kan dom snart lösa sina egan problem

Medlem

Aldrig hört talas om spelet.

Medlem

Bara för vissa här inte vet vilken titel det är så gör det inte saken mindre allvarlig.

Tramsigt beteende imo

Sen tycker jag det är konstigt att man ex inte tycker ett spel är värt pengarna men ändå så tycker man det är helt ok att ladda ner spelet och spela det.

Då säger man emot sig själv.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Langos:

Spel ska köpas, try-before-you-buy men om man gillar det och tänker spela det en längre tid så ska man deffo betala för sig!

Håller med dig. Om det är något spel som fångat mitt intresse så vill jag prova det. Vad det är för version, pirat eller demo-version, spelar mindre roll. Om jag fastnar för spelet, köper jag det.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Nä dom är såå fattiga på ID, Blizzard, Epic, 3D realms, Dice, EA, Crytek etc kan nog räkna upp hur många som helst. Visst finns det små utvecklare som sliter och som åxå kan göra bra spel som kanske inte tjänar lika mycket. men "Eastside Hockey Manager" som det faktiskt handlar om gick ju knappast under pga piraterna.

Jag vet inte vem jag ska tro... Utvecklarna bakom spelet, eller en person som ursäktar sin stöld av spel med att spelutvecklarna är rika och giriga idioter/spelen är för dyra?

Medlem

Alltså vad snackar de om egentligen?
På mininova finns det 3 st som har det och delar ut och 3st som leechar, är det halva deras kundbas då eller?

Rättelse: 1st som har det 2 st som har no-cd cracken

Det är ju bra att ha pirater att skylla på när man inte gör spel som marknadsförs ordentligt eller som helt enkelt inte håller måttet.

Håller med de flesta här om Starforce och annat, inte fan lägger jag ut 500/600kr på Splinter Cell när det bara hänger sig hela tiden på min dator och UBi inte patchar något... tom på Konsol så hänger sig spelen (RB6 Vegas på 360) men patchas det bort... nä...

Jag har köpt spel som jag velat stödja och som jag tyckt varit bra de senaste åren, tyvärr har det inte blivit mer än
Darwinina
Fallout/Fallout 2 (PC Best Buy)
Starcraft (Med Broodwar)
Rainbow Six 3: Raven Shield
Vampire: The Masquerade - Bloodlines (som patchas av fans)
Splinter Cell: Chaos Theory (som jag köpte för att spela coop men där coop bara hänger sig)
Metal Gear Solid 2: Substance
Mount & Blade (för det är så jädra coolt)
Defcon

Här borde kanske
Oblivion, Rainbow Six Vegas, Morrowind, Need for Speed: Most Wanted, WH40k: Dark Crusade och UT2004 (för AlienSwarm modden) också ligga men iaf de första två krävde X antal patchar innan de ens blev spelbart. Så jag väntar med att köpa dem när de gått ned i pris.

Ett garanterat köp i år är i alla fall Armed Assault för att:
1. Det är skitcoolt
2. De släppte ett multiplayer demo
3. Det går att spela med AI i multiplayerdemot
4. Sa jag att det är skitcoolt?

Medlem

Rainbow Six 3: Raven Shield, du har bra smak MaXMC!

Medlem
Skrivet av Hooraytio:

håller för övrigt med den sidan som anser att piratkopiering är stöld

Nu har det iofs redan debatterats tusen och åter tusen gånger, men jag kan inte hålla mig...
Det där är lite som att anse att tussilago är en bergart, det spelar liksom ingen roll vad du anser - orden har ändå olika betydelse. Oavsett hur illa man tycker om piratkopiering så är ordet stöld en definition på något helt annat.

Medlem
Skrivet av VacaGorda:
Skrivet av Hooraytio:

håller för övrigt med den sidan som anser att piratkopiering är stöld

Nu har det iofs redan debatterats tusen och åter tusen gånger, men jag kan inte hålla mig...
Det där är lite som att anse att tussilago är en bergart, det spelar liksom ingen roll vad du anser - orden har ändå olika betydelse. Oavsett hur illa man tycker om piratkopiering så är ordet stöld en definition på något helt annat.

Vad är definitionen, om jag får fråga?

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av nudelsdesign:

Nä dom är såå fattiga på ID, Blizzard, Epic, 3D realms, Dice, EA, Crytek etc kan nog räkna upp hur många som helst. Visst finns det små utvecklare som sliter och som åxå kan göra bra spel som kanske inte tjänar lika mycket. men "Eastside Hockey Manager" som det faktiskt handlar om gick ju knappast under pga piraterna.

Jag vet inte vem jag ska tro... Utvecklarna bakom spelet, eller en person som ursäktar sin stöld av spel med att spelutvecklarna är rika och giriga idioter/spelen är för dyra?

Tro på?, jag tycker du kan börja med att förklara hur utvecklarna fick "beviset" att det är piraternas fel att det sket sig för dom.

För jag misstänker rätt många företag skulle vara intresserad av hur dom kan räkna ut detta utan att ta fram lite siffror från tomma intet.

Neej du, det som avgör om ett spel säljer eller inte är kvalitet, hype och allmän kännedom.
(och antagligen genre finns nog flera som är intresserade av RPGs och FPS än ett manager spel)

Om ett spel är bra/hypat nog så köper folk spelet så enkelt är det, oavsett pris också tydligen med tanke på vad vissa collectors edition går på...

Det är nog ingen som vill lägga ut 400kr+ på någonting som dom sedan lessnar på efter 1 timme, demos ger inte alltid heller en korrekt bild av ett spel t.ex så har jag testat ett par demos tyckt spelet var skitkul, köpt det och sedan tröttnat på det efter en timme.

Piratkopior är väldigt bra då man får en 100% korrekt bild av hur spelet verkligen är, och även om jag tankar väldigt mycket så är det inte mycket som "stannar" på HDn, men det som GÖR det finns även på min spelhylla i "original" form.

(Jag har över 20 original NTSC PS2 spel, som jag inte hade behövt köpt alls igentligen, och PC spelena jag äger original av orkar jag inte ens räkna, för o inte tala om att jag rätt nyligt importerat en PS3 för "några" tusenlappar, köpt en XBOX360 och en Nintendo DS)

Dom kompisar jag känner gör exakt likadant, så det är nog fler som köper dom spel dom gillar än vad ni "anti-pirater" verkar tro.

Slutligen så är det rätt så dumt att skylla den dåliga försäljningen på piratkopior, speciellt när det är OMÖJLIGT att bevisa detta påstående, han kan lika gärna skylla på GUD eller dålig tur....

Inaktiv

Har aldrig hört talas om spelet. Det inte direkt min typ av spel men det finns väl ett par väldigt bra och välkända manager spel. Klart man har hård konkurrans då och speciellt när majoriteten spelar andra typer av spel.

Nu kan det ju vara så att piratkopieringen kanske är ett problem men rent allmänt så brukar ju ett bra spel klara sig ganska bra ändå.

Gör ett bättre spel och man har inte alltid lyxen att välja genre om markanden är liten för den typen av spel. Speciellt inte om man är kass på PR. ;P

Medlem

Excerion: Jag har aldrig hävdat att jag inte tror att samma personer som laddar ner spel, köper dem. Nudelsdesign däremot...

Medlem
Skrivet av VacaGorda:
Skrivet av Hooraytio:

håller för övrigt med den sidan som anser att piratkopiering är stöld

Nu har det iofs redan debatterats tusen och åter tusen gånger, men jag kan inte hålla mig...
Det där är lite som att anse att tussilago är en bergart, det spelar liksom ingen roll vad du anser - orden har ändå olika betydelse. Oavsett hur illa man tycker om piratkopiering så är ordet stöld en definition på något helt annat.

Spelar ingen roll vad någon anser om piratkopiering.

Piratkopiering är ett brott mot lagen. Det kan inga bortföklaringar ändra på hur mycket man än vill.

Frågan är egentligen om man skall lyda ett lands lagar eller om det är ok att följa de lagar man håller med om och skita i resten?

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Rion:

och?

Och vadå?

Inaktiv

Jävligt många i sverige är olagliga Carolus Rex, du ska bara vet hur många som spelat in kassetter, vhs, anställt svart jobbare, kör för fort, kör för stopp osv. Massa moralbögar här är btw. Som jag sa innan ser ingen skillnad på att ladda ner ett spel gentemot att låna ett spel från en kompis.


signatur

/_\_/_\
/_\

Skriv svar