Geforce 8800GT lanserad, Penryn testad

nj
Medlem
Geforce 8800GT lanserad, Penryn testad

Som det pratats om lite här och var på Internet så har nVIDIA lanserat sitt nya grafikkort baserat på G92-kärnan; Geforce 8800GT.
Spekulationerna har varit många sedan den första informationen om G92 dök upp, allt från det nya monsterkortet som skulle vara döpt till Geforce 9x00 till ett mellanklasskort som skulle vara bryggan mellan Geforce 8600 och 8800-serierna.

Vad är då Geforce 8800GT?
Att döma av prestandan (som visades upp redan för en vecka sedan då den kinesiska sidan Expreview släppte prestandatester i förväg) så verkar kortet vara en ren dröm, prestandanivåer som i bästa fall ligger strax under Geforce 8800GTX och i "sämsta" fall i nivå med Geforce 8800GTS, men priset ska ligga kring $249 (vilket borde ge ett svenskt pris på kring 2000-2500kr) för 512MB-modellen vilket gör att båda gissningarna till viss del är korrekta då priset landar mellan 8600 och 8800-serierna, men prestandan är oerhört bra.

En lägre tillverkningsprocess tillåter även ett strömsnålare, svalare och möjlighet till tystare grafikkort trots att det bara har en single slot-kylare (jämfört med de äldre Geforce 8800-kortens kylare som tog upp två slots), och till skillnad från både Geforce 8800GTS/GTX/Ultra och Radeon HD2900 så har Geforce 8800GT fullständigt hårdvarustöd för uppspelning av H.264-/VC-1-filmer vilket avbelastar datorns processor.

Tester:
Tom's Hardware
VR-Zone
Boot Daily
TweakTown

---

Intel har låtit hårdvarusidor släppa artiklar om sin kommande Penryn-arkitekturer som ska ersätta dagens Core 2-processorer och släpps i två varianter; Wolfdale respektive Yorkfield (dual respektive quad core).

Tom's Hardware har skrivit en väldigt genomgående artikel där de både överklockar och prestandatestar en Core 2 Extreme QX9650 (Yorkfield) som i grund och botten arbetar i 3GHz klockfrekvens med 1333MHz systembuss.
Folket på Tom's Hardware lyckas bland annat överklocka sitt testexemplar till 4GHz med 1600MHz systembuss, dock är prestandaskillnaden mellan 1333MHz och 1600MHz systembuss minimal enligt deras tester med ett Intel X38-baserat moderkort.
Även AnandTech har en artikel om Penryn-arkitekturen, den går dock bara genom själva arkitekturen och innehåller inga prestandatester men även de överklockar sitt exemplar av QX9650 till över 4GHz.
AnandTech har dock en artikel som tar upp vilka moderkort som är redo för Wolfdale/Yorkfield och en artikel med prestandatester borde dyka upp från dem med.

Prestandan på Intels nya arkitektur ser oerhört imponerande ut, nästan överdrivet rejäl prestandaökning i #Quake 4, men även oerhört bra prestandaökning i #Unreal Tournament 2004 och #Serious Sam 2 jämfört med de nuvarande Conroe- och Kentsfield-varianterna av Core 2-processorer.

#blogg

Medlem
Geforce 8800GT lanserad, Penryn testad

Man blir lite lessen när såna här tester dyker upp och ens 8800GTS 320MB får storstryk, men så är det med teknik, det går framåt. Fast sen så spelar jag på 1280x1024 som max, så de höga upplösningarna de testar i är inte riktigt förespråkande för vad prestandan skulle vara för mig.

Medlem

Får mitt i morgon Ska bli intressant och se vad ATI lyckats plocka fram för motståndare.

nj
Medlem

Det "läktes" lite information om AMD/ATIs kommande RV670 i samma veva som nVIDIA introducerade Geforce 8800GT.
Ser onekligen intressant ut, men frågan är ju om det levererar. Vore iaf trevligt om de fått ordning på värmeproblemen och dragit upp prestandan lite. Är väl bara vänta till den 15 november (som jag har för mig AMD/ATI skulle lansera RV670 på) och se då.

Inaktiv

8800GT är grymt prisvärd om man kan hitta det för runt 2000kr.
Bra att de har 512Mb minne på det och inte de udda 320Mb.

AMD ligger lite surt till just nu.

1
Skriv svar